Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

La formació permanent és un element clau en qualsevol professió en la mesura que es relaciona de forma directa amb les possibilitats d’innovació, canvi i millora de les institucions i les organitzacions preocupades per complir encara més les seves finalitats, objectius i funcions. Aquest fet és especialment rellevant en la professió docent, que es troba subjecta a una renovació constant i profunda, tant pel que fa a les transformacions socials i econòmiques de l’entorn en què es desenvolupa com per la mateixa evolució dels contextos educatius, cada vegada més complexos. La formació permanent del professorat ha de ser un mecanisme que garanteixi l’actuació competent del personal docent, la seva actualització i l’adequació del sistema educatiu a les noves necessitats que la societat té en cada moment.

Els processos de formació permanent del professorat constitueixen un recurs imprescindible per implementar canvis i millores en el sistema educatiu, per la qual cosa han d’anar lligats a la innovació pedagògica i a l’aplicabilitat a l’aula i als centres educatius.

L’experiència en matèria de formació permanent del professorat a les Illes Balears ha contribuït a l’actualització i el desenvolupament del professorat i a l’impuls de línies i programes formatius que, des de l’Administració educativa, s’han considerat estratègics per avançar en una educació de qualitat, a més de proveir d’espais i temps el professorat per a la reflexió sobre la pròpia pràctica educativa.

No obstant això, cal continuar avançant vers la consecució dels objectius presents en l’estratègia europea “Educació i Formació 2020” i en l’adaptació de la formació del professorat als nous reptes derivats del marc legislatiu vigent, que disposa la necessitat d’establir condicions que permetin a l’alumnat assolir les competències clau.

En aquest sentit, el Consell de la Unió Europea, per mitjà de la Resolució del Parlament Europeu de 23 de setembre de 2008, estableix com un dels objectius estratègics per millorar la qualitat dels sistemes educatius el suport al professorat i al personal formador perquè puguin respondre a les exigències de la societat actual i de l’educació permanent.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix en l’article 102 que la formació permanent constitueix un dret i una obligació de tot el professorat i una responsabilitat de les administracions educatives i dels mateixos centres docents. Així mateix, determina que els programes de formació permanent han de preveure l’adequació dels coneixements i mètodes a l’evolució de les ciències i les didàctiques, així com els aspectes de coordinació, orientació, tutoria, atenció educativa a la diversitat i organització que van encaminats a millorar la qualitat de l’ensenyament i el funcionament dels centres. D’altra banda, l’article 103.1 d’aquesta mateixa Llei determina que les administracions educatives han de planificar les activitats de formació del professorat, garantir una oferta diversificada i gratuïta d’aquestes activitats i establir les mesures oportunes per afavorir la participació del professorat en aquestes activitats.

L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, en l’article 36.1 atorga a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en matèria d’ensenyament no universitari, la competència exclusiva en la formació i el perfeccionament del personal docent.

Actualment, la normativa de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de formació permanent del professorat està constituïda pel Decret 68/2001, de 18 de maig, pel qual es regulen l’estructura i l’organització de la formació permanent del professorat de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que queda derogat amb l’aprovació d’aquest Decret. El reconeixement d’aquesta formació es regula mitjançant l’Ordre del conseller d’Educació i Cultura de 2 de gener de 2002 per...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR