Decret 3/2022 de 28 de febrer, pel qual es regula el règim jurídic i funcionament de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears i es desenvolupa el procediment d’avaluació ambiental

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

PREÀMBUL

I

L 'article 30.46 de la Llei Orgànica 1 /2007, de 28 de febrer, de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, atribueix a la Comunitat Autònoma la competència exclusiva en matèria de “Protecció del medi ambient, ecologia i espais naturals protegits, sens perjudici de la legislació bàsica de l'Estat. Normes addicionals de protecció del medi ambient”.

Així doncs, la comunitat autònoma té la competència exclusiva en matèria de protecció ambiental en tot allò que no hagi regulat l'Estat en la legislació bàsica.

La normativa europea i estatal aplicable en matèria d'avaluacions ambientals està conformada per la Directiva 2001/42/CE del Parlament i del Consell, de 27 de juny de 2001, relativa a l'avaluació dels efectes de determinats plans i programes en el medi ambient; la Directiva 2011/92/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 13 de desembre de 2011, relativa a l'avaluació de les repercussions de determinats projectes públics i privats sobre el medi ambient, que ha estat modificada per la Directiva 2014/52/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 16 d'abril i la Llei estatal 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, que estableix les bases que han de regir l'avaluació ambiental dels plans, programes i projectes que puguin tenir efectes significatius sobre el medi ambient.

El Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, preveu que, reglamentàriament, es determinarà l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears. Així mateix, la disposició final primera del Text refós preveu que el Govern podrà dictar les disposicions necessàries per executar i desplegar el Decret legislatiu i el Text refós que aprova.

La Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) és l'òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pel que fa als projectes, els plans i programes subjectes a l'avaluació d'impacte ambiental o avaluació ambiental estratègica que hagin de ser adoptats, autoritzats o aprovats per les administracions autonòmica, insular o local de les Illes Balears, o que siguin objecte de declaració responsable o comunicació prèvia davant aquestes, d'acord amb l'article 9.1 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears. Al seu apartat segon estableix que en els termes que s'estableixin reglamentàriament també exercirà la resta de funcions que li atribueixi la legislació vigent.

Així la CMAIB exerceix les funcions relatives a les autoritzacions ambientals integrades, de conformitat amb el que disposa l'article 3.17 del Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació (IPPC), l'article 9.2 del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, i l'article 6.4 de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears.

El Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, va adaptar l'organització i funcionament de la CMAIB al marc normatiu en compliment del mandat de l'article 7.3 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears. Arran de la derogació d'aquesta llei pel Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, i per millorar algunes qüestions de competències, composició i règim de funcionament, cal adaptar l'organització, procediment i funcionament de la CMAIB.

El Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, estructura la Comissió de Medi Ambient en tres òrgans: el Ple, la Presidència i el Comitè tècnic. També estableix que el Comitè Tècnic pot organitzar-se en subcomitès i ha de garantir-ne una composició multidisciplinària i la representació de les conselleries del Govern implicades, els consells insulars, els ajuntaments, l'Administració de l'Estat i les organitzacions socials en matèria de medi ambient. En el present decret s'actualitzen les competències de cada un d'aquests òrgans i també es modifica la composició del Ple i del Comitè Tècnic introduint algunes àrees competencials no previstes actualment.

Per altra banda, es manté l'especificitat i independència del subcomitè tècnic d'autoritzacions ambientals integrades respecte del d'avaluació ambiental, amb l'objectiu de garantir una adequada separació de funcions. Així mateix es diferencia la composició d'un i altre subcomitè, ateses les seves distintes competències.

Finalment, en el marc del procediment establert a la legislació bàsica estatal i amb les particularitats previstes al Text refós, s'introdueix un desenvolupament de la tramitació de les avaluacions ambientals. En aquest sentit, també es desenvolupa l'article 3.4 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, que preveu formes addicionals de publicitat de la documentació que hagi de ser objecte d'informació pública en un procediment d'avaluació ambiental.

II

L'article 129 de la Llei 39/2015, d' 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, estableix els principis d'una bona regulació administrativa. Segons el que s'ha exposat, el present Decret s'ajusta als principis de bona regulació. Així, la norma és respectuosa amb els principis de necessitat, eficàcia i proporcionalitat en tant que amb ella s'aconsegueix la finalitat perseguida, que consisteix bàsicament en determinar l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, així com dur a terme el desenvolupament reglamentari previst al Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

A l'apartat anterior del preàmbul es justifica la necessitat de la norma i la seva finalitat. El present decret conté la regulació imprescindible per atendre les finalitats esmentades, sense que impliqui cap mesura restrictiva de drets ni imposició d'obligacions respecte a l'anterior regulació. En relació a les qüestions procedimentals que s'hi regulen, no suposen càrregues noves diferents a les previstes a la legislació vigent.

Així mateix la norma guarda coherència amb la resta de l'ordenament jurídic, particularment amb la normativa que desenvolupa, així com amb la normativa europea i amb la legislació bàsica estatal sobre avaluació ambiental, i els seus objectius es troben clarament definits, complint així els principis de seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació.

III

Aquest Decret consta de 24 articles, dividits en un títol preliminar i tres títols, una disposició addicional, una disposició transitòria, una derogatòria i una final.

Les disposicions generals precisen l'objecte del Decret, que és l'organització, el règim jurídic i el funcionament de la CMAIB, així com el desenvolupament reglamentari de la tramitació de les avaluacions ambientals, d'acord amb les previsions del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

El títol I (articles 2 a 12) defineix les competències de la CMAIB, els òrgans que la integren, la composició dels mateixos i les competències de cada un d'ells. S'estructura en 5 capítols, el primer relatiu a l'estructuració dels òrgans que integren la CMAIB, dos col·legiats i un òrgan unipersonal: el Ple de la CMAIB, el Comitè Tècnic (dividit en dos subcomitès) i la presidència de la Comissió de Medi Ambient; tres capítols més per desenvolupar cada un d'aquests òrgans, i un darrer capítol per normes comunes de procediment.

El Ple de la Comissió de Medi Ambient es configura als arts. 4 a 6 com un òrgan col·legiat integrat per representants polítics del qual són membres distintes persones titulars de direccions generals de distintes conselleries i dels consells insulars, amb rang d'òrgan directiu, així com una persona en representació de les associacions d'entitats locals amb més implantació, amb un secretari o secretària, que serà una persona al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

El Comitè Tècnic s'estructura en dos subcomitès tècnics. Els membres del subcomitè tècnic d'avaluació ambiental no podran ésser membres del subcomitè d'autoritzacions ambientals integrades per reforçar la separació de funcions a nivell d'estructura administrativa. Té naturalesa consultiva i no resolutòria.

En relació a la regulació de la Presidència de la Comissió de Medi Ambient es manté la previsió de l'anterior decret de tenir la consideració d'òrgan assimilat en rang als òrgans directius, nomenat i...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR