DECRET 144/1990, de 28 de maig, regulador del Programa interdepartamental de la renda mínima d'inserció (PIRMI).

SecciónConcursos i Anuncis
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret

NOTA. En aquest text s'han introduït les modificacions que estableix el Decret 213/1991.

L'Estatut d'autonomia de Catalunya, al seu article 9.25, estableix que la Generalitat de Catalunya té competència exclusiva sobre la matèria d'assistència social; també fa constar, a l'article 52, que la Generalitat queda facultada per constituir institucions que fomentin el desenvolupament social en el marc de les seves competències com també la plena ocupació i el desenvolupament econòmic.

L'article 10 de la Carta Comunitària dels drets socials fonamentals dels treballadors, aprovada pel Consell Europeu el 8 de desembre de 1989, manifesta que, segons les modalitats de cada país, les persones excloses del mercat de treball i que no tenen mitjans de subsistència han de poder-se beneficiar de prestacions i d'ingressos suficients, adaptats a la seva situació personal.

El Parlament de Catalunya, en data 17 de novembre de 1989, va aprovar la següent resolució: "...11. Instar el Govern de la Generalitat a continuar i completar els estudis i les consultes que han de permetre incloure en els pressupostos de la Generalitat per a l'any 1990 les partides que assegurin la renda mínima al major nombre possible de famílies necessitades del nostre país i els facilitin unes possibilitats més grans d'inserció".

També cal recordar que, amb data 14 de febrer de 1990, es va signar un acord entre els departaments de Treball i de Benestar Social, d'una banda, i els sindicats més representatius, de l'altra, en el qual a més d'esmentar la necessitat de l'establiment d'un Programa que comprengui una renda mínima d'inserció social i laboral, s'indicaven els trets principals i els criteris per articular el Programa esmentat.

Si tenim en compte que les finalitats principals del Programa que s'estableix mitjançant el present Decret són la inserció social i laboral de les persones afectades, a més de donar noves oportunitats a aquells que es trobin amb dificultats per subsistir, és evident que per a l'assoliment d'aquestes finalitats fa falta un ampli suport de tota la societat catalana.

L'estructura actual dels nostres serveis d'assistència social comporta la col·laboració dels ajuntaments i consells comarcals, però cal que també intervinguin molt activament en l'aplicació del Programa les entitats no oficials que ja treballen en el camp de l'assistència social, la lluita contra la pobresa i l'atur, o l'ajut als marginats.

La conveniència de donar un tractament global i no solament pecuniari a les situacions de necessitat queda atesa en la normativa d'aquest Decret mitjançant la concurrència de cinc blocs de prestacions: les d'urgència per resoldre carències materials concretes; les de suport personal per a la integració social; les d'orientació laboral, formació ocupacional i inserció laboral; la subvenció econòmica; i el de la utilització de polítiques sectorials ja existents.

En virtut del que s'ha exposat; a proposta dels consellers de Benestar Social i de Treball; escoltats el Consell general de Serveis Socials i el Consell de Treball, i d'acord amb el Consell Executiu,

Decreto:

Capítol 1 Disposicions generals

Article 1

Programa de la renda mínima d'inserció 1.1 Es crea el Programa interdepartamental de la renda mínima d'inserció (PIRMI) per al desenvolupament coordinat de les accions destinades a ajudar les persones que no tinguin els mitjans suficients per atendre les necessitats essencials de la vida en la nostra societat, mentre se les prepara per a la seva inserció o reinserció social i laboral. 1.2 El programa comprendrà accions de prestació de serveis socials, prestacions econòmiques, i suport per a la integració laboral. 1.3 Durant els dos primers exercicis econòmics d'aplicació, la implantació del Programa tindrà caràcter experimental i gradual, a fi de conèixer millor les accions a desenvolupar, els col·lectius afectats, i els costos econòmics, dins de les disponibilitats pressupostàries.

Article 2

Contingut del Programa El PIRMI comprèn els mecanismes administratius, econòmics i operatius per a l'assoliment dels seus objectius mitjançant l'elaboració d'un Pla Individual de Reinserció o Inserció (PIR) que podrà comprendre les actuacions següents:

  1. Prestacions d'urgència per a la neutralització de mancances materials concretes, ja siguin preexistents, ja apareguin durant la realització del Pla.

  2. Accions de suport personal per a la integració de caràcter psicològic, social i educatiu, a fi de superar desestabilitzacions personals i familiars.

  3. Accions de formació d'adults consistents en formació instrumental i bàsica encaminada a la inserció o reinserció social i a la realització personal.

  4. Accions de motivació, orientació laboral i formació ocupacional en programes normals o especials, i actuacions de suport en l'obtenció d'un treball, en col·laboració, si és possible, amb empreses i organitzacions empresarials.

  5. Proveïment d'una prestació econòmica (renda mínima d'inserció) durant l'aplicació del Pla Individual de Reinserció.

  6. Accions d'informació i orientació per tal que les persones afectades sàpiguen fer ús dels serveis que normalment es poden obtenir dels departaments de la Generalitat, i d'altres organismes que siguin adequats, segons els casos.

Article 3

Destinataris Podran ser beneficiàries de les prestacions que estableix el Programa les persones en les quals concorrin les circumstàncies següents:

  1. Que estiguin empadronades, i amb residència continuada i efectiva, com a mínim amb dos anys d'antelació a la data de presentació de la sol·liditud d'acolliment al Programa, en qualsevol dels municipis de Catalunya. Podran també ser beneficiaris aquells que s'empadronin en el moment d'efectuar la sol·licitud de prestació i acreditin una residència de fet continuada i efectiva en qualsevol municipi de Catalunya des de, com a mínim, dos anys abans de la presentació de l'esmentada sol·licitud. Les absències per qualsevol causa inferiors a 90 dies durant cada any natural i les absències justificades per malaltia no interrompran el còmput de la residència continuada i efectiva.

  2. Que constitueixin una llar independent i que ho facin com a mínim un any abans de la data de presentació de la sol·licitud d'acolliment al Programa. S'exceptuen d'aquests requisits aquelles persones que tinguin menors o persones amb disminució al seu càrrec, com també les parelles amb fills. Es considerarà llar independent el marc físic de residència permanent d'una sola persona, o bé de dues o més que formin una unitat familiar segons el concepte que estableix l'article 4. Queda exclosa la convivència per raons d'amistat o conveniència.

  3. Que tinguin una edat compresa entre els 25 i els 65 anys, o que no arribin als 25 anys però que tinguin menors o persones amb disminució al seu càrrec, o també que, sense arribar als 25 anys, siguin parelles amb fills.

  4. Que no disposin dels mitjans econòmics necessaris per atendre les necessitats bàsiques de la vida en la nostra societat. Es considerran en aquesta situació les persones o unitats familiars que no obtinguin durant l'any natural uns ingressos superiors a l'import global de la prestació econòmica de la renda mínima d'inserció que correspongui al mateix període. Es computaran com a ingressos de la unitat familiar només la part de les pensions de jubilació, invalidesa, viduïtat i orfenesa que percebi cada membre de la unitat familiar que no sigui el sol·licitant, que excedeixi de l'import de la prestació econòmica bàsica de la renda mínima d'inserció. No es concediran les prestacions si el sol·licitant o qualsevol dels membres de la unitat familiar és propietari o usufructuari de béns mobles o immobles que per les seves...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR