ORDRE ENS/85/2013, de 7 de maig, per la qual es regula el procediment per a la gestió de les pràctiques dels estudiants dels graus de mestre i del màster del professorat de secundària, i s'obre la convocatòria per a la selecció de centres educatius sostinguts amb fons públics per al període 2013 al 2017.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Ensenyament
Rango de LeyOrdre

L’article 109 de la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d’educació, estableix determinades previsions per a la formació inicial del professorat.

El Reial decret 1393/2007, de 29 d’octubre, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments universitaris oficials, ha permès establir els requisits per a la verificació dels títols oficials de grau o de màster que habiliten per a l’exercici de professions regulades.

En el Reial decret 1834/2008 , de 8 de novembre, es defineixen les condicions de formació per a l’exercici de la docència a l’educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i els ensenyaments de règim especial i s’estableixen les especialitats dels cossos docents d’ensenyament secundari.

El Reial decret 1707/2011, de 18 de novembre, regula les pràctiques acadèmiques externes dels estudiants universitaris.

A l’apartat 5 dels annexos de les ordres ECI/3854/2007, ECI/3857/2007, ECI/ 3858/2007, de 27 de desembre (aquesta modificada per l’Ordre EDU/3498/2011, de 16 de desembre) , dels ensenyaments dels graus de mestre d’educació infantil i d’educació primària i de màster de professorat d’educació secundària obligatòria i batxillerat, formació professional i d’ensenyaments de règim especial, s’estableixen els objectius de les pràctiques, que es realitzaran en els centres seleccionats com a centres de formació en pràctiques del grau de mestre i del màster de professorat mitjançant conveni entre l’administració educativa i les universitats. Així mateix, estableixen que els mestres i professors que exerceixin la tutoria dels alumnes en pràctiques en aquests centres han de ser reconeguts com a tutors de pràctiques.

El Departament d’Ensenyament considera fonamental que els futurs mestres i professors realitzin les pràctiques en centres educatius sostinguts amb fons públics, de manera que es materialitzi la col·laboració en la formació inicial del professorat de Catalunya sota el principi de coresponsabilitat.

L’organització de les pràctiques en centres educatius ha de permetre la simultaneïtat entre la teoria i la pràctica, i ha de facilitar l’acompanyament professional tant des de la universitat, com des del centre educatiu. La col·laboració entre ambdues institucions ha de possibilitar que els alumnes de grau i de màster adquireixin les competències personals i professionals necessàries per a l’exercici de la docència, la qual cosa implica, entre altres elements, la formació en didàctiques, en acció tutorial i en organització i gestió d’un centre educatiu.

Les pràctiques es realitzaran en el marc de convenis de col·laboració entre el Departament d’Ensenyament i les universitats per una durada de quatre anys amb possibilitat de renovació. La col·laboració entre els centres educatius i la universitat ha de facilitar la participació en projectes comuns.

El sistema educatiu de Catalunya disposa de centres educatius amb reconegudes bones pràctiques i amb capacitat per esdevenir centres formadors. Per això el Departament d’Ensenyament vol impulsar la participació dels centres educatius sostinguts amb fons públics com a col·laboradors en la formació inicial del professorat.

Per tot això, d’acord amb les competències que em confereix la normativa vigent,

Ordeno:

Article 1

Bases i convocatòria

1.1 S’aproven les bases i la convocatòria per al període 2013-2017, per a la selecció i acreditació de centres educatius sostinguts amb fons públics com a centres formadors d’estudiants en pràctiques dels graus de mestre d’educació infantil i d’educació primària, de màster de professorat d’educació secundària obligatòria i batxillerat, de formació professional, d’ensenyaments de règim especial i dels cursos de formació equivalents als efectes de docència.

1.2 S’estableixen els criteris per al desenvolupament i l’avaluació de les pràctiques així com per a la certificació i el reconeixement de les persones coordinadores i de les persones tutores de pràctiques dels centres formadors.

Article 2

Requisits i participació

2.1 Hi poden participar els centres educatius sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments d’educació infantil, primària, secundària obligatòria, batxillerat, formació professional, ensenyaments de règim especial i/o formació de persones adultes.

2.2 Per participar els centres han de tenir l’aprovació del consell escolar a proposta de la direcció del centre i escoltat el claustre de professorat.

2.3 Els centres han de presentar la sol·licitud de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR