DECRET 70/2008, d'1 d'abril, pel qual es modifica l'encàrrec de gestió de l'Administració de la Generalitat de Catalunya a l'empresa pública Túnels i Accessos de Barcelona, Societat Anònima (TABASA).

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Politica Territorial i Obres Publiques
Rango de LeyDecret

DECRET

70/2008, d'1 d'abril, pel qual es modifica l'encàrrec de gestió de l'Administració de la Generalitat de Catalunya a l'empresa pública Túnels i Accessos de Barcelona, Societat Anònima (TABASA).

Mitjançant el Decret 305/1987, de 19 d'octubre, es va encarregar a l'empresa pública Túnels i Accessos de Barcelona, Societat Anònima Concessionària (TABASA), la gestió temporal del servei consistent en la construcció, la conservació i l'explotació dels túnels de Vallvidrera i els seus accessos.

Des de la posada en servei del túnel de Vallvidrera, l'evolució de la mobilitat i el creixement dels fluxos de circulació en l'àrea d'influència de Barcelona, i en particular del corredor Barcelona-Vallès, han experimentat una progressió cada vegada més intensa, fins al punt d'arribar amb freqüència a la saturació dels eixos viaris existents i de posar sovint en qüestió la mateixa funcionalitat del túnel de Vallvidrera com a via ràpida, apart dels problemes que això pot comportar per a la seguretat en el trànsit.

Per una altra banda, els convenis i acords internacionals i la normativa vigent en matèria de mobilitat i de protecció del medi ambient, així com el grau de contaminació atmosfèrica existent a l'entorn de Barcelona, obliguen a adoptar mesures efectives per promoure la mobilitat sostenible, com ara la inversió prioritària en infraestructures de transport col·lectiu i d'altres estímuls a favor de l'eficiència energètica en el transport i la mobilitat.

En aquest context, el Programa operatiu FEDER Catalunya 2007-2013, adoptat per la Comissió Europea en data 7 de desembre de 2007, mitjançant Decisió núm. C (2007) 6308, preveu dins l'eix 4, Recursos energètics i accés a serveis de transport, l'execució d'un seguit de mesures orientades a impulsar un programa per a implantar una xarxa de carrils bus interurbans en un conjunt de vies estratègiques de la Regió Metropolitana de Barcelona. Concretament, una de les opcions que preveu el Programa operatiu consisteix en el desenvolupament dels esmentats carril bus i carrils bus-VAO (vehicles d'alta ocupació) segregats.

Les anteriors consideracions aconsellen modificar el Decret 305/1987, de 19 d'octubre, i el seu plec de clàusules particulars, i ampliar l'encàrrec inicial de la Generalitat de Catalunya a TABASA, a fi de millorar la funcionalitat i la connectivitat i les condicions de seguretat de l'Eix de Vallvidrera i dels eixos viaris que incideixen directament en la mobilitat de Barcelona i el seu entorn, al mateix temps, de construir i gestionar infraestructures per a la mobilitat col·lectiva i aplicar d'altres mesures que fomentin el transport públic i una major eficiència energètica dels vehicles privats.

Per tal de millorar la capacitat i les condicions de seguretat de l'Eix de Vallvidrera, mitjançant aquest Decret s'encarreguen a TABASA les obres que siguin necessàries per al condicionament i millora de seguretat dels Túnels de Vallvidrera, especialment la seva adequació plena a la Directiva 2004/54/CE de seguretat en túnels, i l'establiment, d'acord amb l'Ajuntament de Barcelona, d'una via més efectiva de connexió de la boca sud dels Túnels amb la xarxa urbana de l'Eixample d'aquesta ciutat.

Amb l'objecte de millorar la mobilitat entre Barcelona i el seu entorn, aquest Decret també preveu que es puguin encarregar a TABASA la formulació dels informes, estudis, projectes i mesures de gestió de mobilitat, així com l'execució i explotació d'altres obres d'infraestructures i la gestió de serveis en el mateix àmbit i amb la mateixa finalitat.

Sense perjudici d'altres actuacions que se li puguin encomanar en fases successives, per tal de millorar i incrementar les infraestructures de mobilitat col·lectiva que donen servei a la comunicació entre Barcelona i el Vallès i de fomentar el transport públic, mitjançant aquest Decret s'encarreguen a TABASA: (i) la construcció i posada a disposició de Ferrocarrils de la Generalitat d'un túnel de maniobra a l'Estació de Catalunya, que incrementarà notablement la capacitat de les línies del Vallès d'aquests ferrocarrils, (ii) la construcció i gestió d'aparcaments d'enllaç a diverses estacions de la línia del Vallès de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que contribuiran a dissuadir l'entrada amb vehicle privat a la ciutat de Barcelona, i (iii) la nova estació de FGC-Vullpalleres a Sant Cugat del Vallès per tal de millorar l'accessibilitat de Sant Cugat a la línia de FGC del Vallès.

La funcionalitat dels eixos viaris i de les infraestructures per a la mobilitat col·lectiva esmentades, i la incidència que tots tenen en la mobilitat del corredor Barcelona-Vallès, fan palesa la seva interrelació i la conveniència del fet que aquests serveis d'abast supramunicipal es portin a terme de manera coordinada i conjunta, d'acord amb el Plec de prescripcions que aprova l'annex d'aquest Decret.

La construcció, conservació i explotació dels Túnels de Vallvidrera es ve finançant amb les tarifes que paguen els usuaris, mitjançant el corresponent peatge. Aquesta opció ha esdevingut també un factor essencial per a la regulació del trànsit i pot jugar un paper de gran importància per assolir objectius de mobilitat sostenible. En conseqüència, aquest Decret preveu que el conjunt d'actuacions que encarrega a TABASA es finançaran amb els ingressos de mercat provinents de les tarifes aplicades en els peatges de Vallvidrera i en els aparcaments d'enllaç.

Així mateix, aquest Decret assigna a TABASA totes les actuacions que siguin necessàries per dur a terme les activitats i els serveis d'interès general consistents en les obres i infraestructures encarregades i el seu manteniment i explotació, d'acord amb les condicions que s'estableixen en cada cas.

D'altra banda, d'acord amb les previsions del Programa operatiu FEDER Catalunya 2007-2013 i per tal de millorar i incrementar les infraestructures de mobilitat col·lectiva entre Barcelona i el Vallès, mitjançant aquest Decret s'encarrega a TABASA un doble carril reservat a vehicles de transport públic i a vehicles d'alta ocupació (bus-VAO) a la C-58, entre Ripollet i l'entrada a Barcelona per l'avinguda Meridiana. El finançament d'aquesta actuació s'efectuarà, per una banda, amb càrrec a la subvenció FEDER del Programa operatiu FEDER Catalunya 2007-2013, amb un import mínim preassignat inicialment de 32.066.708,80 euros, i, per l'altra banda, amb càrrec a recursos propis de TABASA.

Per tot l'anterior, a proposta del conseller de Política Territorial i Obres Públiques, i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Article 1

Es modifica l'article 1 del Decret 305/1987, de 19 d'octubre, que queda redactat en els següents termes:

.1. S'encarrega a Túnels i Accessos de Barcelona, Societat Anònima (TABASA), en la seva condició d'empresa pública de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, i en qualitat de mitjà propi de l'Administració, als efectes del que estableix la legislació en matèria de contractació...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR