Decret 82/2009, de 13 de novembre, pel qual es regula la gestió de les queixes i els suggeriments sobre el funcionament dels serveis públics de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

Sección1.- Disposicions generals
EmisorConselleria de Presidència
Rango de LeyDecret

Decret 82/2009, de 13 de novembre, pel qual es regula la gestió de les queixes i els suggeriments sobre el funcionament dels serveis públics de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, d'acord amb la redacció de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, atribueix a la Comunitat Autònoma la capacitat i la potestat d'autoorganitzar-se en l'article 30, i l'habilita per crear, estructurar i organitzar les institucions de govern i administració. Actualment es considera que aquesta potestat també fa referència a la ciutadania, és a dir, posa les persones usuàries i les persones i entitats receptores dels serveis públics en el centre dels interessos i dels esforços de les unitats, els òrgans i les entitats.

En aquest sentit, l'Estatut d'autonomia reconeix també, en l'article 14.2, el dret dels ciutadans i les ciutadanes de gaudir de serveis públics de qualitat i, en l'article 15.1, el de participar de manera individual o col·lectiva en la vida política, econòmica, cultural o social. Per altra banda, l'article 34.2 e de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposa que l'Administració ha de prendre en consideració la percepció i les opinions que rebi de les persones usuàries sobre la prestació dels serveis.

Per avançar en aquesta direcció i satisfer les expectatives de la ciutadania de les Illes Balears en relació amb els serveis públics que presta aquesta Administració, el Govern de les Illes Balears va aprovar, el 31 d'agost de 2007, un acord del Consell de Govern pel qual s'establien els fonaments de la qualitat dels serveis i es feia l'encàrrec de desenvolupar el Segon Pla Estratègic de Qualitat del Govern de les Illes Balears, que va aprovar la Comissió Interdepartamental de Qualitat el dia 5 de desembre de 2007.

Dins aquest Pla tenen una importància cabdal les iniciatives relacionades amb l'atenció directa a la ciutadania i per això és necessari redefinir i potenciar els mecanismes per escoltar la veu d'aquest col·lectiu, com el de gestió --que inclou tant la presentació com la tramitació-- de queixes i suggeriments sobre el funcionament del sector públic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. D'aquesta manera, se supera el marc normatiu actual, que inclou el Decret 9/2003, de 7 de febrer, pel qual es regulen les queixes i les iniciatives presentades a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també l'Ordre del conseller d'Interior de 10 d'abril de 2003 per la qual es regula la tramitació i el model de les queixes i les iniciatives sobre el funcionament dels serveis i les unitats de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Amb aquest nou Decret veritablement s'articula un sistema de gestió de queixes i suggeriments que optimitza les possibilitats que ofereixen les noves tecnologies, tant perquè potencia els canals telemàtics amb què els ciutadans i les ciutadanes es poden comunicar amb l'Administració com per la base informàtica del sistema, que dóna lloc a un procediment únic per a tot tipus de queixes i suggeriments, sigui quina sigui la matèria o l'òrgan a què va adreçada, i afavoreix l'anàlisi posterior per extreure'n oportunitats de millora.

S'ha de tenir en compte que el dret dels ciutadans a presentar queixes i suggeriments d'acord amb el procediment que preveu aquest Decret no inclou ni suposa cap modificació del dret genèric de petició, que reconeix, com a dret fonamental, l'article 29 de la Constitució espanyola, ja que aquest és objecte de regulació a la Llei orgànica 4/2001, reguladora del dret de petició.

Les queixes i els suggeriments suposen per a les grans organitzacions prestadores de serveis una eina imprescindible per conèixer la percepció dels serveis que es presten, una oportunitat per dinamitzar els canals formals de comunicació i, en el cas de les institucions, un estímul potent per millorar constantment l'espai públic.

En conseqüència, a proposta del conseller de Presidència, havent escoltat el Consell Consultiu i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 13 de novembre de 2009,

DECRET Article 1

Objecte i àmbit d'aplicació 1. Aquest Decret té per objecte establir el marc normatiu per gestionar les queixes i els suggeriments que poden formular les persones físiques i jurídiques en relació amb el funcionament dels serveis públics que presten l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i les entitats que hi estan vinculades o en depenen d'acord amb l'apartat següent, amb l'objectiu de millorar-ne la qualitat.

  1. Aquest Decret és aplicable:

  1. A l'Administració de la Comunitat...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR