DECRETO 91/2023, de 16 de mayo, por el que se aprueba el Plan de gestión del distrito de cuenca fluvial de Cataluña para el período 2022-2027.

ELIeli/es-ct/d/2023/05/16/91/dof
Fecha de disposición16 Mayo 2023
Fecha de publicación18 Mayo 2023
EmisorDepartament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural

I

L'Estatut d'autonomia de Catalunya disposa en el seu article 117.1 que corresponen a la Generalitat les competències en matèria d'aigües que pertanyin íntegrament a conques hidrogràfiques intracomunitàries, que inclou l'ordenació administrativa, la planificació i la gestió de l'aigua superficial i subterrània dels usos i aprofitaments hidràulics, així com les obres que no siguin qualificades d'interès general, la planificació i l'adopció de mesures i instruments específics de gestió i protecció dels recursos hídrics i dels ecosistemes aquàtics i terrestres, vinculats a l'aigua, i les mesures extraordinàries, en cas de necessitat per garantir el subministrament d'aigua.

Així mateix, també correspon a la Generalitat la competència compartida en matèria de medi ambient per a l'establiment de normes addicionals de protecció de conformitat amb l'article 144 de l'Estatut, que inclou l'establiment i regulació dels instruments de planificació ambiental i del procediment de tramitació i aprovació d'aquests instruments, al qual s'ha de fer esment, atès que la Directiva 2000/60/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2000, per la qual s'estableix un marc comunitari d'actuació en l'àmbit de la política d'aigües, sanciona el caràcter ambiental dels objectius a assolir.

Les competències de la Generalitat en matèria d'aigües i d'infraestructures hidràuliques es troben regulades en el Text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya, aprovat per Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre. En relació amb l'elaboració i aprovació de la planificació hidrològica, cal destacar-ne l'article 4, l'article 8 i els articles 18 a 29, que integren el Títol II, dedicat a la planificació hidrològica. Així, l'article 4.a) disposa que correspon a la Generalitat la planificació hidrològica de les conques compreses íntegrament en el territori de Catalunya, i a l'Agència Catalana de l'Aigua, com administració hidràulica de Catalunya que exerceix les competències de la Generalitat en matèria d'aigües, l'elaboració i la revisió dels plans, dels programes i dels projectes hidràulics, de conformitat amb l'article 8.

Per la seva banda, els articles 18 i 25 del Text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya, relatius a l'elaboració de la planificació i a la seva aprovació, durada i revisió, conseqüentment amb els dos preceptes anteriors, atribueixen al Govern l'aprovació la planificació hidrològica de les conques internes i a l'Agència la seva elaboració. Juntament amb aquesta habilitació, que resulta específicament de la legislació d'aigües de Catalunya, també cal fer referència a la competència general atribuïda al Govern en virtut de l'article 68 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, i també per l'article 39.1 de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern, ja que determina que correspon al Govern la titularitat de la potestat reglamentària en l'exercici de les competències de la Generalitat.

La Directiva 2000/60/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2000, per la qual s'estableix un marc comunitari d'actuació en l'àmbit de la política d'aigües, estableix el deure de les autoritats competents en cada àmbit d'elaborar i donar compliment a una planificació del cicle de l'aigua amb objecte d'assolir els objectius ambientals que estableix el seu article 4 i que es poden resumir com l'assoliment d'un bon estat de les masses d'aigua. El sistema de planificació que estableix la Directiva el presideix el pla de gestió de la demarcació hidrogràfica, que integra i aglutina el contingut de la resta d'instruments de la planificació hidrològica, que són el Programa de seguiment i control, el Programa de mesures i els plans i programes de gestió específics.

La normativa estatal i autonòmica de transposició de l'esmentada Directiva, recull el mandat comunitari d'elaborar i aprovar un pla de gestió per a cada demarcació hidrogràfica. En aquest sentit, la redacció i aprovació d'aquest Pla dóna compliment al que estableixen els articles 18, 20 i 21 del Text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre; els articles 40 a 43 del Text refós de la Llei d'aigües, aprovat per Reial decret legislatiu 1/2001, de 20 de juliol; els articles 2, 12 i següents del Reglament de la planificació hidrològica, aprovat pel Decret 380/2006, de 10 d'octubre; i els articles 4 i següents del Reglament de la planificació hidrològica, aprovat pel Reial decret 907/2007, de 6 de juliol.

L'article 25 del Text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya disposa que correspon al Govern l'aprovació del pla de gestió del districte de conca fluvial de Catalunya i es remet a norma reglamentària per a la regulació del procediment d'aprovació, la revisió i la vigència del Pla de gestió del districte de conca fluvial de Catalunya. En compliment d'aquest mandat, el Govern va aprovar el Reglament de la planificació hidrològica mitjançant el Decret 380/2006, de 10 d'octubre, que en el seu article 15.5 preveu que el Govern de la Generalitat aprovarà el Pla mitjançant Decret.

La regulació del contingut del Pla de gestió del districte de conca fluvial de Catalunya és la que figura a l'annex 7 de la Directiva 2000/60/CE, a l'article 13 del Reglament de la planificació hidrològica de Catalunya i a l'article 42 del Text refós de la Llei d'aigües.

En concret, el Pla de gestió del districte de conca hidrogràfica o fluvial de Catalunya, de conformitat amb l'article 13 del Reglament de la planificació hidrològica, aprovat pel Decret 380/2006, de 10 d'octubre, consta d'una diagnosi de la situació i de les principals pressions que incideixen sobre les masses d'aigua del districte de conca, elaborada a partir dels estudis previs i dels resultats obtinguts de l'aplicació de les previsions del Programa de seguiment i control, un resum de l'anàlisi econòmica de l'aigua, un resum de les mesures que conté el Programa de mesures, un registre dels plans i programes de gestió específics, un resum de les mesures d'informació pública i de consulta adoptades, una llista de les autoritats competents i una referència als punts de contacte i dels procediments per obtenir informació de base. Els plans de gestió han de revisar-se cada sis anys, de conformitat amb l'article 17 de l'esmentat Reglament de la planificació hidrològica. D'acord amb la Directiva 2000/60/CE, les revisions dels plans han d'incloure també un resum de tots els canvis o actualitzacions efectuats des de la publicació del Pla precedent, una avaluació dels progressos realitzats en l'assoliment dels objectius ambientals, un resum i una explicació de les mesures previstes a l'anterior versió del Pla que no s'hagin posat en funcionament i un resum de totes les mesures addicionals transitòries adoptades des de la publicació del Pla precedent.

El procediment específic d'elaboració i d'aprovació del Pla de gestió del districte de conca fluvial de Catalunya és el que preveu el Reglament de la planificació hidrològica. De conformitat amb l'article 5 i amb l'annex 1 de la Llei 6/2009, de 28 d'abril, d'avaluació ambiental de plans i programes, i amb la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, l'avaluació dels efectes ambientals de la planificació hidrològica s'ha dut a terme mitjançant la submissió a aquest procediment del Programa de mesures, un resum de les quals s'integra en el Pla de gestió del districte de conca fluvial de Catalunya. Aquest procediment ha finalitzat amb la Resolució ACC/336/2023, de 23 de gener, per la qual s'emet la declaració ambiental estratègica del Programa de mesures del Pla de gestió del districte de conca fluvial de Catalunya 2022-2027.

L'article 15.5 d'aquest Reglament de la planificació hidrològica estableix que correspon al Govern, a proposta del Consell d'Administració de l'Agència Catalana de l'Aigua, l'aprovació mitjançant un decret del Pla de gestió del districte de conca hidrogràfica o fluvial de Catalunya, en exercici de la competència exclusiva que estableix l'article 117.1.b) de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, sens perjudici del seu trasllat al Govern de l'Estat per a la seva aprovació, als efectes de l'article 40.6 del text refós de la Llei d'aigües, aprovat per Reial decret legislatiu 1/2001, de 20 de juliol.

El Pla de gestió del districte de conca fluvial de Catalunya per al període 2016 – 2021 va ser aprovat per Decret 1/2017, de 3 de gener.

Un cop transcorreguts sis anys des del 3 de gener de 2017, és necessari revisar l'esmentat Pla de gestió del districte de conca fluvial de Catalunya per al període 2016 – 2021 amb l'aprovació d'un Decret que tingui per objecte l'aprovació d'un nou Pla de gestió del districte de conca fluvial de Catalunya per al període 2022 – 2027, en compliment del mandat contingut a l'article 13 de la Directiva 2000/60/CE i a la disposició addicional onzena del text refós de la Llei d'aigües, aprovat per Reial decret legislatiu 1/2001, de 20 de juliol.

II

La possibilitat de l'Administració hidràulica d'establir mesures de protecció addicionals per fer front a la problemàtica de la sobreexplotació dels aqüífers subterranis va ser introduïda a la legislació d'aigües per l'article 54 de la Llei 29/1985, de 2 d'agost, d'aigües, que facultava als organismes de conca per declarar l'estat de sobreexplotació, a imposar una ordenació de les extraccions existents per aconseguir una explotació més racional i per determinar perímetres de protecció dins dels quals s'estableixen limitacions a les noves extraccions i a altres activats que puguin afectar l'aqüífer com l'extracció d'àrids. Aquest precepte legal va ser desenvolupat a l'article 171 del Reglament del domini públic hidràulic, aprovat per Reial decret 849/1986, d'11 d'abril, que, a banda de regular el procediment de declaració de sobreexplotació dels aqüífers, concreta l'instrument per...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR