Decret llei 1/2009, de 30 de gener, de mesures urgents per a l'impuls de la inversió a les Illes Balears

Sección1.- Disposicions generals
EmisorPresidENcia de les Illes Balears
Rango de LeyDecret

Decret llei 1/2009, de 30 de gener, de mesures urgents per a l'impuls de la inversió a les Illes Balears PREÀMBUL I La situació de brusca desacceleració econòmica i el perill d'una pròxima etapa que pot conduir a la recessió generalitzada de les economies més directament connectades amb les de les Illes Balears obliga a adoptar mesures legislatives immediates, en forma de decret llei, que complementin les que ja es van acordar i les que contenen els pressuposts per al 2009, per facilitar la inversió pública i privada necessària per afrontar la situació de crisi econòmica.

La gravetat de la situació i les seves conseqüències en els àmbits laborals i socials determinen la urgència de les mesures que s'han d'adoptar, que exigeixen un termini més breu que el que requereix la tramitació parlamentària de les lleis, tant pel procediment ordinari com pel d'urgència, i, en conseqüència, justifiquen la utilització de l'instrument del decret llei que preveu l'article 49 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

Aquest Decret llei compleix els requisits exigits per la jurisprudència constitucional per utilitzar-lo, ja que les mesures que comprèn pretenen contribuir a impulsar l'activitat econòmica pública i privada a les Illes Balears per donar una resposta urgent a la situació econòmica actual. En aquest cas, es preveuen tres línies d'actuació: les relatives a l'agilitació administrativa, en especial per a l'adopció i la posada en funcionament de les inversions que mereixin la declaració d'interès autonòmic o insular; les pertinents per facilitar la implantació de noves activitats empresarials i professionals, i les encaminades a impulsar la indústria turística que des de fa temps constitueix el motor sòlid de l'economia balear i l'activitat urbanitzadora i edificadora en determinats supòsits. Es pretén facilitar al màxim la constitució de noves empreses, de manera que puguin entrar en funcionament com més aviat millor, sense minva definitiva de les condicions i els requisits que requereixi l'activitat respectiva.

Mereixen un capítol a part les mesures d'impuls de la indústria turística, que ha tingut un desenvolupament extraordinari fins al punt de situar les Illes Balears en un lloc capdavanter entre les destinacions turístiques de tot el món.

En la conjuntura actual conflueixen dues circumstàncies de gran relleu: la necessitat de donar suport a la indústria turística perquè actuï de motor que dinamitzi l'economia i faciliti una sortida ràpida de la crisi, i la conveniència d'aprofitar la situació per potenciar la regularització i millora d'uns establiments turístics amb una qualitat indiscutible en conjunt, però amb indubtables problemes produïts per un desenvolupament precipitat per donar resposta a un creixement espectacular de la demanda.

II Aquest Decret llei consta de 21 articles, que es desenvolupen en un títol preliminar que en fixa l'objecte i la finalitat, i en uns altres tres títols que, respectivament, regulen l'agilitació i la simplificació dels procediments administratius, la implantació de noves activitats econòmiques empresarials o professionals i les mesures en matèria de turisme. Així mateix, té nou disposicions addicionals, tres de transitòries i tres de finals.

El títol I es desenvolupa en dos capítols referits, d'una banda, a un conjunt de disposicions generals encaminades a simplificar els procediments administratius, a evitar paralitzar-los mitjançant el reforçament de l'impuls d'ofici, i a considerar de tramitació urgent els expedients de contractació administrativa especialment relacionats amb l'execució d'obra pública; i, de l'altra, a les inversions d'interès autonòmic i insular, el concepte de les quals es crea, alhora que s'atribueix al Consell de Govern i als consells executius dels consells insulars la seva declaració. La conseqüència més rellevant és que la tramitació d'aquestes inversions tengui, davant qualsevol administració pública de les Illes Balears, un caràcter preferent, unit a una reducció general de terminis, especialment en els àmbits de l'urbanisme i del medi ambient. La justificació d'aquest tractament consisteix, sens dubte, en la importància i la urgència que aquestes inversions hauran de tenir per a una sortida ràpida de la crisi econòmica actual.

El títol II té per objecte facilitar la implantació de noves activitats empresarials i professionals. Per això, en els àmbits que el Govern consideri convenient, mitjançant decret, es podrà anticipar l'inici de l'activitat mitjançant la subscripció d'una declaració responsable del compliment dels requisits requerits, de manera que l'autorització prèvia se substitueix per una comprovació posterior. Les obres d'urbanització i edificació resten excloses d'aquesta possibilitat i mantenen la necessitat, en tot cas, d'autorització o llicencia prèvia. En els supòsits en què es consideri necessari, s'haurà d'adjuntar a la declaració responsable la documentació tècnica que acrediti el compliment de la normativa aplicable, de la mateixa manera que es podrà exigir la prestació de l'aval corresponent.

El títol III conté determinades mesures d'impuls de la indústria turística i es desenvolupa en tres capítols:

a) El primer estableix el procediment extraordinari per a la regularització sectorial de les places turístiques, per a la qual es fixa un termini màxim i improrrogable de vuit mesos. La regularització pretén resoldre determinades situacions que el creixement precipitat arrossega des de fa temps, sense minvar la qualitat de l'oferta turística i amb respecte als drets dels consumidors i usuaris i a les normes vigents en matèria de seguretat i habitabilitat. La solució s'articula mitjançant l'adquisició de les places necessàries, segons el que preveu l'article 51 de la Llei 2/1999, de 24 de març, general turística, i a través de l'organisme gestor al qual es refereix l'article 54 del mateix text legal, amb el límit que la relació entre el nombre de places i la superfície de solar que resulti no sigui inferior al 75 % de la legalment autoritzada. Els ingressos obtinguts es destinen a les finalitats que es fixen, les quals tenen per objecte millorar la qualitat de les infraestructures turístiques, incentivar la reconversió d'establiments d'allotjament turístic i diversificar i desestacionalitzar l'oferta turística.

b) El segon es refereix als plans per a la millora de les infraestructures i els establiments turístics. A aquest efecte s'imposa un pla de qualitat per a la modernització permanent als establiments turístics situats en zones que hagin estat objecte d'una millora de les infraestructures públiques i als d'allotjament que s'hagin acollit a la regularització de places turístiques. A més, i durant un termini de dos anys des de l'entrada en vigor del Decret llei, s'incentiva la millora d'establiments turístics amb dispensa excepcional de determinats requisits turístics i urbanístics que, en molts casos, han impedit que fins ara es duguessin a terme. També, i durant el mateix termini, s'incentiva l'augment de categoria dels establiments turístics, tal com exigeix la demanda actual, encara que per fer-ho s'hagi de dispensar d'algun requisit que la realitat física de l'establiment impedeix complir o fins i tot s'hagi d'incrementar l'edificabilitat en els termes estrictes que exigeix el manteniment del nombre de places autoritzades. Malgrat això, per tal d'evitar excessos no desitjables en la dispensa dels requisits turístics i, en particular, en l'exoneració de paràmetres urbanístics, s'estableixen determinades cauteles que, en resum, consisteixen:

-- A exigir un informe previ, preceptiu i vinculant, de l'administració turística competent, amb l'objectiu de comprovar que les sol·licituds suposen, en efecte, una millora de serveis i instal·lacions i s'adeqüen a les finalitats i els supòsits prevists;

-- A concretar les finalitats que es pretenen aconseguir (desestacionalització o millora de la seguretat, accessibilitat i sostenibilitat mediambiental) i els serveis i les instal·lacions que resulten admissibles;

-- A limitar l'exoneració de paràmetres urbanístics, de manera que no podran augmentar el volum i l'ocupació de la parcel·la en més del 10 % respectiu sobre el legalment construït, ni superar l'altura màxima permesa, excepte per instal·lar caixes d'ascensors o d'escales d'emergència o aparells de climatització, telecomunicació o energies alternatives, ni incomplir les alineacions i reculades; i -- A prohibir que l'exoneració de paràmetres urbanístics pugui arribar als establiments turístics ubicats en sòl rústic protegit i als edificis declarats béns d'interès cultural o catalogats, atès que, en ambdós casos, prevaldrà l'aplicació de la normativa específica.

D'altra banda, es creen les oficines d'informació necessàries per facilitar la declaració exigida per a la regularització sectorial de les places turístiques i l'accés a les línies d'ajuts estatals per a la rehabilitació i millora d'establiments turístics, l'abast de les quals, a més, es pot ampliar mitjançant un ajut suplementari de caràcter autonòmic i s'atorga preferència als que ampliïn, o ja tenguin, un període d'obertura i funcionament que excedeixi la temporada turística tradicional.

c) El tercer persegueix la simplificació del procediment d'autorització per a les construccions, obres i instal·lacions de les empreses i activitats turístiques.

A aquest efecte se substitueix el complex sistema actual de doble autorització, prèvia i d'obertura, per una autorització sectorial turística única, que s'haurà de desplegar reglamentàriament en el termini de quatre mesos.

També s'hi inclouen nou disposicions addicionals, tres de transitòries i tres de finals, amb l'objectiu que el Decret llei s'apliqui tan aviat com...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR