ORDEN ACC/66/2024, de 3 de abril, por la que se aprueban las bases reguladoras de las ayudas para el apoyo a las cofradías de pescadores de Cataluña y a sus federaciones.

Fecha de disposición03 Abril 2024
Fecha de publicación08 Abril 2024
ELIeli/es-ct/o/2024/04/03/acc66/dof
EmisorDepartament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural

La pesca costanera a Catalunya s'organitza a l'entorn de les confraries de pescadors, institucions amb una profunda tradició històrica que són les entitats associatives successores dels pòsits de pescadors i de les antigues associacions i gremis de marejants, navegants i pescadors, molt vives en el sector pesquer, i són, també, un òrgan de participació democràtic conjunt dels diversos sectors, arts i activitats extractives i productives d'un mateix àmbit territorial.

L'antiguitat d'aquest model associatiu, la seva permanència en el temps i la seva capacitat d'adaptació han donat a aquestes entitats el valor representatiu que tenen actualment.

L'activitat associativa del sector pesquer català gira fonamentalment al voltant de les confraries. Llur àmbit d'actuació cobreix tot el litoral de Catalunya i en formen part tots els professionals del sector pesquer extractiu català, tant els armadors com els treballadors.

Les confraries, entitats de dret públic, són institucions de vertebració del sector pesquer i d'interlocució amb l'Administració de la qual són entitats col·laboradores i en reben la tutela; organitzen, dins el marc legal, els sistemes de producció de llurs afiliats, i poden arribar a cobrir tots els serveis que requereixen els pescadors per desenvolupar llur activitat, sens perjudici de la funció que pertoca als sindicats i a d'altres associacions.

La Llei 2/2010, de 18 de febrer, de pesca i acció marítimes, concretament l'article 86, atribueix al Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació la gestió de manera integrada de tots els ajuts públics destinats al millorament de la pesca i de les estructures pesqueres de Catalunya, tant els que figuren en els seus pressupostos com les subvencions territorialitzables de la Unió Europea i de l'Estat.

El capítol I de la Llei 22/2002, de 12 de juliol, regula la naturalesa, les funcions i l'àmbit territorial de les confraries de pescadors, i preveu que, atesa llur condició de corporacions de dret públic, poden exercir funcions delegades per l'Administració. La Llei, atenent els principis que actualment guien les administracions públiques d'acostament progressiu de la gestió als administrats, propicia que les confraries puguin actuar com a oficina pública de l'Administració de la Generalitat, i permet així que els pescadors resolguin una part important de les necessàries relacions administratives en llur corporació pròpia.

La Llei de confraries de pescadors configura les confraries de pescadors com a corporacions de dret públic, sense ànim de lucre, amb personalitat jurídica pròpia i capacitat d'obrar per al compliment de llurs finalitats, exerceixen la representació del sector pesquer, sens perjudici del que pugui correspondre a altres ens associatius, i actuen en els àmbits territorials respectius com a òrgans de consulta i col·laboració amb les administracions públiques, amb l'objectiu de promoure i impulsar els interessos pesquers.

L'esmentada Llei 22/2002 preveu que l'Administració delegui en les confraries de pescadors actuacions com a oficines públiques en assumptes que afectin el sector pesquer.

D'altra banda, la Llei 2/2010, de 18 de febrer, de pesca i acció marítima, estableix que les confraries de pescadors i llurs federacions exerceixen funcions de representació del sector pesquer i de col·laboració i consulta amb l'Administració, i que fan activitats de gestió, impuls i promoció dels interessos pesquers, d'acord amb la regulació que estableix la normativa pròpia de les confraries de pescadors.

Aquestes subvencions s'estableixen en favor de les confraries de pescadors de Catalunya i les seves federacions per auxiliar les tasques, previstes a la Llei 22/2002, que realitzen com a entitats col·laboradores de l'Administració.

D'acord amb la Llei 22/2002, les confraries de pescadors estan sotmeses a la tutela de la Generalitat de Catalunya mitjançant el Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació. Es tracta d'una tutela establerta per Llei, que comporta una tutela per part de l'Administració de tipus administrativa, legal i financera.

Aquesta tutela que l'Administració exerceix sobre les confraries es concreta mitjançant el control comptable dels comptes anuals (balanç de situació, compte de pèrdues i guanys, estat de canvis del patrimoni net, memòria, liquidació del pressupost i pressupost) que reflecteixen l'activitat econòmica de la confraria, tant del vessant de corporació pública com del vessant de l'exercici de l'activitat sotmesa al règim privat.

El Decret 184/2022, de 10 d'octubre, de denominació i determinació de l'àmbit de competència dels departaments en què s'organitza el Govern i l'Administració de la Generalitat de Catalunya, atribueix a l'article 3.8.9 l'exercici de la competència en matèria de polítiques de pesca al Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural (DACC).

El Decret 14/2024, de 16 de gener, de reestructuració del Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, disposa en els articles 164.1 g) i h) com a funcions de la Direcció General de Pesca i Afers Marítims planificar les actuacions en matèria d'ajuts al sector pesquer i marítim en el marc de la Política pesquera europea i altres ajuts i mesures de foment destinats als sectors pesquer i aqüícola i al sector d'afers marítims i de les activitats nàutiques i de l'Economia Blava, exercir les funcions de tutela sobre les confraries de pescadors i les seves federacions i dur a terme les actuacions en relació amb les relacions institucionals amb altres organitzacions representatives dels sectors marítims i de l'Economia Blava, respectivament.

En l'elaboració d'aquesta disposició, s'han valorat les repercussions i els efectes de l'establiment d'aquests ajuts, i se subjecten al compliment dels principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera establerts en l'article 7 de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril.

Consegüentment, valorada la conveniència de donar suport a aquest sector pesquer mitjançant un ajut econòmic, d'acord amb l'article 92 del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, a proposta de la Direcció General de Política Marítima i Pesca Sostenible i en ús de les atribucions que m'han estat conferides,

 

Ordeno:

 

Article 1

Aprovar les bases reguladores dels ajuts destinats al suport a les confraries de pescadors de Catalunya i les seves federacions com a entitats col·laboradores de l'Administració, que es publiquen a l'annex 1 d'aquesta Ordre.

 

Article 2

Aprovar el procediment de participació per mitjans telemàtics en la convocatòria pública dels ajuts regulats en les bases reguladores aprovades en l'article 1, el qual consta en l'annex 2.

 

 

Disposició derogatòria

Es deroga l'Ordre ARP/111/2018, de 3 de juliol, per la qual s'aproven les bases reguladores dels ajuts per al suport de les confraries de pescadors de Catalunya i de les seves federacions (DOGC núm. 7662, de 12.7.2018), i l'Ordre ARP/41/2020, de 16 d'abril, que la modifica (DOGC núm. 8116, de 20.4.2020), que només resten aplicables a les convocatòries d'ajuts efectuades a l'empara seva.

 

 

Disposició final

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC).

 

Barcelona, 3 d'abril de 2024

 

David Mascort Subiranas

Conseller d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural

 

 

Annex 1

Bases reguladores

 

–1 Objecte dels ajuts

L'objecte dels ajuts que estableix l'Ordre és sufragar part de les despeses realitzades per les entitats indicades a l'apartat 2 per a la realització de llurs funcions com a entitats col·laboradores de l'Administració, establertes en els articles 4 i 27 de la Llei 22/2002, de 12 de juliol, de confraries de pescadors.

 

–2 Persones beneficiàries

Podran ser beneficiàries dels ajuts les confraries de pescadors i les federacions de confraries de pescadors constituïdes d'acord amb la Llei 22/2002, de 12 de juliol, de confraries de pescadors, i reconegudes com a tals en el Registre oficial de confraries de pescadors.

 

—3 Requisits i incompatibilitats

3.1 Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les entitats que compleixin els requisits següents:

a) El compte on s'ha d'ingressar l'import de la subvenció inclòs en l'imprès de sol·licitud ha de pertànyer a l'entitat beneficiària de l'ajut.

b) Presentar declaració sobre si s'han demanat i/o obtingut altres subvencions i/o ajuts públics o privats per a la mateixa activitat, fent constar la relació detallada amb l'entitat concedent i la quantitat sol·licitada i/o obtinguda.

c) En el cas d'empreses amb 50 o més treballadors, complir la quota legal de reserva de llocs de treball en la plantilla de l'empresa prevista a l'article 42.1 del Text refós de la Llei general de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, o les mesures alternatives de caràcter excepcional previstes pel Reial decret 364/2005, de 8 d'abril, i pel Decret 86/2015, de 2 de juny.

d) En el cas d'empreses de plantilla igual o superior a 25 persones, disposar de mitjans per prevenir i detectar casos d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe i intervenir-hi als seus centres de treball d'acord amb els agents socials, de conformitat amb la Llei 5/2008, de 24 d'abril, del dret de les dones a erradicar la violència masclista.

e) Estar inscrites en el Registre oficial de confraries de pescadors, creat d'acord amb l'article 44 de la Llei 22/2002, de 12 de juliol, de confraries de pescadors.

f) En el cas de comptar amb centres laborals, complir la normativa de política lingüística fent-hi constar, com a mínim en català, els rètols i les informacions de caràcter fix que continguin text que han de figurar a l'interior dels centres laborals adreçats a les persones que hi treballen.

g) En el cas de comptar amb centres i establiments oberts al públic, complir la normativa de política lingüística atenent els consumidors en qualsevol de les...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR