DECRET 269/1998, de 21 d'octubre, del règim jurídic de les concessions per a la prestació del servei de radiodifusió sonora en ones mètriques amb modulació de freqüència per a emissores comercials. (Correcció d'errada en el DOGC núm. 2832, pàg. 2077, de 22.2.1999).

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

DECRET

269/1998, de 21 d'octubre, del règim jurídic de les concessions per a la prestació del servei de radiodifusió sonora en ones mètriques amb modulació de freqüència per a emissores comercials. (Correcció d'errada en el DOGC núm. 2832, pàg. 2077, de 22.2.1999).

NOTA. En aquest text s'han introduït les correccions d'errada publicades en el DOGC.

La Generalitat de Catalunya, mitjançant els decrets 79/1989 i 80/1989, de 4 d'abril, va regular el règim jurídic i el procés de concessió del servei de radiodifusió sonora en ones mètriques amb modulació de freqüència, en el marc de les normes bàsiques de l'Estat i d'acord amb les competències de desplegament legislatiu i d'execució, previstes a l'article 16 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya.

La promulgació de la Llei 13/1995, de 18 de maig, de contractes de les administracions públiques, de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística, així com de la Llei 11/1998, de 24 d'abril, general de telecomunicacions, aconsellen substituir la normativa catalana vigent, abans esmentada, per tal de adequar-la a aquestes lleis.

Pel que fa al procés de concessió per a la gestió d'aquest servei, resultava necessari modernitzar la normativa catalana, deixant de banda la fórmula de l'adjudicació provisional de la concessió administrativa per tal d'adequar-la a l'esmentada Llei de contractes de les administracions públiques i fer els procediments més àgils.

Es tracta d'introduir les previsions que atorguin una major seguretat jurídica, tant per a l'Administració pública com per als titulars de les concessions. En aquesta línia s'estableix, entre d'altres, la subscripció d'un contracte entre ambdues parts en què es tingui en compte el conjunt de drets i obligacions dimanants de l'atorgament de la concessió.

El marc jurídic bàsic estatal regulador dels diferents serveis de telecomunicació està constituït per la Llei 11/1998, de 24 d'abril, general de telecomunicacions, la qual declara vigents els articles 25, 26 i 36.2, així com la disposició addicional 6 de la Llei 31/1987, de 18 de desembre, d'ordenació de les telecomunicacions, modificada per la Llei 32/1992, de 3 de desembre, preceptes aquests relatius als serveis de radiodifusió sonora i de difusió de televisió, els quals romandran vigents mentre no s'aprovi la normativa específica reguladora dels esmentats serveis.

Concretament, l'article 26.3 de la Llei 31/1987, de 18 de desembre, d'ordenació de les telecomunicacions, determina que la gestió dels serveis de radiodifusió sonora en ones mètriques amb modulació de freqüència únicament la podran realitzar bé directament les administracions públiques amb competència en la matèria o, indirectament, mitjançant concessió administrativa, les corporacions locals; bé indirectament, mitjançant concessió administrativa, les persones físiques o jurídiques; i l'article 26.5 de la mateixa Llei afegeix que les concessions de serveis de radiodifusió sonora en ones mètriques amb modulació de freqüència seran atorgades per les comunitats autònomes amb competència en matèria de mitjans de comunicació social, com és el cas de Catalunya.

Pel Reial decret 169/1989, de 10 de febrer, es va aprovar el Pla tècnic nacional de radiodifusió sonora en ones mètriques amb modulació de freqüència, que determinava les característiques tècniques i ubicació de les emissores.

Pel Reial decret 1388/1997, de 5 de setembre, han estat aprovades noves freqüències per a la gestió indirecta d'emissores comercials, dins el Pla tècnic nacional de radiodifusió sonora en ones mètriques amb modulació de freqüència.

Finalment, la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística, estableix al seu article 26.3 que les emissores de radiodifusió la concessió de les quals sigui atorgada per la Generalitat han de garantir que com a mínim el 50% del temps d'emissió sigui en llengua catalana, bé que el Govern de la Generalitat, atenent les característiques de la seva audiència, pot modificar mitjançant un reglament aquest percentatge. El mateix article de la Llei esmentada disposa que el Govern ha d'incloure l'ús de la llengua catalana en percentatges superiors als mínims com a un dels criteris de concessió d'emissores, i que aquestes han de garantir que en la programació de música cantada hi hagi una presència adequada de cançons produïdes per artistes catalans i que com a mínim el 25% siguin cançons interpretades en llengua catalana o en aranès. En aquest Decret es tenen en compte els preceptes de la Llei de política lingüística, incorporant l'aranès a la programació de les emissores que tenen la seva zona de servei a Era Val d'Aran i establint criteris flexibles per al còmput del 25% de programació de música cantada per tal d'afavorir la presència de la cantada en català a les hores de màxima audiència.

Conseqüentment, calia actualitzar la regulació del règim jurídic de la concessió per a la prestació, en règim de gestió indirecta, del servei de radiodifusió sonora en ones mètriques amb modulació de freqüència, de caràcter comercial, a l'àmbit territorial de Catalunya, objectiu que s'assoleix mitjançant el present text normatiu, integrat per setze articles, tres disposicions addicionals, quatre disposicions transitòries i dues disposicions finals.

Per tot això, a proposta del conseller de la Presidència, de conformitat amb el dictamen emès per la Comissió Jurídica Assessora i d'acord amb el Govern,

Decreto

Capítol 1

Disposicions generals

Article 1

Objecte i àmbit d'aplicació

1.1 L'objecte d'aquest Decret és la regulació del règim jurídic del servei de radiodifusió sonora en ones mètriques amb modulació de freqüència, de caràcter comercial, a l'àmbit territorial de Catalunya.

1.2 Als efectes d'aquest Decret, són emissores comercials les gestionades per persones naturals o jurídiques de caràcter privat que tenen com a finalitat la gestió comercial del servei mitjançant la difusió de qualsevol tipus de programes, el finançament de les quals es realitza indistintament mitjançant l'emissió de publicitat o l'emprament de fórmules de patrocini comercial.

1.3 Per a la prestació indirecta del servei de radiodifusió sonora en ones mètriques amb modulació de freqüència cal disposar prèviament del corresponent títol d'habilitació, d'acord amb el que estableixen la Llei general de telecomunicacions, la Llei de contractes de les administracions públiques, aquest Decret i l'altra normativa vigent sobre radiodifusió.

Article 2

Tipus de títol d'habilitació i forma d'atorgament

El títol d'habilitació per a la prestació en règim de gestió indirecta del servei de radiodifusió sonora en ones mètriques amb modulació de freqüència per a emissores comercials és la concessió administrativa i s'atorga mitjançant concurs públic.

Article 3

Principis inspiradors de l'activitat de les emissores de radiodifusió

Amb caràcter general, els principis inspiradors de l'activitat de les emissores de radiodifusió són els següents:

a) L'objectivitat, la veracitat i la imparcialitat de les informacions.

b) El respecte al pluralisme polític, religiós, social, cultural, ideològic i lingüístic.

c) El respecte a l'honor, a la intimitat de les persones, a la pròpia imatge i altres drets i llibertats reconeguts a la Constitució espanyola.

d) El respecte als valors d'igualtat recollits a l'article 14 de la Constitució espanyola.

e) La protecció de la cultura i de la normalització de la llengua catalana i de l'aranès.

f) La defensa i la promoció del medi ambient.

g) La protecció a la joventut i a la infància.

h) La promoció de la dona.

i) La separació entre informacions i opinions, i la identificació de les persones que formulen aquestes últimes i la seva lliure expressió d'acord amb el que estableix l'article 20.4 de la Constitució espanyola.

j) La separació perceptible de la programació de la publicitat, de manera que en resulti inequívoc el caràcter publicitari dels missatges.

Capítol 2

Procediment d'atorgament i continguts de la concessió

Article 4

Adjudicació de la concessió

Correspon al Govern de la Generalitat de Catalunya, a proposta del conseller de la Presidència, l'atorgament de concessions a emissores comercials per a l'explotació del servei públic de radiodifusió sonora en ones mètriques amb modulació de freqüència.

Article 5

Requisits dels concessionaris

5.1 En poden ser concessionàries les persones naturals o jurídiques privades, legalment constituïdes, de nacionalitat de qualsevol estat membre de la Unió Europea, en els termes que estableix la normativa que sobre radiodifusió i contractació els sigui aplicable. També hi poden participar les...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR