LEY 8/2023, de 12 de mayo, de medidas urgentes para la reducción de la temporalidad, de fomento de la promoción interna y de agilización de la cobertura de puestos de trabajo con funcionarios de carrera.

ELIeli/es-ct/l/2023/05/12/8/dof
Fecha de disposición12 Mayo 2023
Fecha de publicación15 Mayo 2023
EmisorDepartament de la Presidència

El president de la Generalitat de Catalunya

Els articles 65 i 67 de l'Estatut preveuen que les lleis de Catalunya són promulgades, en nom del rei, pel president o presidenta de la Generalitat. D'acord amb l'anterior promulgo la següent

LLEI

Preàmbul

El marc normatiu derivat de la Llei de l'Estat 20/2021, del 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, i del Reial decret llei 32/2021, del 28 de desembre, de mesures urgents per a la reforma laboral, la garantia de l'estabilitat en l'ocupació i la transformació del mercat de treball, evidencia la necessitat d'aplicar mesures addicionals per a complir aquests manaments.

L'elevada taxa de temporalitat no és sostenible quan esdevé estructural. La necessitat de donar respostes a aquest problema, d'una banda, s'ha manifestat en la jurisprudència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea en aplicar la Directiva 1999/70/CE del Consell, del 28 de juny, relativa a l'Acord marc de la CES, la UNICE i el CEEP sobre el treball de durada determinada, i, d'altra banda, s'ha consignat en el component 11 del Pla de recuperació, transformació i resiliència, sobre la reforma relativa a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública.

En l'àmbit de l'Administració de la Generalitat ja s'han adoptat mesures per a aplicar els preceptes de la Llei de l'Estat 20/2021. En primer lloc, s'ha aprovat l'Acord GOV/105/2022, del 24 de maig, pel qual s'aprova l'oferta d'ocupació pública d'estabilització d'ocupació temporal de la Generalitat de Catalunya, en el marc de la Llei 20/2021, del 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública. En segon lloc, s'ha publicat la Resolució PRE/1820/2022, del 9 de juny, de convocatòria dels processos d'estabilització, mitjançant el sistema selectiu excepcional de concurs de mèrits, en relació amb els cossos, escales o especialitats de personal funcionari de l'Administració de la Generalitat de Catalunya competència de la Direcció General de Funció Pública (núm. de registre de la convocatòria 300), i també la Resolució PRE/1821/2022, del 9 de juny, de convocatòria dels processos d'estabilització, mitjançant el sistema selectiu excepcional de concurs de mèrits, en relació amb les categories professionals de personal laboral de l'Administració de la Generalitat de Catalunya competència de la Direcció General de Funció Pública (núm. de registre de la convocatòria 400). Així mateix, s'han arribat a formalitzar acords amb la representació sindical per a la convocatòria del concurs oposició d'estabilització a què fa referència l'article 2 de la Llei de l'Estat 20/2021.

Per a complir l'objectiu de reduir la temporalitat en l'ocupació pública a la Generalitat i situar la taxa de temporalitat estructural per sota del 8%, és procedent continuar adoptant mesures urgents per a resoldre aquesta situació i incorporar altres mesures per a fomentar la promoció interna i agilitar la cobertura de llocs de treball amb funcionaris de carrera.

Amb aquest objectiu comú de reducció de la temporalitat i de foment de la promoció interna, l'Administració de la Generalitat i les organitzacions sindicals amb representació a la Mesa General de Negociació de l'Empleat Públic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya han convingut en la necessitat d'adoptar mesures urgents. En la reunió de la Mesa General de Negociació de l'Empleat Públic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya del 4 de novembre de 2022 es va negociar i es va arribar a un acord per unanimitat amb relació a diverses mesures per a la reducció de la temporalitat i de foment de la promoció interna.

Aquesta llei prové de la tramitació com a projecte de llei del Decret llei 14/2022, del 8 de novembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat, de foment de la promoció interna i d'agilització de la cobertura de llocs de treball amb persones funcionàries de carrera.

Consta de dos articles, tres disposicions transitòries, una disposició derogatòria i una disposició final, que fixa l'entrada en vigor de la Llei el mateix dia que es publiqui en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

L'article 1 dona compliment efectiu al dret a la carrera professional vertical dels funcionaris de carrera, mitjançant la regulació de torns especials de promoció interna adreçats als funcionaris de carrera que no han tingut accés a convocatòries periòdiques i sistemàtiques de promoció interna, amb la qual cosa han pogut veure limitades les opcions de carrera professional. Amb l'aprovació dels processos selectius d'estabilització, el personal temporal ha estat el principal objectiu dels procediments d'estabilització com a conseqüència de la necessitat urgent de reduir els índexs de temporalitat en el sector públic. Per això, s'impulsen accions urgents per a fomentar l'accés a la promoció interna del personal funcionari de carrera, paral·lelament a les oportunitats de què disposa el personal temporal derivades dels processos d'estabilització de l'ocupació temporal.

Aquesta promoció interna als cossos, escales o especialitats de personal funcionari d'administració i tècnic de l'Administració de la Generalitat s'ha de fer paral·lelament al procés d'estabilització per concurs oposició, de manera que el procediment selectiu es dugui a terme en els mateixos termes i condicions. S'estableix que el nombre de places que s'han de convocar pel torn de promoció interna ha de correspondre al 45% del total de places de cadascun dels cossos, escales o especialitats inclosos en l'oferta d'ocupació pública d'estabilització d'ocupació temporal de la Generalitat que disposin de cossos, escales o especialitats del grup o subgrup de titulació immediatament inferior de la mateixa àrea o especialitat.

Poden participar en els processos selectius de promoció interna establerts per aquesta llei els funcionaris de carrera en servei actiu en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat, en situació administrativa amb dret a reserva de lloc de treball o en excedència voluntària per incompatibilitats respecte del cos, escala o especialitat des del qual promocionen, que hi hagin accedit com a funcionaris de carrera dos anys abans, com a mínim, que compleixen els requisits legals de titulació i la resta de requisits que exigeix la convocatòria. Així mateix, poden participar-hi els funcionaris de carrera que s'hagin declarat en situació d'excedència voluntària per interès particular per a prestar serveis en règim de temporalitat en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat o el seu sector públic.

L'article 2 incorpora diverses modificacions al text únic dels preceptes de determinats textos legals vigents a Catalunya en matèria de funció pública aprovat pel Decret legislatiu 1/1997, del 31 d'octubre.

En primer lloc, hi afegeix un article, el 62 bis, sobre la participació en els concursos generals de mèrits i capacitats per part dels funcionaris de carrera que ocupen llocs provisionalment. En la situació actual, és necessari i urgent adoptar una mesura que garanteixi la reducció de l'elevat índex de provisionalitat en l'ocupació dels llocs de treball entre el personal funcionari de carrera i l'obtenció d'una destinació definitiva. Aquesta situació es pot agreujar com a conseqüència dels processos d'estabilització, en què les adjudicacions de llocs als nous funcionaris de carrera es fa amb caràcter provisional i, per tant, cal complementar les mesures sobre la reducció de la temporalitat amb mesures que simultàniament redueixin l'ocupació provisional de llocs de treball per al personal funcionari de carrera. A aquesta finalitat atén la disposició transitòria tercera d'aquesta llei, relativa al primer concurs general que es convoqui després del procés d'estabilització. Per una altra banda, amb l'establiment de les conseqüències de l'incompliment de l'obligació de la participació en els concursos per part d'aquests funcionaris, es milloren els mecanismes per a l'obtenció de destinacions definitives en els pròxims concursos generals de provisió de llocs de treball, amb la reducció de les possibilitats de mantenir situacions de provisionalitat fora del que resulta proporcional i raonable.

En segon lloc, s'afegeix una disposició addicional, la trentena, al text refós de la funció pública. Amb aquest precepte es pretén pal·liar la dificultat derivada del fet que els procediments d'accés a l'ocupació pública no es desenvolupen, en molts casos, amb l'agilitat i la celeritat necessàries per a permetre la dotació de personal en un temps raonable. Aquesta circumstància ocasiona la necessitat de cobertura temporal dels llocs de treball, amb la qual cosa es generen més situacions de temporalitat. Així, es preveu que les convocatòries de proves selectives puguin incloure, a més de les places autoritzades a les ofertes d'ocupació pública, un nombre de places addicionals per a cobrir futures vacants, a càrrec de les ofertes d'ocupació pública dels dos anys següents. Les vacants s'han d'adjudicar als aspirants que hagin aprovat el procés selectiu sense obtenir plaça, d'acord amb l'ordre d'aspirants aprovats en el procés selectiu, i es nomenen funcionaris de carrera amb destinació provisional. No obstant això, aquesta mesura no és aplicable als processos selectius d'estabilització executats a l'empara de la Llei de l'Estat 20/2021, atesa llur singularitat, tal com estableix la disposició transitòria segona . Excepcionalment, s'estableix la possibilitat d'aplicar aquesta mesura en els processos selectius en curs sempre que s'acordi per resolució de l'òrgan convocant.

S'afegeix, així mateix, una nova mesura a la disposició transitòria primera, segons la qual en la primera convocatòria de concurs general de mèrits i capacitats de l'Administració de la Generalitat posterior als processos selectius d'estabilització duts a terme a l'empara de la Llei de l'Estat 20/2021, els llocs de treball s'adjudiquen en dues fases. Aquest precepte obeeix al fet que, tot i l'obligació de l'Administració de fer convocatòries de concursos generals de manera periòdica, actualment, amb els processos d'estabilització de l'ocupació temporal, difícilment es pot gestionar la realització de concursos de manera simultània amb aquests processos d'estabilització. Per tant, a l'efecte de garantir el dret a la mobilitat dels funcionaris de carrera que tenien aquesta condició abans de la resolució dels processos d'estabilització, és urgent i necessari, d'acord amb el principi d'economia processal, articular els concursos de mèrits i capacitats subsegüents, per una sola vegada, en dues fases d'adjudicació, a fi que participin en la primera fase d'adjudicació preferent de llocs de treball els funcionaris de carrera dels cossos, escales o especialitats de l'Administració de la Generalitat que tenien aquesta condició amb anterioritat a la resolució del concurs de mèrits d'estabilització.

Article 1. Promoció interna i processos d'estabilització de l'ocupació temporal en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat de Catalunya

1. S'autoritza la persona titular del departament competent en matèria d'ocupació pública a convocar processos selectius especials de promoció interna en els cossos, escales o especialitats de personal funcionari d'administració i tècnic de l'Administració de la Generalitat, d'acord amb el que estableix aquesta llei.

2. El nombre de places que s'han de convocar pel torn de promoció interna correspon al 45% del total de places de cadascun dels cossos, escales o especialitats inclosos en l'oferta d'ocupació pública d'estabilització d'ocupació temporal de la Generalitat que disposin de cossos, escales o especialitats del grup o subgrup de titulació immediatament inferior de la mateixa àrea o especialitat.

3. Els processos selectius de promoció interna s'han de convocar per mitjà del sistema de concurs oposició, en els mateixos termes que els processos selectius de concurs oposició d'estabilització a què fa referència l'article 2 de la Llei de l'Estat 20/2021, del 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública.

4. Poden participar en els processos selectius de promoció interna que estableix aquesta llei els funcionaris de carrera en servei actiu, en situació administrativa amb dret a reserva de lloc de treball o en excedència voluntària per incompatibilitats, amb les condicions següents:

a) Han d'haver accedit com a funcionaris de carrera al cos, escala o especialitat des del qual promocionen dos anys abans, com a mínim.

b) Han de complir els requisits legals de titulació i la resta de requisits que exigeix la convocatòria.

5. Els funcionaris de carrera que s'hagin declarat en situació d'excedència voluntària per interès particular poden participar en els processos selectius a què fa referència l'apartat 4 per a prestar serveis en règim de temporalitat en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat o el seu sector públic.

6. També poden participar en aquests processos selectius de promoció interna, excepcionalment i d'acord amb la disposició addicional vint-i-tresena del text únic dels preceptes de determinats textos legals vigents a Catalunya en matèria de funció pública aprovat pel Decret legislatiu 1/1997, del 31 d'octubre, els funcionaris dels cossos i escales del subgrup C2 que no posseeixin les titulacions requerides per a accedir al subgrup C1, sempre que tinguin una antiguitat de deu anys en el cos o escala des del qual promocionen.

7. Als funcionaris que superin els processos de promoció interna se'ls adjudiquen amb caràcter provisional les places objecte de la convocatòria.

8. Sens perjudici del que estableix l'apartat 7, els funcionaris que superin els processos de promoció interna per a l'accés a l'escala administrativa del cos administratiu i a l'escala superior del cos superior de la Generalitat resten destinats en el mateix lloc de treball que desenvolupaven i en la mateixa forma d'ocupació, definitiva o provisional. Aquests llocs de treball han d'ésser objecte de reclassificació, amb la conservació del mateix nivell de destinació, per mitjà de la modificació de la relació de llocs de treball. En el cas que el lloc ocupat provisionalment estigui reservat a un altre funcionari de carrera, el lloc de treball que tenia reservat el funcionari que es promociona s'ha de reclassificar i el funcionari s'hi ha de reincorporar. En el cas que no tingui un lloc de treball reservat, se li ha d'adjudicar amb caràcter provisional una plaça objecte de la convocatòria. Si no hi ha un nivell equivalent en el cos o escala al qual es promociona, se li atribueix el nivell inferior del cos o escala.

Article 2. Modificació del text únic dels preceptes de determinats textos legals vigents a Catalunya en matèria de funció pública aprovat pel Decret legislatiu 1/1997

1. S'afegeix un article, el 62 bis, al text únic dels preceptes de determinats textos legals vigents a Catalunya en matèria de funció pública aprovat pel Decret legislatiu 1/1997, del 31 d'octubre, amb el text següent:

«Article 62 bis. Participació en les convocatòries de concursos generals per a la provisió de llocs de treball

»1. Els funcionaris que ocupin amb caràcter provisional llocs base i no tinguin una destinació amb caràcter definitiu estan obligats, d'acord amb aquesta llei, a participar en els concursos generals que es convoquin per a la provisió de llocs de treball propis de llur cos, escala o especialitat.

»2. Els departaments en els quals estiguin adscrits provisionalment notifica la convocatòria a les persones que tenen l'obligació de concursar i, en el cas que no hi participin, se'ls declara d'ofici en situació d'excedència voluntària per interès particular.

»3. Als funcionaris que, amb caràcter obligatori, participin en el concurs i no obtinguin un lloc de treball dels sol·licitats, se'ls adjudica amb caràcter definitiu un lloc de treball d'entre els que hagin resultat vacants del concurs, atorgant preferència a la proximitat respecte del lloc de treball provisional immediatament anterior o del domicili de la persona interessada, en els termes que estableixi la convocatòria.

»4. En el cas que, com a resultat del concurs general, no sigui possible l'adjudicació de llocs de treball a tots els participants, els que no obtinguin adjudicació resten a disposició de la persona titular de la secretaria general del departament competent en matèria d'ocupació pública, que els ha d'adscriure de forma provisional a un altre lloc de treball, amb la preferència de proximitat a què fa referència l'apartat 3, fins al pròxim concurs.

»5. Les normes reguladores de les convocatòries dels concursos generals, d'acord amb aquesta llei, s'han d'adaptar a les necessitats dels col·lectius de personal específics.»

2. S'afegeix una disposició addicional, la trentena, al text únic dels preceptes de determinats textos legals vigents a Catalunya en matèria de funció pública aprovat pel Decret legislatiu 1/1997, del 31 d'octubre, amb el text següent:

«Disposició addicional trentena. Aspirants aprovats sense plaça

»1. Per a limitar al màxim el nomenament de personal interí en llocs de treball dels cossos, escales i especialitats de personal funcionari, les convocatòries de proves selectives poden incloure, a més de les places autoritzades a les ofertes d'ocupació pública, un nombre de places addicionals per a cobrir futures vacants, a càrrec de les ofertes d'ocupació pública dels dos anys següents.

»2. El nombre de places addicionals que es poden incloure s'ha de justificar degudament d'acord amb la finalitat establerta per aquesta disposició, i en cap cas no pot obstaculitzar ni impedir la convocatòria ordinària de les ofertes d'ocupació previstes per als dos anys següents.

»3. Les noves vacants s'adjudiquen als aspirants que hagin aprovat el procés selectiu sense obtenir plaça, segons l'ordre d'aspirants aprovats, els quals es nomenen funcionaris de carrera i es destinen amb caràcter provisional amb motiu de l'adjudicació d'aquestes vacants.

»4. La relació d'aspirants aprovats sense plaça resta automàticament sense efecte un cop transcorreguts tres anys a comptar de la data de resolució de la convocatòria del procés selectiu corresponent o quan es resolgui una posterior convocatòria d'un altre procés selectiu del mateix cos, escala o especialitat.

»5. En el supòsit de convocatòries mitjançant un sistema selectiu que reguli la realització de cursos selectius o períodes de pràctiques, cal establir els mecanismes pertinents per a poder fer efectiva aquesta disposició.

»6. Sens perjudici del que estableix aquesta disposició, les convocatòries dels processos selectius poden disposar que la superació de proves selectives anteriors sense obtenir plaça pugui eximir de la realització d'alguna prova o exercici, o bé que es valori com a mèrit en la fase de concurs.»

Disposicions transitòries

Primera. Adjudicació de llocs de treball en dues fases

1. La primera convocatòria de concurs general de mèrits i capacitats de l'Administració de la Generalitat posterior als processos selectius d'estabilització executats a l'empara de la Llei de l'Estat 20/2021, del 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, ha de disposar l'adjudicació de llocs de treball en dues fases.

2. En la primera fase s'han d'adjudicar els llocs de treball als funcionaris de carrera dels cossos, escales o especialitats de l'Administració de la Generalitat que disposaven d'aquesta condició amb anterioritat a la data de resolució del concurs de mèrits d'estabilització, i en la segona fase s'han d'adjudicar els llocs de treball a la resta de concursants.

Segona. Aplicació de la disposició addicional trentena del text únic dels preceptes de determinats textos legals vigents a Catalunya en matèria de funció pública aprovat pel Decret legislatiu 1/1997

1. La disposició addicional trentena del text únic dels preceptes de determinats textos legals vigents a Catalunya en matèria de funció pública aprovat pel Decret legislatiu 1/1997, del 31 d'octubre, no és aplicable als processos selectius d'estabilització executats a l'empara de la Llei de l'Estat 20/2021, del 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública.

2. La disposició addicional trentena a què fa referència l'apartat 1 pot ésser aplicable, excepcionalment, als processos selectius en curs en la data d'entrada en vigor del Decret llei 14/2022, del 8 de novembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat, de foment de la promoció interna i d'agilització de la cobertura de llocs de treball amb persones funcionàries de carrera, i els que s'iniciïn durant l'exercici del 2023, d'acord amb aquesta llei.

Tercera. Inclusió d'ofici de funcionaris en el primer concurs general per a l'adjudicació de llocs de treball posterior al procés d'estabilització

La norma reguladora de la primera convocatòria de concurs general per a l'adjudicació de llocs de treball immediatament posterior a la finalització del procés d'estabilització, en funció del nombre de llocs a proveir amb caràcter definitiu i d'altres circumstàncies d'especialitat concurrents, pot resoldre amb caràcter excepcional la inclusió d'ofici en el concurs del personal que, d'acord amb l'article 62 bis del text únic dels preceptes de determinats textos legals vigents a Catalunya en matèria de funció pública aprovat pel Decret legislatiu 1/1997, del 31 d'octubre, estigui obligat a concursar i no hagi formalitzat la sol·licitud en el termini establert a la convocatòria, bo i garantint a aquest personal l'adjudicació d'un lloc de treball en els termes que determinen els apartats 3 i 4 del dit article.

Disposició derogatòria

Es deroga el Decret llei 14/2022, del 8 de novembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat, de foment de la promoció interna i d'agilització de la cobertura de llocs de treball amb persones funcionàries de carrera.

Disposició final. Entrada en vigor

Aquesta llei entra en vigor el mateix dia que es publiqui en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui d'aplicació aquesta Llei cooperin al seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin complir.

Palau de la Generalitat, 12 de maig de 2023

Pere Aragonès i Garcia

President de la Generalitat de Catalunya

Laura Vilagrà Pons

Consellera de la Presidència

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR