Decret 37/2019, de 17 de maig, pel qual es regula l’ordenació del sistema de formació sanitària especialitzada en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

El capítol III del títol II de la Llei 44/2003, de 21 de novembre, d’ordenació de les professions sanitàries, va incorporar modificacions importants pel que fa a la formació sanitària especialitzada en ciències de la salut, i defineix l’objecte de la formació especialitzada com la tasca de dotar els professionals de la salut dels coneixements, tècniques, habilitats i actituds propis de l’especialitat corresponent, de manera simultània a l’assumpció progressiva per part de la persona en formació de la responsabilitat inherent a exercir-la autònomament.

El Reial decret 183/2008, de 8 de febrer, pel qual es determinen i classifiquen les especialitats en ciències de la salut i es desenvolupen determinats aspectes del sistema de formació sanitària especialitzada, trasllada a les comunitats autònomes el desplegament d’altres aspectes del marc legal sobre formació sanitària especialitzada, com ara regular els procediments necessaris de designació, reconeixement, incentivació i avaluació periòdica dels caps d’estudis de formació especialitzada; regular procediments de nomenament, acreditació i reacreditació periòdica dels tutors o tutores, o els sistemes de reconeixement específic de l’acció tutorial. També desenvolupa aspectes bàsics i fonamentals en aquest sistema, com ara els que es refereixen a les unitats docents, les comissions de docència, els caps d’estudis, els tutors o tutores, o els procediments d’avaluació de les persones residents. En la disposició transitòria primera estableix que les comunitats autònomes han de dictar les disposicions de desplegament que preveuen els articles 10, 11.4, 11.5, 12, 13 i 15.5.

En compliment del que preveu l’article 10.1, la Comissió de Recursos Humans del Sistema Nacional de Salut va aprovar l’Acord, publicat mitjançant l’Ordre SCO/581/2008, de 22 de febrer, pel qual es fixen criteris generals relatius a la composició i a les funcions de les comissions de docència, a la figura de cap d’estudis de formació especialitzada i al nomenament de tutor. Aquest Acord conté els criteris generals relatius a aquestes matèries, que són d’aplicació comuna a tot el sistema sanitari implicat en la formació d’especialistes en ciències de la salut pel sistema de residència.

Així mateix, l’article 20.3.f) i la disposició addicional primera de la Llei 44/2003 ordenaren al Govern l’aprovació d’un reial decret que regulàs la relació laboral de caràcter especial dels residents. En virtut d’aquest mandat legal, es va dictar el Reial decret 1146/2006, de 6 d’octubre, pel qual es regula la relació laboral especial de residència per a la formació d’especialistes en ciències de la salut.

L’article 31.4 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears estableix que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears el desplegament legislatiu i l’execució en matèria de formació sanitària especialitzada.

L’article 32 de la Llei 5/2003, de 4 d’abril, de salut de les Illes Balears, assenyala que la millora de la formació tècnica i científica en l’àmbit sanitari exigeix als òrgans competents:

  1. Garantir la formació continuada dels professionals i del personal que presta serveis en el sector de la salut, que ha d’acreditar i avaluar la conselleria competent en matèria sanitària.

  2. Col·laborar amb l’administració educativa, les universitats i els col·legis professionals en l’establiment de plans de formació sanitària.

  3. Col·laborar en l’exercici de funcions docents i en l’organització i l’execució de la formació.

Per tot això, es va promulgar el Decret 28/2011, d’1 d’abril, pel qual es crea la Comissió de Formació Sanitària Especialitzada en Ciències de la Salut de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que quedava plasmada com l’òrgan col·legiat assessor per a la coordinació de les polítiques de planificació d’aquesta matèria per col·laborar en l’organització i el desenvolupament de la formació sanitària especialitzada. A fi d’actualitzar-ne la regulació i d’unificar-la, es deroga aquest Decret, alhora que es declara la vigència de la Comissió. D’aquesta manera, el capítol VII en recull la finalitat i els objectius, les funcions, la composició i el funcionament.

Aquesta disposició reglamentària s’ajusta als principis de bona regulació que preveu l’article 129.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En relació amb els principis de necessitat i eficàcia, la norma compleix el mandat que estableix el Reial decret 183/2008, de 8 de febrer, de desplegament per part de les comunitats autònomes d’aspectes com ara els procediments necessaris de designació, reconeixement, incentivació i avaluació periòdica dels caps d’estudis de formació especialitzada; regular procediments de nomenament, acreditació i reacreditació periòdica dels tutors o tutores, o els sistemes de reconeixement específic de l’acció tutorial.

Així mateix, i per complir el que estableix l’article 32 de la Llei 5/2003, de 4 d’abril, relatiu a la millora de la formació tècnica i científica en l’àmbit sanitari, la norma actualitza la normativa existent i n’esmena les deficiències amb la derogació del Decret 28/2011, d’1 d’abril, pel qual es crea la Comissió de Formació Sanitària Especialitzada en Ciències de la Salut de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Quant al principi de proporcionalitat, la norma és proporcional a la complexitat de la matèria que s’ha de regular i l’única possible, atès que la normativa estatal commina a desplegar-la. Pel que fa al principi de seguretat jurídica, aquest Decret desplega en l’àmbit autonòmic les bases estatals definides prèviament i es troba en sintonia amb la regulació de la resta de comunitats autònomes. El Decret també s’ajusta al principi de transparència, ja que la normativa s’ha sotmès a la consulta pública prèvia de participació de la ciutadania en l’elaboració de la norma i s’ha sotmès als tràmits d’audiència i informació pública corresponents. Finalment, el Decret s’ajusta al principi d’eficiència, atès que les càrregues administratives imposades als operadors del sector no són superiors a les que fins ara suportaven.

Per tot això, a proposta de la consellera de Salut, oït el Consell Consultiu de les Illes Balears, amb el dictamen previ del Consell Econòmic i Social, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 17 de maig de 2019,

DECRET

Capítol I

Disposicions generals

Article 1

Objecte

Aquest Decret té per objecte l’ordenació del sistema de formació sanitària especialitzada a les Illes Balears, de conformitat amb el que estableix el Reial decret 183/2008, de 8 de febrer, pel qual es determinen i classifiquen les especialitats en ciències de la salut i es desenvolupen determinats aspectes del sistema de formació sanitària especialitzada.

Article 2

Òrgan competent en matèria de formació sanitària especialitzada

La Conselleria de Salut, a través de la Direcció General d’Acreditació, Docència i Recerca en Salut, exerceix les funcions de regulació, acreditació i gestió sobre la formació sanitària especialitzada que s’estableixen en aquest Decret.

Article 3

Principis generals d’actuació

  1. El personal resident constitueix el centre del sistema de formació sanitària especialitzada. Les previsions que conté aquest Decret tenen per finalitat que aquest personal pugui assolir el nivell òptim de coneixements, aptituds i actituds professionals, amb l’objecte d’una millora contínua en l’atenció sanitària a la ciutadania, amb un enfocament de promoció de la salut i d’orientació a la prevenció i la rehabilitació, així com d’atenció precoç.

  2. La Direcció General d’Acreditació, Docència i Recerca en Salut, per tal de facilitar la millora de la competència en les metodologies docents, ha d’afavorir que els tutors o tutores duguin a terme activitats de formació continuada sobre aspectes com ara els relacionats amb el coneixement i l’aprenentatge de mètodes educatius, tècniques de comunicació, metodologia de la investigació, gestió de qualitat, motivació, aspectes ètics o temes relacionats amb els continguts del programa formatiu. També ha d’afavorir la formació en coneixements específics sobre discapacitat, igualtat de gènere i trastorn mental.

Capítol II

Estructures sanitàries docents: centres sanitaris docents i unitats docents

Article 4

Concepte de centre sanitari docent

S’entén per centre sanitari docent l’hospital, l’agrupació d’hospitals, centres de salut, l’agrupació funcional d’unitats docents, les agrupacions territorials docents de recursos sanitaris o altres entitats, creades per a la formació d’especialistes en ciències de la salut.

Article 5

Concepte d’unitat docent

La unitat docent es defineix com el conjunt de recursos personals i materials pertanyents als dispositius assistencials, docents, d’investigació o de qualsevol altre caràcter que, amb independència de la titularitat, es considerin necessaris per impartir formació reglada en especialitats en ciències de la salut pel sistema de residència, d’acord amb el que estableixen els programes oficials de les diferents especialitats.

Article 6

Acreditació de centres i unitats docents

  1. Les entitats titulars, públiques o privades, de centres i unitats docents han de presentar les sol·licituds d’acreditació de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR