ORDEN EMT/69/2024, de 26 de marzo, por la que se regula el procedimiento de reconocimiento, renovación, modificación y funcionamiento de las estrategias territoriales en relación con la planificación y la implementación de las políticas activas de empleo en Catalunya.

Fecha de disposición26 Marzo 2024
Fecha de publicación09 Abril 2024
ELIeli/es-ct/o/2024/03/26/emt69/dof
EmisorServei Públic d'Ocupació de Catalunya

Els darrers anys Catalunya ha viscut una profunda transformació del seu teixit empresarial i la seva estructura d'organització del treball. És per aquest motiu que es requereix una reformulació integral del model de definició de les polítiques actives d'ocupació. La creació d'un nou marc de relació persegueix l'objectiu d'optimitzar les relacions entre tots els actors implicats en la generació de treball i riquesa als territoris. Amb aquesta finalitat i d'acord amb la Llei 13/2015, del 9 de juliol, d'ordenació del sistema d'ocupació i del Servei Públic d'Ocupació de Catalunya i el Decret 48/2020, de 24 de març, de desplegament de la Llei 13/2015, del 9 de juliol, d'ordenació del sistema d'ocupació i del Servei Públic d'Ocupació de Catalunya, en l'àmbit de la concertació territorial, s'elabora la present disposició que té com a objectiu regular el procediment i requisits pels quals els territoris podran constituir-se com a espais de concertació, a través del reconeixement i renovació de les estratègies territorials per a l'aplicació de les polítiques actives d'ocupació. Els espais de concertació comptaran amb una diagnosi ocupacional comuna i una planificació estratègica consensuada entre els agents que en formin part, sobre la base d'un contracte programa o altres instruments jurídics adequats de col·laboració i cooperació d'execució pluriennal. Aquesta pluriennalitat permetrà garantir l'estabilitat a mitjà termini dels serveis i programes ocupacionals que es dissenyin i de les entitats que componen el sistema d'ocupació de Catalunya, que repercutirà en l'atenció a les persones i les empreses a les quals s'adrecen les polítiques actives d'ocupació.

El Servei Públic d'Ocupació de Catalunya durà a terme una convocatòria anual per a la presentació, el reconeixement i l'acreditació i, si escau, modificació i renovació de les estratègies territorials, d'acord amb els principis de publicitat, igualtat i no-discriminació i transparència.

Els territoris, més propers a la diversitat de problemàtiques socioeconòmiques a atendre en l'àmbit local, tenen la capacitat de pilotar la gestió del canvi cap a un nou model coordinat, ascendent i en xarxa que optimitzi l'assignació dels recursos públics per fer-los més eficaços i eficients, i evitar duplicitats.

Cal potenciar el sentit cooperatiu i de col·laboració, i les sinergies que es deriven de la interacció, entre els actors implicats, millorar els fluxos d'informació compartida i la coordinació en la prestació de serveis públics. L'eficàcia, l'eficiència i la qualitat en la seva prestació optimitzaran la inversió de recursos públics perquè esdevinguin generadors d'activitat econòmica i ocupació de qualitat, amb el principal objectiu de millorar-ne la cohesió social i territorial i el creixement econòmic.

S'ha de garantir que les entitats que componen el sistema públic d'ocupació es relacionin i actuïn de manera coordinada per gestionar i, si escau, planificar els serveis i programes ocupacionals així com optimitzar l'ús dels recursos disponibles. Tant la col·laboració, com la cooperació i la coordinació han de tenir especialment en compte els serveis i els programes de les administracions locals que, de manera voluntària i en exercici de les seves funcions, assumeixen compromisos específics en nom d'una acció comuna al servei de l'interès general, en virtut de la legislació sobre règim local aplicable.

Dins de la línia estratègica específica 3 de l'Estratègia Catalana per a l'Ocupació de Qualitat 2022-2027, s'estableix impulsar la dinamització socioeconòmica dels territoris de Catalunya mitjançant el suport a les estratègies de desenvolupament territorial i desplegar la concertació territorial per aconseguir un sistema d'ocupació de Catalunya adaptat a les particularitats i necessitats del territori, per fomentar la col·laboració vertical i horitzontal entre els diferents nivells competencials i agents del sistema i garantir la proximitat en la prestació de serveis i programes.

Davant la desigualtat de desenvolupament econòmic del territori català i el diferent grau de maduresa respecte a la cultura i la tradició de cooperació i gestió conjunta, els processos de concertació de les estratègies han de dur-se a terme de forma asimètrica i progressiva, tenint en compte les particularitats de cada territori.

Aquesta concertació significa posar-se d'acord en la diagnosi i determinar, d'una manera consensuada i amb independència de qui executarà els objectius, línies estratègiques i serveis i programes ocupacionals prioritaris per dinamitzar socioeconòmicament cada territori.

La concertació territorial per al desplegament d'estratègies territorials d'ocupació i desenvolupament socioeconòmic en els territoris de Catalunya, requereix la participació dels actors territorials públics, les organitzacions sindicals i empresarials que tenen la condició legal de més representatives a Catalunya i, si escau, altres agents institucionals i actors econòmics rellevants i arrelats al territori per al desenvolupament socioeconòmic en cada territori. Però per arribar a la concertació territorial i perquè aquesta permeti elaborar les estratègies territorials de forma coordinada i consensuada, és necessari crear veritables espais de col·laboració, cooperació i consens en els àmbits territorials establerts, no tan sols perquè puguin donar lloc a acords de concertació, sinó perquè, com a tals, puguin constituir-se en una xarxa de relacions estable basada en la motivació i confiança dels actors implicats i els impulsors experts per induir als processos de canvi que s'ha acordat dissenyar i desenvolupar de manera concertada.

Les entitats que concerten les estratègies territorials i participen en la governança d'aquesta són l'entitat representant i les entitats promotores. D'altra banda, les entitats que podran aplicar l'estratègia territorial mitjançant l'execució dels serveis i programes ocupacionals establerts al contracte programa o instruments jurídics adequats de col·laboració i cooperació, seran l'entitat representant, les entitats promotores i les entitats col·laboradores.

La concertació territorial de les polítiques actives d'ocupació ha de comprendre la diagnosi, la coordinació, la integració i la proposta de planificació. Així mateix, ha de contribuir a la gestió i execució de les polítiques d'ocupació d'acord amb els criteris que estableixi el Pla de desenvolupament de les polítiques d'ocupació vigent. El Pla de Desenvolupament de Polítiques Actives de Catalunya 2023-2025 (PDPO) ha suposat un avenç en relació amb el desplegament del nou model de concertació territorial. La concertació ha de facilitar l'encaix en el territori, la coordinació i la integració de les actuacions ocupacionals previstes en el Pla de Desenvolupament de Polítiques Actives de Catalunya vigent.

El Servei Públic d'Ocupació de Catalunya exerceix les competències en matèria de polítiques d'ocupació com a centre de governança del sistema públic d'ocupació de Catalunya, i cerca els models més cooperatius i participatius possibles per garantir que les entitats que conformen l'ecosistema ocupacional es relacionin i actuïn de manera harmònica per planificar i gestionar de forma coordinada les polítiques actives, per garantir l'optimització dels recursos públics i evitar duplicitats.

L'article 170 de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya reconeix a la Generalitat la competència executiva en matèria de treball i relacions laborals, que inclou en tot cas les polítiques actives d'ocupació.

D'acord amb la disposició addicional vuitena del Reial Decret 818/2021, de 28 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d'activació per l'ocupació del Sistema Nacional d'Ocupació, els serveis públics d'ocupació podran ajustar les previsions dels programes regulats en aquest Reial Decret i adaptar-los als contextos de les necessitats ocupacionals en els diversos àmbits territorials-locals i podran arribar a acords en la seva execució per permetre atendre les operacions necessàries previstes en els itineraris personalitzats d'ocupació de les persones desocupades. A tal efecte, els serveis d'ocupació podran establir per a les polítiques actives convenis de cooperació interinstitucional amb les administracions locals que permetin la seva execució contextualitzada a les particularitats del territori i el seguiment i control efectiu conforme al previst en els articles 47 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic. També d'acord amb l'article 23 de la Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'Ocupació, els serveis públics d'ocupació de les comunitats autònomes podran recórrer a corporacions locals o altres entitats, públiques o privades, que col·laborin amb els mateixos.

L'article 5.f) de la Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'Ocupació, estableix alguns dels principis rectors de la política d'ocupació, la igualtat i no-discriminació en l'accés a l'ocupació, la transparència en el funcionament del mercat de treball, els principis de col·laboració institucional i coordinació entre els serveis públics d'ocupació i la resta d'administracions públiques amb competències en la matèria. També promou la cohesió i l'equilibri territorial i la igualtat d'accés a les polítiques actives d'ocupació, l'eficàcia i eficiència en el disseny i execució de les polítiques d'ocupació i l'adequació a les característiques del territori, tenint en compte la realitat del mercat de treball, les peculiaritats locals i sectorials i els actors socioeconòmics. L'article 7 de la Llei 3/2023, de 28 de febrer, determina que la política d'ocupació, en el seu disseny i model de gestió, ha de tenir en compte la dimensió autonòmica i local per ajustar-la a les necessitats del territori i de les persones i entitats usuàries dels serveis d'ocupació. Així mateix determina que, en el seu àmbit territorial, correspon a les comunitats autònomes el desenvolupament de la política d'ocupació; i correspon a les corporacions locals, en el marc de les seves...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR