ORDEN ACC/67/2024, de 3 de abril, por la que se aprueban las bases reguladoras de las ayudas para el fomento de la recogida de desechos marinos con la participación del sector pesquero que establece el Fondo Europeo Marítimo, de Pesca y de Acuicultura (FEMPA).

Fecha de disposición03 Abril 2024
Fecha de publicación08 Abril 2024
ELIeli/es-ct/o/2024/04/03/acc67/dof
EmisorDepartament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural

D'acord amb el Reglament (UE) 2021/1139 del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de juliol de 2021, pel qual s'estableix el Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, i pel qual es modifica el Reglament (UE) 2017/1004 (en endavant, Reglament FEMPA), el Programa de Fons Europeu Marítim de Pesca i d'Aqüicultura per a Espanya per al període de programació 2021-2027 (FEMPA), aprovat per la Comissió Europea mitjançant la Decisió d'execució, de 29 de novembre del 2022, per la qual s'aprova el programa Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura: Programa per a Espanya, per rebre ajut del Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura a Espanya (CCI 2021ES14MFPR001), preveu ajuts per compensar, entre altres coses, la recollida passiva al mar, per part dels pescadors, de les deixalles marines. A més, estableix disposicions per millorar la coordinació de l'execució dels fons de la Unió Europea amb un enfocament estratègic.

El Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021, pel qual s'estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu Plus, al Fons de Cohesió, al Fons de Transició Justa i al Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, així com les normes financeres per a aquests fons i per al Fons d'Asil, Migració i Integració, el Fons de Seguretat Interior i l'Instrument de Suport Financer a la Gestió de Fronteres i la Política de Visats (en endavant, Reglament RDC), defineix les modalitats i les condicions de les intervencions comunitàries en el sector de la pesca, l'aqüicultura i la comercialització i transformació de productes pesquers.

El Reglament FEMPA es completa amb el Reglament Delegat (UE) 2022/2181 de la Comissió, de 29 de juny de 2022, pel qual es completa el Reglament (UE) 2021/1139 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu al Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, en allò referit a les dates d'inici i els períodes de temps en relació amb la inadmissibilitat de les sol·licituds d'ajut, i amb el Reglament d'Execució (UE) 2022/44 de la Comissió, de 13 de gener de 2022, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) 2021/1139 del Parlament Europeu i del Consell, quant als criteris per establir el nivell de les correccions financeres i per aplicar les correccions financeres a tant alçat associades a casos d'incompliment greu de les normes de la Política pesquera comuna.

Aquests ajuts donen resposta a la prioritat que estableix l'article 3 del Reglament FEMPA següent: 1) fomentar la pesca sostenible, i la recuperació i la conservació dels recursos biològics aquàtics, i concretament a l'objectiu específic 1.6: contribuir a la protecció i la recuperació de la biodiversitat i els ecosistemes marins.

En l'elaboració d'aquesta disposició, s'han valorat les repercussions i els efectes de l'establiment d'aquests ajuts, i se subjecten al compliment dels principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera que estableix l'article 7 de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril.

Consegüentment, valorada la conveniència de donar suport al sector de la pesca i l'aqüicultura, mitjançant un ajut econòmic, d'acord amb l'article 92 del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, a proposta de la Direcció General de Política Marítima i Pesca Sostenible, i en ús de les atribucions que m'han estat conferides,

 

Ordeno:

 

Article 1

Aprovar les bases reguladores dels ajuts destinats al foment de la recollida de deixalles marines amb la participació del sector pesquer, que es publiquen en l'annex 1.

 

Article 2

Aprovar el procediment de tramitació telemàtica de sol·licituds que figura en l'annex 2.

 

 

Disposicions addicionals

 

Primera. Aquests ajuts cofinançats amb el FEMPA es tramiten d'acord amb les funcions d'organisme intermedi de gestió del FEMPA de la Direcció General de Política Marítima i Pesca Sostenible del Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural (DACC) que estableix l'article 164 del Decret 14/2024, de 16 de gener, de reestructuració del Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural.

 

Segona. Als efectes del no inici de les actuacions i de la subvencionalitat dels pagaments realitzats atenent a l'apartat 4 c) d'aquestes bases reguladores, pel que fa al règim de compensació de les embarcacions, l'elegibilitat dels registres de dades serà vàlida des de l'1 d'octubre de l'any anterior a l'anualitat subvencionable fins al període de justificació.

 

 

Disposició final

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC).

 

Barcelona, 3 d'abril de 2024

 

David Mascort Subiranas

Conseller d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural

 

 

Annex 1

Bases reguladores

 

–1 Objecte dels ajuts

L'objecte dels ajuts que estableix l'Ordre és contribuir a la protecció i la recuperació de la biodiversitat i els ecosistemes marins mitjançant la participació del sector pesquer en la recuperació passiva de deixalles marines i les actuacions de divulgació i de sensibilització per tal de contribuir al bon estat mediambiental del mar a Catalunya.

Als efectes d'aquests ajuts, s'entén per pesca passiva de brossa marina la realitzada per la flota pesquera en les maniobres habituals de pesca, sense una intenció dirigida cap a la recuperació de brossa.

 

–2 Persones beneficiàries

2.1 Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les federacions de confraries de pescadors d'àmbit territorial català que promoguin la realització d'un projecte destinat a complir l'objecte d'aquestes bases reguladores i que compleixin les condicions d'admissibilitat i els requisits generals de l'apartat 2.2 i les condicions d'admissibilitat que preveu l'apartat 2.3.

2.2 Requisits generals:

   a) No incórrer en cap causa que impedeixi obtenir la condició de persona beneficiària de les que estableix l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, ni en cap supòsit de l'article 99 del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre.

   b) Les persones beneficiàries han d'estar al corrent, prèviament a la resolució de concessió, de les obligacions amb l'Administració tributària i la Seguretat Social, així com no tenir deutes de cap mena amb la Generalitat de Catalunya. No cal aportar els certificats acreditatius en el cas de l'autorització al DACC a què es refereix l'apartat 9.4.

   c) En el cas de comptar amb 50 o més treballadors, complir amb la quota legal de reserva de llocs de treball en la plantilla de l'empresa que preveu l'article 42.1 del Text refós de la Llei general de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, o amb les mesures alternatives de caràcter excepcional que preveuen el Reial decret 364/2005, de 8 d'abril, i el Decret 86/2015, de 2 de juny.

   d) En el cas de tenir una plantilla igual o superior a 25 persones, disposar de mitjans per prevenir i detectar casos d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe, i per intervenir-hi en els seus centres de treball d'acord amb els agents socials, de conformitat amb la Llei 5/2008, de 24 d'abril, del dret de les dones a erradicar la violència masclista.

   e) En el cas d'empreses i entitats, no haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries perquè han exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere. En el cas d'empreses de més de 50 treballadors, a més, disposar d'un pla d'igualtat entre dones i homes d'acord amb el que estableix l'article 1 del Reial decret llei 6/2019, d'1 de març, de mesures urgents per garantir la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes en el treball i l'ocupació.

   f) En el cas d'establiments oberts al públic, complir amb la normativa de política lingüística.

   g) En el cas que l'ajut subvencioni activitats que impliquin contacte habitual amb menors, disposar de les certificacions establertes legalment, o haver-les sol·licitat abans de la resolució de concessió, per acreditar que el personal de l'empresa o l'entitat que sol·licita l'ajut no ha estat condemnat per sentència ferma per cap delicte contra la llibertat i la indemnitat sexuals, i que, en cas que canviï alguna persona adscrita al projecte o a l'activitat subvencionada, es compromet a fer la comprovació oportuna pel que fa al cas.

   h) Les persones sol·licitants d'aquests ajuts s'han d'adherir al codi ètic que estableix l'annex 3.

2.3 Condicions d'admissibilitat

No poden ser beneficiàries d'aquests ajuts, durant el període de temps determinat en l'apartat 4 de l'article 11 del Reglament FEMPA i el que estableix el Reglament delegat (UE) 2022/2181 de la Comissió, de 29 de juny de 2022, pel qual es complementa el Reglament FEMPA, pel que fa a les dates d'inici i els períodes de temps en relació amb la inadmissibilitat dels ajuts, les persones físiques o jurídiques que, en el moment de la sol·licitud:

   a) Han comès una infracció greu d'acord amb l'article 42 del Reglament (CE) 1005/2008 del Consell, amb l'article 90 del Reglament (CE) 1224/2009, o amb altres actes legislatius adoptats pel Parlament Europeu i pel Consell en el marc de la Política pesquera comuna (PPC).

   b) Han estat involucrades en l'explotació, la gestió o la propietat d'algun vaixell pesquer inclòs a la llista de vaixells de pesca il·legal, no declarada i no reglamentada (INDNR) de la Unió segons disposa l'article 40, apartat 3, del Reglament (CE) 1005/2008, o d'algun vaixell amb pavelló de països considerats tercers països no cooperants segons estableix l'article 33 del Reglament esmentat.

   c) Han comès una infracció greu de la PPC definida com a tal en altres actes legislatius adoptats pel Parlament Europeu i pel Consell.

   d) Han comès algun dels delictes tipificats en els articles 3 i 4 de la Directiva 2008/99/CE en el cas d'ajudes a l'aqüicultura.

   e) Han comès frau en...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR