ORDEN DSO/283/2023, de 21 de diciembre, por la que se aprueban las bases que deben regir la convocatoria ordinaria de subvenciones a entidades del ámbito de las políticas sociales del Departamento de Derechos Sociales.

Fecha de disposición21 Diciembre 2023
Fecha de publicación22 Diciembre 2023
ELIeli/es-ct/o/2023/12/21/dso283/dof
EmisorDepartament de Drets Socials

Els programes de subvencions han esdevingut un instrument essencial per assolir, en tots els àmbits de l'activitat administrativa, les finalitats i els objectius de les polítiques públiques que la legislació estableix i que es concreten mitjançant l'acció de govern. En aquest sentit, la subvenció no solament orienta en un determinat sentit l'activitat d'altres ens públics i entitats privades d'acord amb els objectius dels plans sectorials corresponents, sinó que l'activitat de foment també permet fer una gestió més coordinada i participativa dels recursos públics segons els criteris de subsidiarietat, proximitat geogràfica i especialització tècnica, sense necessitat de duplicar xarxes existents de o crear nous serveis públics.

La Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials, a l'article 76 preveu que l'Administració de la Generalitat pot atorgar subvencions i altres ajuts a les entitats d'iniciativa social per coadjuvar en el compliment de les seves activitats de serveis socials.

El Decret 184/2022, de 10 d'octubre, de denominació i determinació de l'àmbit de competència dels departaments en què s'organitza el Govern i l'Administració de la Generalitat de Catalunya, atribueix al Departament de Drets Socials, entre d'altres, les competències sobre les polítiques de serveis, prestacions i proteccions socials, inclosa la renda garantida de ciutadania; les polítiques de la joventut, la gent gran, les famílies, la infància i l'adolescència, l'acolliment i les adopcions; les polítiques de les persones amb discapacitat i dependències i dels equipaments assistencials de la xarxa de serveis socials; les polítiques d'inclusió social i accessibilitat i les polítiques de dependència, així com les polítiques d'acció comunitària i atenció al poble gitano, la coordinació i la gestió de la xarxa d'equipaments cívics i socials i les polítiques envers el tercer sector, la sensibilització cívica i social i el suport a les entitats socials i el voluntariat.

El Departament de Drets Socials ha disposat, fins ara, de dos grans programes de subvencions: l'un finançat amb recursos propis, corresponent a la convocatòria ordinària de subvencions de projectes, activitats, ajuts i serveis per a entitats de l'àmbit de les polítiques socials, i l'altre finançat amb els fons provinents de l'assignació tributària del 0,7% de l'IRPF. L'anàlisi de les activitats i els projectes subvencionats amb aquests dos programes en els darrers anys ha permès identificar una sèrie d'oportunitats de millora en l'eficiència de l'assignació de recursos i en l'assoliment de les finalitats dels programes, que han requerit una revisió conjunta de les ordres de bases que regulaven aquests programes. Fruit d'aquesta revisió i de la necessitat de realitzar de manera efectiva l'harmonització d'aquestes dues grans convocatòries de subvencions del Departament de Drets Socials, cal disposar d'una nova Ordre de bases que regeixi de manera única el conjunt de totes les línies de subvenció per fer-ne la implementació en l'exercici 2024 i següents.

Aquesta Ordre de bases estableix un marc regulador únic per a totes les línies de subvenció del Departament de Drets Socials, amb independència de l'origen dels fons que financin cadascuna d'aquestes línies. Pel seu volum i per la seva importància, cal destacar el fons provinent de l'assignació tributària del 0,7% de l'impost sobre la renda de les persones físiques. Per donar compliment a la Sentència 9/2017, de 19 de gener de 2017, del Tribunal Constitucional, que va declarar inconstitucional el model de gestió i concessió d'ajuts públics del 0,7% de l'impost de la renda per a persones físiques convocat per l'Administració general de l'Estat, el Consell Territorial de Serveis Socials i el Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència acorden, en data 26 d'abril de 2017, un nou model de gestió mixt, que implica que la Generalitat de Catalunya té competència per convocar i concedir subvencions a entitats sense ànim de lucre per a la realització de programes d'interès general, amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7% de l'impost sobre la renda de les persones físiques de les comunitats autònomes.

L'any 2017, la Generalitat de Catalunya va convocar i concedir, per primera vegada, subvencions a entitats destinades a la realització de programes d'interès general, amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7% de l'impost sobre la renda de les persones físiques de les comunitats autònomes, de l'àmbit de les polítiques socials. Després d'haver gestionat 6 convocatòries de subvencions, cal avançar en la millora de diferents aspectes que regulen les bases, entre d'altres, la normalització dels sistemes de valoració.

Una altra novetat rellevant és la nova arquitectura amb què s'ordenen les línies de subvencions que regula aquesta Ordre de bases. En primer lloc, cal destacar la desaparició de l'antiga línia J, que finançava serveis de la Xarxa de Serveis Socials d'Atenció Pública, i que, des del 01/07/2023, han passat a ser proveïts per mitjà de concertació amb les entitats acreditades, d'acord amb els procediments que estableix el Decret 69/2020, de 14 de juliol, d'acreditació, concert social i gestió delegada en la Xarxa de Serveis Socials d'Atenció Pública. En segon lloc, s'ha fet una anàlisi detallada de les tipologies dels projectes que rebien atorgament en les antigues convocatòries del Departament de Drets Socials i s'han reformulat a fons les línies en què estaven estructurades. En aquesta anàlisi s'ha constatat, en primer lloc, l'existència de duplicitats entre les dues convocatòries, és a dir, projectes que s'han presentat i han rebut finançament en totes dues convocatòries. Aquestes duplicitats són, clarament, ineficiències del sistema, tant per a les entitats que dupliquen les tasques administratives de sol·licitud i justificació com per a la mateixa Administració, que tramita dues vegades i de manera separada expedients de subvenció que, de fet, haurien d'estar unificats. En segon lloc, també s'han constatat duplicitats en les tipologies de les línies definides en les convocatòries ordinàries i de l'IRPF. Finalment, s'ha fet una anàlisi clúster dels projectes subvencionats, fent servir dos eixos de classificació: tipologia de projecte i col·lectiu destinatari.

Aquesta anàlisi ens ha permès redefinir el catàleg de línies de subvenció, agrupant-les en 4 grans tipologies: subvencions de projectes experimentals d'atenció a persones en l'àmbit social; subvencions d'inversió per a la construcció, la remodelació i l'equipament d'establiments de serveis inclosos en la Xarxa de Serveis Socials d'Atenció Pública; subvencions de promoció d'activitats i projectes ordinaris d'entitats socials, i subvencions de promoció dels serveis associatius prestats per entitats federatives de segon i tercer ordre.

Aquesta Ordre conté totes les bases, generals i específiques, de les diferents línies del Departament de Drets Socials adreçades a les entitats de serveis socials i altres en matèria de família; promoció de la gent gran; persones amb dependència o discapacitat, accessibilitat; persones amb problemàtiques socials derivades de malaltia mental, addiccions, VIH-sida o altres malalties; infància i adolescència; famílies i persones en situació d'exclusió social; accessibilitat; associacionisme, voluntariat, acció comunitària i atenció al poble gitano, i joventut i educació en el lleure. Es manté, per tant, la separació entre les bases generals i les específiques, de vigència indefinida, d'una banda, i les convocatòries que en derivin, de l'altra.

Les bases generals ordenen i unifiquen el procediment general de gestió de les subvencions i les bases específiques concreten, sobretot, les regles objectives de valoració de cada línia.

La convocatòria ordinària determina, fonamentalment, l'inici i el període de gestió de les accions subvencionables i concreta la partida pressupostària disponible, d'acord amb la Llei de pressupostos anual, dins de l'àmbit competencial del Departament de Drets Socials.

L'Ordre consta d'un únic article que aprova les bases generals, que figuren a l'annex 1; les bases específiques, que figuren als annexos 2, 3, 4 i 5.

Mitjançant l'annex 6 s'indiquen els principis ètics i les regles de conducta als quals les persones beneficiàries de subvencions o ajuts n'han d'adequar l'activitat, d'acord amb l'article 55.2 de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

Atès que la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, estableix a l'article 8 que els òrgans de les administracions públiques o qualsevol ens que proposin l'establiment de subvencions han de concretar, en un pla estratègic de subvencions, els objectius i els efectes que es pretenen amb la seva aplicació, el termini necessari per assolir-los, els costos previsibles i les fonts de finançament, que s'han de supeditar en tot cas al compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària;

Vist que l'objectiu del Pla estratègic de subvencions és adequar les necessitats públiques que s'han de cobrir a través d'ajuts públics a les previsions dels recursos disponibles mitjançant la implementació de polítiques públiques eficaces i eficients i que, per tant, és un instrument de planificació, gestió i control, el qual esdevé útil tant des del punt de vista dels operadors públics com des de la perspectiva del retiment de comptes a la ciutadania;

Vist que el 7 d'abril de 2022, per resolució de la consellera de Drets Socials, es va aprovar el Pla estratègic de subvencions 2022-2025 del Departament de Drets Socials, amb la previsió dels ajuts públics a concedir en l'àmbit de les seves competències, el qual inclou els ajuts i les subvencions dels seus òrgans, així com dels organismes i altres ens públics que formen part del seu sector públic;

Vist que, des de l'aprovació del Pla estratègic de subvencions esmentat, el Departament de Drets...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR