ORDEN EDU/56/2024, de 22 de marzo, por la que se establece el reconocimiento a la innovación educativa y se aprueban las bases generales reguladoras de la convocatoria unificada de programas de innovación educativa correspondiente al curso 2024-2025.

Fecha de disposición22 Marzo 2024
Fecha de publicación26 Marzo 2024
ELIeli/es-ct/o/2024/03/22/edu56/dof
EmisorDepartament d'Educació

La Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, estableix la qualitat de l'educació com a principi rector del sistema que possibilita l'assoliment de les competències bàsiques i la consecució de l'excel·lència, en un context d'equitat. Així mateix, l'article 84.2 determina que l'Administració educativa ha d'establir línies per a la innovació, amb la col·laboració, si escau, d'institucions educatives, universitats i altres entitats, i ha d'articular sistemes d'ajuts que les facin possibles, i l'article 85 insta a la consolidació de bones pràctiques i a l'establiment del marc reglamentari per al reconeixement de centres de referència educativa.

La Llei 10/2015, del 19 de juny, de formació i qualificació professionals, estableix a l'article 52 que l'Agència Pública de Formació i Qualificació Professional de Catalunya ha de proposar mesures per tal de facilitar i fomentar la innovació en la formació professional, especialment pel que fa a continguts, itineraris formatius, metodologies i materials. Mitjançant una oferta d'estades formatives concertades amb empreses, centres o entitats es pretén adquirir perspectiva sobre els processos de gestió de la innovació i poder aplicar les metodologies i tècniques de gestió de la innovació a la formació professional. Així mateix, disposa que l'Administració ha de promoure accions per a la concreció d'aquestes col·laboracions.

En aquest context normatiu, el Departament d'Educació va aprovar l'Ordre ENS/303/2015, de 21 de setembre, sobre el reconeixement de la innovació pedagògica, per tal d'afavorir les iniciatives de desenvolupament de projectes d'innovació educativa i curricular que tinguessin per objecte estimular la capacitat d'aprenentatge, les habilitats i potencialitats personals, socials i professionals, l'èxit escolar de l'alumnat, la millora de l'activitat educativa i organitzativa dels centres i el desenvolupament del seu projecte educatiu. Així mateix, i especialment, es fomentaven els projectes d'innovació en relació amb l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació per a l'aprenentatge i el coneixement, i en relació amb la formació de l'alumnat en el plurilingüisme.

Actualment diverses unitats del Departament d'Educació promouen i certifiquen accions d'innovació per a la millora del sistema educatiu. Aquestes unitats col·laboren amb els centres i els donen suport en la dinamització d'iniciatives d'innovació educativa, en la seva concreció en el projecte educatiu i en l'intercanvi d'experiències. Tanmateix, el reconeixement de la innovació manca d'un marc comú que estableixi i descrigui les modalitats, els requisits, el procediment i els criteris de valoració de les innovacions que desenvolupa el personal dels centres i dels serveis educatius.

Aquesta Ordre introdueix el concepte d'innovació educativa com a terme més ampli i inclusiu de la innovació en el camp de l'educació. Alhora, pretén millorar la coordinació i l'impuls de les actuacions que el Departament d'Educació promou en matèria d'innovació educativa, a partir de l'establiment d'un procediment comú i transversal de gestió de les diverses modalitats d'innovació educativa a tot el personal dels centres i ampliant-la al personal d'atenció educativa (PAE) i als serveis educatius, amb una mirada integradora del personal implicat en l'acció educativa, docent i de suport a la docència.

L'Ordre també inclou el suport a la innovació educativa dels centres i serveis educatius, i possibilita la certificació anual del personal que participa en programes, projectes i pràctiques educatives de referència.

Per tot això, realitzat el tràmit de consulta a la mesa sectorial docent, i a iniciativa de la Direcció General d'Innovació, Digitalització i Currículum,

 

Ordeno:

 

Article 1

Establir les modalitats d'innovació educativa i el procediment per al suport i el reconeixement de la innovació educativa que es desenvolupa als centres i serveis educatius, en els termes que consten a l'annex 1.

 

Article 2

Aprovar les bases generals reguladores de la convocatòria unificada de programes d'innovació educativa corresponent al curs 2024-2025, que consten a l'annex 2.

 

 

Disposició final

Aquesta Ordre produeix efectes a partir de l'endemà de la seva publicació al DOGC.

 

Contra aquesta Ordre, que posa fi a la via administrativa, les persones interessades poden interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà de la seva publicació al DOGC, de conformitat amb el que preveu l'article 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Així mateix, poden interposar potestativament recurs de reposició, previ al recurs contenciós administratiu, davant la consellera d'Educació en el termini d'un mes a comptar de l'endemà de la seva publicació al DOGC, segons el que disposen l'article 77 de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, i els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o qualsevol altre recurs que considerin convenient per a la defensa dels seus interessos.

 

Barcelona, 22 de març de 2024

 

Anna Simó i Castelló

Consellera d'Educació

 

 

Annex 1

Modalitats d'innovació educativa i procediment per al suport i el reconeixement de la innovació educativa

 

-1 Innovació educativa

S'entén per innovació educativa un procés planificat de canvi i renovació de l'acció...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR