Decret 22/2007, de 30 de març de 2007, pel qual es regulen els concerts singulars de l'educació secundària postobligatòria a la comunitat autònoma de les Illes Balears

Sección1.- Disposicions generals
EmisorConselleria d'Educacio i Cultura
Rango de LeyDecret

Decret 22/2007, de 30 de març de 2007, pel qual es regulen els concerts singulars de l'educació secundària postobligatòria a la comunitat autònoma de les Illes Balears L'experiència de la comunitat autònoma de les Illes Balears, com a pionera en la concertació general dels nivells preobligatoris de l'ensenyament, i, concretament, del segon cicle de l'educació infantil, ha resultat, examinada amb la perspectiva de més de vuit anys, notòriament positiva, fins al punt que actualment la Llei preveu la gratuïtat i la concertació d'aquest nivell en tot el territori espanyol, d'acord amb la programació educativa de cada comunitat autònoma (art. 15.2 de la Llei orgànica d'educació).

El sistema educatiu de les Illes Balears experimentà, amb aquesta mesura, un salt qualitatiu enorme amb vista a la universalització de l'escolarització en l'etapa infantil i, en conseqüència, adoptà una mesura afavoridora de la conciliació de la vida laboral i familiar, amb particular incidència en el col·lectiu de la dona, en permetre una més fàcil incorporació al món laboral.

A més, aquesta universalització dels concerts ha possibilitat la no-discriminació inicial dels infants i les seves famílies per motius econòmics, i el foment de l'exercici del dret a la lliure elecció de centre, fonamental en una societat democràtica i reconegut pels tractats internacionals subscrits per Espanya.

Alguns motius semblants poden predicar-se a l'hora de fer front a la concertació dels nivells postobligatoris, així com d'altres específics d'aquestes etapes. En primer lloc, val a dir que el batxillerat i la formació professional han estat objecte de finançament públic a la nostra comunitat des de fa quasi quaranta anys. En efecte, quan l'any 1968 es creen les primeres seccions filials -masculina i femenina-- dels instituts Ramon Llull i Joan Alcover, ubicades al Col·legi Sant Josep Obrer de Palma, s'obrí la porta a tot un seguit d'actuacions en aquest sentit, continuades per altres centres educatius amb una gran demanda social, primer com a centres subvencionats i, des de la promulgació de la Llei orgànica reguladora del dret a l'educació de 1985 (disposició addicional tercera), com a centres concertats. Aquests centres compten amb una gran experiència en la impartició dels nivells postobligatoris del batxillerat i dels cicles educatius de formació professional, i constitueixen un vertader mirall per als altres centres que es puguin incorporar en el futur a les mesures afavoridores de la gratuïtat d'aquests nivells.

Veiem, doncs, que la concertació de nivells postobligatoris de l'educació secundària és una realitat consolidada a les Illes Balears, si bé desenvolupada només en alguns centres. No obstant això, sembla que un cop universalitzada la concertació del segon cicle de l'educació infantil, el següent pas, per tal d'arrodonir el sistema educatiu de les Illes Balears pel que fa a la lliure elecció de centre i a la no-discriminació per raons econòmiques és, precisament, afavorir la implantació general dels concerts de batxillerat i dels cicles de formació professional.

Respecte als fonaments legals d'aquesta mesura és important assenyalar que, tot i que la Llei orgànica d'educació no inclou el batxillerat i la formació professional entre els nivells expressament declarats gratuïts, sí que en possibilita la seva concertació mitjançant concerts singulars (article 116.7), és a dir, concerts compatibles amb una petita aportació econòmica de les famílies, que anualment es fixa en la Llei de pressupostos generals de l'Estat, d'acord amb el que assenyala l'article 117.9 de la Llei orgànica d'educació.

El dret a la lliure elecció de centre per part de les famílies (article 108.6 de la Llei orgànica d'educació) no seria efectiu si aquelles amb menys capacitat econòmica haguessin de renunciar a continuar els estudis postobligatoris en el centre d'elecció a causa de la no-gratuïtat d'aquests nivells. En una societat com la balear, amb un important índex d'abandonament dels estudis durant i després de la secundària obligatòria, sembla adient afavorir la continuació de l'escolarització en els nivells que preparen els nostres joves per accedir al món laboral

o per ingressar a la universitat o als estudis de formació professional superior, la qual cosa comporta un veritable indicador de qualitat del sistema.

D'altra banda, hem de referir-nos a altres experiències...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR