DECRET 300/1992, de 24 de novembre, d'ordenació de la gestió dels residus sanitaris.

SecciónConcursos i Anuncis
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret

Assolir una ordenació sanitària que respecti i potenciï el medi ambient i que garanteixi la salut pública és una clara aspiració de la nostra societat. En aquest aspecte, una part dels residus produïts pels centres, serveis i establiments sanitaris constituirien, si no fossin tractats, un risc per al medi i per a la salut, que cal controlar amb una sensibilitat especial.

La normativa vigent no s'ocupa amb l'especificitat que el tema requereix de la gestió dels residus generats en els centres esmentats.

D'entre la legislació estatal, la Llei 42/1975, de 19 de novembre, de recollida i tractament de les deixalles i de residus sòlids urbans, inclou, dins el seu àmbit d'aplicació, els residus sanitaris, sense especificar o diferenciar, però, els diversos tipus que es produeixen, la seva procedència i la possible incidència sobre la salut i el medi ambient.

Tampoc el Reial decret 833/1988, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament que desplega la Llei 20/1986, de 14 de maig, bàsica per als residus tòxics i perillosos, que inclou com a tals els residus infecciosos, no conté cap altra especificació.

A Catalunya, el Decret legislatiu 2/1991, de 26 de setembre, pel qual s'aprova la refosa de textos legals vigents en matèria de residus industrials (DOGC núm. 1498, de 27.9.1991), exclou expressament del seu àmbit d'aplicació els residus sanitaris.

La Llei 2/1991, de 18 de març, de mesures urgents per a la reducció i la gestió de residus industrials, tampoc no conté cap esment dels residus sanitaris.

Per tot això, tenint en compte el buit legal existent i que la Directriu CEE 91/689, de 12 de desembre, qualifica de perillosos els residus hospitalaris i clínics, es fa necessari establir la normativa que permeti dur a terme una gestió integral dels residus sanitaris a Catalunya, adaptada a les disposicions comunitàries.

Una gestió dels residus sanitaris que, d'acord amb els principis bàsics comunitaris, garanteixi la protecció de la salut i del medi ambient, requereix l'adopció de criteris idonis en els processos de recollida, transport, tractament i eliminació selectiva.

El punt de partida d'aquest procés ha de ser, necessàriament, una classificació dels residus sanitaris. A aquest efecte, el present Decret exclou del seu àmbit d'aplicació els residus radioactius, les aigües residuals i els residus assimilables a urbans, que disposen de reglamentacions específiques.

Per tot això, a proposta dels consellers de Sanitat i Seguretat Social i de Medi Ambient, i amb la deliberació prèvia del Govern de la Generalitat,

Decreto:

Capítol 1 Disposicions generals

Article 1

Objecte Aquest Decret té per objecte l'ordenació de la gestió dels residus sanitaris. La gestió esmentada comprèn les activitats de manipulació, classificació, recollida, emmagatzematge, transport, tractament i eliminació, per tal de garantir la protecció de la salut pública, la defensa del medi ambient i la preservació dels recursos naturals.

Article 2

Classificació dels residus generats per activitats sanitàries 2.1 Els residus generats per activitats d'atenció a la salut, ja siguin assistencials, preventives o d'investigació, que hagin entrat en contacte directe o indirecte amb pacients, es classifiquen en els grups següents:

  1. Grup I. Residus assimilables a municipals: són els que no plantegen exigències especials en la seva gestió. Aquests residus inclouen cartró, paper, material d'oficines i despatxos, cuines, bars i menjadors, tallers, jardineria i residus procedents de pacients no infecciosos, no inclosos en els grups II i III.

  2. Grup II. Residus sanitaris no específics: són els residus subjectes a requeriments addicionals de gestió únicament en l'àmbit del centre sanitari. Aquests residus inclouen material de cures, guixos, robes i materials d'un sol ús contaminats amb sang, secrecions i/o excrecions, tots ells no englobats dins dels residus classificats com a residus sanitaris específics.

  3. Grup III. Residus sanitaris específics o de risc: són residus vers els quals s'han d'observar mesures de prevenció en la manipulació, la recollida, l'emmagatzematge, el transport, el tractament i l'eliminació, tant dins com fora del centre generador, atès que poden representar un risc per a la salut laboral i pública.

  4. Grup IV. Residus tipificats en normatives singulars, i que en la seva gestió estan subjectes a requeriments especials des del punt de vista higiènic i mediambiental, tant dins com fora del centre generador. Aquests residus inclouen els residus citostàtics, les restes de substàncies químiques, els medicaments caducats, els olis minerals i sintètics, els residus amb metalls, els residus de laboratori radiològic i els residus radioactius. 2.2 Els residus sanitaris específics o de risc es classifiquen en:

  5. Residus sanitaris infecciosos: són aquells residus capaços de transmetre una de les malalties infeccioses que figuren a l'annex d'aquest Decret. Per ordre del Departament de Presidència, a proposta dels consellers de Sanitat i Seguretat Social i d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, es podran establir, si escau, altres malalties que siguin susceptibles de transmissió mitjançant residus, als efectes de la classificació d'aquests en el grup III.

  6. Residus anatòmics.

  7. Sang i hemoderivats en forma líquida.

  8. Agulles i material punyent i tallant.

  9. Vacunes vives i atenuades. A l'efecte de facilitar-ne la gestió, els residus sanitaris específics o de risc es divideixen en residus secs i residus humits.

Article 3

Definició i àmbit d'aplicació 3.1 Als efectes d'aquest Decret, es consideren residus sanitaris els inclosos en els grups II, III i els citostàtics d'entre els del grup IV, dels definits en l'article anterior, i en resten exclosos, malgrat s'hagin produït en un centre sanitari, tots els altres, els quals estaran regulats, segons la seva naturalesa, per la normativa que els sigui d'aplicació. 3.2 L'àmbit d'aplicació d'aquest Decret comprèn totes les activitats de gestió dels residus sanitaris generats als centres, serveis i establiments de protecció de la salut i d'atenció sanitària i sòcio-sanitària de Catalunya, com també als centres i serveis veterinaris assistencials.

Capítol 2 Operacions subjectes a control

Secció 1 De les operacions intracentre sanitari

Article 4

Recollida dels residus sanitaris 4.1 La recollida dels residus sanitaris a dins dels centres haurà d'atendre criteris de segregació, asèpsia, innocuïtat i economia. 4.2 La recollida dels residus dels grups II i III es farà en bosses i recipients les característiques tècniques dels quals s'adaptaran als criteris següents:

  1. Estanqueïtat total.

  2. Opacitat a la vista.

  3. Resistència al trencament.

  4. Asèpsia total en el seu exterior.

  5. Absència total en el seu exterior d'elements sòlids, punxants i tallants.

  6. Volum no superior a 70 litres.

  7. Tanca especial hermètica de fàcil obertura i que no pugui obrir-se de forma accidental. 4.3 Els residus citostàtics es recolliran en contenidors d'un sol ús, de polietilè o de poliestilè, de manera que en permetin la incineració completa, resistents als agents químics i als materials perforants i que disposin de tanca hermètica especial...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR