Ordre 6/2022 del conseller de Medi Ambient i Territori per la qual s’estableixen les bases reguladores de subvencions en l’àrea d’influència socioeconòmica del Parc Nacional Maritimoterrestre de l’Arxipèlag de Cabrera

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Rango de LeyOrdre

PREÀMBUL

La Comunitat Autònoma de les Illes Balears té, d'acord amb l'article 30.46 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer), competència exclusiva en matèria de medi ambient, sens perjudici de la normativa bàsica estatal.

D'acord amb el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Conselleria de Medi Ambient i Territori és la que exerceix les funcions en matèria de medi ambient. Concretament, la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat és la que exerceix les competències en matèria d'espais naturals protegits, entre d'altres.

La Llei 42/2007, de 13 de desembre, del patrimoni natural i de la biodiversitat, preveu que per tal de contribuir al manteniment dels espais naturals protegits i afavorir el desenvolupament socioeconòmic de les poblacions locals de forma compatible amb els objectius de conservació de l'espai, en les seves disposicions reguladores poden establir àrees d'influència socioeconòmica, amb especificació del règim econòmic i les compensacions adequades al tipus de limitacions. Aquestes àrees estaran integrades, almenys, pel conjunt dels termes municipals on es trobi ubicat l'espai natural de què es tracti i la seva zona perifèrica de protecció.

Més específicament, la Llei 30/2014, de 3 de desembre, de parcs nacionals, preveu a l'article 31 que l'àrea d'influència socioeconòmica estigui constituïda pels termes municipals que aporten territori al Parc Nacional i, excepcionalment, per altres directament relacionats, sempre que hi hagi causes objectives que ho justifiquin i així es consideri en les lleis declaratives. En particular, preveu que en els parcs marins o maritimoterrestres, l'àrea d'influència socioeconòmica pugui incloure igualment aquells municipis que, sense aportar territori al parc, en siguin adjacents en funció de la seva situació geogràfica, mantinguin una clara vinculació econòmica i social amb les activitats que s'hi despleguin o suportin instal·lacions o infraestructures associades a aquest.

D'altra banda, l'apartat tercer de la disposició addicional setena de la Llei 30/2014 preveu que les àrees d'influència socioeconòmica dels parcs nacionals declarats amb anterioritat a l'entrada en vigor de la mateixa Llei no patiran modificació quant als municipis que les componen.

El Parc Nacional Maritimoterrestre de l'Arxipèlag de Cabrera va ser declarat per mitjà de la Llei 14/1991, de 29 d'abril, de creació del Parc Nacional Maritimoterrestre de l'Arxipèlag de Cabrera (BOE núm. 103, de 30 d'abril de 1991). La seva àrea d'influència socioeconòmica està constituïda pels municipis de Palma i ses Salines.

Els límits del Parc Nacional es van ampliar per mitjà de la Resolució de 7 de febrer de 2019, de l'Organisme Autònom Parcs Nacionals, per la qual es publica l'Acord de Consell de Ministres d'1 de febrer de 2019, pel qual s'amplien els límits de Parc Nacional Maritimoterrestre de l'Arxipèlag de Cabrera per incorporació d'espais marins adjacents a aquest (BOE núm. 43, de 19 de febrer de 2019).

Així doncs, la finalitat d'aquesta Ordre és establir les bases reguladores que han de regir les subvencions en l'àrea d'influència socioeconòmica del Parc Nacional Maritimoterrestre de l'Arxipèlag de Cabrera, que estan regulades en el Reial decret 1229/2005, de 13 d'octubre, pel qual es regulen les subvencions públiques amb càrrec als pressuposts generals de l'Estat en les àrees d'influència socioeconòmica dels parcs nacionals. Així doncs, la concessió d'aquestes subvencions es regeix pel Reial decret 1229/2005 i, en allò no previst en aquest, s'aplica el contingut bàsic de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; tot això, sens perjudici de les especialitats organitzatives i procedimentals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que es regiran pel Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

En l'elaboració d'aquesta Ordre s'han seguit els principis de bona regulació —necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació—, enumerats en l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

L'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions disposa que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller o la consellera competent n'hagi establert prèviament les bases reguladores corresponents mitjançant una ordre. Aquest mateix precepte legal atribueix als consellers i conselleres, en ús de la potestat reglamentària, l'aprovació de les bases normatives que han de regir la concessió de subvencions dins l'àmbit sectorial de cada conselleria.

Per tot això, en virtut de l'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears i d'acord amb els articles 41.c) i 46.2 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, dict la següent

ORDRE

Article 1

Objecte

Aquesta Ordre té per objecte establir les bases reguladores que han de regir la concessió de subvencions de la Conselleria de Medi Ambient i Territori per al foment de projectes i actuacions en l'àrea d'influència socioeconòmica del Parc Nacional Maritimoterrestre de l'Arxipèlag de Cabrera (d'ara endavant, Parc Nacional de Cabrera), constituïda pels municipis de Palma i ses Salines.

Les subvencions que es convoquin a l'empara d'aquestes bases reguladores han de tenir com a finalitat promocionar el desenvolupament sostenible de les poblacions el territori de les quals tenguin la consideració d'àrea d'influència socioeconòmica.

Les subvencions que s'atorguin a l'empara d'aquestes bases reguladores seran compatibles amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o entitats públiques o privades, estatals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals. En qualsevol cas, l'import de les subvencions no pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, superi el cost de l'activitat a desenvolupar per part de la persona beneficiària.

Article 2

Règim jurídic

  1. Les subvencions destinades a l'àrea d'influència socioeconòmica del Parc Nacional de Cabrera es regiran pel règim jurídic de l'ens que ha establert la subvenció, que és l'Administració de l'Estat, amb les particularitats previstes al Reial decret 1229/2005, de 13 d'octubre, pel qual es regulen les subvencions públiques amb càrrec als pressuposts generals de l'Estat en les àrees d'influència socioeconòmica dels parcs nacionals. Els aspectes procedimentals i organitzatius es regiran per la normativa autonòmica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

  2. Les subvencions per a actuacions en les àrees d'influència socioeconòmica dels parcs nacionals està limitada a les disponibilitats pressupostàries existents derivades de les transferències operades per l'entitat Organisme Autònom Parcs Nacionals, d'acord amb l'article 86 de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, general pressupostària, segons la distribució territorial que anualment es determini per l'Administració general de l'Estat.

Article 3

Actuacions subvencionables

Poden ser objecte de subvenció les actuacions i els projectes, públics o privats, que tinguin per objecte el foment d'una activitat d'utilitat pública o d'interès social o de promoció d'una finalitat pública, en l'àrea d'influència socioeconòmica del Parc Nacional de Cabrera, destinades a les finalitats següents:

  1. La conservació o restauració del patrimoni natural, sempre que presentin un valor ecològic manifest.

  2. La divulgació dels valors i importància del Parc Nacional entre amplis sectors de la societat local.

  3. L'eliminació de qualsevol classe d'impacte sobre els valors naturals o culturals que justificaren la creació del Parc Nacional, inclús l'impacte visual sobre la percepció estètica...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR