DECRETO LEY 3/2022, de 29 de marzo, de acceso a datos de los entes locales y del Departamento de Educación para la aplicación de medidas destinadas a la detección y distribución equilibrada del alumnado con necesidades educativas específicas.

ELIeli/es-ct/dl/2022/03/29/3/dof
Fecha de disposición29 Marzo 2022
Fecha de publicación31 Marzo 2022
EmisorDepartament de la Presidència

El president de la Generalitat de Catalunya

L'article 67.6.a) de l'Estatut d'autonomia de Catalunya estableix que els decrets llei són promulgats, en nom del rei, pel president o presidenta de la Generalitat.

D'acord amb l'anterior, promulgo el següent

DECRET LLEI

Exposició de motius

El títol II de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, regula l'equitat en l'educació. L'article 81 estableix que correspon a les administracions educatives assegurar una actuació preventiva i compensatòria i garantir les condicions més favorables per a l'escolarització de tots els infants, les condicions personals o socials dels quals suposin una desigualtat inicial per accedir a les diferents etapes de l'educació. S'ha d'assegurar que no es produeix discriminació ni segregació i que hi ha una igualtat efectiva en l'accés i la permanència en el sistema educatiu. Per aconseguir-ho les administracions educatives han d'adoptar les mesures necessàries per actuar de manera preventiva amb l'alumnat en situació de vulnerabilitat socioeducativa per tal d'afavorir el seu èxit escolar.

La Llei orgànica també estableix que les administracions han de garantir una adequada i equilibrada escolarització de l'alumnat amb necessitat específica de suport educatiu i disposaran les mesures necessàries per evitar la segregació de l'alumnat per raons socioeconòmiques i d'una altra naturalesa.

Per la seva part, la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, estableix a l'article 2 els principis rectors del sistema educatiu. Entre els principis generals destaca la inclusió escolar i la cohesió social, i entre els principis organitzatius del sistema educatiu estableix la col·laboració, la cooperació i la corresponsabilitat amb els ajuntaments i altres administracions públiques.

Per donar compliment al que estableix la normativa estatal i la normativa pròpia de Catalunya, el Decret 11/2021, de 16 de febrer, de la programació de l'oferta educativa i del procediment d'admissió en els centres del Servei d'Educació de Catalunya, incorpora, en el capítol 2, la creació dels òrgans de participació entre la comunitat educativa, l'Administració local i el Departament d'Educació en la programació de l'oferta educativa i en el procés d'admissió, amb especial rellevància les taules locals de planificació, les comissions de participació i les unitats de detecció. Així mateix, en la lluita contra la segregació escolar i per l'equitat, tenen un paper cabdal les comissions de garanties d'admissió i les oficines municipals d'escolarització.

El capítol 6 del Decret 11/2021, de 16 de febrer, està dedicat a l'equitat escolar i l'escolarització equilibrada de l'alumnat en els ensenyaments de segon cicle d'educació infantil, primària i secundària.

En la lluita contra la segregació, l'article 53 del Decret 11/2021, de 16 de febrer, estableix que correspon al Departament:

a) Avaluar anualment els nivells de segregació escolar existents a escala local, i si escau, la baixa demanda o la pèrdua d'alumnat en determinats centres, en el marc de les taules locals de planificació educativa, amb l'objectiu de desenvolupar i aplicar les mesures de gestió del procés d'admissió o de millora de les condicions d'escolarització que s'escaiguin.

b) Valorar el procediment d'admissió en atenció als indicadors relatius a l'impacte en la reducció de la segregació escolar.

c) Recollir la informació sobre les característiques socials de l'alumnat, necessària als efectes d'identificar l'alumnat socialment vulnerable per a la lluita contra la segregació escolar i per afavorir la igualtat d'oportunitats.

Combatre la segregació escolar és necessari i una obligació de país perquè suposa una vulneració del dret a l'educació en igualtat d'oportunitats, protegit per la Convenció dels drets de l'infant de les Nacions Unides. Aquesta lluita contra la segregació escolar consisteix a vetllar perquè els centres escolars d'una mateixa zona tinguin una composició social similar entre si i equivalent a la del territori on s'ubiquen. L'escola ha de reflectir la barreja social (interclassista, intercultural, etc.) present al territori.

És responsabilitat de les taules locals de planificació l'adopció de les mesures específiques per al foment de l'equitat escolar i la cohesió social que s'estableixen en el Decret 11/2021, de 16 de febrer, com a mitjà de reducció de la segregació escolar en el municipi. És per aquest motiu que el Departament d'Educació, a través de les taules locals de planificació, les comissions de garanties d'admissió i les unitats de detecció, necessàriament ha de poder tenir accés a les dades dels ens locals de les famílies amb fills en edat d'escolarització i en situació de vulnerabilitat, que permetin assolir l'objectiu contra la segregació escolar especificat en la part expositiva d'aquest Decret llei a través de la detecció de les necessitats educatives específiques derivades de situacions socioeconòmiques i socioculturals.

L'intercanvi bidireccional d'informació entre Administracions amb competències educatives millora i agilita els processos per executar les competències que els són pròpies, amb un benefici clar sobre infants i joves, especialment, si aquestes són persones vulnerables, a fi d'assignar-los els recursos necessaris que els permetin un millor desenvolupament personal amb condicions d'equitat i inclusió. Les competències dels ens locals que la normativa els atorga justifica la necessitat que el Departament d'Educació lliuri les dades necessàries del Registre d'Alumnes de Catalunya, per a l'exercici de les competències en matèria de planificació i prevenció de la segregació escolar.

La segregació escolar és una realitat innegable que es converteix en un factor clar de desigualtat sobre els infants més vulnerables que l'Administració educativa té la necessitat de combatre a tots els nivells. L'aplicació del Decret 11/2021, de 16 de febrer, en el marc de la situació d'emergència ocasionada pel brot epidèmic de la COVID-19 i de l'augment de la taxa de risc de pobresa o exclusió social, ha evidenciat la necessitat extraordinària de combatre la segregació escolar al més aviat possible, abans que l'alumnat estigui en situació de desavantatge educatiu i en el moment de l'entrada al sistema educatiu de cada cohort d'infants.

Així mateix, només una regulació amb caràcter extraordinari i urgent permet que en el proper curs 2022-2023 es pugui reduir la segregació escolar i millorar el foment de l'equitat escolar i la cohesió social mitjançant la col·laboració que es proposa, atès que qualsevol altra tramitació comportaria endarrerir-ne l'aplicació entre un i dos cursos escolars. Els instruments legislatius d'urgència o tramitació ràpida existents, com ara les tramitacions urgents o la tramitació per lectura única, no permeten que s'aprovin les mesures que s'estableixen en aquest Decret llei amb la immediatesa necessària. L'únic instrument normatiu que permet l'aprovació amb la celeritat requerida és el Decret llei.

Per tant, en ús de l'autorització que concedeix l'article 64 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, de conformitat amb l'article 38 de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern;

A proposta del conseller d'Educació i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Objecte

S'habilita l'intercanvi de dades entre el Departament d'Educació i els ens locals, mitjançant els òrgans de participació en la programació de l'oferta educativa i en el procés d'admissió, així com les unitats de detecció.

Article 2

Dades dels ens locals

S'habilita el Departament d'Educació, mitjançant els òrgans de participació en la programació de l'oferta educativa i en el procés d'admissió, així com les unitats de detecció, per accedir a les dades dels ens locals de Catalunya de les famílies amb fills en edat d'escolarització obligatòria, dades necessàries per orientar la detecció dels alumnes amb necessitats educatives específiques derivades de situacions socioeconòmiques i socioculturals. Aquestes dades, que s'obtenen sense el consentiment de les persones interessades, són les de caràcter identificatiu, les de contacte i les relacionades amb els indicadors de vulnerabilitat que tot seguit es relacionen:

- Famílies amb fills en edat d'escolarització obligatòria ateses pels serveis socials els darrers 24 mesos.

- Famílies amb fills en edat d'escolarització obligatòria que reben ajuts socials en què el llindar de renda a partir del qual es bonifica se situï per sota de l'indicador de renda de suficiència de Catalunya (IRSC).

- Famílies amb fills en edat d'escolarització obligatòria en situació d'exclusió residencial ateses pels serveis socials.

- Famílies amb fills en edat d'escolarització obligatòria que són beneficiàries d'ajuts al lloguer de l'habitatge.

- Famílies amb fills en edat d'escolarització obligatòria de nacionalitat estrangera en situació de residència no regularitzada (sense permís de residència).

Article 3

Dades del Departament d'Educació

S'habilita el Departament d'Educació, mitjançant els òrgans de participació en la programació de l'oferta educativa i en el procés d'admissió, així com les unitats de detecció, per a lliurar les dades als ens locals per a l'exercici de les competències en matèria de planificació i prevenció de la segregació escolar. Es facilitaran dades mitjançant extraccions específiques dels sistemes d'informació:

-Dades de característiques personals:

Sexe.

Any de naixement.

Nacionalitat.

País de naixement.

- Dades de residència:

Tipus de la via pública.

Nom de la via pública.

Número de la via pública.

Municipi de residència.

Codi postal.

- Dades educatives:

Codi del centre educatiu.

Codi de l'ensenyament matriculat.

Nivell de l'ensenyament matriculat.

Existència de Necessitats Específiques de Suport Educatiu (Sí/No).

Tipus de Necessitats Específiques de Suport Educatiu relacionades amb situacions familiars, socials, culturals o econòmiques de desavantatge social.

Article 4

Confidencialitat i seguretat de les dades

1. Les entitats responsables de les comunicacions han d'aplicar les mesures tècniques i organitzatives apropiades al caràcter sensible de la informació, per garantir i verificar periòdicament la confidencialitat, la integritat, la traçabilitat, la disponibilitat i l'autenticitat de la informació, i també l'exercici dels drets i del deure d'informar les persones interessades.

2. Els sistemes d'informació que contenen les dades dels alumnes i les seves famílies han d'aplicar mecanismes de control d'accessos per perfil d'usuari que guardi traçabilitat d'aquestes consultes.

3. Només poden accedir a les dades establertes als articles 2 i 3 les persones expressament autoritzades per raó de les funcions que tenen atribuïdes i resten sotmeses al deure de confidencialitat.

Disposició final

Aquest Decret llei entra en vigor el mateix dia de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui aplicable aquest Decret llei cooperin a complir-lo i que els tribunals i les autoritats a qui pertoqui el facin complir.

Barcelona, 29 de març de 2022

Pere Aragonès i Garcia

President de la Generalitat de Catalunya

Josep Gonzàlez Cambray

Conseller d'Educació

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR