DECRET 132/2001, de 29 de maig, pel qual es regulen els plans estratègics dels centres docents sostinguts amb fons públics.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

132/2001, de 29 de maig, pel qual es regulen els plans estratègics dels centres docents sostinguts amb fons públics.

La Llei orgànica 1/1990, de 3 d’octubre, d’ordenació general del sistema educatiu (LOGSE), preveu a l’article 57 que les administracions educatives contribuiran al desenvolupament del currículum afavorint l’elaboració de models de programació docent i materials didàctics que atenguin les diferents necessitats de l’alumnat i del professorat i fomentaran l’autonomia pedagògica i organitzativa dels centres i afavoriran i estimularan el treball en equip dels professors.

Així mateix, l’article 59.1 de la Llei esmentada estableix que les administracions educatives fomentaran la investigació i afavoriran l’elaboració de projectes que incloguin innovacions curriculars, metodològiques, tecnològiques, didàctiques i d’organització dels centres docents.

La Llei orgànica 9/1995, de 20 de novembre, de la participació, avaluació i govern dels centres docents, preveu a l’article 5 que els centres disposaran d’autonomia per definir el model de gestió organitzativa i pedagògica, el qual s’haurà de concretar en cada cas mitjançant els corresponents projectes educatius, curriculars i, si fa al cas, normes de funcionament.

La Llei orgànica 9/1995, a l’article 29.3 també atribueix als centres docents l’avaluació interna del seu funcionament, d’acord amb el que estableixi l’Administració educativa de la qual depenguin, i a l’article 33 preveu que les administracions educatives impulsaran els processos d’innovació educativa als centres i donaran suport especialment als projectes d’investigació educativa encaminats a la millora de la qualitat de l’ensenyament i en els quals participin equips de professors dels diferents nivells educatius.

En aquesta línia el Departament d’Ensenyament promou un seguit d’actuacions destinades a la millora del sistema educatiu, l’objectiu prioritari de les quals és garantir per a tots els nois i noies l’assoliment de les competències bàsiques que els permetin de progressar de manera autònoma i d’integrar-se socialment i laboralment.

Per tal de potenciar la qualitat dels centres docents, aquest Decret els possibilita que elaborin el seu propi pla estratègic, i n’executin les actuacions previstes, a fi de dotar-los de mecanismes eficaços que permetin reforçar la seva autonomia de gestió organitzativa i pedagògica.

El pla estratègic del centre docent l’han d’aprovar el consell escolar i el claustre de professors i ha de fonamentar-se en la realitat de cada centre i del seu entorn, i cal que s’hi prenguin en consideració tots els aspectes que el facin viable. L’avaluació del funcionament de cada centre contribueix a la millora de la qualitat de l’ensenyament i aporta elements per a l’elaboració del seu pla estratègic.

El Departament d’Ensenyament autoritzarà i seguirà els plans estratègics i, conjuntament amb cada centre, avaluarà l’assoliment dels objectius previstos. El Departament d’Ensenyament i el centre acordaran en un document els objectius del pla estratègic i els indicadors d’avaluació.

Als centres docents de titularitat del Departament d’Ensenyament, la formació del professorat del centre i la provisió dels llocs de treball vacants es podrà lligar, si més no parcialment, als objectius de qualitat i millora de l’ensenyament que s’estableixin al pla estratègic.

L’objectiu de la millora de la qualitat d’un centre no pot tenir data de finalització i ha de fonamentar contínuament les seves planificacions d’actuació. La finalització del període de vigència d’un pla estratègic és l’acabament del període d’observació de l’assoliment d’unes millores concretes, però no pot representar l’abandonament per part del centre de l’esforç per millorar altres aspectes o per perfeccionar els que ja s’han aconseguit.

És pertinent, doncs, que un centre que ha tingut un pla estratègic, aprofitant a més els recursos que hi ha pogut dedicar, en formuli un de nou on es tradueixi el permanent objectiu de qualitat i millora de l’ensenyament.

En virtut d’això, amb el tràmit previ de consulta i participació amb els representants del personal al servei de les administracions públiques, amb l’informe del Consell Escolar de Catalunya, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta de la consellera d’Ensenyament i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol 1

Plans estratègics

Article 1

Plans estratègics dels centres docents

1.1 El pla estratègic d’un centre és la concreció dels seus objectius dins un període de quatre cursos escolars consecutius, en el marc del seu projecte educatiu i curricular i dels procediments d’avaluació que preveu el pla d’avaluació interna.

1.2 El pla...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR