Decret 59/2010, de 23 d'abril, de modificació del Decret 129/2002, de 18 d'octubre, d'organització i règim jurídic de l'Administració hidràulica de les Illes Balears

Sección1.- Disposicions generals
EmisorConselleria de Medi Ambient I Mobilitat
Rango de LeyDecret

Decret 59/2010, de 23 d'abril, de modificació del Decret 129/2002, de 18 d'octubre, d'organització i règim jurídic de l'Administració hidràulica de les Illes Balears I Pel Decret 129/2002, de 18 d'octubre, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears va regular l'organització i el règim jurídic de l'Administració hidràulica de les Illes Balears (BOIB núm. 128, de 24 d'octubre de 2002).

Des de l'entrada en vigor d'aquell Decret s'han produït diferents fets que en fan necessària la modificació, com ara la transposició al dret espanyol de la Directiva marc de l'aigua 2000/60/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2000, per la qual s'estableix un marc comunitari d'actuació en l'àmbit de la política d'aigües, per protegir les aigües superficials, continentals, de transició, costaneres i subterrànies; per prevenir o reduir-ne la contaminació;

per promoure'n l'ús sostenible; per protegir el medi ambient; per millorar l'estat dels ecosistemes aquàtics i atenuar els efectes de les inundacions i les sequeres. Així mateix, s'ha creat el nou Consell Insular de Formentera, com a conseqüència del nou Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (BOE núm. 52, d'1 de març de 2007; correcció d'errades BOE núm. 77, de 30 de març de 2007, BOIB núm. 32 ext. d'1 de març de 2007).

D'altra banda, s'estima convenient escometre altres modificacions que la vigència del Decret fa aconsellables, com ara la correcció de l'errada de delegar, per decret, en el director general de Recursos Hídrics determinades competències de la persona titular de la Conselleria de Medi Ambient i Mobilitat; la supressió del caràcter nat del secretari o secretària dels òrgans col·legiats de l'Administració hidràulica, i la modificació de la composició dels diferents òrgans col·legiats integrats en l'Administració hidràulica de les Illes Balears, entre altres del Consell Balear de l'Aigua, a fi d'incloure-hi dos vocals més, experts en matèria d'aigües.

II La transposició de la Directiva marc de l'aigua 2000/60/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2000, al nostre ordenament intern, es va fer mitjançant la Llei 62/2003, de 30 de desembre, de mesures fiscals, administratives i d'ordre social, concretament en l'article 129, que modifica determinats articles del Text refós de la Llei d'aigües, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2001, de 20 de juliol.

La modificació legal té com a principal objectiu aconseguir un bon estat i una protecció adequada de les aigües continentals, costaneres i de transició.

Amb aquesta finalitat, i com a conseqüència d'aquest objectiu principal, entre altres qüestions, s'inclou dins l'objecte de la Llei d'aigües l'establiment de les normes bàsiques de protecció de les aigües continentals, costaneres i de transició, sens perjudici de la seva qualificació jurídica i de la legislació aplicable (article 1.2); es regula la demarcació hidrogràfica com un nou àmbit territorial de gestió i planificació hidrològica (article 16 bis); es crea el Comitè d'autoritats competents per garantir la cooperació adequada en l'aplicació de les normes de protecció de les aigües i en les demarcacions hidrogràfiques en conques intercomunitàries (article 36 bis). En el cas de demarcacions hidrogràfiques de conques intercomunitàries, les comunitats autònomes han de garantir el principi d'unitat de gestió, com també la cooperació en l'exercici de les competències que en relació amb la seva protecció exerceixin les diferents administracions públiques i, en particular, les que corresponguin a l'Administració General de l'Estat en matèria de domini públic maritimoterrestre, portuari i de la marina mercant (article 36 bis punt 4). Així mateix, s'aclareixen els objectius i criteris de la planificació hidrològica (article 40), introduint definicions i alterant el procediment d'elaboració i revisió dels plans hidrològics de conques, així com el seu contingut (articles 40 bis, 41.2 a 6 i 42); es modifiquen els objectius de protecció de les aigües i del domini públic hidràulic (article 92), i s'introdueixen els objectius mediambientals, l'estat de les masses d'aigües i els programes de mesures per a la protecció de les aigües (article 92 bis a quater).

Algunes d'aquestes noves previsions legals fan necessari modificar el Decret 129/2002, de 18 d'octubre, d'organització i règim jurídic de l'Administració hidràulica de les Illes Balears. En aquest sentit, s'inclou la demarcació hidrogràfica de les Illes Balears (nou article 2.1); s'amplien els principis a què s'ha d'ajustar l'Administració hidràulica de les Illes Balears, entre altres, el de cooperació amb altres administracions públiques, especialment amb l'Estat, i el d'informació a la Unió Europea (nous apartats e) i f) de l'article 2.2);

es modifica la composició de la Junta de Govern, incloent-hi el director o directora general competent en matèria de qualitat ambiental, a qui corresponen les competències en matèria de qualitat de les aigües costaneres (article 8); s'introdueixen nous o noves representants en el Consell Balear de l'Aigua, com un o una representant de Ports de les Illes Balears, dos representants d'usuaris de les aigües costaneres de les Illes Balears i un o una representat de la Marina Mercant, un o una de Ports de l'Estat i un o una de Costes de l'Administració General de l'Estat (article 12.1.d)), com també en la composició de les juntes d'aigües, en què s'afegeix com a representant el director o directora general competent en matèria de qualitat ambiental (articles 16.3, 17.3, 18.3 i 19.3).

Així mateix, i amb la finalitat de complir les previsions de la Directiva marc de l'aigua i del Text refós de la Llei d'aigües (article 36.2), aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, redactat d'acord amb la Llei 62/2003, de 23 de desembre, es preveu la creació d'un subcomitè de cooperació entre l'Administració General de l'Estat i l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a la coordinació adequada en matèria de protecció de les aigües.

III Altres modificacions d'aquest Decret són una conseqüència de la constitució del nou Consell Insular de Formentera, arran de l'aprovació del nou Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia dels Illes Balears, que va entrar en vigor el dia 2 de març de 2007.

Això obliga a modificar el Decret 129/2002, a fi d'incloure un vocal representant d'aquest Consell Insular a la Junta de Govern (article 8.3) i al Consell Balear de l'Aigua (article 12.1.d).

IV Aprofitant la necessitat de modificació d'aquest Decret, bàsicament per la transposició al dret espanyol de l'anomenada Directiva marc de l'aigua, i atès el temps transcorregut des de l'entrada en vigor del Decret autonòmic, s'estima convenient fer-hi altres modificacions.

Es fa una nova redacció a l'apartat segon de l'article 6, per la raó que la delegació de competències, sense cap tipus de dubte, s'ha de dur a terme mitjançant un acte administratiu i no per norma reglamentària.

Altres qüestions que es modifiquen són les relatives a la composició dels diferents òrgans col·legiats de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR