Decret 34/2020, de 23 de novembre, pel qual es fixen els principis generals en matèria de control del potencial de producció vitícola, del Registre Vitícola i sobre les declaracions obligatòries en el sector vitivinícola a les Illes Balears i s’inclouen les varietats Esperó de gall, N. Callet negrella, N. i Mancès de Tibús, N. en la categoria de varietats de raïm de vinificació autoritzades a les Illes Balears

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

PREÀMBUL I

El Reglament (UE) 1308/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, pel qual es crea l'organització de comuna de mercats dels productes agraris i pel qual es deroguen els Reglaments (CEE) 922/72, (CEE) 234/79, (CE) 1037/2001 i (CE) 1234/2007, estableix a partir de l'1 de gener de 2016 un nou sistema per a la gestió de plantacions de vinya a la UE basat en autoritzacions, que substitueix el sistema de drets de replantació de vinya aplicable fins al 31 de desembre de 2015.

A més, complementen aquesta norma el Reglament delegat (UE) 2015/560 de la Comissió, de 15 de desembre de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al règim d'autoritzacions per a plantacions de vinya, i el Reglament d'execució (UE) 2015/561 de la Comissió, de 7 d'abril de 2015, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al règim d'autoritzacions per a plantacions de vinya.

El Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, ha estat modificat pel Reglament (UE) 2017/2393 del Parlament Europeu i del Consell, de 13 de desembre de 2017, pel qual es modifica el Reglament (UE) 1305/2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), el Reglament (UE) 1306/2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna; el Reglament (UE) 1307/2013, pel qual s'estableixen normes aplicables als pagaments directes als agricultors en virtut dels règims d'ajuda inclosos en el marc de la política agrícola comuna; el Reglament (UE) 1308/2013, pel qual es crea l'organització comuna de mercats dels productes agraris, i el Reglament (UE) 652/2014, pel qual s'estableixen disposicions per a la gestió de les despeses relatives a la cadena alimentària, la salut animal i el benestar dels animals, i relatives a la fitosanitat i als materials de reproducció vegetal, i s'han introduït canvis en algunes disposicions sobre el sistema d'autoritzacions de vinya.

A més, el Reglament (UE) 2017/2393 introdueix noves disposicions en la concessió d'autoritzacions de noves plantacions, en especial sobre la possibilitat d'aplicar un nou criteri d'admissibilitat, d'afegir la condició de jove a algun criteri de prioritat i d'aplicar un límit màxim de superfície admissible per la persona sol·licitant.

Posteriorment, els reglaments de desplegament de la Comissió han estat substituïts pel Reglament delegat (UE) 2018/273 de la Comissió, d'11 de desembre 2017, pel qual es completa el Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al règim d'autoritzacions per a plantacions de vinya, el registre vitícola, els documents d'acompanyament, la certificació, el registre d'entrades i sortides, les declaracions obligatòries, les notificacions i la publicació de la informació notificada, i pel qual es completa el Reglament (UE) 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa als controls i les sancions pertinents. Per aquest Reglament, així mateix, es modifiquen els Reglaments (CE) 555/2008, (CE) 606/2009 i (CE) 607/2009 de la Comissió i pel qual es deroguen el Reglament (CE) 436/2009 de la Comissió i el Reglament delegat (UE) 2015/560 de la Comissió, i el Reglament d'execució (UE) 2018/274 de la Comissió, d'11 de desembre de 2017, pel qual s'estableixen les normes de desplegament del Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al règim d'autoritzacions per a plantacions de vinya, la certificació, el registre d'entrades i sortides, les declaracions obligatòries i les notificacions, i del Reglament (UE) 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa als controls pertinents, i pel qual es deroga el Reglament d'execució (UE) 2015/561 de la Comissió.

II

En l'àmbit estatal, la Llei 24/2003, de 10 de juliol, de la vinya i el vi, estableix l'ordenació bàsica sobre la vinya en el marc de la normativa de la Unió Europea, així com el seu règim d'infraccions i sancions, i el Reial decret 1338/2018, de 29 d'octubre, pel qual es regula el potencial de producció vitícola, i que ha estat modificat pel Reial decret 536/2019, de 20 de setembre i pel Reial decret 450/2020, de 10 de març.

Quant a les declaracions obligatòries en el sector vitivinícola, el Reial decret 739/2015, de 31 de juliol, sobre declaracions obligatòries en el sector vitivinícola, desenvolupa les facultats normatives d'aplicació conferides als estats membres en aquest àmbit, establint les declaracions de presentació obligada i els models amb les dades mínimes que han de contenir les declaracions del sector vitivinícola. Una de les qüestions de més importància regulades pel Reial decret 739/2015, de 31 de juliol, és la creació d'un sistema d'informació de mercats del sector vitivinícola (INFOVI) que contindrà el Registre General d'Operadors del Sector Vitivinícola (REOVI) i la informació de mercats resultant de les declaracions obligatòries mensuals. L'INFOVI està adscrit al Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA).

Aquest Reial decret ha estat modificat pel Reial decret 313/2016, de 29 de juliol, pel qual es modifica el Reial decret 739/2015, de 31 de juliol, sobre declaracions obligatòries en el sector vitivinícola, i el Reial decret 740/2015, de 31 de juliol, pel qual es regula el potencial de producció vitícola, i es modifica el Reial decret 1079/2014, de 19 de desembre, per a l'aplicació de les mesures del programa de suport 2014-2018 al sector vitivinícola, i introdueix modificacions per a clarificar la informació que han de contenir les declaracions obligatòries a realitzar per productors i magatzemistes del sector vitivinícola.

III

Pel que fa a l'àmbit de les Illes Balears, amb el Decret 31/2014, de 18 de juliol, es van fixar els principis generals en matèria de plantacions i replantacions de vinya, del Registre Vitícola i sobre les declaracions obligatòries en el sector vitivinícola, recollint en una única norma la regulació del control en matèria del potencial de producció vitícola, del Registre Vitícola i de les declaracions obligatòries en el sector vitivinícola.

Alhora, el marc normatiu autonòmic s'ha de completar amb la Llei 1/1999, de 17 de març, de l'Estatut dels productors i industrials agroalimentaris de les Illes Balears, atès que té com a destinataris els productors agraris.

Per tant, les modificacions de la normativa estatal i europea amb posterioritat a l'aprovació del Decret 31/2014 esmentat, fan necessària l'adaptació de la normativa autonòmica al nou règim pel qual la persona viticultora que vulgui dur a terme una plantació de vinya ha de disposar prèviament d'una autorització, bé transformant els drets dels quals és titular en el Registre Vitícola en una autorització de plantació o bé mitjançant l'arrabassada, amb sol·licitud prèvia, d'una superfície equivalent a la seva explotació (replantació).

A més, es preveu que les persones titulars puguin obtenir autoritzacions de nova plantació mitjançant el mecanisme de salvaguarda, pel qual cada any s'han de posar a disposició autoritzacions corresponents, com màxim, a l'1% de la superfície plantada de vinya de la campanya anterior en l'àmbit nacional. A aquest efecte, s'estableixen les normes relatives a la concessió d'autoritzacions per a noves plantacions i es fixen els criteris d'admissibilitat i prioritat a aplicar-hi.

En l'elaboració d'aquest Decret s'ha consultat el sector afectat i, molt especialment, els consells insulars.

Alhora, i a petició de l' Institut de Recerca i Formació Agrària i Pesquera, mitjançant aquest decret s'inclouen les varietats d'Esperó de gall, N. Callet negrella, N. i Mancès de Tibús, N. en la categoria de varietats de raïm de vinificació autoritzades a les Illes Balears.

IV

Amb relació a l'anàlisi competencial, l'article 30.10 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, estableix que la Comunitat Autònoma té la competència exclusiva en matèria d'agricultura i ramaderia, com també de qualitat, traçabilitat i condicions dels productes agrícoles i ramaders i dels productes alimentaris que en deriven. L'exercici d'aquestes competències s'ha de fer d'acord amb l'ordenació general de l'economia.

L'article 70.12 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears de 2007 reconeix l'agricultura com a competència pròpia dels consells insulars, dins la qual s'inclou el control del potencial de producció vitícola, el Registre Vitícola i les declaracions obligatòries en el sector vitivinícola, però alhora l'article 58.3 permet que el Govern de les Illes Balears estableixi els principis generals sobre les competències pròpies dels consells insulars, sempre que els en garanteixi la potestat reglamentària.

Així mateix, la regulació d'aquesta matèria troba també fonament en els articles 72 i 84.2 de l'Estatut d'autonomia, mitjançant la previsió de normes complementàries o connexes, a l'efecte de coordinar l'activitat dels consells insulars en les competències que tenen atribuïdes com a pròpies i possibilitar prima facie l'execució correcta i mínima de la competència en aquesta matèria, d'acord amb l'interès general i per garantir la unitat i la plenitud de l'ordenament jurídic autonòmic i evitar llacunes legals. Aquestes disposicions, per tant, poden ser desplaçades a cada illa per la normativa que els consells insulars dictin en execució de les competències pròpies. La disposició final primera estableix la distribució del contingut dispositiu del...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR