ORDRE EMO/69/2012, de 26 de març, per la qual es garanteixen els serveis essencials que s'han de prestar a la Comunitat Autònoma de Catalunya durant la vaga general del dia 29 de març de 2012.
Sección | Disposicions Generals |
Emisor | DEPARTAMENT D'EMPRESA I OCUPACIÓ |
Rango de Ley | Ordre |
Vista la convocatòria de vaga formulada pels sindicats Comissions Obreres (CCOO) i Unió General de Treballadors (UGT), Unió Sindical Obrera de Catalunya (USOC), Intersindical Alternativa de Catalunya (IAC), Intersindical-Confederació Sindical de Catalunya (I-CSC), Confederació General del Treball (CGT) i Coordinadora Obrera Sindical (COS), prevista per al dia 29 de març de 2012, de 0.00 a 24.00 hores i que afecta tots els treballadors i treballadores assalariats, funcionaris públics, personal estatutari i d’altre personal administratiu i laboral, de tots els sectors productius i de serveis, amb inclusió de totes les Administracions Públiques, que prestin el seu treball dins de l’àmbit de la Comunitat Autònoma de Catalunya;
Vist que, segons les convocatòries, en les empreses en què el treball estigui organitzat a torns continuats la vaga s’iniciarà amb el començament del torn de nit del dia 28 i finalitzarà amb l’acabament del torn de tarda del dia 29; si el torn de tarda s’inicia el dia 29 i finalitza el dia 30, la vaga es realitzarà durant tota la jornada de treball, si almenys el 50% de la jornada de treball es correspon amb el dia 29; si la jornada laboral comença abans de les 0.00 hores del dia 29, la vaga començarà a l’inici d’aquesta jornada;
En el sector de la premsa escrita diària en la seva edició en paper, agències informatives, així com aquelles empreses que realitzen la seva impressió, la vaga començarà a les 7.00 hores del dia 28 i finalitzarà a les 7.00 hores del dia 29. En aquest sector, el personal d’administració podrà acollir-se a la mateixa convocatòria de caràcter general del dia 29, sempre que la seva funció no estigui lligada a redacció o producció.
Igualment, els treballadors i redactors que realitzin exclusivament diaris digitals o pàgines web, amb contingut informatiu, faran la vaga el dia 29 en les mateixes condicions que la resta de treballadors. Si els redactors i treballadors fan la seva tasca informativa tant per a la producció en paper com per a la digital, començaran la vaga a les 7.00 hores del dia 28 i la finalitzaran a les 7.00 hores del dia 29 de març.
Atès que es tracta d’una vaga general que afecta totes les activitats que es desenvolupen en el territori de Catalunya i que afecta tant personal laboral com funcionari i estatutari, cal vetllar per tots els serveis considerats essencials per a la població, que garanteixen drets constitucionals, llibertats públiques o béns constitucionalment protegits, i fixar-ne un contingut mínim, indispensable per garantir drets vitals i necessitats bàsiques, efectuant una restricció ponderada, justificada i proporcional del dret de vaga;
Atès que, d’acord amb el que estableix el Decret 120/1995, de 24 de març, i la disposició addicional tercera del Decret 52/2011, de 4 de gener, d’estructuració del Departament d’Empresa i Ocupació, el conseller d’Empresa i Ocupació té la facultat per a la determinació dels serveis mínims dins de l’àmbit territorial de Catalunya, en el cas de vagues de personal laboral d’empreses, entitats o institucions encarregades de la prestació de serveis essencials sobre els quals recaigui la titularitat de la competència, així com en cas de vagues de personal funcionari, laboral i estatutari que presti els seus serveis en departaments, organismes o entitats de la Generalitat de Catalunya;
Atès que cal distingir entre la fixació de serveis mínims per garantir els drets essencials de la ciutadania, objecte d’aquesta Ordre, i els serveis de seguretat i manteniment, que correspon fixar-los a les empreses una vegada escoltada la representació de les persones treballadores; aquests serveis de seguretat i manteniment garanteixen la seguretat de les persones i coses durant la vaga, així com el manteniment i preservació dels locals, maquinària, instal·lacions i matèries primeres, amb l’única finalitat que es pugui reprendre el treball sense dificultat, tan bon punt finalitzi la vaga, tal com estableix l’article 6.7 del Reial decret legislatiu 17/1977, de 4 de març, sobre relacions de treball, i jurisprudència constitucional, entre la qual cal citar la sentència 11/1981, de 8 d’abril;
Atès que l’autoritat governativa ha de dictar les mesures necessàries per tal de mantenir el servei essencial, tenint en compte que aquesta restricció ha de ser justificada i proporcional amb l’exercici legítim del dret de vaga, reconegut a l’article 28.2 de la Constitució i jurisprudència d’aplicació;
Atès que els serveis que presten les empreses que cobreixen els números telefònics d’urgències i emergències resulten necessaris i imprescindibles per atendre necessitats vitals i, per això, l’atenció de les urgències d’ordre públic, bombers, policia, violència de gènere, protecció civil, salvament marítim, urgències de serveis sanitaris i altres d’anàlegs s’han de considerar serveis essencials per a la comunitat, ja que la seva interrupció afectaria drets i béns constitucionalment protegits, ja que mitjançant la comunicació s’atenen els serveis esmentats;
Atès que el subministrament d’energia elèctrica, gas, abastament d’aigua potable, evacuació d’aigües residuals i enllumenat públic són elements imprescindibles per al desenvolupament de les necessitats ciutadanes que afecten la salut, la salubritat i la seguretat públiques i són mitjans necessaris per al desenvolupament d’altres drets, així com per donar servei als centres sanitaris i, en general, a totes aquelles empreses i institucions que presten serveis essencials per a la ciutadania;
Atès que els serveis de vigilància i d’extinció d’incendis són indispensables per mantenir la seguretat de la ciutadania, dret reconegut a l’article 17 de la Constitució, s’haurà de prestar aquest servei ininterrompudament durant la durada de la vaga, i també la prestació a d’altres activitats que requereixin custòdia;
Atès que el servei de transports de mercaderies i viatgers que duen a terme les empreses del sector s’ha de considerar un servei essencial per a la comunitat, ja que la seva interrupció afectaria drets i béns constitucionalment protegits, com són el dret a la circulació que estableix l’article 19 de la Constitució;
Atès que en el cas del transport de mercaderies cal garantir el transport d’aquelles que abasteixen els establiments sanitaris i farmàcies i aquelles que, per la seva naturalesa perible, no siguin susceptibles de conservació més enllà de 48 hores;
Atès que el moviment de viatgers i desplaçaments s’ha anat diversificant en els últims anys i les hores d’entrada i sortida de la feina i dels centres d’ensenyament i centres socials i sanitaris no es produeixen únicament en les anomenades hores punta, sinó que hi ha una distribució al llarg del dia que es tendeix a homogeneïtzar, motivada, entre d’altres, per les jornades intensives, les flexibilitats horàries i la conciliació de la vida laboral i familiar, i atès que aquest fet afecta d’una manera especialment greu les persones sense vehicle particular, les persones grans, les persones amb disminució, i les persones que resideixen a zones més aïllades, que són les que substancialment depenen del mitjà col·lectiu de transport, cal garantir unes franges horàries àmplies; pel que fa al transport regional operat per Renfe Operadora, els serveis mínims s’estableixen al llarg de tota la jornada, atesa la dificultat tècnica d’aturar i reprendre el servei en diferents moments de la jornada; i pel que fa al transport relatiu a l’aeroport de Barcelona, aquest ha de coincidir amb l’afluència d’arribades i sortides d’avions, les quals ja estan subjectes a l’establiment de serveis mínims; en tot cas, es dóna la possibilitat als diferents operadors perquè s’intensifiqui la freqüència de pas en aquells períodes en els quals l’afluència d’usuaris sigui superior;
Atès que per garantir la seguretat del trànsit tant en les poblacions com en les carreteres i els túnels és necessari el control permanent de les instal·lacions i els semàfors, i tenir la capacitat d’actuació immediata en cas de situacions de risc, com poden ser accidents, incendis, etc., per fer front a les incidències o emergències que es produeixin;
Atès que per poder garantir la seguretat de la circulació viària cal assegurar el pas en les àrees de peatge, com a element regulador, tant per les vies automàtiques com per les vies manuals, amb una presència mínima de personal, per així modular-les en funció de la intensitat de les situacions de risc que puguin produir-se com a conseqüència del trànsit, així com assegurar les activitats de control i de manteniment, d’assistència i de senyalització d’incidències a causa de la seva relació directa amb la seguretat, per la qual cosa totes aquestes activitats han de ser considerades essencials;
Atès que els mitjans de comunicació i els ens que en depenen tenen, entre d’altres, una funció informativa que cal considerar un dret essencial de la ciutadania, el qual ha de realitzar-se conforme als principis assenyalats a l’article 20 de la Constitució;
Atès que els serveis funeraris s’han de considerar serveis essencials ja que afecten drets com ara la salut i la salubritat, i altres prestacions bàsiques, recollits a l’article 43 de la Constitució, s’ha de garantir la recollida dels difunts quan no es disposi de les instal·lacions adequades que permetin ajornar-ne el trasllat, d’acord amb el que s’exigeix a la Llei de policia mortuòria sanitària i, en cas que se superi la capacitat de les instal·lacions de refrigeració, s’efectuarà el trasllat a les sales de vetlla i al cementiri o la incineradora; segons el cas, caldrà realitzar també la feina de neteja de nínxols, així com les feines de paleta i mantenir una dotació mínima per realitzar els serveis administratius i d’atenció als familiars;
Atès que el servei que presten els centres d’assistència, teleassistència i serveis socials que no depenen directament de...
Para continuar leyendo
Solicita tu prueba