Llei 8/2010, de 27 de juliol, de mesures per a la revalorització integral de la Platja de Palma.

Sección1.- Disposicions generals
EmisorPresidENcia de les Illes Balears
Rango de LeyLlei

Llei 8/2010, de 27 de juliol, de mesures per a la revalorització integral de la Platja de Palma.

EL PRESIDENT DE LES ILLES BALEARS Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de les Illes Balears ha aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el que s'estableix a l'article 48.2 de l'Estatut d'Autonomia, promulg la següent.

LLEI EXPOSICIÓ DE MOTIUS A l'article 148.1 de la Constitució Espanyola s'estableix la possibilitat que les comunitats autònomes assumeixin en els àmbits territorials corresponents la competència sobre l'ordenació del territori, l'urbanisme i l'habitatge (article 148.1.3), la gestió en matèria de protecció del medi ambient (article 148.1.9), i la promoció i l'ordenació del turisme (article 148.1.18). Sobre la base del marc constitucional, la comunitat autònoma de les Illes Balears ha assumit, en virtut de l'article 30 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, reformat per la Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer, competències exclusives en matèries d'ordenació del territori, inclosos el litoral, l'urbanisme i l'habitatge (article 30.3), turisme (article 30.11) i protecció del medi ambient, normes addicionals de protecció, ecologia i espais naturals protegits, sense perjudici de la legislació bàsica de l'Estat (article 30.46).

L'interès per potenciar i activar la revaloració integral de la destinació turística de la Platja de Palma, actualment sumida en un procés de pèrdua de competitivitat, implica una autèntica presa de consciència de la dimensió turística, urbanística i ambiental que han d'atendre els poders públics que es tradueix en l'adopció de les mesures pertinents per a la creació d'un nou model turístic per a aquest espai territorial, que sigui referent i que inclogui els seus ressorts de canvi, la sostenibilitat, el fre del canvi climàtic, el canvi global i la cohesió social i residencial; en definitiva, un nou model per a una destinació d'acord amb el segle XXI, que pugui servir de referent a altres destinacions de característiques similars.

Per aconseguir aquest objectiu, l'Estat s'ha convertit en garant d'un projecte emblemàtic, capaç de convertir la Platja de Palma en un nou model turístic costaner i en punt d'atracció d'inversions públiques i també privades que, previsiblement, es dirigiran a tots els sectors involucrats en el procés de revaloració integral de la Platja de Palma, a fi de desenvolupar projectes competitius i rendibles, tal com es reflecteix en el text de l'acord del Consell de Ministres en el qual es va crear la figura del Comissionat del Govern per a la Requalificació Integral de la Platja de Palma.

El Consorci Urbanístic de la Platja de Palma gestiona la colAlaboració econòmica, tècnica i administrativa de les cinc administracions que l'integren CGovern d'Espanya, comunitat autònoma de les Illes Balears, Consell Insular de Mallorca, Ajuntament de Palma i Ajuntament de LlucmajorC, i té per objecte dur a terme el conjunt d'actuacions necessàries per a la revaloració integral de tot l'espai que ocupa la Platja de Palma, atenent el conjunt de la seva activitat econòmica, però sense menyspreu de la sostenibilitat de la destinació i del fre del canvi climàtic, i potenciant la millora de les condicions de vida, el benestar i la feina dels residents.

Els anys seixanta i principis dels setanta constitueixen el moment de la transformació i la creació de la Platja de Palma com a destinació turística, que lluny d'aportar novetats al procés de desenvolupament urbà d'un enclavament especial, propicien la desaparició dels espais no transformats que servien de suport a l'activitat turística.

Des del punt de vista econòmic la situació evoluciona de manera que la inversió privada, a la recerca de millors rendiments, desplaça la localització de les seves empreses a noves i millors destinacions, i s'inicia així el declivi econòmic del negoci turístic de la zona de la Platja de Palma, amb greus dificultats per competir en el mercat.

Així mateix, els edificis envelleixen en un medi urbà que també es veu envellit i inadequat per a una vida urbana i de lleure. Aquest declivi urbanístic ve provocat per una important sobreexplotació dels recursos, la manca d'espais lliures i d'aparcaments, un model de mobilitat inadequat i l'existència d'unes infraestructures velles i en mal funcionament. L'oferta comercial segueix un procés paralAlel però aguditzat per l'excés de locals de negoci a la zona i pel deteriorament de les seves instalAlacions.

El declivi turístic i comercial, unit al declivi urbanístic, repercuteix negativament en les condicions de vida de residents i treballadors, la qual cosa fa imprescindible encarar un canvi de model de la Platja de Palma mitjançant un pla integrat que aconsegueixi el posicionament turístic competitiu i la implicació amb els criteris de sostenibilitat ambiental, econòmica i social de la zona.

Per recuperar la competitivitat de la Platja de Palma es requereix una profunda revaloració integral que vagi més enllà d'un enfocament merament turístic, capaç de generar sinergies de valor en diversos plans Curbanístic, turístic, social, ecològic i d'innovació en generalC, i que es projecti sobre tot el territori.

Aquestes consideracions aconsellen l'elaboració d'una norma amb rang de llei que tengui per objecte definir i regular les actuacions o operacions de revaloració i rehabilitació integral de la Platja de Palma, com també els instruments d'ordenació i gestió necessaris per a això i, així mateix, declarar la revaloració de la Platja de Palma com un objectiu d'interès públic i prioritari per a la comunitat autònoma de les Illes Balears, atès que es tracta d'un espai turístic la renovació del qual es considera necessària i d'importància estratègica.

Per això, en aquesta llei es crea el marc de referència de les estratègies d'àmbit local que han d'orientar el canvi del model actual de producció i consum de sòl, energia, edificació, els patrons de mobilitat i transport urbà, i la reducció de la càrrega ambiental i climàtica, local i global, i que s'han de fonamentar en l'assoliment dels objectius següents:

La revaloració integral del sistema territorial i urbà.

El reposicionament turístic de la Platja de Palma com una destinació de referència internacional.

La millora de les condicions de vida dels residents i treballadors.

La reducció de la càrrega ecològica, local i global.

L'adaptació al canvi climàtic i la preservació dels sistemes naturals, terrestres i marins.

La creació d'un espai digital avançat.

Un pacte institucional cap a la `governança' pel canvi.

En la mateixa línia que estableix l'exposició de motius de la Llei 2/1999, de 24 de març, general turística de les Illes Balears, no es pot oblidar que l'èxit de la indústria turística balear i el manteniment de la qualitat de vida dels residents depèn, en gran mesura, de la conservació dels espais naturals i de la qualitat dels serveis que es presten, per la qual cosa és necessari disposar d'un nou model de posicionament turístic de la Platja de Palma de manera que prevalgui la qualitat sobre la quantitat, que s'estigui en condicions d'oferir el millor producte turístic i que s'allargui la temporada turística fins a anivellar la temporada d'hivern amb la d'estiu. Per això, l'objecte de la llei no només és fomentar la qualitat, sinó també la competitivitat de les nostres empreses en el mercat internacional, la qual cosa exigeix modernitzar i requalificar la planta hotelera des d'un punt de vista qualitatiu Cde les 2,7 estrelles de mitjana ponderada actual, a les 4 estrelles de mitjana ponderada previstesC, i fomentar que les empreses de serveis turístics complementaris i l'oferta de lleure puguin modernitzarne les instalAlacions i especialitzarse en el seu camp d'activitat.

Precisament, per millorar la qualitat de l'allotjament turístic, el Pla de reconversió de la Platja de Palma podrà reordenar justificadament la densitat de places turístiques que hi hagi quan entri en vigor.

Així mateix, la preocupació per garantir la qualitat ecològica, global i local de la destinació turística de la Platja de Palma comporta una autèntica presa de consciència de la dimensió ambiental o ecològica que han d'atendre els poders públics i que es tradueix en l'adopció de les mesures pertinents per a la protecció del medi ambient. En aquest sentit, el Pla de reconversió ha de protegir de manera especial els espais o les àrees naturals de gran valor natural i paisatgístic que es troben en el seu àmbit d'actuació i ha d'adoptar les mesures que siguin adequades per preservarne la conservació.

El negoci immobiliari s'ha caracteritzat durant els últims anys per un creixement continuat del preu del producte immobiliari, en gran part motivat per les seves altes perspectives de revaloració, la qual cosa ha donat lloc al que es coneix com bombolla immobiliària. Per evitar aquests resultats, es considera necessari que els poders públics complementin l'acció dels mercats i corregeixin algunes conseqüències negatives del seu funcionament, que ha assolit límits insostenibles per a l'economia espanyola. La inversió pública que es produirà en l'àmbit de la Platja de Palma requereix que s'adoptin mesures que evitin conseqüències inadequades i coadjuvin perquè les rendibilitats i plusvàlues que es produeixin com a conseqüència de les operacions de revaloració de la Platja de Palma es reinverteixin en la mateixa actuació. Així, en la mateixa línia que proclama el Reial Decret Legislatiu 2/2008, de 20 de juny, pel qual s'aprova el text refós de la Llei del sòl, aquesta llei té també entre les seves finalitats combatre i evitar les pràctiques de retenció dels immobles que obstrueixen el compliment de la funció social de la propietat immobiliària.

En definitiva, el projecte de revaloració de la Platja de Palma s'ha d'entendre com un projecte integral i innovador davant el canvi capaç de multiplicar el valor urbanístic, turístic i ambiental de tot el sector, sense augmentar la pressió urbanística ni facilitar l'especulació. Precisament, per garantir que les transformacions que s'executin en l'àmbit urbà en general i en els edificis en particular compleixin els objectius de reducció dels impactes ambientals, energètics i climàtics s'ha d'implementar un sistema de certificats a fi d'aconseguir que totes les obres, infraestructures urbanes i construccions s'ajustin a aquests objectius, i s'ha d'atorgar per a això un segell de qualitat propi de la Platja de Palma com a element diferenciador i d'imatge d'aquesta.

La llei s'estructura en dos títols, que comprenen quinze articles, una disposició addicional, dues disposicions transitòries, dues disposicions finals i un annex.

El títol I conté les disposicions generals, que defineixen i descriuen els objectius de la llei i l'àmbit d'aplicació territorial, i queda delimitat l'àmbit de la Platja de Palma en el plànol de l'annex, àmbit que comprèn part dels termes municipals de Palma i Llucmajor, si bé s'entén com un únic àmbit d'actuació, al marge de les divisions territorials administratives respectives. També es fa referència al Consorci de la Platja de Palma, format per una representació paritària del Govern d'Espanya, del Govern de les Illes Balears, del Consell Insular de Mallorca, de l'Ajuntament de Palma i de l'Ajuntament de Llucmajor, com a entitat responsable de les operacions de revaloració i rehabilitació integral de la Platja de Palma.

D'altra banda, la llei regula amb especial atenció les mesures de caràcter territorial, turístic i ambiental que han de ser objecte d'aplicació a la Platja de Palma. A aquesta regulació es dedica el títol II.

La llei estableix en el capítol I del títol II la creació d'un nou instrument de planejament que faci possible les operacions de revaloració i rehabilitació a què es refereix aquesta llei. Aquest instrument de planejament es denomina Pla de reconversió de la Platja de Palma i es configura com un instrument d'ordenació urbanística, turística i mediambiental de característiques singulars, d'àmbit supramunicipal, limitat espacialment a l'àmbit territorial de la Platja de

Palma, i de caràcter transversal, atès que pot afectar vàlidament diferents instruments d'ordenació o de planificació, tant territorials o urbanístics com turístics i mediambientals.

D'altra banda, en el capítol II s'estableix el contingut del Pla de reconversió de la Platja de Palma, les orientacions estratègiques del qual s'han de dirigir a la reducció de la càrrega ambiental i climàtica, local i global, incidint, per tant, en propostes que corregeixin i redueixin el consum de sòl, materials i energia, provocats per l'edificació inadequada i els seus cicles de producció, juntament amb sistemes de mobilitat ineficients, així com altres activitats ciutadanes que provoquen l'alteració accelerada dels espais naturals i els seus cicles. El pla ha d'incloure també aspectes relacionats amb la revaloració estructural del model turístic i ha d'afectar conseqüentment el replantejament de l'activitat turística i comercial en l'actual concepció i, per tant, les afeccions sociolaborals que aquesta renovació comporta. Com a element essencial de la modernització de la planta hotelera, el Pla de reconversió de la Platja de Palma pot reordenar justificadament, amb criteris jurídics, econòmics i de sostenibilitat, la densitat de places turístiques que hi hagi quan entri en vigor, i pot determinar per a aquesta finalitat la reducció de places que afectin cada zona en concret.

El capítol III estableix un procediment d'aprovació del pla que, en relació amb l'establert a la legislació urbanística i a la legislació ambiental per als plans generals municipals, té unes especialitats pròpies i atribueix al Consorci de la Platja de Palma la potestat d'aprovar de manera inicial i provisionalment el Pla de reconversió integral de la Platja de Palma.

Finalment, el capítol IV estableix el sistema d'execució del Pla, tot cercant la màxima eficàcia i el màxim respecte envers els sistemes d'execució prevists en la legislació urbanística. Les administracions públiques que hi participen, en especial, el Consorci de la Platja de Palma, són les responsables de l'execució del Pla de reconversió de la Platja de Palma. Per a aquesta finalitat, la llei atribueix a aquest organisme la potestat per aprovar els projectes d'execució del Pla, tant d'urbanització com de distribució de beneficis i càrregues i, si n'és el cas, el de compra forçosa. Així mateix, el Pla de reconversió de la Platja de Palma pot preveure operacions de reconversió, intercanvi i transferència d'aprofitaments urbanístics per eliminar, totalment o parcialment, els immobles que consideri obsolets o inadequats, qualsevol que sigui l'ús lucratiu al qual estiguin destinats, d'acord amb els objectius que s'han d'aconseguir amb l'ordenació que proposa el Pla. Precisament, per garantir l'execució de les operacions de reconversió, la llei disposa que pugui utilitzarse la tècnica de la compra forçosa i atorga per a això, en cas de ser necessària, la potestat expropiatòria al Consorci de la Platja de Palma. Així mateix, el Pla de reconversió pot delimitar àrees en les quals les transmissions oneroses de béns immobles quedaran subjectes a l'exercici dels drets de tempteig i retracte pel Consorci de la Platja de Palma. La necessària modulació en l'aplicació dels diferents instruments o tècniques per combatre l'especulació que estableix la llei es deixa en mans del Pla de reconversió i dels seus ens de gestió atenent la situació econòmica i social de cada moment.

En definitiva, el Pla de reconversió de la Platja de Palma ha de ser capaç d'imaginar un futur millor i més sostenible i de proposar les fórmules més adequades per assolir aquest canvi. En aquest sentit la llei es justifica en els objectius fonamentals que es consideren estratègics per a la revaloració i la rehabilitació integral de la Platja de Palma, considerats tots com un sol conjunt.

TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS Article 1

Objecte de la llei 1. Aquesta llei té per objecte definir i regular les actuacions o operacions de revaloració i rehabilitació integral de la Platja de Palma i els instruments d'ordenació i de gestió necessaris per a això.

  1. La revaloració i la rehabilitació integral de la Platja de Palma són el marc de referència de les estratègies d'àmbit local que ha d'orientar el canvi del model actual de producció i consum de sòl, energia, edificació, i els patrons de mobilitat i transport urbà, i ha de reduir la càrrega ambiental i climàtica, local i global.

  2. La revaloració i la rehabilitació integral de la Platja de Palma es declaren com a objectius d'interès públic i prioritari de la comunitat autònoma de les Illes Balears, atès que es tracta d'un espai turístic de caràcter emblemàtic la renovació del qual es considera necessària i d'importància estratègica.

Article 2

Delimitació de la Platja de Palma A efectes d'aquesta llei, l'àmbit de la Platja de Palma és el delimitat en el plànol de l'annex, àmbit que comprèn part dels termes municipals de Palma i de Llucmajor, que s'ha d'entendre com un únic àmbit d'actuació al marge de les divisions territorials administratives respectives. La llei i els instruments d'ordenació i de gestió que s'hi estableixen només són aplicables a l'esmentat àmbit territorial.

Article 3

Objectius fonamentals de la revaloració integral 1. La revaloració i la rehabilitació integral de la Platja de Palma s'orienten a la recerca d'un nou paradigma ajustat a un model de desenvolupament sostenible, que suposi la consecució d'un sistema urbà d'elevada eficiència pel que fa als cicles dels materials, l'aigua i l'energia. Des del punt de vista socioeconòmic i urbanístic, es concreten en un desenvolupament dirigit per criteris de revaloració integral justificats i ajustats a necessitats reals, que inverteixin el procés a què s'ha vist sotmesa la Platja de Palma per damunt de la seva capacitat de càrrega.

  1. Les disfuncions del sistema urbà de la Platja de Palma, que s'han de corregir a través del nou model per implantar mitjançant la revaloració i la rehabilitació integral, es fonamenten en l'assoliment dels objectius següents:

La revaloració integral del sistema territorial i urbà.

El reposicionament turístic de la Platja de Palma com una destinació de referència internacional.

La millora de les condicions de vida dels residents i treballadors.

La reducció de la càrrega ecològica, local i global.

L'adaptació al canvi climàtic i la preservació dels sistemes naturals, terrestres i marins.

La creació d'un espai digital avançat.

Un pacte institucional cap a la `governança' pel canvi.

Mitjançant la consecució d'aquests objectius es persegueix propiciar un model d'actuació en el qual la qualitat, la competitivitat i la sostenibilitat s'uneixin per afrontar els reptes que el canvi global i el canvi climàtic representen.

Article 4

Entitat actuant 1. L'entitat actuant de les operacions de revaloració i rehabilitació integral de la Platja de Palma és el Consorci de la Platja de Palma, format per una representació paritària del Govern d'Espanya, el Govern de les Illes Balears, el Consell Insular de Mallorca, l'Ajuntament de Palma i l'Ajuntament de Llucmajor.

  1. El consorci té personalitat jurídica pròpia i naturalesa pública i actua sota els principis de màxima coordinació i cooperació amb les altres administracions participants. Per a la consecució dels objectius que li són propis, el consorci pot crear les empreses instrumentals que consideri convenients.

  2. Tant al consorci com a les seves empreses instrumentals els són d'aplicació els sistemes de control prevists en la legislació del sector públic de les Illes Balears.

    TÍTOL II MESURES DE CARÀCTER TERRITORIAL, URBANÍSTIC,

    TURÍSTIC I AMBIENTAL Capítol I Instrument de planejament Article 5

    El Pla de reconversió de la Platja de Palma 1. Les operacions de revaloració i rehabilitació a què es refereix aquesta llei s'han de dur a terme mitjançant el Pla de reconversió de la Platja de Palma, les característiques del qual es defineixen en els articles següents.

  3. El pla a què es refereix l'apartat anterior és un instrument d'ordenació urbanística, turística i mediambiental de característiques singulars, d'àmbit supramunicipal, en estar referit a l'àmbit territorial de la Platja de Palma, delimitat d'acord amb l'article 2 d'aquesta llei, i de caràcter transversal, perquè pot afectar vàlidament diferents instruments d'ordenació o de planificació, tant territorials o urbanístics com turístics i mediambientals.

  4. El Pla de reconversió de la Platja de Palma és un pla de naturalesa territorial, turística i mediambiental, això és, integral, que conté aspectes urbanístics, turístics, mediambientals i socials, per la qual cosa gaudeix de tots els efectes que la legislació urbanística i la legislació mediambiental atribueixen als seus respectius plans i, en especial, dels efectes de publicitat, executorietat i obligatorietat. Tant els particulars com les administracions públiques estan obligats al compliment del pla.

    Capítol II Contingut del pla Article 6

    Orientacions estratègiques del pla 1. D'acord amb els objectius fonamentals prevists a l'article 3 d'aquesta llei, el Pla de reconversió de la Platja de Palma ha de dirigir les seves estratègies a la reducció de la càrrega ambiental i climàtica, local i global. Per això, ha d'incidir en propostes que corregeixin i redueixin els consums de sòl, materials i energia, provocats per l'edificació inadequada i els seus cicles de producció, sistemes de mobilitat ineficients, i qualssevol altres activitats que provoquin l'alteració dels espais naturals i els seus cicles, amb les seves emissions de gasos d'efecte hivernacle, contaminants atmosfèrics i soroll.

  5. El contingut del pla ha d'atendre les orientacions estratègiques següents:

    1. En matèria de sòl, el pla ha d'impedir el desenvolupament injustificat i insostenible de nous creixements urbans i ha d'establir la rehabilitació urbana integrada de l'àmbit com a línia d'actuació preferent davant el nou creixement.

      El parc d'habitatges només pot incrementarse a nous sòls si es justifica en la necessitat d'assentar persones residents afectades per operacions no relocalitzables en el seu àmbit original i per operacions d'esponjament.

    2. En matèria d'edificació hotelera, residencial i equipament, el pla ha d'implicar la priorització de la rehabilitació integrada del parc edificat davant la construcció de possibles nous edificis.

    3. En matèria de mobilitat, transport públic i soroll, el pla ha d'establir les mesures de canvi i els corresponents instruments normatius per a la reconversió dels actuals models de desplaçament i transport urbans que redueixin el consum energètic i les emissions amb la finalitat de propiciar models més sostenibles de mobilitat i de qualitat ambiental, i de mobilitat elèctrica alimentada per energies renovables.

    4. En matèria de consum d'aigua i materials, el pla ha d'establir les mesures de canvi, noves pautes i els corresponents instruments d'ordenació que propiciïn sistemes de producció i utilització racional, i reciclatge dels esmentats recursos Cresidus sòlids urbans, de construcció i demolició, i depuració d'aigüesC amb l'objectiu d'aconseguir dipòsit de residus zero en abocament.

    5. En matèria de reducció de càrrega ecològica local i global i, per tant, de l'impacte climàtic generat a la Platja de Palma, el pla ha de treballar amb l'objectiu de minimitzar en empremta de carboni i proposar les mesures per a la reducció del consum energètic, així com els nous instruments normatius i fiscals, si s'escau, per a la instalAlació d'energies renovables i la implementació d'actuacions d'eficiència energètica amb l'objectiu últim d'aconseguir unes fonts energètiques cent per cent renovables.

    6. En matèria de preservació de la biodiversitat dels sistemes naturals terrestres i marins de la Platja de Palma, el pla ha de proposar les mesures de planificació i gestió de vida existents per tal d'aconseguir una millora dels seus índexs biòtics i la seva incorporació, si això és possible, al sistema d'espais públics de la Platja de Palma, a fi de propiciar major qualitat de vida i conscienciació dels ciutadans pels valors de la naturalesa.

  6. Les determinacions estratègiques dels apartats anteriors han de ser compatibles amb les necessitats socials reals, assumint l'objectiu que les edificacions redueixin indicativament en un 50% els seus impactes ambientals i climàtics, i que la ciutat, en el seu funcionament conjunt, sigui capaç de reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle, fins i tot arribant en el balanç en carboni zero entorn de l'any 2050.

  7. El pla ha d'establir les mesures adequades perquè les transformacions proposades a l'àmbit urbà en general i als edificis i establiments en particular compleixin els objectius de reducció dels impactes ambientals, energètics i climàtics. Per propiciar aquest objectiu s'ha d'implementar un sistema de certificats a fi d'aconseguir que totes les obres, infraestructures urbanes i construccions s'ajustin a aquests objectius. Amb aquesta finalitat, i a petició dels establiments interessats que compleixin els requisits establerts, s'atorgarà un segell de qualitat propi de la Platja de Palma com a element diferenciador i d'imatge d'aquesta. L'obtenció d'aquest segell implicarà els ajuts i avantatges fiscals que es determinin.

Article 7

Determinacions substantives i documentació del pla 1. El Pla de reconversió de la Platja de Palma ha de contenir les determinacions de caràcter general i els usos globals dels terrenys inclosos en el seu àmbit, i, si s'escau, l'ordenació de detall i els usos detallats d'aquests, de manera que no sigui necessari el desenvolupament per plans de rang inferior. Això no obstant, el pla pot remetre l'ordenació d'àmbits concrets de l'espai ordenat a plans parcials, plans especials, estudis de detall o altres instruments de planejament, quan ho consideri convenient. Per a l'execució del pla poden aprovarse també els projectes d'execució oportuns, siguin de realització d'obres d'urbanització o de dotació de serveis, o siguin de distribució equitativa de beneficis i càrregues o similars.

  1. El pla ha de contenir en especial les previsions necessàries per a les operacions de reconversió, rehabilitació, esponjament i transferència d'aprofitaments que s'hagin de dur a terme en el seu àmbit, de manera que les transferències d'aprofitaments s'efectuïn sempre dins el mateix terme municipal.

  2. El pla ha d'estar compost pels documents que la legislació urbanística exigeix per als plans generals municipals. En l'estudi economicofinancer del pla s'han de descriure les aportacions de les diferents administracions participants en la seva execució.

Article 8

Relació del pla amb la legislació i amb els instruments d'ordenació territorial i turística 1. A fi de fer viables les operacions de revaloració i rehabilitació, el Pla de reconversió pot determinar criteris especials per ser aplicats a la Platja de Palma en matèria d'ordenació territorial i turística, justificant adequadament en l'informe del pla els motius que fonamenten la no adopció dels criteris generals continguts en els instruments d'ordenació territorial i turística.

  1. En concret, el pla pot regular de manera diferent a l'establerta en la legislació o en l'instrument d'ordenació que correspongui els aspectes següents:

    1. Les característiques assenyalades en els apartats b), c), d) i e) de l'article 9.2 del Pla d'ordenació de l'oferta turística de Mallorca per a les edificacions residencials plurifamiliars que es prevegin en els sòls que es classifiquin com a urbanitzables a Can Pastilla i a l'Arenal de Llucmajor, necessitats d'operacions d'esponjament i renovació, de manera que la parcelAla no sigui inferior a 500 m2; que el coeficient d'edificabilitat bruta d'usos lucratius privats en l'àmbit no superi 0,2 m2t/m2s en total, i que el volum màxim edificable sobre rasant no superi els 4.250 m3 a cada parcelAla neta, per a cada edifici entre mitgeres.

    2. Els paràmetres aplicables als establiments d'allotjament turístic, prevists en l'article 5.1 de la Llei general turística i en l'article 18 del Pla d'ordenació de l'oferta turística de Mallorca, inclosa la ràtio turística aplicable a les diferents zones que prevegi el pla, quan aquests establiments es localitzin a l'interior del sòl urbà així classificat en el moment de l'entrada en vigor d'aquesta llei i que s'hagin de sotmetre a rehabilitació, ampliació o substitució prèvia demolició de l'edifici existent, per a operacions de modernització o reconversió.

    3. Les operacions d'intercanvi d'aprofitament i reconversió previstes en l'article 20.3 del Pla d'ordenació de l'oferta turística de Mallorca.

    4. Les reserves mínimes per a sistemes generals establertes en els apartats 1 i 2 de la norma 9 del Pla territorial insular de Mallorca. El pla ha de justificar el no compliment de les densitats màximes establertes en la norma 7.4 del Pla territorial, encara que en cap cas no pot superar la xifra de 130 habitants per hectàrea en nous desenvolupaments urbans.

    5. Els usos que es puguin implantar en les àrees de transició d'harmonització (ATH) que es trobin incloses en l'àmbit de la Platja de Palma, a fi de possibilitar la instalAlació d'equipaments i infraestructures energètiques alternatives.

    6. La determinació de les zones o parcelAles en les quals l'ús turístic sigui compatible amb l'ús d'equipaments esportius o altres equipaments d'ús comunitari o públic.

  2. Com a element essencial de la modernització de la planta hotelera, el Pla de reconversió de la Platja de Palma pot reordenar justificadament, amb criteris jurídics, econòmics i de sostenibilitat, la densitat de places turístiques que hi hagi quan entri en vigor, i pot determinar per a aquesta finalitat la reducció de places que afectin cada zona en concret. El pla o els seus instruments de desenvolupament han d'establir el procediment i els terminis d'execució d'aquest tipus d'operacions i, si s'escau, de les obres corresponents.

    L'administració competent ha de crear el Registre d'Hotels Turísticament Inadequats i, per causa justificada d'incompliment de la funció social de la propietat, hi ha d'inscriure l'establiment que no compleixi el que disposa aquest apartat, als efectes prevists en el capítol I del títol V del Reial Decret Legislatiu 2/2008, de 20 de juny, pel qual s'aprova el text refós de la Llei del sòl.

  3. Les places d'allotjament turístic que siguin suprimides en virtut de l'apartat anterior o per mitjà d'una operació de reconversió o d'intercanvi d'aprofitaments han de ser donades de baixa provisionalment, però poden servir a efectes de l'intercanvi de places previst en els articles 51 i 52 de la Llei general turística, sempre que sigui fora de l'àmbit territorial de la Platja de Palma. Això no obstant, han de ser eliminades definitivament i no poden ser utilitzades a aquests efectes les places que es trobin en algun dels supòsits següents:

    1. Les ubicades a edificis i instalAlacions qualificats com fora d'ordenació pel mateix pla.

    2. Les ubicades a edificis i instalAlacions que no hagin superat el Pla de modernització dels establiments turístics establert en la Llei 3/1990, de 30 de maig.

Article 9

Relació del pla amb el planejament urbanístic municipal 1. El Pla de reconversió de la Platja de Palma pot modificar els instruments d'ordenació urbanística dels municipis de Palma i de Llucmajor, siguin del rang que siguin, en tots els aspectes que consideri necessaris per a la viabilitat de les operacions de reconversió i rehabilitació en l'àmbit espacial del pla.

Els instruments de planejament general han d'incorporar les previsions de l'esmentat pla en ocasió de la seva primera revisió.

  1. En aplicació de l'apartat anterior i a títol merament enunciatiu, el pla pot fer en concret les operacions següents:

    1. Classificar porcions de sòl rústic en sòl urbanitzable en casos justificats.

    2. Desclassificar sòl urbanitzable sense executar que no sigui necessari desenvolupar urbanísticament.

    3. Alterar les determinacions dels corresponents plans urbanístics municipals quan sigui necessari per a les operacions de reconversió i rehabilitació.

    4. Determinar el règim urbanístic dels edificis i establiments que siguin inadequats segons el pla.

    5. Efectuar operacions d'esponjament i d'intercanvi o transferència d'aprofitaments urbanístics.

    6. Habilitar expropiacions, en cas que siguin necessàries.

    7. Modificar l'índex d'intensitat d'ús que sigui aplicable a les diferents zones de l'àmbit del pla.

    8. Les unitats d'execució poden incloure sòls de classes diferents a efectes d'equidistribució de beneficis i càrregues.

  2. El Pla de reconversió de la Platja de Palma ha de protegir de manera especial els espais o les àrees naturals que es troben en el seu àmbit d'actuació, i ha d'adoptar les mesures que siguin adequades per garantirne la conservació.

  3. En tot allò que no reguli el Pla de reconversió de la Platja de Palma, s'han d'aplicar les determinacions dels plans generals d'ordenació urbana de Palma i de Llucmajor i les dels seus plans de desenvolupament.

    Capítol III Procediment d'aprovació del pla Article 10

    Tràmits del procediment 1. El procediment d'elaboració i aprovació del Pla de reconversió de la Platja de Palma és el que estableixen amb caràcter general la legislació urbanística i la legislació ambiental i sectorial corresponent per als plans generals municipals, amb les especialitats que s'assenyalen en aquest capítol.

  4. L'elaboració i l'aprovació del Pla de reconversió de la Platja de Palma comporten de forma implícita, en aquest àmbit territorial, l'adaptació dels plans generals respectius dels municipis de Palma i Llucmajor al Pla territorial insular de Mallorca i a les determinacions establertes com a obligatòries en la disposició addicional primera del Pla d'ordenació de l'oferta turística de Mallorca.

  5. A efectes de l'avaluació ambiental, el consorci té la consideració d'òrgan promotor del pla. L'avaluació ambiental estratègica comença amb la formulació pel consorci de l'informe de sostenibilitat ambiental.

  6. El Pla de reconversió de la Platja de Palma s'ha d'elaborar, tramitar i aprovar inicialment per l'òrgan colAlegiat superior del Consorci de la Platja de Palma, sense necessitat d'avanç de planejament, després de les consultes prèvies que es considerin oportunes, en especial amb les associacions representatives del sector turístic. El consorci ha d'aprovar també l'informe de sostenibilitat ambiental, després de les consultes prèvies que assenyala la legislació ambiental.

  7. Una vegada aprovat inicialment el pla, el consorci l'ha de sotmetre a un termini mínim d'informació pública de 45 dies perquè les administracions afectades, les associacions representatives del sector turístic i els ciutadans i les entitats en general puguin presentar les alAlegacions o els suggeriments que considerin convenients. En tot cas, és necessari l'informe vinculant del ple de l'Ajuntament de Palma i del de Llucmajor respecte de l'àmbit territorial respectiu i, en el supòsit que en l'esmentat termini no sigui emès l'informe corresponent, s'ha d'entendre que és favorable.

  8. Correspon al consorci l'aprovació provisional del pla. Si després del tràmit d'informació pública s'hi introdueixen modificacions substancials, és procedent tramitar un nou període d'informació pública abans que s'aprovi provisionalment.

  9. Correspon a la Comissió Insular d'Ordenació del Territori, Urbanisme i Patrimoni Històric de Mallorca o a l'òrgan que la substitueixi, aprovar definitivament el pla, a proposta del Consorci de la Platja de Palma, en un termini màxim de dos mesos des de l'entrada de la documentació completa en el registre corresponent.

  10. Les modificacions del pla han de seguir els mateixos tràmits que s'acaben de descriure per a l'elaboració i l'aprovació.

    Capítol IV Sistema d'execució del pla Article 11

    Sistemes d'execució 1. Les administracions públiques participants i, en especial, el Consorci de la Platja de Palma són els responsables de l'execució del Pla de reconversió de la Platja de Palma.

  11. El Pla de reconversió de la Platja de Palma s'ha d'executar mitjançant els sistemes d'execució del planejament prevists en la legislació urbanística, inclosa la possibilitat que el Consorci de la Platja de Palma subscrigui convenis urbanístics amb propietaris dels terrenys o amb empreses urbanitzadores.

  12. Per a l'execució del pla, aquest ha de delimitar les unitats d'execució o actuació que consideri convenients, les quals poden ser discontínues, si s'escau, o fins i tot referirse a parcelAles aïllades, sense que es requereixi que es tracti d'una operació voluntària de distribució de beneficis i càrregues.

Article 12

Administració responsable de l'execució 1. El Consorci de la Platja de Palma ha d'efectuar l'aprovació dels projectes d'execució del pla, tant d'urbanització com de distribució de beneficis i càrregues i, si s'escau, el d'expropiació. L'atorgament de llicències d'edificació i ús del sòl correspon a l'Ajuntament de Palma o al de Llucmajor, respectivament.

  1. En cas de ser necessària, ha d'exercir la potestat expropiatòria el Consorci de la Platja de Palma.

  2. El Consorci de la Platja de Palma pot exercitar els drets de tempteig i retracte en les condicions assenyalades en l'article 14 d'aquesta llei.

Article 13

Les operacions de reconversió, d'intercanvi i de transferència d'aprofitaments 1. El Pla de reconversió de la Platja de Palma pot establir operacions de reconversió, d'intercanvi i de transferència d'aprofitaments urbanístics per eliminar, totalment o parcialment, els immobles que consideri obsolets o inadequats, qualsevol que sigui l'ús lucratiu al qual estiguin destinats, d'acord amb els objectius que s'han d'aconseguir amb l'ordenació proposada pel pla.

L'immoble objecte de la reconversió pot ser demolit totalment o parcialment, i pot ser destinat, com també, si s'escau, la parcelAla resultant, a la finalitat que assenyali el pla. El Pla de reconversió, després de l'anàlisi prèvia de cada cas concret i de la justificació motivada, pot destinar l'immoble objecte de reconversió a qualsevol ús, sempre que compleixi els límits, els paràmetres i les determinacions prevists en el pla.

  1. Les operacions a què es refereix l'apartat anterior poden consistir així mateix a transformar l'ús privat o lucratiu a què està destinat l'immoble obsolet o inadequat a fi de convertirlo en un equipament públic o espai lliure, amb la conservació de l'immoble.

  2. Les operacions de reconversió establertes en aquest article són de compliment obligat i executives quan així les defineixi el pla. Per executarles i posarles en pràctica, l'administració actuant pot recórrer a qualsevol de les tècniques següents:

    1. La compra o adquisició de l'immoble obsolet o inadequat per acord mutu.

    2. L'expropiació forçosa d'aquest.

    3. La compensació de l'aprofitament urbanístic que s'ha d'eliminar per l'assignació de nou aprofitament equivalent a les parcelAles que designi el mateix pla o els seus projectes d'execució, en la unitat d'execució corresponent, amb transferència de l'immoble obsolet i els terrenys corresponents a l'administració, si n'és el cas.

  3. En el supòsit de l'apartat 3.c) anterior, no procedeix la cessió d'aprofitament establerta en l'article 7 de la Llei 4/2008, de 14 de maig, de mesures urgents per a un desenvolupament territorial sostenible a les Illes Balears, sobre l'aprofitament que provingui de l'immoble obsolet eliminat, en tractarse de substitució de l'aprofitament ja preexistent a l'operació d'intercanvi o transferència. Per la mateixa raó no és necessària la reserva de sòl per a habitatge protegit establerta en l'article 6 d'aquesta llei respecte de l'aprofitament urbanístic que derivi de l'aprofitament de l'immoble eliminat. Pel que fa al nou aprofitament que no procedeixi de la substitució d'aprofitament preexistent, són aplicables els percentatges de cessió i de reserva de sòl establerts en els articles 6 i 7 de la llei esmentada.

  4. En el supòsit establert en l'apartat 3.c) anterior, per poder dur a terme l'efectiva ocupació per l'administració de l'immoble obsolet o inadequat, és necessari:

    Que hagi estat aprovat definitivament el projecte d'execució corresponent del Pla de reconversió de la Platja de Palma a la zona de què es tracti. En el projecte, l'òrgan actuant ha de determinar l'aprofitament que se li atribueix als propietaris de l'immoble que s'ha d'eliminar, així com el que correspon als propietaris dels terrenys sobre els quals se situï el nou aprofitament i als altres agents actuants en el procés urbanitzador.

    Que s'aixequi acta de l'ocupació, de la qual s'ha d'expedir còpia a favor dels propietaris de l'immoble obsolet.

    En cas de propietaris desconeguts, no compareixents, o quan es tracti de propietat litigiosa, s'han d'entendre les actuacions amb el ministeri fiscal.

Article 14

Drets de tempteig i retracte 1. A efectes de facilitar el compliment dels seus objectius, el pla pot delimitar àrees concretes, justificant els motius que ho fonamentin, en les quals les transmissions oneroses de béns immobles estaran subjectes a l'exercici dels drets de tempteig i retracte pel Consorci de la Platja de Palma. L'exercici d'aquests drets pot recaure tant sobre les transmissions de terrenys sense edificar com també sobre les dels terrenys edificats i les seves edificacions o construccions. El termini màxim de subjecció de les transmissions a l'exercici dels drets referits és de quatre anys, llevat que, en delimitarse l'àrea, se n'hagi fixat un altre de menor.

  1. Els propietaris de béns afectats per aquestes delimitacions han de notificar de forma fefaent al consorci la decisió d'alienarlos, amb expressió del preu, la forma de pagament projectada i la resta de condicions essencials de la transmissió, a efectes del possible exercici del dret de tempteig, durant un termini de dos mesos comptadors des del següent en què s'hagi produït la notificació. En aquest termini el consorci pot exercitar el dret de tempteig, en el qual cas ha de consignar el corresponent crèdit pressupostari per l'import del bé objecte de la transmissió i ha de notificarho de forma fefaent a l'interessat. Si el consorci no exercita en l'esmentat termini el dret de tempteig, aquest caducarà a tots els efectes.

  2. El consorci pot exercitar el dret de retracte quan no se li hagi fet la notificació previnguda en l'apartat precedent, s'hi ometi qualssevol dels requisits exigits o resulti inferior el preu efectiu de la transmissió o menys oneroses les restants condicions d'aquesta. Aquest dret ha d'exercitarse en el termini màxim de dos mesos, comptadors des del següent al de la notificació o constància fefaent de la transmissió efectuada, que l'adquirent ha de fer en tot cas al consorci, mitjançant lliurament de còpia de l'escriptura o document en què s'hagi formalitzat. Per a l'exercici del dret de retracte és necessària la consignació del corresponent crèdit pressupostari per l'import del bé objecte de la transmissió, que s'ha de notificar de forma fefaent a l'interessat. Si el consorci no exercita en l'esmentat termini el dret de retracte, aquest caduca a tots els efectes.

  3. En els supòsits en els quals el consorci hagi exercitat el dret de tempteig o retracte, el pagament del bé adquirit pel consorci s'ha de fer en el termini de dos mesos des que s'hagi efectuat la notificació a què fan referència els apartats 2 i 3 anteriors. Transcorregut el termini de dos mesos sense que s'hagi realitzat el pagament, la quantitat deguda reportarà l'interès legal dels diners a partir del transcurs de l'esmentat termini.

  4. La inscripció en el Registre de la Propietat de les transmissions de béns subjectes als drets de tempteig i retracte regulats en aquest article s'ha de regir pel que disposa el capítol XI del Reial Decret 1093/1997, de 4 de juliol, sobre inscripció en el Registre de la Propietat d'actes de naturalesa urbanística, amb la particularitat que s'ha d'entendre com a administració actuant el Consorci de la Platja de Palma.

Article 15

Alienació de béns patrimonials L'alienació de béns patrimonials del consorci pot ferse mitjançant subhasta o concurs públic.

Disposició addicional única De conformitat amb els objectius de reconversió integral establerts en aquesta llei i atès el caràcter del Pla de reconversió integral de la Platja de Palma com a instrument supramunicipal que incorpora també la rehabilitació integral del seu àmbit territorial, queden sense efecte les àrees de reconversió territorial següents establertes en el Pla territorial insular de Mallorca:

  1. ART a zones POOT preferents: Àrea 8.12, Can PastillaPalma, i Àrea 8.13, l'ArenalLlucmajor.

  2. L'Àrea de Reconversió Territorial 10.9, Arenal de Llucmajor.

Disposició transitòria primera Els procediments d'alteració dels instruments de planejament urbanístic general que afectin l'àmbit de la Platja de Palma i que siguin vigents i es tramitin a l'entrada en vigor d'aquesta llei poden continuarne la tramitació si han superat el tràmit d'aprovació inicial. Aquestes alteracions no estan sotmeses al requisit de l'adaptació prèvia del planejament als instruments d'ordenació territorial regulat en la disposició addicional tercera de la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d'ordenació territorial, ni al requisit previ d'adaptació parcial del planejament al pla territorial que per a les àrees de reconversió territorial directes estableix el Pla territorial de Mallorca.

Disposició transitòria segona Els Estatuts del Consorci de la Platja de Palma vigents a l'entrada en vigor d'aquesta llei s'hi han d'adaptar i actualitzar en el termini màxim de sis mesos.

Disposició final primera L'administració competent ha de dictar, en el termini màxim d'un any, les disposicions de caràcter general que siguin procedents per al desenvolupament reglamentari del Registre d'Hotels Turísticament Inadequats establert en l'article 8.3 d'aquesta llei.

Disposició final segona Aquesta llei comença a vigir l'endemà d'haverse publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Per tant, ordén que tots els ciutadans guardin aquesta llei i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin guardar.

Palma, vint-i-set de juliol de dos mil deu EL PRESIDENT,

Francesc Antich i Oliver La consellera de Turisme i Treball Joana M. Barceló Mart

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR