ORDRE AAM/389/2014, de 19 de desembre, per la qual es regula el procediment d'habilitació del personal tècnic per elaborar i signar els plans de dejeccions ramaderes i s'estableix la utilització de l'aplicació informàtica dels plans de dejeccions ramaderes i nitrogen (GDN).
Sección | Disposicions Generals |
Emisor | DEPARTAMENT D'AGRICULTURA, RAMADERIA, PESCA, ALIMENTACIÓ I MEDI NATURAL |
Rango de Ley | Ordre |
L’Estatut d’autonomia de Catalunya atorga competències exclusives, respectant l’article 149,13 i 16 de la Constitució, a la Generalitat d’acord amb l’article 116 a) i f) en matèria de regulació i desenvolupament de l’agricultura, la ramaderia i de regulació dels processos de producció, de les explotacions, de les estructures agràries i del seu règim jurídic, respectivament.
D’altra banda l’article 144 atorga competències en matèria de medi ambient i per a l’establiment de normes addicionals de protecció, que inclou en qualsevol cas la regulació sobre prevenció, control, recuperació i compensació de la contaminació del sòl i subsòl.
Els articles 21, 26 i 31 del Decret 136/2009, d’1 de setembre, d’aprovació del programa d’actuació aplicable a les zones vulnerables en relació amb la contaminació de nitrats que procedeixen de fonts agràries i de gestió de les dejeccions ramaderes, estableixen l’obligació que tant les explotacions ramaderes, com els centres de gestió de dejeccions ramaderes i les persones titulars de plantes que tractin dejeccions ramaderes disposin d’un pla de gestió.
D’acord amb l’apartat 4 de l’article 21 del Decret 136/2009, d’1 de setembre, els plans de gestió de les dejeccions ramaderes els ha de redactar una persona tècnica competent, d’acord amb el model normalitzat per la direcció general competent en matèria d’agricultura i ramaderia.
L’article 170.9 de la Llei 2/2014, de 27 de gener, de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic, ha modificat l’article 67 de la Llei 20/2009, de 4 de desembre, de prevenció i control ambiental de les activitats, en el sentit que les activitats ramaderes, els centres de gestió de dejeccions ramaderes i les instal·lacions que tracten dejeccions ramaderes soles o barrejades, incloses totes a l’annex III de l'esmentada Llei (per tant, les que estan subjectes al règim de comunicació), han de presentar, a més de la documentació que estableix l’article 52.3, un pla de gestió de dejeccions ramaderes elaborat i signat per una persona tècnica habilitada per aquest Departament; en aquests supòsits, no han de presentar un informe preceptiu i vinculant sobre la gestió de les dejeccions ramaderes. Per tant, cal regular i establir el procediment per a l’habilitació de la persona tècnica redactora dels plans de dejeccions.
Per un altre costat, la implementació de l’aplicació informàtica GDN (Gestió de Dejeccions ramaderes i Nitrogen) per part del Departament competent en matèria d’agricultura i ramaderia obre la possibilitat d’un nou escenari en la gestió i tramitació dels plans de gestió. GDN és una aplicació informàtica en entorn web, implementada al web de l’esmentat Departament (http://www.gencat.cat/agricultura), destinada a l’elaboració de plans de gestió de dejeccions ramaderes i plans de gestió de plantes de tractament de dejeccions ramaderes (soles o barrejades amb altres materials), incloent-hi la modificació dels plans conjunts. Així mateix, ha de permetre la supervisió i el control sobre aquests plans de gestió (PG) i l’explotació de la informació que contenen. L’aplicació GDN s’adreça principalment als tècnics del sector que elaboren plans de gestió, així com al personal del DAAM implicat en la consulta, gestió i tramitació d’aquests plans, i és per això que té en compte diferents perfils d’usuari.
D’acord amb l’article 6 de la Llei 29/2010, del 3 d’agost, de l’ús dels mitjans electrònics al sector públic català, les administracions públiques catalanes, per desenvolupar el model català d’administració electrònica, han de dissenyar, implementar i desenvolupar les aplicacions necessàries per facilitar l’ús dels mitjans electrònics en les seves relacions amb els ciutadans.
D’acord amb l’article 43.2 de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, les administracions públiques poden establir per reglament l’obligatorietat de comunicar-s’hi utilitzant només mitjans electrònics, quan els interessats siguin persones jurídiques o col·lectius de persones físiques que, amb motiu de la seva capacitat econòmica o tècnica, dedicació professional o altres motius acreditats, tinguin garantit l’accés als mitjans tecnològics necessaris i la seva disponibilitat.
Així doncs, i de conformitat amb les consideracions anteriors, es creu oportú establir el caràcter obligatori de la utilització de l’aplicació informàtica GDN per a la redacció dels plans de gestió de dejeccions ramaderes amb caràcter general.
D’altra banda, l’article 22.5 del Decret 136/2009, d’1 de setembre, estableix que les explotacions ramaderes sotmeses al règim d’autorització ambiental, regulat a la legislació sobre prevenció i control ambiental de les activitats, han de presentar anualment el llibre de gestió a la direcció general competent en matèria d’agricultura i ramaderia. L’experiència assolida recomana regular el format amb què s’han de presentar aquests llibres de gestió.
La disposició addicional vint-i-sisena de la Llei 2/2014, del 27 de gener, habilita el departament competent en matèria d’agricultura i ramaderia per establir el procediment d’habilitació del personal tècnic que, d’acord amb la normativa reguladora de la gestió de les dejeccions ramaderes i altres fertilitzants, ha de redactar els plans de gestió de dejeccions ramaderes i els plans de gestió agrària dels productes obtinguts en plantes que tracten dejeccions ramaderes...
Para continuar leyendo
Solicita tu prueba