LLEI 10/1993, de 8 d'octubre, que regula l'accés a l'entorn de les persones amb disminució visual acompanyades de gossos pigall. (Correcció d'errada en el DOGC núm. 2201, pàg. 4345, de 3.5.1996).

SecciónConcursos i Anuncis
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyLlei

NOTA. En aquest text s'han introduït les correccions d'errada publicades en el DOGC.

EL PRESIDENT DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA

Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de Catalunya ha aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el que estableix l'article 33.2 de l'Estatut d'autonomia, promulgo la següent

LLEI

Preàmbul

La Constitució, en el seu article 49, reconeix als disminuïts físics, psíquics i sensorials el dret a la realització personal completa i a la integració total.

Aquest mateix principi d'igualtat és recollit a l'article 8.2 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, quan estableix que correspon a la Generalitat "promoure les condicions per tal que la llibertat i la igualtat de l'individu i dels grups en què aquest s'integra siguin reals i efectives, remoure els obstacles que impedeixin o dificultin llur plenitud i facilitar la participació de tots els ciutadans en la vida política, econòmica, cultural i social".

D'altra banda, l'article 9.25 de l'Estatut d'autonomia atorga a la Generalitat competència exclusiva en matèria d'assistència social.

D'acord amb això, totes les administracions públiques van emprendre diferents accions per establir els fonaments d'una política d'integració social i de millora de les condicions d'accessibilitat per a les persones amb mobilitat reduïda i altres limitacions.

En l'àmbit estatal, la Llei 13/1982, del 7 d'abril, d'integració social dels minusvàlids, és el reflex d'aquest procés en l'assoliment dels objectius constitucionals.

En l'àmbit de Catalunya, el Decret 100/1984, del 10 d'abril, és el punt de partida normatiu en matèria de supressió de barreres arquitectòniques.

D'altra banda, la Llei 26/1985, del 27 de desembre, de serveis socials, estableix a Catalunya una política global integrada de serveis socials, alhora que respon, en l'àmbit de les seves competències, al que estableix la Llei 13/1982, del 7 d'abril, d'integració social dels minusvàlids.

Aquest procés culmina amb la promulgació de la Llei 20/1991, del 25 de novembre, de promoció de l'accessibilitat i de supressió de barreres arquitectòniques. Aquesta Llei incorpora un nou concepte, el d'ajudes tècniques, com a mitjà d'accés a l'entorn, amb un caràcter molt més ampli que el de supressió de barreres arquitectòniques i que és conseqüència de l'aplicació, cada vegada més efectiva, que els avenços tecnològics tenen en el camp de l'autonomia individual de les persones amb limitacions.

El camí cap a la integració, però, és difícil, i les dificultats provenen no solament dels factors interns inherents a la mateixa disminució, sinó d'altres factors que podríem denominar externs, provocats per la manca d'adequació de la infraestructura social, que alhora es tradueix en una manca de sensibilització de la societat per les necessitats reals dels disminuïts, que impossibiliten en molts casos l'exercici efectiu de llurs drets.

Aquesta és la situació en què es troben actualment les persones amb disminució visual, total o parcial, usuàries de gossos pigall.

Hi ha una normativa sectorial diversa, d'àmbit estatal i autonòmic, que regula, d'una banda, la utilització dels gossos pigall per persones amb disminució visual, total o parcial, i regula també, d'altra banda, les condicions higiènico-sanitàries que han de complir aquests animals. No obstant això, la disgregació d'aquesta normativa, la manca d'unitat en la regulació d'una matèria tan específica i la inexistència d'un sistema sancionador únic o fins i tot en alguns casos la falta de la norma sancionadora fan absolutament inviable l'exercici efectiu dels drets que s'hi recullen.

La finalitat de la Llei és, doncs, de garantir l'accés als llocs, allotjaments, establiments, locals i transports públics o d'ús públic a les persones amb disminució visual, total o parcial, que vagin acompanyades de gossos pigall. El mitjà per a fer-ho és l'establiment d'un règim sancionador únic, en compliment de la reserva material de la Llei.

Capítol I Disposicions de caràcter general

Article 1

Objecte de la Llei

-1 Aquesta Llei té per objecte garantir l'accés a l'entorn a les persones amb disminució visual que vagin acompanyades de gossos pigall.

-2 Totes les persones amb disminució visual, total o parcial, que vagin acompanyades de gossos pigall poden accedir, d'acord amb el que estableix aquesta Llei, a tots els llocs, allotjaments, establiments, locals, altres espais d'ús públic i transports públics o d'ús públic, dins l'àmbit d'actuació de la Generalitat.

-3 L'exercici del dret d'admissió queda limitat per les prescripcions d'aquesta Llei.

Article 2

Concepte de gos pigall Tenen la consideració de gossos pigall aquells que han estat ensinistrats en escoles especialitzades, oficialment reconegudes, per a l'acompanyament, la conducció i l'ajut de les persones amb disminució visual.

Article 3

Identificació

-1 La identificació dels gossos pigall s'ha de fer mitjançant un distintiu de caràcter oficial que ha de portar el gos en un lloc visible.

-2 Les condicions d'atorgament del distintiu a què es refereix l'apartat 1, i també els requisits per a l'acreditació dels gossos pigall, s'han de determinar per via reglamentària.

-3 Als efectes del que estableixen els apartats 1 i 2, la Generalitat pot encomanar a una entitat pública o privada la identificació i l'acreditació dels gossos pigall.

Article 4

Condicions higiènico-sanitàries Els gossos pigall han de complir les mesures higiènico-sanitàries a què estan sotmesos els animals domèstics en general i els de llurs característiques en particular, d'acord amb la normativa aplicable. Els propietaris o posseïdors d'aquests animals resten obligats al compliment de les dites normes.

Article 5

Determinació dels llocs, allotjaments, establiments, locals i transports públics o d'ús públic Als efectes del que estableix l'article 1, tenen la consideració de:

  1. Llocs, locals i establiments públics o d'ús públic: Els que es troben inclosos en l'àmbit d'aplicació de la Llei 10/1990, del 15 de juny, sobre policia de l'espectacle, les activitats recreatives i els establiments públics. Els que es troben inclosos dins l'àmbit d'aplicació de la Llei 26/1985, del 27 de desembre, de serveis socials, i de la normativa que la desplega. Els centres d'esbarjo i temps lliure. Els centres oficials. Els centres d'ensenyament a tots els nivells, tant públics com privats. Els centres sanitaris i assistencials públics i privats. Els centres religiosos. Els museus i les sales d'exposicions i de conferències. Els edificis i locals d'ús públic o d'atenció al públic. Els espais d'ús general i públic de les estacions d'autocar, de metro i de ferrocarril i dels aeroports i ports d'interès general.

  2. Allotjaments i altres establiments turístics: els hotels, els albergs, els campaments, els bungalows, els apartaments, els càmpings, els balnearis, els parcs aquàtics, d'atraccions, temàtics i zoològics i els establiments turístics en general, d'acord amb la normativa vigent.

  3. Transports públics: qualsevol tipus de transport col·lectiu que sigui públic o d'ús públic i els serveis urbans i interurbans de transports d'automòbils lleugers que siguin competència de les administracions catalanes.

Article 6

Despeses econòmiques L'accés dels gossos pigall en els termes establerts per aquesta Llei no pot comportar cap despesa per aquest concepte per a la persona amb disminució visual.

Capítol II Règim sancionador

Article 7

Infraccions L'incompliment del que disposen els articles 1 i 6 constitueix infracció administrativa i ha d'ésser sancionat, d'acord amb el que estableix aquest capítol.

Article 8

Classificació de les infraccions

-1 Les infraccions establertes en aquesta Llei es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

-2 Constitueixen infraccions lleus:

  1. El cobrament de despeses contravenint a l'article 6.

  2. Totes les conductes que, sense infringir els drets reconeguts en aquesta Llei, en dificultin l'exercici.

-3 És infracció greu l'incompliment del que disposa l'article 1 pel que fa als llocs, allotjaments, establiments, locals i transports d'ús públic que siguin de titularitat privada.

-4 És infracció molt greu l'incompliment del que disposa l'article 1 en relació amb els llocs, allotjaments, establiments, locals i transports públics de titularitat pública.

Article 9

Sancions

-1 Les infraccions lleus se sancionen amb una multa de fins a 500.000 pessetes.

-2 Les infraccions greus se sancionen amb una multa de 500.001 a 1.000.000 de pessetes.

-3 Les infraccions molt greus se sancionen amb una multa d'1.000.001 a 2.000.000 de pessetes.

Article 10

Graduació de les sancions Per a la graduació de les sancions s'ha de tenir en compte:

  1. Els perjudicis ocasionats.

  2. La reiteració o la reincidència.

Article 11

Responsabilitat Són responsables solidàriament de les infraccions les persones que organitzin o explotin realment les activitats o els establiments i les persones titulars de la llicència corresponent, o, si és el cas, l'entitat pública o privada titular del servei.

Article 12

Procediment Quant a la tramitació i la resolució dels expedients sancionadors per les infraccions establertes en aquesta Llei, és aplicable el que disposa la legislació vigent en matèria de procediment administratiu sancionador.

Article 13

Òrgans competents

-1 La incoació i la resolució dels expedients sancionadors pertoca a la direcció general corresponent del departament competent en matèria d'assistència i serveis socials.

-2 En la resolució dels expedients sancionadors s'han de tenir en compte els informes que, amb caràcter de preceptius i no vinculants, han d'emetre els diferents departaments afectats per raó de la matèria.

Article 14

Prescripció Les infraccions administratives establertes en aquesta Llei prescriuen:

  1. Les lleus, al cap de sis mesos d'haver estat comeses.

  2. Les greus, al cap d'un any d'haver estat comeses.

  3. Les molt greus, al cap de dos anys d'haver estat comeses.

Disposicions addicionals Primera

-1 El Govern de la Generalitat ha de promoure i portar a terme campanyes informatives i educatives dirigides a la població en general per tal de sensibilitzar-la pel que fa a les persones amb disminució visual, total o parcial, acompanyades de gossos pigall, per tal que llur integració sigui real i efectiva.

-2 El Govern de la Generalitat pot actualitzar per decret els màxims de les sancions pecuniàries establerts per l'article 9.

Segona El compliment de la garantia d'accessibilitat establerta en aquesta Llei per a les persones amb disminució visual s'entén sens perjudici d'allò que en caràcter general estableix la Llei 20/1991, del 25 de novembre, de promoció de l'accessibilitat i de supressió de barreres arquitectòniques.

Disposició final Es faculten el Govern de la Generalitat i els consellers competents per raó de la matèria perquè, en l'àmbit de les competències respectives, dictin les normes necessàries per al desplegament i l'aplicació d'aquesta Llei.

Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui d'aplicació aquesta Llei cooperin al seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin complir.

Palau de la Generalitat, 8 d'octubre de 1993

Jordi Pujol President de la Generalitat de Catalunya

Antoni Comas i Baldellou Conseller de Benestar Social

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR