ORDEN ACC/34/2024, de 26 de febrero, por la que se aprueban las bases reguladoras de las ayudas asociadas al contrato global de explotación en el marco de la programación de desarrollo rural en Cataluña 2023-2027.

Fecha de disposición26 Febrero 2024
Fecha de publicación29 Febrero 2024
ELIeli/es-ct/o/2024/02/26/acc34/dof
EmisorDepartament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural

Des de l'any 2007, el contracte global d'explotació (CGE) és el model adoptat a Catalunya per gestionar els ajuts en el marc de desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) de la Unió Europea i de les administracions públiques adreçats a les persones titulars de les explotacions agràries per fomentar les activitats respectuoses envers el medi i promoure models específics d'activitat agrària.

En el marc de la política agrorural i el Pla estratègic de la Política agrícola comuna (PEPAC), els ajuts associats al CGE tenen l'objectiu d'incentivar el desenvolupament d'un projecte global integrador de les funcions productives, econòmiques, mediambientals i socials de l'agricultura, amb la finalitat de fomentar la viabilitat de les explotacions agràries i assolir un desenvolupament rural sostenible.

Aquests ajuts s'emmarquen en el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajut als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la Política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013, i el Pla estratègic de la PAC per al període de programació 2023-2027, aprovat per la Comissió Europea mitjançant la Decisió C(2022) 6017 final, de 31 d'agost de 2022, modificada per la Decisió C(2023) 5746 final, de 30 d'agost de 2023, que inclou els ajuts cofinançats amb el FEADER en el marc del Pla estratègic de la PAC 2023-2027.

Així mateix, també s'emmarquen el Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la Política agrícola comuna i pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1306/2013.

L'Acord GOV/109/2023, de 16 de maig, aprova la programació de desenvolupament rural a Catalunya per al període 2023-2027, que està formada per les mesures que conté el Pla estratègic de la PAC 2023-2027 aprovat per la Decisió d'execució C(2022) 6017 final, de 31 d'agost de 2022, i la seva modificació, i les mesures que conté el programa complementari de desenvolupament rural (PDR) de Catalunya per al període 2023-2027 finançades íntegrament amb fons de la Generalitat de Catalunya. Entre les mesures que conté el programa complementari esmentat, figura l'ajut a la diversificació agrària, que està associat al CGE des de l'any 2007.

La convocatòria de la campanya 2024 dels ajuts associats al CGE es regularà a través d'ordres de bases reguladores i resolucions diferenciades, atès que determinats ajuts estan finançats amb el pressupost del PDR 2014-2022 i altres, amb el pressupost del PEPAC 2023-2027.

El sistema de transmissió unificada de dades d'aquests ajuts es duu a terme a través de la declaració única agrària (DUN) i s'ha establert de forma telemàtica per a tota la tipologia de subjectes, tal com s'analitza a continuació.

El Pla estratègic de la PAC (d'ara endavant, PEPAC) a Catalunya per al període 2023-2027 preveu ajuts destinats a les explotacions agràries per donar resposta a les prioritats de millora de la viabilitat de les explotacions agràries i la competitivitat de tots els tipus d'agricultura; promoure les tecnologies agrícoles innovadores; restaurar, preservar i millorar els ecosistemes relacionats amb l'agricultura; promoure l'eficiència dels recursos, i fomentar el pas a una economia baixa en carboni i capaç d'adaptar-se al canvi climàtic en el sector agrari, que estableix el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021.

També estan sotmesos a la Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen els sistema de gestió de la Política agrícola comuna i altres matèries connexes; al Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, sobre gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajuts de la Política agrícola comuna; al Reial decret 1046/2022, de 27 de desembre, sobre governança i fons europeus; al Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre requisits comuns i sol·licitud única; al Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre, sobre condicionalitat reforçada; al Reial decret 1054/2022, de 27 de desembre, sobre sistema d'informació, registre i quadern digital d'explotació, i al Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, sobre l'aplicació de penalitzacions i que modifica diversos reials decrets pels quals es regulen diferents aspectes relacionats amb l'aplicació a Espanya de la Política agrícola comuna per al període 2023-2027.

Pel que fa als procediments administratius relatius al sistema de gestió de la PAC, l'establiment d'aquesta forma de relació amb l'administració s'emmarca en el Reglament d'execució (UE) 2022/1173 de la Comissió, de 31 de maig, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control de la Política agrícola comuna, l'article 3 del qual estableix que els estats membres han d'establir un sistema electrònic per a les sol·licituds d'ajut.

D'altra banda, l'article 4 de la Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la Política agrícola comuna i altres matèries connexes, estableix, igualment, l'obligació de relacionar-se amb l'administració per mitjans electrònics de totes les persones físiques o jurídiques o ens sense personalitat jurídica beneficiaris dels ajuts de la PAC, i també altres titulars d'explotacions agràries inscrites en els registres corresponents, sobre els quals l'administració tingui acreditat fefaentment que tenen accés i disponibilitat dels mitjans electrònics necessaris, en el marc del que estableixen els apartats 2 i 3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. El mateix precepte, i d'acord amb l'article 12 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, estableix que l'Administració posarà a disposició dels titulars d'explotacions, per facilitar i simplificar l'accés a la gestió dels procediments esmentats per mitjans electrònics, les eines i els serveis necessaris per possibilitar l'exercici de les seves obligacions i drets.

En el mateix sentit que el que estableix l'article 4 de la Llei 30/2022, de 23 de desembre, s'expressen l'article 7 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajuts de la Política agrícola comuna, i l'article 108.1 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la Política agrícola comuna, i la regulació de la sol·licitud única del sistema integrat de gestió i control.

Respecte del col·lectiu de persones físiques, i d'acord amb els preceptes esmentats, la Secretaria d'Agenda Rural ha tingut en compte que es tracta d'empresaris individuals o autònoms en el marc de les actuacions que duen a terme en la seva condició d'empresaris individuals o autònoms, que exerceixen una activitat econòmica, per valorar-ne la capacitat econòmica o tècnica. Per efectuar aquesta valoració, s'ha tingut en compte que aquesta tramitació electrònica s'ha establert anteriorment en l'Ordre ARP/7/2019, de 15 de gener, per la qual s'estableix i es regula la DUN 2019; en l'Ordre ARP/2/2020, de 15 de gener, per la qual s'estableix i es regula la DUN 2020; en l'Ordre ARP/1/2021, d'11 de gener, per la qual s'estableix i es regula la DUN 2021, i es modifica l'Ordre ARP/27/2018, de 7 de març, per la qual es regula l'ajut a la reestructuració o la reconversió de la vinya a Catalunya per al període 2019-2023; en l'Ordre ACC/4/2022, de 24 de gener, per la qual s'estableix i es regula la DUN 2022 i es modifica l'Ordre ARP/27/2018, de 7 de març, per la qual es regula l'ajut a la reestructuració o la reconversió de la vinya a Catalunya per al període 2019-2023, i en l'Ordre ACC/83/2023, de 12 d'abril, per la qual s'estableix i es regula la DUN 2023, la qual cosa ha evidenciat que aquesta tramitació no ha generat dificultats per als seus destinataris.

Ha tingut un impacte especial, en aquest resultat positiu, la regulació de les entitats col·laboradores amb el Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural (DACC, en endavant) en matèria d'ajuts i subvencions, el reconeixement de les quals es troba regulat en l'Ordre ARP/135/2006, de 23 de març, que ha permès als destinataris potencials dels tràmits que la DUN regula presentar o efectuar aquests tràmits telemàticament. A aquest efecte, l'habilitació d'aquestes entitats compleix la condició que estableix la normativa bàsica en relació amb la posada a disposició dels titulars d'explotacions les eines i els serveis necessaris per facilitar l'accés a la gestió dels procediments esmentats per mitjans electrònics.

Des de l'any 2015, la regulació del contracte global d'explotació s'inclou dins les bases reguladores dels ajuts per adaptar-la a la nova regulació dels ajuts al desenvolupament rural, tot mantenint la mateixa filosofia que han inspirat, fins ara, aquests ajuts i el seu model de gestió.

Aquests ajuts estan sotmesos al règim de transparència i al sistema de control i sancions que estableix el Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la Política agrícola comuna, i pel qual es deroga el Reglament (UE) 1306/2013, i el Reglament d'execució (UE) 2022/128 de la Comissió, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, sobre els organismes pagadors i altres òrgans, la gestió financera, la liquidació de comptes, els...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR