DECRET 68/2014, de 20 de maig, pel qual es regula la composició i el funcionament intern dels òrgans urbanístics de la Generalitat de caràcter col·legiat.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Territori i Sostenibilitat
Rango de LeyDecret

L’article 149.1 i 5 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya estableix que correspon a la Generalitat la competència exclusiva en matèria d’ordenació del territori i d’urbanisme.

En exercici de la potestat reglamentària en aquesta matèria, aquest Decret té per objecte la regulació de la composició i el funcionament intern dels òrgans urbanístics de la Generalitat de caràcter col·legiat.

D’acord amb l’article 16 del Text refós de la Llei d’urbanisme, aprovat pel Decret legislatiu 1/2010, de 3 d’agost, els òrgans urbanístics col·legiats de la Generalitat són la Comissió de Política Territorial i d’Urbanisme de Catalunya, les comissions territorials d’urbanisme i la Subcomissió d’Urbanisme del municipi de Barcelona.

Pel que fa a la Comissió de Política Territorial i d’Urbanisme de Catalunya, l’article 17 del Text refós de la Llei d’urbanisme estableix que la seva composició es determina mitjançant reglament, el qual ha de garantir que hi siguin representats els departaments i els ens locals amb competències urbanístiques i que hi tinguin participació persones d’un reconegut prestigi professional o acadèmic en matèria d’urbanisme, d’habitatge i de medi ambient. Així mateix, estableix que els alcaldes dels ajuntaments afectats han de ser convocats, amb veu però sense vot, a les sessions en les quals es tracti del primer establiment i les revisions del pla d’ordenació urbanística municipal i del programa d’actuació urbanística municipal. Per últim, es preveu regular mitjançant reglament l’assistència dels alcaldes o d’altres representants dels ajuntaments afectats a les sessions de la Comissió de Política Territorial i d’Urbanisme de Catalunya en què se sotmetin a consideració plans directors urbanístics i plans especials urbanístics autònoms.

En relació amb les comissions territorials d’urbanisme, l’article 18 del Text refós de la Llei d’urbanisme determina que se n’establirà la composició mitjançant reglament, que ha de garantir que hi siguin representats l’Administració de la Generalitat i els ens locals amb competències urbanístiques i que tinguin participació en les sessions d’aquestes comissions o dels eventuals òrgans col·legiats de suport tècnic persones de prestigi professional o acadèmic reconegut en matèria d’urbanisme, d’habitatge i de medi ambient, a proposta dels col·legis professionals relacionats amb aquestes matèries.

La disposició final vuitena del Text refós de la Llei d’urbanisme habilita el Govern perquè mitjançant un decret pugui modificar el nombre i l’abast territorial de les comissions territorials d’urbanisme, i la composició d’aquestes comissions i de la Comissió de Política Territorial i d’Urbanisme de Catalunya.

L’article 19 del Text refós de la Llei d’urbanisme es refereix a la Subcomissió d’Urbanisme del municipi de Barcelona i es remet al règim competencial establert per la Llei 22/1998, de 30 de desembre, de la Carta municipal de Barcelona.

Finalment, els articles 29 i 30 de la Llei 31/2010, del 3 d’agost, de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, regulen la Comissió d’Urbanisme de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, la composició i el règim de funcionament de la qual s’han de determinar per un decret del Govern, d’acord amb les previsions legals. La disposició final primera d’aquesta Llei preveu i regula la Comissió Territorial d’Urbanisme de l’àmbit metropolità de Barcelona, que ha de regir fins que, un cop sigui vigent el Pla director urbanístic metropolità, es constitueixi la Comissió d’Urbanisme de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Així mateix, la disposició addicional novena d’aquesta Llei estableix que amb la constitució de la Comissió d’Urbanisme de l’Àrea Metropolitana de Barcelona s’hauran d’extingir automàticament la Comissió Territorial d’Urbanisme corresponent i la Subcomissió d’Urbanisme del municipi de Barcelona.

Mitjançant aquest Decret, s’integra dins d’un únic text reglamentari la regulació actualment dispersa en diverses normes sobre la composició i el funcionament intern dels diversos òrgans urbanístics col·legiats de la Generalitat, i es despleguen els preceptes de les lleis esmentades.

Aquest Decret, respecte de la regulació reglamentària vigent, suposa simplificar els òrgans col·legiats existents, i, indirectament, la tramitació urbanística, en suprimir l’exigència de constituir una ponència tècnica per elaborar la proposta prèvia a la resolució dels expedients que han de ser sotmesos a les comissions territorials d’urbanisme. La composició d’aquestes comissions, amb participació de les administracions urbanístiques i sectorials afectades i de persones o entitats representatives en l’àmbit professional o acadèmic, garanteix convenientment, a partir dels informes tècnics elaborats, l’encert en la decisió, sense necessitat de comptar amb el parer previ d’un òrgan col·legiat de composició molt similar al de les mateixes comissions. Així mateix, aquest Decret crea una comissió territorial específica per a l’àmbit territorial de la vegueria de l’Alt Pirineu.

El capítol 1 estableix exclusivament quin és l’objecte d’aquest Decret.

El capítol 2 regula la naturalesa, les competències, la seu i la composició de la Comissió de Política Territorial i d’Urbanisme de Catalunya. Es preveu que pugui funcionar en Ple i en Secció, i que aquesta última emeti els informes sobre els projectes de modificació de figures de planejament urbanístic que tinguin per objecte alterar la zonificació o l’ús urbanístic dels espais lliures, les zones verdes o els equipaments esportius que se sotmeten a consideració de la Comissió.

També es preveu explícitament que aquesta Comissió sigui informada sobre les propostes de planejament sotmeses al procediment d’avaluació ambiental abans de ser aprovades provisionalment en el cas dels plans tramitats pels ens locals de més de 25.000 habitants i sobre els avantprojectes de Llei i els projectes de Reglament en matèria d’ordenació del territori i urbanisme.

El capítol 3 té per objecte regular la naturalesa, les competències, les seus i la composició de les comissions territorials d’urbanisme, les quals s’estructuren segons els àmbits territorials de les vegueries, amb la particularitat de l’existència de les corresponents a l’àmbit metropolità i al territori d’Aran, que disposen d’un règim especial. Així mateix, es preveu una comissió territorial de nova creació específica per a l’àmbit territorial de la vegueria de l’Alt Pirineu. En la regulació establerta en aquest capítol se suprimeixen les ponències tècniques i es procedeix a modificar la composició de les comissions territorials.

El capítol 4 regula la naturalesa, l’àmbit d’actuació, les competències, la seu i la composició de la Comissió d’Urbanisme de l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

El capítol 5 estableix el règim de funcionament de tots els òrgans col·legiats regulats per aquest Decret.

Les disposicions addicionals es refereixen a la perspectiva de gènere i als terminis per a la constitució dels nous òrgans col·legiats creats pel Decret i per a la designació dels membres dels diversos òrgans que regula. Les disposicions transitòries regulen els aspectes de consideració necessària com a conseqüència de l’entrada en vigor del Decret. Finalment, la norma reglamentària es completa amb la corresponent disposició derogatòria i quatre disposicions finals.

Per tot això, a proposta del conseller de Territori i Sostenibilitat, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i d’acord amb el Govern,

Decreto:

Capítol 1

Disposició general

Article 1

Objecte

Aquest Decret té per objecte:

  1. La regulació de la composició i el funcionament intern dels òrgans urbanístics de la Generalitat de caràcter col·legiat que, d’acord amb la legislació aplicable, són la Comissió de Política Territorial i d’Urbanisme de Catalunya, les comissions territorials d’urbanisme i la Comissió d’Urbanisme de l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

  2. La creació de la Comissió Territorial d’Urbanisme de l’Alt Pirineu.

Capítol 2

Comissió de Política Territorial i d’Urbanisme de Catalunya

Article 2

Naturalesa

La Comissió de Política Territorial i d’Urbanisme de Catalunya és l’òrgan superior de la Generalitat, de caràcter consultiu, en matèria de política territorial i d’urbanisme, que s’adscriu al departament competent en aquestes matèries.

Article 3

Competències

3.1 La Comissió de Política Territorial i d’Urbanisme de Catalunya:

  1. Exerceix les competències que la legislació sobre política territorial i urbanisme li atribueix.

  2. Informa sobre els assumptes en matèria de política territorial i urbanisme que la persona titular del departament competent en aquestes matèries cregui convenient sotmetre a la seva consulta.

  3. Quan així ho estableixin les normes dels plans territorials, avalua i reconeix les actuacions d’interès territorial no previstes per aquests plans.

  4. Emet informe sobre els projectes de modificació de figures de planejament urbanístic que tinguin per objecte alterar la zonificació o l’ús urbanístic dels espais lliures, les zones verdes o els equipaments esportius que se sotmeten a consideració de la Comissió. Si un terç dels membres de la Comissió ho sol·licita, la persona titular del departament competent en matèria de política territorial i d’urbanisme ha de sotmetre el projecte de modificació corresponent a dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i, posteriorment, a l’acord resolutori del Govern.

    3.2 La Comissió de Política Territorial i d’Urbanisme de Catalunya ha de ser informada de:

  5. Les propostes, prèvies a...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR