DECRET LLEI 33/2020, de 30 de setembre, de mesures urgents en l'àmbit de l'impost sobre les emissions de diòxid de carboni dels vehicles de tracció mecànica i de l'impost sobre les estades en establiments turístics, i en l'àmbit pressupostari i administratiu.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret-llei

El president de la Generalitat de Catalunya

L'article 67.6. a de l'Estatut preveu que els decrets llei siguin promulgats, en nom del rei, pel president o presidenta de la Generalitat.

D'acord amb l'anterior, promulgo el següent

DECRET LLEI

Exposició de motius

Davant la crisi sanitària i econòmica generada per la pandèmia de la COVID-19, durant els darrers mesos el Govern de la Generalitat ha aprovat determinades mesures d'aplicació urgent amb l'objectiu de remetre'n els greus efectes.

En l'àmbit tributari, i com a antecedents d'aquest Decret llei, cal destacar les mesures següents: d'una banda, el Decret llei 14/2020, de 28 d'abril, pel qual s'adopten mesures en relació amb el Sistema sanitari integral d'utilització pública de Catalunya, en l'àmbit tributari i social, per pal·liar els efectes de la pandèmia generada per la COVID-19 i d'adopció d'altres mesures urgents, va posposar les dates de publicació dels padrons provisional i definitiu dels exercicis 2019 i 2020 de l'impost sobre les emissions de diòxid de carboni dels vehicles de tracció mecànica, i de l'altra, el Decret Llei 6/2020, de 12 de març, de mesures urgents en matèria assistencial, pressupostària, financera, fiscal i de contractació pública, per tal de pal·liar els efectes de la pandèmia generada pel coronavirus SARS-CoV-2, que va posposar d'abril a octubre el termini de presentació i ingrés de l'autoliquidació corresponent al període comprès entre l'1 d'octubre del 2019 i el 31 de març del 2020.

El present Decret llei, que s'estructura en dos capítols, tres articles, quatre disposicions addicionals, una disposició transitòria i dues disposicions finals, incorpora en l'articulat noves mesures tributàries que complementen les mesures anteriors relatives als dos impostos assenyalats, atenent a l'excepcionalitat de la situació econòmica actual, marcada per una recuperació més lenta, fràgil, incerta i asimètrica del que es preveia a la primavera.

Pel que fa a l'impost sobre les emissions de diòxid de carboni dels vehicles de tracció mecànica, l'article 1 disposa l'aplicació de la tarifa més baixa prevista inicialment per al 2019, i l'article 2, d'una banda, estableix la regla de càlcul de la base imposable per als vehicles de les categories L3e, L4, L5e i L7e (motocicletes) que no disposen de dades d'emissió oficial, i de l'altra, aprova una bonificació de la quota per als vehicles que tinguin reconeguda la qualificació de clàssic. Finalment, la disposició addicional primera estableix l'exigibilitat del tribut per a tots els vehicles subjectes a l'impost a partir del 31 de desembre del 2020.

L'article 3 estableix la possibilitat que els obligats tributaris de l'impost sobre les estades en establiments turístics puguin sol·licitar, excepcionalment, l'ajornament o el fraccionament del pagament dels deutes derivats de l'autoliquidació de l'impost corresponent als semestres compresos entre l'1 d'octubre del 2019 i el 31 de març del 2020 i entre l'1 d'abril del 2020 i el 30 de setembre del 2020. Aquesta previsió suposa exceptuar la regla de l'article 65.2. f de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, precepte d'aplicació supletòria per als tributs propis. Cal insistir, però, que aquesta possibilitat té caràcter excepcional, en la mesura que només es pot sol·licitar en relació amb els dos semestres assenyalats, amb l'objectiu de donar resposta a les dificultats econòmiques que afecten especialment el sector turístic.

En relació amb les disposicions addicionals, la primera determina, com ja s'ha dit, l'exigibilitat de l'impost sobre les emissions de diòxid de carboni dels vehicles de tracció mecànica a partir del 31 de desembre del 2020, i deixa sense efecte l'impost meritat en l'exercici del 2019.

La disposició addicional segona fa referència a la incorporació de crèdits del Fons COVID-19 que l'Administració general de l'Estat va aprovar mitjançant el Reial decret llei 22/2020, de 16 de juny, pel qual es regula la creació del Fons COVID-19 i s'estableixen les regles relatives a la distribució i lliurament. Aquest Fons es va dotar amb un import global de 16.000 milions d'euros per transferir a les diferents comunitats autònomes, a fi que disposin de més finançament per poder fer front a l'increment de despesa motivada per la crisi de la COVID-19.

La Generalitat genera la part d'aquets recursos excepcionals que correspon a la secció pressupostària del Fons de Contingència, que posteriorment transfereix als departaments i a les entitats que ho requereixen per tal d'atendre amb eficàcia les necessitats de despesa urgents i inajornables. En cas que no es pugui reconèixer la totalitat de la despesa durant el 2020, el crèdit que s'hagi generat a partir d'aquest Fons s'ha de poder incorporar a l'exercici 2021. Per fer-ho possible, cal adequar el que preveu la Llei 4/2020 en relació amb les incorporacions de crèdit.

Per la seva part, la disposició addicional tercera estableix que l'òrgan concedent pot aplicar fins al 31 de desembre del 2020 les mesures previstes en els apartats a i b de l'article 5.2 del Decret llei 8/2020, de 24 de març, de modificació parcial del Decret llei 7/2020, de 17 de març, de mesures urgents en matèria de contractació pública, de salut i gestió de residus sanitaris, de transparència, de transport públic i en matèria tributària i econòmica, i d'adopció d'altres mesures complementàries, respecte de les despeses i actuacions subvencionables de l'exercici. Per tant, aquesta disposició amplia el termini d'aplicació d'aquestes mesures.

Així mateix, la disposició addicional quarta preveu que fins que no s'aprovi el desenvolupament reglamentari a què fa referència l'article 11.3 de la Llei 16/1984, de l'estatut de la funció interventora, el contingut i la durada de les proves selectives i dels cursos selectius de formació de les seves escales es regulen per les disposicions vigents. Aquesta previsió la justifica la imperiosa necessitat de dotar el cos d'intervenció amb nous efectius perquè pugui atendre les funcions de control econòmic i financer de l'activitat ordinària l'Administració de la Generalitat de Catalunya, així com de l'activitat derivada dels crèdits del Fons COVID-19.

En darrer terme, la disposició final primera modifica l'annex de la Llei 11/2020, del 18 de setembre, de mesures urgents en matèria de contenció de rendes en els contractes d'arrendament d'habitatge i de modificació de la Llei 18/2007, de la Llei 24/2015 i de la Llei 4/2016, relatives a la protecció del dret a l'habitatge, en el sentit d'afegir Mollet del Vallès com a municipi inclòs dins la declaració transitòria d'àrees amb mercat d'habitatge tens, vist que concorren en aquest municipi els requisits establerts a la disposició transitòria segona de la Llei 11/2020, del 18 de setembre.

Finalment, la disposició final segona estableix l'entrada en vigor immediata del Decret llei, atesa la urgència de l'aplicació de les previsions.

D'acord amb l'article 38 de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern, el Govern pot dictar disposicions legislatives provisionals sota la forma de decret llei en cas d'una necessitat extraordinària i urgent. En aquest cas, la necessitat és la crisi sanitària i econòmica, que requereix l'adopció urgent de mesures pal·liatives.

En ús de l'autorització que concedeix l'article 64 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, a proposta del vicepresident del Govern i conseller d'Economia i Hisenda i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol 1

Impost sobre les emissions de diòxid de carboni dels vehicles de tracció mecànica

Article 1

Exercici 2020

1.1 La tarifa aplicable a la liquidació corresponent a l'exercici 2020 de l'impost sobre les emissions de diòxid de carboni dels vehicles de tracció mecànica és la següent:

  1. Vehicles de la categoria M1 i de les categories L3e, L4e, L5e i L7e

    Emissions oficials de diòxid de carboni Tipus marginal (€/g CO2/km)
    Fins a 120 g/km 0,00
    Més de 120 g/km i fins a 140 g/km 0,55
    Més de 140 g/km i fins a 160 g/km 0,65
    Més de 160 g/km i fins a 200 g/km 0,80
    Més de 200 g/km 1,10

  2. Vehicles de la categoria N1

    Emissions oficials de diòxid de carboni Tipus marginal (€/g CO2/km)
    Fins a 160 g/km 0,00
    Més de 160 g/km 0,30

    1.2 En els termes i les condicions que estableix l'article 47 de la Llei 16/2017, de l'1 d'agost, del canvi climàtic, els terminis corresponents a l'exposició pública dels padrons provisional i definitiu corresponents a l'exercici 2020 són els següents:

  3. El padró provisional s'ha d'exposar de l'1 al 15 de maig del 2021.

  4. El padró definitiu s'ha d'exposar de l'1 al 15 de setembre del 2021

Article 2

Modificació de la Llei 16/2017, de l'1 d'agost, del canvi climàtic, pel que fa a l'impost sobre les emissions de diòxid de carboni dels vehicles de tracció mecànica.

2.1 S'afegeix un apartat 4 a l'article 43 bis de la Llei 16/2017, de l'1 d'agost, del canvi climàtic, amb el contingut següent:

“Article 43 bis . Base imposable

“4. En el cas dels vehicles de les categories L3e, L4e, L5e i L7e, per als quals no es pugui determinar la base imposable de l'impost d'acord amb el que estableix l'apartat 2 d'aquest article, perquè no es disposi de les emissions oficials de diòxid de carboni, la base imposable es calcula mitjançant la fórmula següent, amb el límit mínim de 25 g CO 2 /km i el límit màxim de 249 g CO 2 /km:

BI = 3,311 x PF + 0,262 x PN + 0,1611 x MOM + 1,026 x T + 28,98

on:

– BI són emissions de CO 2 expressades en unitats de grams per quilòmetre.

– PF és la potència fiscal del vehicle expressada en unitats de cavalls fiscals.

– PN és la potència neta màxima del vehicle expressada en unitats de quilowatts.

– MOM és la massa d'ordre en marxa expressada en quilograms.

– T és l'antiguitat del vehicle, que es calcula segons la fórmula següent:

T = (M - P) / 365,25

on:

– M és la data corresponent al 31 de desembre del 2020

– P és la data de la primera matriculació del vehicle.

2.2 S'afegeix un apartat 3 a l'article 45 de la Llei 16/2017, de l'1 d'agost, del canvi climàtic, amb la redacció següent:

“3. Els vehicles clàssics gaudeixen de la bonificació del 100% de la quota íntegra.

3.1 Té la consideració de vehicle clàssic el que compleix tots els requisits següents:

  1. Té una antiguitat mínima de 30 anys en la data de meritació.

  2. El seu tipus específic, definit en la legislació nacional o comunitària corresponent, s'ha deixat de produir.

  3. El seu estat de manteniment és correcte des d'un punt de vista històric, resta en el seu estat original i no s'han modificat de forma substancial les característiques tècniques dels seus components principals.

3.2 Per gaudir de la bonificació, el o la contribuent ha d'aportar un certificat d'idoneïtat emès pel club o associació automobilística corresponent. Per obtenir el certificat el o la contribuent ha d'aportar al club o associació la documentació següent:

- Permís de circulació del vehicle, llevat que el vehicle no en disposi per estar exposat en un museu.

- Fotografies actuals de l'exterior, de l'interior i del motor del vehicle.

- Document acreditatiu del compliment dels requisits de l'apartat 3.1, signat per la persona que sigui responsable de la inspecció ocular esmentada en el club o associació al qual pertany el propietari o propietària del vehicle.

Aquest certificat d'idoneïtat l'ha de validar la Federació Catalana de Vehicles Històrics amb caràcter previ a la presentació a l'Administració tributària. El certificat té una validesa de 10 anys, si no hi ha canvi de titularitat del vehicle, supòsit en el qual l'ha de renovar la nova persona titular.

El director o directora de l'Agència Tributària de Catalunya ha d'aprovar, mitjançant resolució, el model del certificat d'idoneïtat i la forma de presentar-lo a l'Agència Tributària de Catalunya.”

Capítol 2

Impost sobre les estades en establiments turístics

Article 3

Ajornament i fraccionament

Amb caràcter excepcional, els obligats tributaris que han de presentar i ingressar les autoliquidacions de l'impost sobre les estades en establiments turístics corresponents als períodes de liquidació dels semestres compresos entre l'1 d'octubre del 2019 i el 31 de març del 2020 i entre l'1 d'abril del 2020 i el 30 de setembre del 2020, poden sol·licitar l'ajornament o fraccionament del pagament dels deutes, amb aplicació dels requisits, termes i condicions que estableix la normativa general tributària.

Disposicions addicionals

Primera

Exigibilitat de l'impost

L'impost sobre les emissions de diòxid de carboni dels vehicles de tracció mecànica, regulat per la Llei 16/2017, de l'1 d'agost, del canvi climàtic, és exigible per a tots els vehicles subjectes a l'impost a partir del 31 de desembre del 2020, i resta sense efecte l'impost meritat en l'exercici del 2019.

Segona

Incorporació dels romanents de crèdit del Fons de Contingència

Els romanents existents a la secció pressupostària corresponent al Fons de Contingència procedents de les generacions autoritzades amb motiu del Fons COVID-19, creat per l'Administració general de l'Estat mitjançant el Reial decret llei 22/2020, de 16 de juny, es poden incorporar a l'exercici pressupostari del 2021, en els termes establerts a la disposició addicional tercera del Reial decret llei esmentat.

Aquestes incorporacions de romanents no requereixen la necessitat de compensació o finançament a què fa referència l'apartat 3 de l'article 11 de la Llei 4/2020, del 29 d'abril, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2020.

Tercera

Activitats de foment

En els expedients de subvenció o ajut de l'àmbit cultural, l'òrgan concedent pot aplicar les mesures establertes en els apartats a i b de l'article 5.2 del Decret llei 8/2020, de 24 de març, respecte de les despeses i actuacions subvencionables de l'exercici 2020, fins al 31 de desembre del 2020.

Quarta

Accés a les escales del cos d'intervenció de la Generalitat de Catalunya

Fins que no s'aprovi el desenvolupament reglamentari a què fa referència l'article 11.3 de la Llei 16/1984, de l'estatut de la funció interventora, el contingut i la durada de les proves selectives i dels cursos selectius de formació per a l'accés a les escales del cos d'intervenció de la Generalitat de Catalunya, el contingut del temari que ha de regir la fase d'oposició i les regles sobre la composició i el sistema de designació dels tribunals qualificadors es regeix per la normativa vigent.

Disposicions finals

Primera

Modificació de la Llei 11/2020, del 18 de setembre, de mesures urgents en matèria de contenció de rendes en els contractes d'arrendament d'habitatge i de modificació de la Llei 18/2007, de la Llei 24/2015 i de la Llei 4/2016, relatives a la protecció del dret a l'habitatge

Es modifica l'annex de la Llei 11/2020, del 18 de setembre, que resta redactat de la manera següent:

“ Annex. Municipis inclosos dins la declaració transitòria d'àrees amb mercat d'habitatge tens

- Badalona

- Barberà del Vallès

- Barcelona

- Blanes

- Calafell

- Castellar del Vallès

- Castelldefels

- Cerdanyola del Vallès

- Cornellà de Llobregat

- Esplugues de Llobregat

- Figueres

- Gavà

- Girona

- Granollers

- L'Hospitalet de Llobregat

- Igualada

- Lleida

- Manlleu

- Manresa

- Martorell

- El Masnou

- Mataró

- Molins de Rei

- Mollet del Vallès

- Montcada i Reixac

- Montgat

- Olesa de Montserrat

- Olot

- Palafrugell

- Pallejà

- Pineda

- El Prat de Llobregat

- Premià de Mar

- Reus

- Ripollet

- Rubí

- Sabadell

- Salou

- Salt

- Sant Adrià de Besos

- Sant Andreu de la Barca

- Sant Boi de Llobregat

- Sant Cugat del Vallès

- Sant Feliu de Guíxols

- Sant Feliu de Llobregat

- Sant Joan Despí

- Sant Just Desvern

- Sant Pere de Ribes

- Sant Vicenç dels Horts

- Santa Coloma de Gramenet

- Santa Perpètua de la Mogoda

- Sitges

- Tarragona

- Terrassa

- Tortosa

- El Vendrell

- Vic

- Viladecans

- Vilafranca del Penedès

- Vilanova i la Geltrú

- Vilassar de Mar”

Segona

Entrada en vigor

Aquest Decret llei entra en vigor l'1 d'octubre del 2020.

Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui d'aplicació aquest Decret llei cooperin en el seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui el facin complir.

Barcelona, 30 de setembre de 2020

Pere Aragonès i Garcia

Vicepresident del Govern en substitució de la presidència de la Generalitat i conseller d'Economia i Hisenda

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR