DECRET 72/1996, de 5 de març, pel qual s'estableix el règim d'admissió d'alumnes en els centres docents sostinguts amb fons públics.

SecciónConcursos i Anuncis
EmisorDepartament D'Educacio
Rango de LeyDecret

La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol reguladora del dret a l'educació, va establir els principis generals per a l'admissió d'alumnes en els centres sostinguts amb fons públics, en desplegament de la qual es va dictar el Decret 85/1986, de 20 de març (DOGC núm. 667, de 2.4.1986), que va regular el marc general d'admissió d'alumnes en els centres docents públics i concertats sistematitzant el procediment d'admissió d'alumnes establerts pel Departament d'Ensenyament per als diferents nivells educatius.

Posteriorment la Llei orgànica 9/1995, de 20 de novembre, de la participació, avaluació i govern dels centres docents, modifica les normes bàsiques del sistema educatiu per tal d'adequar-les a la nova realitat educativa. En concret, quant al règim d'admissió d'alumnes, la seva disposició addicional segona regula l'escolarització d'alumnes amb necessitats educatives especials mantenint una distribució d'aquests alumnes d'acord amb una idea integradora.

Així mateix, la disposició addicional tercera, introdueix com a novetat la prioritat en els centres de secundària dels alumnes que procedeixin dels centres de primària que tinguin adscrits i, atorga prioritat en els ensenyaments de grau superior de formació professional als alumnes procedents de la modalitat de batxillerat que es determini.

D'altra banda, aquest mateix precepte, preveu la reserva de places de formació professional de grau superior per als alumnes que accedeixin mitjançant la prova establerta en l'article 32 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu i, finalment, per als alumnes que cursin simultàniament ensenyaments reglats de música o dansa i ensenyaments de règim general s'estableix la prioritat en els centres de règim general que l'Administració educativa determini.

Es considera convenient, doncs, procedir a modificar la normativa reguladora de l'admissió d'alumnes en centres docents sostinguts amb fons públics de Catalunya, per tal d'adequar-la a les noves necessitats del sistema educatiu, així com a les modificacions legislatives esmentades.

En virtut d'això, a proposta del conseller d'Ensenyament, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, amb l'informe favorable de la Comissió de Govern Local, d'acord amb el dictamen de la Comissió jurídica assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Títol 1 Disposicions de caràcter general

Article 1

Àmbit d'aplicació Aquest Decret és d'aplicació als processos d'admissió d'alumnes que han de realitzar cadascun dels centres sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments reglats, ja siguin de règim general o de règim especial. També és d'aplicació a les escoles de música o de dansa creades o autoritzades a l'empara de l'article 39.5 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu sostingudes amb fons públics.

Article 2

Principis generals 2.1 El règim d'admissió dels alumnes en els centres docents es fonamenta en el dret a la lliure elecció de centre per part dels alumnes o de llurs pares o tutors, si aquells són menors d'edat. 2.2 El dret a escollir centre docent fa referència tant als llocs escolars creats per l'Administració pública com per la iniciativa privada. 2.3 El Departament d'Ensenyament vetllarà per tal que sigui efectiu el dret de tots els alumnes a una plaça escolar en les etapes i nivells obligatoris que constitueixen l'ensenyament bàsic, mitjançant la programació general de l'ensenyament i l'oferta anual de places escolars. 2.4 Els centres objecte d'aquest Decret no poden establir en l'admissió d'alumnes cap mena de discriminació per raons ideològiques, religioses, morals, socials, de raça, de sexe, de naixement, de nacionalitat o qualsevol altra circumstància de caràcter personal o social. Els centres docents no poden condicionar l'admissió d'alumnes als resultats d'unes proves o exàmens, llevat que estiguin previstos a la normativa reguladora dels corresponents ensenyaments. Tampoc no es podrà condicionar l'admissió a la pertinença a cap mena d'entitat ni a cap tipus d'aportació econòmica o personal. 2.5 Un alumne ha d'ésser admès en un centre docent quan reuneixi els requisits d'edat i acadèmics exigits per l'ordenament jurídic vigent i el centre disposi de places suficients. Quan el nombre de places escolars ofertes per un centre sigui inferior al nombre de sol·licituds, l'admissió es regeix pels criteris establerts en aquest Decret.

Article 3

Informació als alumnes i a llurs pares o tutors 3.1 El departament d'Ensenyament establirà anualment els períodes de preinscripció i matriculació per a cada ensenyament. 3.2 Els centres docents han d'oferir informació, almenys, sobre els nivells educatius que imparteixen, sobre el projecte educatiu i en aquest marc i de manera específica, del projecte lingüístic del centre, i de l'ensenyament de llengües estrangeres, sobre l'oferta d'activitats escolars complementàries, sobre activitats extra-escolars i de serveis escolars i, si el tenen definit, sobre el contingut del caràcter propi del centre.

Títol 2 Procediment d'admissió d'alumnes

Article 4

Marc general 4.1 En els centres sostinguts amb fons públics que imparteixin diversos nivells educatius, el procediment d'admissió d'alumnes es realitza a l'inici de l'oferta del nivell objecte de finançament corresponent a la menor edat. 4.2 Els alumnes, a partir de la seva matriculació d'acord amb l'apartat anterior, només caldrà que se sotmetin a un nou procediment d'admissió quan canviïn de centre docent i, en tot cas, per accedir als cicles formatius de la formació professional específica, a la modalitat d'arts del batxillerat i als ensenyaments de règim especial. 4.3 Abans de l'inici del procés d'admissió les delegacions territorials del Departament d'Ensenyament notificaran als centres docents la seva capacitat d'oferta en funció del respectiu concert o conveni o, en el cas dels centres del Departament d'Ensenyament, de la composició aprovada per la Direcció General de Centres Docents.

Article 5

Admissió d'alumnes en determinats ensenyaments 5.1 En els procediments d'admissió d'alumnes en centres que imparteixen educació secundària obligatòria, quan no existeixin places suficients, tindran prioritat aquells alumnes que procedint dels centres d'educació primària que tinguin adscrits, hagin expressat aquesta prioritat a la seva sol·licitud. A aquests efectes, la Direcció General de Centres Docents establirà la vinculació dels collegis d'educació infantil i primària a instituts d'educació secundària que imparteixen l'educació secundària obligatòria, a proposta de la corresponent delegació territorial del Departament d'Ensenyament. Per determinar la vinculació es prendran en consideració les zones de la planificació escolar, la disponibilitat de llocs escolars, la proximitat entre centres i la possibilitat de relació entre els projectes educatius i curriculars. Així mateix l'esmentada direcció general resoldrà, a la vista de la proposta de la corresponent Delegació Territorial del Departament d'Ensenyament, la vinculació entre centres privats concertats d'educació primària i d'educació secundària obligatòria, a petició dels seus titulars mitjançant la presentació del corresponent conveni. Quan la petició es refereixi a vinculació entre centres de la mateixa titularitat es substitueix el conveni per una manifestació de voluntats. El conveni de vinculació o la referida manifestació de voluntats han de justificar que s'han pres en consideració els projectes educatiu i curricular i l'ideari dels centres, així la seva proximitat. Les resolucions que s'adoptin seran inscrites en el registre de centres del Departament d'Ensenyament. 5.2 En l'admissió dels alumnes al batxillerat en la modalitat d'arts, en aquells centres que la imparteixin, es tindran en compte, una vegada aplicats els criteris prioritaris relacionats a l'article 13.1 d'aquest Decret i com a criteri complementari en cas d'empat, els resultats acadèmics de l'alumne a l'àrea d'educació visual i plàstica de l'educació secundària obligatòria per tal d'ordenar les sol·licituds de major a menor qualificació acadèmica. Aplicats aquests criteris, i en el supòsit de subsistir situacions d'empat, s'admetrà l'alumne que hagi obtingut més puntuació pel criteri de proximitat del domicili de l'alumne al centre. Si aplicat aquest darrer criteri subsisteixen situacions d'empat, es procedirà a efectuar sorteig públic. 5.3 En els procediments d'admissió d'alumnes en els ensenyaments de grau superior de formació professional, quan no existeixin places suficients, tindran prioritat aquells alumnes que hagin cursat la modalitat de batxillerat que en cada cas es determini. Un cop aplicat aquest criteri es tindrà en compte l'expedient acadèmic dels alumnes, que permetrà l'ordenació de les sol·licituds de major a menor qualificació acadèmica. Aplicats aquests criteris, i en el supòsit de subsistir situacions d'empat, es procedirà a aplicar el...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR