DECRET 322/1987, de 23 de setembre, de desplegament de la Llei 22/1983, de 21 de novembre, de Protecció de l'Ambient Atmosfèric.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Governació i Relacions Institucionals
Rango de LeyDecret

NOTA. En aquest text s'han introduït les modificacions que estableix el Decret 158/1994.

La Llei 22/1983, de 21 de novembre, regula els instruments i el procediment que es consideren necessaris per a una actuació efectiva de les Administracions públiques de Catalunya en el camp de la prevenció, la vigilància i la correcció de la contaminació atmosfèrica.

L'aplicació de l'esmentada norma requereix el desplegament reglamentari d'alguns dels seus preceptes.

Així, aquest Reglament estableix:

  1. Les determinacions per a la formulació dels Mapes de vulnerabilitat i capacitat del territori, i la seva incidència sobre els instruments d'ordenació del territori, en les declaracions de les diferents zones i en els Plans de mesures i d'actuació.

  2. Les actuacions en zones classificades, delimitant-hi la participació de l'Administració de la Generalitat i les Corporacions locals.

  3. El règim d'implantació i d'incorporació de centres en la xarxa de vigilància i previsió de la contaminació atmosfèrica.

  4. El règim especial aplicable a les activitats industrials potencialment contaminadores de l'atmosfera.

Vist l'informe favorable de la Comissió Central d'Indústries i Activitats Classificades, a proposta del Conseller de Governació i d'acord amb el Consell Executiu;

Decreto:

Capítol 1 Disposicions generals

Article 1

1.1 Resten subjectes a les prescripcions d'aquest Reglament totes les activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera. 1.2 S'entén per activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera aquella que, per raó de les seves emissions, provoqui la presència en l'aire de substàncies o de formes d'energia que impliquin risc, dany immediat o diferit o molèsties per a les persones i per als béns de qualsevol naturalesa.

Article 2

L'acció per suscitar l'actuació de l'Administració pública en matèria de protecció de l'ambient atmosfèric és pública.

Capítol 2 Mapes de vulnerabilitat i capacitat del territori

Article 3

3.1 Es defineix com a Mapa de vulnerabilitat i de capacitat del territori, pel que fa a la contaminació atmosfèrica, aquell conjunt d'informacions sobre els elements que constitueixen el medi i que permeten avaluar la incidència de les emissions de contaminants vessats a l'atmosfera en una zona determinada i dictaminar sobre la seva influència. 3.2 Les informacions del Mapa de vulnerabilitat i capacitat del territori es tindran en compte en tots els procediments d'autorització d'activitats potencialment emissores de contaminants situades en el seu àmbit territorial, sota els supòsits específics d'aplicació establerts per aquest Decret.

Article 4

4.1 Atesa la diversitat de comportament del territori de Catalunya pel que fa a la difusió i al transport de contaminants presents en l'atmosfera, el Mapa es dividirà en diferents àmbits territorials. 4.2 Els àmbits territorials als quals es referiran els Mapes de vulnerabilitat es delimitaran d'acord amb el grau d'homogeneïtat climatològica i fisiogràfica que presentin, atès el nivell de coneixement actual. 4.3 Complementàriament a l'anterior s'utilitzarà qualsevol altra informació que ajudi a delimitar els àmbits territorials significatius.

Article 5

5.1 La determinació de la vulnerabilitat es fixarà mitjançant:

  1. La tipificació estadística en l'espai i en el temps d'episodis meteorològics recurrents limitatius de la dispersió dels contaminants emesos.

  2. Els nivells d'immissió mesurats en la zona, així com la tipificació estadística en el temps i en l'espai d'episodis de contaminació per causes meteorològiques recurrents.

  3. La capacitat dispersiva per l'àmbit territorial corresponent.

  4. La densitat d'emissió de contaminants a l'atmosfera que tenen una incidència sobre la zona. 5.2 Per a l'establiment i l'actualització dels paràmetres anteriors s'utilitzaran els procediments tècnics susceptibles de processar les informacions disponibles en tot moment.

Article 6

D'acord amb el que disposen l'article 5 i concordants de la Llei 22/1983, els Mapes de vulnerabilitat contindran les informacions bàsiques següents:

  1. Característiques fisiogràfiques, climatològiques, ecològiques i urbanístiques de l'àmbit territorial.

  2. Inventari de les emissions contaminants de l'atmosfera.

  3. Anàlisi i caracterització de la qualitat de l'aire en l'àmbit considerat, fonamentalment pel que fa als valors estadístics dels nivells d'immissió durant diferents períodes de temps.

  4. Diagnosi del comportament atmosfèric de l'àmbit territorial basant-se en les informacions dels apartats anteriors.

  5. Diagnosi de la situació present.

  6. Anàlisi prospectiva de l'evolució de la qualitat de l'aire en funció de les variacions de les emissions.

  7. Orientació per poder adoptar estratègies de protecció de la qualitat de l'aire en funció de les informacions obtingudes als apartats e) i f).

  8. Delimitació de zones determinades del territori que, davant la concurrència d'unes condicions prefixades de concentració de contaminants i d'episodis meteorològics recurrents, limitatius de la dispersió o, si s'escau en supòsits d'emissions accidentals, es pugui declarar, si convé, la zona com a Zona d'Urgència o, si s'escau, d'Atenció Especial.

Article 7

7.1 La delimitació dels àmbits territorials, i la formulació dels Mapes de vulnerabilitat les efectuarà la Direcció General de Política Territorial amb audiència als municipis afectats. L'aprovació dels Mapes correspon al Consell Executiu de la Generalitat, a proposta del Conseller de Política Territorial i Obres Públiques, amb informe previ de la Comissió Central d'Indústries i Activitats Classificades. 7.2 Per a la formulació dels Mapes, la Direcció General de Política Territorial recaptarà la informació necessària als diferents organismes públics que la posseeixin oficialment i la col·laboració tècnica dels municipis afectats. 7.3 La Direcció General de Política Territorial podrà decidir la utilització de determinades informacions que, essent disponibles, no figurin com a oficials en un organisme públic amb les condicions següents:

  1. No s'empraran mai informacions diferents de les oficials quan aquestes existeixin.

  2. En tot cas, en les informacions no oficials, es farà esment de la seva procedència. Si aquestes informacions expressen dades sobre immissió hauran de ser visades pel Departament de Sanitat i Seguretat Social.

Article 8

8.1 Una vegada aprovats, els Mapes de vulnerabilitat i capacitat del territori s'utilitzaran com a informació de referència en la redacció dels Plans Generals d'Ordenació Urbana i altres figures de planejament que estableix la Llei del Sòl, i per fer les adaptacions que preceptivament s'hagin d'efectuar, d'acord amb l'article 11 de la Llei 22/1983 de Protecció de l'Ambient Atmosfèric. 8.2 Les determinacions del planejament repectaran les orientacions sobre assignacions d'emissions al territori pel que fa a les previsions de desenvolupament i a les regularitzacions d'usos. 8.3 Les determinacions del Pla de Catalunya, establert en la Llei de Política Territorial, tindran també en compte les informacions establertes en els Mapes de vulnerabilitat. 8.4 La utilització dels Mapes de vulnerabilitat i capacitat del territori per a qualsevol altra finalitat administrativa, no definida en aquest Decret, tindrà un caràcter merament informatiu.

Article 9

Les determinacions dels Plans d'actuació en les Zones de Protecció Especial que es defineixen en l'article 10 de la Llei 22/1983, així com dels Plans de mesures en les Zones d'Atenció Especial que defineix l'article 7 i concordants de la mateixa Llei, s'acomodaran a les informacions dels Mapes de vulnerabilitat i capacitat del territori.

Article 10

10.1 La vigència dels Mapes de vulnerabilitat i capacitat del territori serà indefinida. 10.2 Els Mapes de vulnerabilitat i capacitat del territori es revisaran periòdicament quan concorrin alguna de les circumstàncies següents:

  1. Modificació dels nivells d'immissió admissible oficialment establerts.

  2. Variació significativa del grau de coneixement del comportament atmosfèric pel que fa a la difusió de contaminants.

  3. Variació significativa dels nivells d'emissió o d'immissió de contaminants en un àmbit territorial determinat.

  4. Que hagin transcorregut cinc anys des de la darrera revisió.

Capítol 3 Actuacions en zones classificades

Article 11

Els Plans de mesures que preveu l'article 8 de la Llei 22/1983, de 21 de novembre, de Protecció de l'Ambient Atmosfèric, es formularan en totes aquelles zones determinades del territori, en les quals es doni una o més de les situacions següents:

  1. Que els nivells d'immissió mesurats en la zona siguin de magnitud tal que presentin un risc evident d'ultrapassar els nivells d'immissió aplicables en la zona, en supòsits de situacions meteorològiques adverses.

  2. Que la concentració de focus contaminants a l'atmosfera en aquella zona presenti un risc elevat que en situacions esporàdiques es puguin ultrapassar els nivells aplicables d'immissió.

  3. Que del conjunt de dades que figurin en els Mapes de vulnerabilitat i capacitat del territori es desprengui la necessitat de redacció del Pla.

Article 12

12.1 El Pla de mesures podrà establir, d'acord amb les informacions dels Mapes de vulnerabilitat i capacitat del territori, els supòsits de concurrència de les condicions prefixades que habiliten o per a la declaració de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR