Llei 8/2015, de 16 d'octubre, per la qual es deroga la Llei 9/2013, de 23 de desembre, sobre l'ús de símbols institucionals de les Illes Balears

SecciónI. Disposicions generals
EmisorPRESIDÈNCIA DE LES ILLES BALEARS
Rango de LeyLlei

LA PRESIDENTA DE LES ILLES BALEARS

Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de les Illes Balears ha aprovat i jo, en nom del Rei i d’acord amb el que s’estableix a l’article 48.2 de l’Estatut d’Autonomia, promulg la següent:

LLEI

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

I

La Llei 9/2013, de 23 de desembre, sobre l’ús dels símbols institucionals de les Illes Balears, va ser elaborada i aprovada al marge del desitjable consens polític i social, i de la comunitat educativa, i va provocar, des del moment inicial de la seva entrada en vigor, polèmica, inquietud i dubtes sobre la licitud d’algunes de les seves determinacions. A més, l’avantprojecte de llei va ser objecte de dos dictàmens desfavorables del Consell Consultiu de les Illes Balears -els números 55/2013 i 66/2013-, emesos amb sengles vots particulars.

En aquest context social, polític i normatiu, aquesta llei té per objecte derogar la Llei 9/2013, de 23 de desembre, sobre l’ús dels símbols institucionals de les Illes Balears, pel fet de tractar-se d’una norma no només polèmica, sinó certament allunyada del principi de seguretat jurídica i de les llibertats ideològica i d’expressió. D’altra banda, des del punt de vista de l’ordenament jurídic balear, es considera que conté una regulació del tot innecessària.

II

Les objeccions fetes pel Consell Consultiu en el Dictamen núm. 55/2013 són prou contundents en considerar de forma unànime el fet d’exigir l’autorització prèvia de la conselleria competent per a la utilització o la col·locació de qualsevol símbol diferent dels descrits en la Llei. El Dictamen assenyala que aquesta autorització “atempta contra el dret a la llibertat d’expressió, que, amb rang de dret fonamental, reconeix i protegeix l’article 20.1 de la CE, dret respecte del qual [...] s’estableix en l’apartat següent -apartat 2- que el seu exercici no pot restringir-se mitjançant cap tipus de censura prèvia”. Cal recordar, així mateix, que el vot particular que acompanyà el Dictamen va anar encara més enllà en afirmar que “la norma en realitat pretén instaurar un procediment de control previ per poder utilitzar o col·locar qualsevol altra simbologia en els béns immobles o mobles afectes als serveis públics i, consegüentment, establir tot un seguit de normes sancionadores en els casos d’usos de símbols no permesos o autoritzats”, tot concloent que aquestes previsions són contràries a l’exercici de la llibertat d’expressió.

D’altra banda, la indeterminació en la regulació d’aquestes conductes prohibides és també contrària al principi de seguretat jurídica exigit al dret administratiu sancionador, com recorda el Dictamen del Consell Consultiu en afirmar que “el principi de seguretat jurídica reclama una determinació exacta mitjançant llei dels actes o omissions tipificats, també en l’àmbit del dret administratiu sancionador (STC 100/2003, de 2 de juny, entre d’altres), per la qual cosa els símbols prohibits o no permesos no acompleixen el requisit de tipus clars recollits de la Llei -lex certa-, tal com exigeix el Tribunal Constitucional”. En definitiva, es considera que la Llei de símbols no garanteix el principi del pluralisme polític i les llibertats ideològica i d’expressió proclamats com a drets fonamentals en els articles 16 i 20 de la Constitució Espanyola.

En tercer lloc, i sempre d’acord amb el dictamen esmentat, és palès que la pretesa objectivació de l’ús dels símbols en els béns mobles o immobles afectes als serveis públics -amb el règim d’autorització prèvia- “no té cap fonament constitucional, estatutari o legal”.

III

En les coordenades que proporciona la doctrina del Consell Consultiu no es pot acceptar que la finalitat de la Llei 9/2013 fos realment “aconseguir una major seguretat jurídica, evitar confusions als ciutadans i respectar els seus drets”, tal com proclama la seva exposició de motius.

Per tot el que s’ha exposat, es fa imprescindible una mesura legal de derogació, que es justifica en la inutilitat de la norma, els riscs d’infracció constitucional i la manca de seguretat jurídica, com també en l’obligació dels poders públics de vetllar de forma real i efectiva perquè es promoguin les indispensables condicions de llibertat, que és un dels valors superiors de l’ordenament jurídic d’acord amb l’article primer del text constitucional.

En aquesta línia d’actuació, i per atorgar les màximes garanties de seguretat jurídica, en aquest text legal s’ordena l’arxivament sense cap altre tràmit de qualsevol procediment sancionador que s’hagi pogut iniciar a l’empara de la Llei 9/2013. Així mateix, es modifica la Llei 3/2007, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, per eliminar les infraccions que foren introduïdes per la llei que ara es deroga.

TÍTOL ÚNIC

Article únic

Es deroga la Llei 9/2013, de 23 de desembre, sobre l’ús dels símbols institucionals de les Illes Balears.

Disposició addicional única

Arxivament dels procediments sancionadors

Els òrgans administratius competents han d’arxivar sense cap més tràmit, per efecte d’aquesta llei, els procediments sancionadors que s’hagin incoat a l’empara del títol II de la Llei 9/2013, de 23 de desembre, sobre l’ús dels símbols institucionals de les Illes Balears. Les sancions disciplinàries que s’hagin pogut imposar com a conseqüència de la Llei 9/2013, de 23 de desembre, han de quedar sense efecte i s’han de cancel·lar d’ofici.

Disposició final primera

Modificació de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears

  1. Se suprimeixen les lletres o) i p) de l’article 138 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, introduïdes per la disposició final primera de la Llei 9/2013, de 23 de desembre, sobre l’ús dels símbols institucionals de les Illes Balears.

  2. Se suprimeixen les lletres f), g) i h) de l’article 139 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, introduïdes per la disposició final primera de la Llei 9/2013, de 23 de desembre, sobre l’ús dels símbols institucionals de les Illes Balears.

Disposició final segona

Entrada en vigor

Aquesta llei comença a vigir el mateix dia que es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Per tant, ordén que tots els ciutadans guardin aquesta llei i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin guardar.

Palma, 16 d’octubre de 2015

La presidenta

Francesca Lluch Armengol i Socias

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR