ORDEN ACC/49/2024, de 14 de marzo, por la que se aprueban las bases reguladoras del Premio Cataluña de Ecodiseño.

Fecha de disposición14 Marzo 2024
Fecha de publicación19 Marzo 2024
ELIeli/es-ct/o/2024/03/14/acc49/dof
EmisorDepartament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural

El Premi Catalunya d'Ecodisseny és una de les actuacions de l'Estratègia catalana d'ecodisseny per a una economia circular i ecoinnovadora, que pretén incentivar la incorporació de l'ecodisseny en el procés productiu, impulsar la transversalitat i la transferència de coneixement i incentivar el consum de productes i serveis sostenibles a Catalunya.

L'ecodisseny és una eina clau per a la transició envers l'economia circular, tal com reflecteix el Pla d'acció per a l'economia circular per a una Europa més neta i més competitiva, COM(2020) 98 final, que s'emmarca en el Pacte verd europeu.

Durant el període 2001-2013, van tenir lloc set edicions del Premi Disseny per al Reciclatge. Mitjançant l'Ordre TES/184/2014 (DOGC núm. 6647, de 19.6.2014), per adoptar una perspectiva més àmplia, va esdevenir el Premi Catalunya d'Ecodisseny, del qual han tingut lloc cinc edicions. El Premi reconeix productes i serveis ecodissenyats que es troben al mercat o en desenvolupament de Catalunya.

L'objectiu primordial del Premi és promoure la producció i el consum de productes circulars que tinguin un menor impacte ambiental al llarg del seu cicle de vida. Cal tenir en compte que fins al 80% dels impactes ambientals dels productes es determinen a la fase de disseny.

Valorats positivament els resultats de les convocatòries anteriors del Premi, es considera convenient aprovar-ne unes noves bases reguladores.

En l'elaboració d'aquesta disposició, s'han valorat les repercussions i els efectes de l'establiment d'aquests ajuts, i se subjecten al compliment dels principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera establerts en l'article 7 de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril.

Consegüentment, valorada la conveniència de donar suport a aquest sector de l'ecodisseny mitjançant un premi, d'acord amb l'article 92 del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, a proposta de la Direcció General de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental i en ús de les atribucions que m'han estat conferides,

 

Ordeno:

 

Article 1

Aprovar les bases reguladores del Premi Catalunya d'Ecodisseny, les quals es publiquen a l'annex 1 d'aquesta Ordre.

 

Article 2

Aprovar el procediment de participació per mitjans telemàtics en la convocatòria pública del premi regulat en les bases reguladores aprovades en l'article 1, que serà obligatori per a les persones a què fan referència l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i els articles 72 i 73 del Decret 76/2020, de 4 d'agost, d'Administració digital, el qual consta a l'annex 2.

 

 

Disposició derogatòria

Es deroga l'Ordre TES/184/2014, de 6 de juny, per la qual es regula el Premi Catalunya d'Ecodisseny.

 

 

Disposició final

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

 

Barcelona, 14 de març de 2024

 

David Mascort Subiranas

Conseller d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural

 

 

Annex 1

Bases reguladores

 

–1 Objecte del Premi

L'objecte del Premi que estableix l'Ordre és reconèixer els productes i projectes de productes en desenvolupament que estiguin dissenyats per millorar el comportament ambiental al llarg del cicle de vida.

El Premi es concedeix en les categories següents:

a) Categoria A: producte. Producte en el mercat, dissenyat o fabricat a Catalunya, tenint en compte consideracions ambientals en el seu procés de desenvolupament, amb l'objectiu de minimitzar-ne l'impacte sobre el medi ambient al llarg de tot el cicle de vida.

b) Categoria B: producte en desenvolupament. Projecte d'un producte, no produït o comercialitzat, però en fase de prototip, dissenyat tenint en compte consideracions ambientals, amb l'objectiu de minimitzar-ne l'impacte sobre el medi ambient al llarg de tot el cicle de vida.

c) Categoria C: disseny jove. Producte o producte en desenvolupament, dissenyat per estudiants, tenint en compte consideracions ambientals en el procés de desenvolupament, amb l'objectiu de minimitzar-ne l'impacte sobre el medi ambient al llarg de tot el cicle de vida.

Als efectes d'aquesta convocatòria, s'entén per producte qualsevol producte o servei.

 

–2 Persones beneficiàries

Poden ser beneficiàries d'aquest Premi les persones físiques o jurídiques, públiques o privades, i altres tipus d'unitats econòmiques o de patrimoni separat que siguin fabricants o distribuïdores de productes, hagin desenvolupat un producte o un projecte de producte o hagin dut a terme estratègies, i que compleixin les especificitats de cadascuna de les categories establertes a l'apartat 1.

Les sol·licituds han de tenir el seu àmbit d'aplicació: lloc de fabricació i/o disseny, distribució o lloc d'implementació del servei a Catalunya.

 

–3 Requisits i incompatibilitats

3.1 Poden ser beneficiàries d'aquest Premi les persones físiques o jurídiques, públiques o privades, i altres tipus d'unitats econòmiques o de patrimoni separat que compleixin els requisits següents:

a) El compte on s'ha d'ingressar l'import del Premi inclòs en l'imprès de sol·licitud ha de pertànyer a la persona beneficiària del Premi.

b) Presentar declaració sobre si s'han demanat i/o s'han obtingut altres ajuts públics o privats per a la mateixa activitat, fent constar la relació detallada amb l'entitat concedent i la quantitat sol·licitada i/o obtinguda.

c) En el cas d'empreses amb 50 o més treballadors, complir la quota legal de reserva de llocs de treball en la plantilla de l'empresa prevista a l'article 42.1 del Text refós de la Llei general de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, o les mesures alternatives de caràcter excepcional previstes pel Reial decret 364/2005, de 8 d'abril, i pel Decret 86/2015, de 2 de juny.

d) En el cas d'empreses de plantilla igual o superior a 25 persones, disposar de mitjans per prevenir i detectar casos d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe i intervenir-hi als seus centres de treball d'acord amb els agents socials, de conformitat amb la Llei 5/2008, de 24 d'abril, del dret de les dones a erradicar la violència masclista.

e) No tenir la consideració d'empresa en situació de crisi, d'acord amb la definició continguda en les directrius comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i de reestructuració d'empreses en crisi (DOUE 2014/C 249/01, de 31.7.2014).

f) Complir la normativa sobre propietat intel·lectual.

g) En el cas de persones físiques empresàries, estar donada d'alta en el cens de l'Impost sobre activitats econòmiques en aquells supòsits en què sigui obligatori.

h) En el cas d'entitats sense ànim de lucre, estar inscrites en el registre corresponent.

i) En el cas de comptar amb centres laborals: complir la normativa de política lingüística fent constar, com a mínim en català, els rètols i les informacions de caràcter fix que continguin text que han de figurar a l'interior dels centres laborals adreçats a les persones que hi treballen.

j) En el cas de comptar amb centres i establiments oberts al públic: complir la normativa de política lingüística atenent els consumidors en qualsevol de les llengües oficials de Catalunya i redactant, com a mínim en català, la senyalització i els cartells d'informació general de caràcter fix i els documents d'oferta de serveis per a les persones usuàries i consumidores dels establiments oberts al públic.

k) En el cas de fundacions: complir el deure de presentar els comptes anuals davant del protectorat.

l) En el cas d'associacions i fundacions: tenir els estatuts de l'entitat adaptats a la Llei 5/2011, de 19 de juliol, de modificació de la Llei 4/2008, de 24 d'abril, del llibre tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques, abans del 31 de desembre de 2012.

m) En el cas d'agrupació de persones físiques o jurídiques, no es podrà dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen l'article 100.4 del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, i l'article 65 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

n) En el cas d'empreses i entitats, no haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries perquè han exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere. En el cas d'empreses de més de 50 treballadors, a més, disposar d'un pla d'igualtat entre dones i homes d'acord amb l'article 1 del Reial decret llei 6/2019, d'1 de març, de mesures urgents per garantir la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes en el treball i l'ocupació.

o) Per a subvencions d'import superior a 30.000 euros, quan els sol·licitants siguin únicament subjectes inclosos en l'àmbit d'aplicació de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, no podran obtenir la condició de beneficiàries les empreses que incompleixin els terminis de pagament previstos en la Llei esmentada.

p) Les persones sol·licitants d'aquests ajuts s'han d'adherir al codi ètic que figura com a annex 3.

3.2 Règim de concurrència: els premis regulats en aquestes bases són compatibles amb d'altres que, per a la mateixa finalitat, puguin concedir altres administracions públiques.

 

–4 Tipus i quantia del Premi

4.1 El Premi es dota, per a cadascuna de les categories, amb un guardó. Els guardons consisteixen en un diploma/trofeu amb la indicació de la categoria dels Premis i es podrà fer esment del reconeixement en les seves accions de promoció i publicitat. El lliurament dels Premis es podrà realitzar en un acte únic i solemne.

4.2 La dotació econòmica del Premi té caràcter de subvenció.

4.3 La quantia destinada a aquests premis i l'aplicació pressupostària a la qual s'ha d'imputar és la que determina la resolució de convocatòria corresponent.

4.4 En el cas que resultin...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR