ORDEN ACC/73/2024, de 9 de abril, por la que se aprueban las bases reguladoras de las ayudas de minimis destinadas a las almazaras que producen y comercializan aceite afectadas por la sequía persistente en la campaña 2022-2023.

Fecha de disposición09 Abril 2024
Fecha de publicación12 Abril 2024
ELIeli/es-ct/o/2024/04/09/acc73/dof
EmisorDepartament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural

El clima mediterrani es caracteritza, entre altres aspectes, per patir períodes de sequera que darrerament s'han vist agreujats a conseqüència del canvi climàtic. La repercussió d'aquests períodes de sequera afecta tots els àmbits i especialment el sector agrari, que té lligada la seva activitat a les condicions climatològiques.

Aquests períodes de sequera han estat especialment crítics les darreres campanyes. En aquest sentit, els resultats de la campanya de l'oli 2022-2023 es van veure afectats de manera intensa tant per la manca de pluviometria com per les gelades de l'abril de 2022. La producció d'olives no ha estat l'esperada i això ha repercutit en la capacitat productiva de les almàsseres.

Tenint en compte les greus conseqüències produïdes per aquests fenòmens climàtics adversos de caràcter excepcional assimilable a un desastre natural, el Govern de la Generalitat de Catalunya ha considerat necessari impulsar mesures urgents per aportar la liquiditat necessària a les explotacions agràries, cooperatives i instal·lacions del sector oleícola per garantir que disposin de prou liquiditat per complir les seves funcions i garantir el bon funcionament i manteniment d'una part molt important del sector agroalimentari català.

El règim d'aquests ajuts serà el que estableix el Reglament (UE) 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis (DOUE L-2023/2391, de 5.10.2023).

En l'elaboració d'aquesta disposició, s'han valorat les repercussions i els efectes de l'establiment d'aquests ajuts, i se subjecten al compliment dels principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera establerts en l'article 7 de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril.

Consegüentment, valorada la conveniència de donar suport a aquest sector de l'oli d'oliva mitjançant un ajut econòmic, d'acord amb l'article 92 del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, a proposta de la Direcció General de d'Empreses Agroalimentàries, Qualitat i Gastronomia i en ús de les atribucions que m'han estat conferides,

 

Ordeno:

 

Article 1

Aprovar les bases reguladores dels ajuts destinats a compensar les pèrdues de les cooperatives i societats agràries de transformació (SAT) o empreses que produeixen i comercialitzen oli (almàsseres) a partir d'olives produïdes en finques dels seus membres, socis o productors que han sofert una pèrdua important de facturació a la campanya 2022-2023 respecte de la mitjana de les cinc campanyes anteriors (excloent el valor més alt i més baix) com a conseqüència de la situació de sequera persistent i les gelades, per garantir la seva continuïtat i viabilitat econòmica, les quals es publiquen a l'annex 1 d'aquesta Ordre.

 

Article 2

Aprovar el procediment de participació per mitjans telemàtics en la convocatòria pública dels ajuts regulats en les bases reguladores aprovades en l'article 1, el qual consta en l'annex 2 d'aquesta Ordre.

 

 

Disposició final

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC).

 

Barcelona, 9 d'abril de 2024

 

David Mascort Subiranas

Conseller d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural

 

 

Annex 1

Bases reguladores

 

–1 Objecte dels ajuts

L'objecte dels ajuts que estableix l'Ordre és compensar les pèrdues que han sofert les cooperatives, SAT o empreses que produeixen i comercialitzen oli (almàsseres) a partir d'olives produïdes en finques dels seus membres, socis o productors que han sofert una pèrdua important de facturació a la campanya 2022-2023 respecte de la mitjana de les cinc campanyes anteriors (traient el valor més alt i més baix) com a conseqüència de la situació de sequera persistent i les gelades, per garantir la seva continuïtat i viabilitat econòmica.

S'entendrà per campanya als efectes d'aquests ajuts el període comprès entre l'1 de juliol de 2022 i el 30 de juny de 2023.

 

–2 Persones beneficiàries

Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les cooperatives, SAT o empreses que produeixen i comercialitzen oli d'oliva (almàsseres) procedent de:

- Més del 50% d'olives produïdes pels membres o socis, en el cas de cooperatives o SAT, o

- Més del 50% d'olives de productors que mantenen una relació contractual amb l'almàssera des de, com a mínim, la campanya 2017-2018.

En tots dos casos, la persona sol·licitant ha d'acreditar que ha sofert un decrement de com a mínim el 30% del valor de la seva comercialització en la campanya 2022-2023, corregit amb la inflació d'agost de 2022 (10,5%), respecte de la mitjana de les 5 campanyes anteriors (2017-2018, 2018-2019, 2019-2020, 2020-2021 i 2021-2022), després d'eliminar les dades menor i major de la sèrie.

 

–3 Requisits i incompatibilitats

3.1 Per obtenir la condició de beneficiàries de les subvencions, les persones sol·licitants han de complir des de la presentació de la sol·licitud els requisits i les condicions generals establerts a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els següents:

a) El compte on s'ha d'ingressar l'import de la subvenció inclòs en l'imprès de sol·licitud ha de pertànyer a la persona beneficiària de l'ajut.

b) Presentar declaració sobre si s'han demanat i/o obtingut altres subvencions i/o ajuts públics o privats per a la mateixa activitat, fent constar la relació detallada amb l'entitat concedent i la quantitat sol·licitada i/o obtinguda.

En el cas d'haver rebut ajuts de minimis en l'exercici fiscal actual i en els dos exercicis fiscals anteriors, l'ajut global de minimis que hagi rebut no ha de superar els límits establerts.

c) En el cas d'empreses amb 50 o més treballadors/es, complir la quota legal de reserva de llocs de treball en la plantilla de l'empresa prevista a l'article 42.1 del Text refós de la Llei general de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, o les mesures alternatives de caràcter excepcional previstes pel Reial decret 364/2005, de 8 d'abril, i pel Decret 86/2015, de 2 de juny.

d) En el cas d'empreses de plantilla igual o superior a 25 persones, disposar de mitjans per prevenir i detectar casos d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe i intervenir-hi als seus centres de treball d'acord amb els agents socials, de conformitat amb la Llei 5/2008, de 24 d'abril, del dret de les dones a eradicar la violència masclista.

e) No tenir la consideració d'empresa en situació de crisi, d'acord amb la definició continguda en les directrius comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i de reestructuració d'empreses en crisi (DOUE 2014/C 249/01, de 31.07.2014).

f) En el cas de realització de l'activitat objecte de la subvenció utilitzant qualsevol element susceptible de generar drets d'autor, complir la normativa sobre propietat intel·lectual.

g) Quan es tracti de persones físiques empresàries, estar donada d'alta en el cens de l'Impost sobre activitats econòmiques en aquells supòsits en què sigui obligatori.

h) Quan es tracti d'entitats sense ànim de lucre, estar inscrites en el registre corresponent.

i) En el cas de comptar amb centres laborals, complir la normativa de política lingüística fent constar, com a mínim en català, els rètols i les informacions de caràcter fix que continguin text que han de figurar a l'interior dels centres laborals adreçats a les persones que hi treballen.

j) En el cas de comptar amb centres i establiments oberts al públic, complir la normativa de política lingüística atenent els consumidors en qualsevol de les llengües oficials de Catalunya i redactant, com a mínim en català, la senyalització i els cartells d'informació general de caràcter fix i els documents d'oferta de serveis per a les persones usuàries i consumidores dels establiments oberts al públic.

k) En el cas d'agrupació de persones físiques o jurídiques, no es podrà dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen l'article 100.4 del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, i l'article 65 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

l) En el cas d'empreses i entitats, no haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries perquè han exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere. En el cas d'empreses de més de 50 treballadors, a més, disposar d'un pla d'igualtat entre dones i homes d'acord amb l'article 1 del Reial decret llei 6/2019, d'1 de març, de mesures urgents per garantir la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes en el treball i l'ocupació.

m) En el cas que l'ajut subvencioni activitats que impliquin contacte habitual amb menors, disposar de les certificacions legalment establertes, o haver-les sol·licitades abans de la resolució de concessió, per acreditar que el personal de l'empresa o entitat que sol·licita l'ajut no ha estat condemnat per sentència ferma per cap delicte contra la llibertat i indemnitat sexual, i que, en el cas que canviï alguna persona adscrita al projecte o l'activitat subvencionats, es compromet a fer-ne la comprovació oportuna.

n) Per a subvencions d'import superior a 30.000 euros, quan els sol·licitants siguin únicament subjectes inclosos en l'àmbit d'aplicació de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, no podran obtenir la condició de beneficiàries les empreses que incompleixin els terminis de pagament previstos en la Llei esmentada.

o) Les persones sol·licitants d'aquests ajuts s'han d'adherir al codi ètic que figura com a annex 3.

3.2 Pel que fa a la concurrència amb altres ajuts, sens perjudici de les limitacions que disposa l'article 3 del Reglament (UE) 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR