ORDEN EDU/46/2024, de 6 de marzo, de la organización y el funcionamiento de la Inspección de Educación.

Fecha de disposición06 Marzo 2024
Fecha de publicación18 Marzo 2024
ELIeli/es-ct/o/2024/03/06/edu46/dof
EmisorDepartament d'Educació

Preàmbul

L'article 131.2 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya estableix que, en matèria d'ensenyament no universitari, en relació amb els ensenyaments obligatoris i no obligatoris que condueixen a l'obtenció d'un títol acadèmic o professional amb validesa a tot l'Estat, correspon a la Generalitat una competència exclusiva que inclou, en l'apartat d, la inspecció del sistema educatiu.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, regula la inspecció del sistema educatiu en el títol VII.

La Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la formació professional, considera la Inspecció d'Educació per a les actuacions d'inspecció, supervisió i avaluació del Sistema de Formació Professional, en els termes establerts a la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, i sens perjudici de les competències d'altres òrgans.

L'article 158.2 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, identifica com una competència de l'Administració educativa de la Generalitat la d'inspeccionar i avaluar el sistema educatiu. La inspecció del sistema educatiu es regula al capítol VII del títol X de la mateixa Llei d'educació. En concret, l'article 177.1 estableix que el Departament d'Educació exerceix la inspecció del sistema educatiu amb l'objectiu d'assegurar l'aplicació de l'ordenament i garantir l'exercici dels drets i el compliment dels deures que en deriven. Així mateix, el capítol VII del títol X de la mateixa Llei estableix la definició i la condició i regula les funcions de la Inspecció d'Educació, les atribucions de les inspectores i inspectors d'educació, i els trets bàsics sobre els plans d'actuació, la formació permanent i l'avaluació.

El Decret 12/2021, de 2 de març, de la Inspecció d'Educació, desplega les previsions de la Llei d'educació i actualitza el marc normatiu que regula la Inspecció d'Educació. Aquest Decret regula les finalitats i les funcions de la Inspecció d'Educació, les atribucions de les inspectores i inspectors d'educació, els principis d'actuació i les competències professionals; concreta l'estructura organitzativa, els àmbits d'especialització, el sistema de gestió i els plans d'actuació; regula el sistema d'accés, la plantilla, els concursos de provisió i la provisió de llocs de treball en comissió de serveis; estableix la formació i avaluació de la Inspecció d'Educació, l'avaluació del funcionament de la Inspecció d'Educació com a organització, l'avaluació del compliment del pla director i dels plans de treball de les inspeccions territorials, l'avaluació per a la millora de l'exercici de la funció inspectora i l'avaluació de les inspectores i inspectors de nova incorporació.

Els reptes que ha d'afrontar el sistema educatiu requereixen una Inspecció d'Educació professionalment competent i ben preparada, compromesa amb la millora contínua, eficaç i eficient en els seus processos, procediments i actuacions, ben coordinada, que treballi en equip i en xarxa, que impulsi la concreció, el desenvolupament i l'avaluació dels plans de treball de les inspeccions territorials que parteixin d'un coneixement profund de la realitat i de les necessitats dels centres, els serveis i els programes educatius, i que potenciï l'expertesa individual i col·lectiva de l'organització com a valor afegit clau.

Un cop publicat el Decret 12/2021, de 2 de març, cal concretar mitjançant aquesta Ordre l'exercici de la funció inspectora i els aspectes de deontologia professional; l'organització i el funcionament de la Inspecció d'Educació; la planificació, la realització i la documentació de les actuacions pròpies de la funció inspectora; la formació i l'avaluació, i les prioritats organitzatives relacionades amb les condicions de treball de les inspectores i inspectors d'educació.

Aquesta Ordre s'estructura en sis capítols. El capítol I, “Disposicions generals”, estableix l'objecte de la disposició i fa diverses concrecions respecte de l'exercici de la funció inspectora i de la deontologia professional.

El capítol II, “Organització i funcionament”, tracta, en tres seccions, els principis d'actuació i criteris d'organització interna; l'organització i la coordinació, i el funcionament.

La secció primera exposa els principis d'actuació i concreta els criteris d'organització interna: territorialitat, treball col·laboratiu, de coordinació i en xarxa, autonomia professional, participació, planificació, especialització, intervenció i, finalment, avaluació de resultats i retiment de comptes.

La secció segona d'aquest segon capítol planteja aspectes relatius a l'organització, estableix el procediment d'assignació de centres, serveis i programes educatius a les inspectores i inspectors d'educació amb criteris coherents, prioritzant les adscripcions entre centres, els perfils propis de cada inspectora o inspector, l'oferta educativa dels centres, i també la vessant d'especialització per aconseguir optimitzar la intervenció de la Inspecció. L'actuació especialitzada de la Inspecció d'Educació també es desplega en aquesta secció a través dels àmbits d'expertesa, amb l'objectiu de destacar-ne la importància com a espais de treball focalitzat, de reflexió i de formació, orientats a aportar coneixement i a recollir experiències i pràctiques d'èxit i que s'incorporen a l'organització com a oportunitats de millora associades a l'aprofitament de les capacitats individuals de les inspectores i els inspectors d'educació. Aquesta organització es completa a través dels grups de treball, que ofereixen la possibilitat de comptar amb la visió de diferents territoris, aportada per inspectores i inspectors experts en temàtiques concretes.

La secció tercera i última d'aquest segon capítol fa referència a la gestió per processos, orientada a garantir la millora de la qualitat en l'organització, i als diferents documents de gestió que, des d'una perspectiva de planificació estratègica, permeten concretar objectius, actuacions, criteris i indicadors d'avaluació tant a escala general de tota l'organització, a través de plans directors que tenen caràcter pluriennal, com a escala territorial a través dels plans de treball anuals, així com les memòries, els estudis i els informes amb propostes de millora que corresponguin en cada cas.

El capítol III, “Actuacions”, desplega tots els efectes de les atribucions de la Inspecció d'Educació, a partir dels diferents tipus d'actuacions que generen, i fa esment especial a la visita d'inspecció, entesa com la presència personal i planificada per a les necessitats del servei, en els centres, els serveis educatius o en qualsevol espai o equipament en el qual es desenvolupen activitats educatives autoritzades o reconegudes pel Departament d'Educació amb un propòsit concret, planificat i documentat que representa un procediment pràcticament exclusiu de la Inspecció d'Educació i que comporta un gran valor afegit. Aquesta presència de la Inspecció que ofereix la visita s'ha d'identificar com un element de millora de la qualitat dels processos d'ensenyament i aprenentatge que es desenvolupen en els centres educatius.

El mateix capítol identifica els sistemes d'informació propis de la Inspecció d'Educació com a instruments per donar suport al desenvolupament de les actuacions, el seguiment d'aquestes i l'arxiu de la documentació generada, aprofitant l'administració digital com a oportunitat per incrementar l'eficàcia en els processos de tramitació de qualsevol actuació o campanya i en la recollida i l'anàlisi de les dades que generen. Finalment es fa referència als informes, a les actes i als requeriments com a principals registres de l'actuació de la Inspecció d'Educació.

El capítol IV, “Formació”, desplega els aspectes més destacats del pla de formació de la Inspecció d'Educació i n'estableix la formació inicial i la formació permanent com a eixos essencials. La formació permanent, amb un clar objectiu de perfeccionament i actualització professional de les inspectores i dels inspectors d'educació, recull dos vessants, el general i l'especialitzat, i es reconeix com un dret i un deure per a totes les persones membres de l'organització. El capítol també estableix la participació de les inspectores i inspectors d'educació en activitats de formació del professorat i el reconeixement de les activitats formatives.

En el capítol V, “Avaluació”, es planteja l'avaluació de la Inspecció d'Educació com un element associat a la millora contínua i a la qualitat, i es concreta tant quant a l'exercici individual de les funcions, com quant al funcionament de la Inspecció d'Educació com a organització i des d'una perspectiva externa. Des de la perspectiva individual, l'avaluació pretén fer partícips, a partir de l'autoavaluació, a les inspectores i inspectors mateixos en el desenvolupament de les seves competències professionals. Des de la perspectiva de l'organització, l'avaluació ha d'aportar elements de millora, tant quantitatius com qualitatius, procedents de fonts internes i d'altres fonts externes de reconegut prestigi.

El capítol VI, “Prioritats organitzatives relacionades amb les condicions de treball”, es dedica a concretar aspectes relacionats amb l'horari i la jornada laboral de les persones inspectores, així com amb les vacances, les llicències, els permisos i les absències del lloc de treball.

La regulació continguda en aquesta Ordre respecta els principis de bona regulació que s'estableixen a l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i a l'article 62 de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

El principi d'eficàcia es compleix perquè es persegueix la millora del Servei d'Educació de Catalunya, com a interès general justificatiu, per mitjà del desplegament del marc normatiu que regula l'exercici de la funció inspectora i els aspectes de deontologia professional; l'organització i el funcionament de la Inspecció...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR