Decret 15/2019, de 15 de març, pel qual s’estableixen els currículums, en l’àmbit de les Illes Balears, dels cicles formatius de grau mitjà de tècnic d’Arts Plàstiques i Disseny en Assistència al Producte Gràfic Imprès i de grau superior corresponents als títols de tècnic superior d’Arts Plàstiques i Disseny en Fotografia, de tècnic superior d’Arts Plàstiques i Disseny en Il·ustració i de tècnic superior d’Arts Plàstiques i Disseny en Còmic, pertanyents tots a la família professional artística de comunicació gràfica i audiovisual, i es regulen l’avaluació i les proves d’accés dels estudis professionals d’arts plàstiques i disseny

SecciónI. Disposicions generals
EmisorCONSELL DE GOVERN
Rango de LeyDecret

PREÀMBUL

Els articles 51, 52 i 53 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (LOE), regulen els ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny, quant al nivell acadèmic i l’organització en cicles de grau mitjà i de grau superior.

En l’article 45 de la mateixa norma, s’estableix que els graus mitjà i superior d’arts plàstiques i disseny tenen la condició d’ensenyaments artístics professionals. La finalitat que la Llei esmentada atribueix a aquests ensenyaments és la de proporcionar a l’alumnat una formació artística de qualitat i garantir la qualificació dels futurs professionals de les arts plàstiques i el disseny.

L’ordenació d’aquests ensenyaments s’ha de fer d’acord amb l’article 6 bis.3 de la Llei orgànica 2/2006, en el qual s’estableix que, per als ensenyaments artístics professionals, el Govern n’ha de fixar els objectius, les competències, els continguts i els criteris d’avaluació del currículum bàsic, que requereixen el 55 % dels horaris escolars per a les comunitats autònomes que tenen llengua cooficial i el 65 % per a aquelles que no en tenen.

El Reial decret 596/2007, de 4 de maig, pel qual s’estableix l’ordenació general dels ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny, defineix els títols de tècnic i tècnic superior d’Arts Plàstiques i Disseny com el document oficial acreditatiu del nivell de formació, qualificació i competència professional específica de cada especialitat artística, estableix l’estructura que han de tenir els títols esmentats i fixa els aspectes que han de preveure els ensenyaments mínims corresponents. Així mateix, el Reial decret 1427/2012, d’11 d’octubre, defineix la família professional artística de comunicació gràfica i audiovisual.

També es fa necessari esmentar el Reial decret 1436/2012, d’11 d’octubre, pel qual s’estableix el títol de tècnic d’Arts Plàstiques i Disseny en Assistència al Producte Gràfic Imprès, que pertany a la família professional artística de comunicació gràfica i audiovisual, i s’aproven els corresponents ensenyaments mínims; el Reial decret 1432/2012, d’11 d’octubre, pel qual s’estableix el títol de tècnic superior d’Arts Plàstiques i Disseny en Fotografia, que pertany a la família professional artística de comunicació gràfica i audiovisual, i s’aproven els corresponents ensenyaments mínims; el Reial decret 1433/2012, d’11 d’octubre, pel qual s’estableix el títol de tècnic superior d’Arts Plàstiques i Disseny en Il·lustració, que pertany a la família professional artística de comunicació gràfica i audiovisual, i s’aproven els corresponents ensenyaments mínims, i el Reial decret 1434/2012, d’11 d’octubre, pel qual s’estableix el títol de tècnic superior d’Arts Plàstiques i Disseny en Còmic, que pertany a la família professional artística de comunicació gràfica i audiovisual, i s’aproven els corresponents ensenyaments mínims.

L’apartat 2 de l’article 2 d’aquests reials decrets estableix que són les administracions educatives, en l’àmbit de les seves competències, les que han d’establir el currículum corresponent a aquests títols, dels quals han de formar part els aspectes bàsics del currículum que constitueixen els ensenyaments mínims establerts en els reials decrets.

Els principals reptes dels ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny són l’equitat, la qualitat i l’excel·lència dels seus ensenyaments, la conveniència d’incrementar la proporció de l’alumnat que els cursa, l’assoliment d’una implicació més gran de les empreses, estudis o tallers i, si escau, la construcció del sistema integrat de qualificacions i formació professional.

Els centres disposen d’autonomia per establir i adaptar les seves programacions i, amb l’objectiu de possibilitar les respostes adequades, s’incrementen les possibilitats de cursar aquests ensenyaments; s’interrelacionen els ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny amb els altres ensenyaments i amb les formacions i actuacions que afavoreixen l’accés a aquests ensenyaments i la capacitació efectiva per cursar-los, i s’amplien els supòsits generals de col·laboració, sobretot amb les empreses, estudis o tallers.

Els objectius bàsics d’aquests currículums són atendre les actuals necessitats de formació dels tècnics d’Arts Plàstiques i Disseny en Assistència al Producte Gràfic Imprès i dels tècnics superiors d’Arts Plàstiques i Disseny en Fotografia, en Il·lustració i en Còmic, establir uns aspectes bàsics que assegurin una formació comuna, garantir la validesa dels títols en compliment del que es disposa en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, i, a la vegada, constituir la garantia de qualitat que demanen els sectors productius artístics i culturals.

L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOIB núm. 32 ext., d’1 de març), estableix en l’article 36.2 que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desplegament legislatiu i d’execució de l’ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

Mitjançant el Reial decret 1876/1997, de 12 de desembre, sobre el traspàs de funcions i serveis de l’Administració de l’Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria d’ensenyament no universitari (BOE núm. 14, de 16 de gener de 1998), i d’acord amb el que s’estableix en els reials decrets 1432/2012, 1433/2012, 1434/2012 i 1436/2012, el Govern de les Illes Balears pot dictar, en l’àmbit de les seves competències i dins el marc de la regulació i els límits fixats pel Govern de l’Estat, les disposicions que consideri necessàries per complementar el currículum d’aquests ensenyaments.

La Llei 3/1986, de 29 d’abril, de normalització lingüística a les Illes Balears (BOIB núm. 15, de 20 de maig), i l’article 7 del Decret 92/1997, de 4 de juliol, que regula l’ús i l’ensenyament de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, en els centres docents no universitaris de les Illes Balears (BOIB núm. 89, de 17 de juliol), en concordança amb els articles 4 i 35 de la Llei orgànica 1/2007, reconeixen la llengua catalana com a pròpia de les Illes Balears i, com a tal, llengua vehicular en l’àmbit de l’ensenyament i oficial en tots els nivells educatius.

Pel que fa als principis establerts en l’article 129.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, aquest Decret dona compliment als principis de necessitat i eficàcia, tenint en compte que el seu objectiu és regular el contingut curricular d’aquestes especialitats dels ensenyaments d’arts plàstiques i disseny en l’àmbit de les Illes Balears, que fins ara s’havien basat en els continguts dels mòduls establerts en els reials decrets esmentats. La comunitat autònoma de les Illes Balears no disposa de desenvolupament propi en aquesta matèria, per la qual cosa es fa necessari, en l’àmbit de les Illes Balears, establir el currículum d’aquests ensenyaments mitjançant decret.

A més a més, la iniciativa en l’elaboració d’aquest Decret s’exerceix de manera coherent amb la resta de l’ordenament jurídic, nacional i de la Unió Europea, d’acord amb els principis de proporcionalitat i seguretat jurídica, i en compliment del mandat establert en els articles 6 bis.3 i 46 de la Llei orgànica 2/2006. Aquest Decret conté els mínims regulats per l’Estat, així com les especificacions pròpies en relació amb l’horari, el mòdul de llengua estrangera, etc.

En aplicació del principi de transparència, es va dur a terme la consulta pública prèvia prevista en l’article 133 de la Llei 39/2015 i s’ha posat a disposició dels ciutadans tota la documentació de la seva elaboració en els termes de l’article 7 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern. D’acord amb el principi d’eficiència, aquest Decret no genera cap càrrega administrativa respecte de la normativa anterior.

Finalment, en data 26 de juliol de 2018 es va rebre l’informe preceptiu del Consell Escolar de les Illes Balears.

Per tot això, a proposta del conseller d’Educació i Universitat, d’acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 15 de març de 2019,

DECRET

Article 1

Objecte i àmbit d’aplicació

  1. L’objecte d’aquest Decret és establir dins l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears els currículums dels cicles formatius d’arts plàstiques i disseny de la família professional artística de comunicació gràfica i audiovisual de grau mitjà, que s’inclou en l’annex 1, i de grau superior, que consten en els annexos 2, 3 i 4; els requisits d’accés, les exempcions i els continguts de les proves d’accés corresponents al títol de tècnic i de tècnic superior dels ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny, que consten en els annexos 5 i 6, i els documents d’avaluació i mobilitat, que consten en l’annex 7:

  2. Els currículums permeten obtenir els títols següents:

    1. Tècnic d’Arts Plàstiques i Disseny en Assistència al Producte Gràfic Imprès (Reial decret 1436/2012).

    2. Tècnic superior d’Arts Plàstiques i Disseny en Fotografia (Reial decret 1432/2012).

    3. Tècnic superior d’Arts Plàstiques i Disseny en Il·lustració (Reial decret 1433/2012).

    4. Tècnic superior d’Arts Plàstiques i Disseny en Còmic (Reial decret 1434/2012).

  3. Aquest Decret s’ha d’aplicar als centres d’ensenyaments artístics professionals d’arts plàstiques i disseny, públics i privats, de la comunitat autònoma de les Illes Balears que imparteixen els ensenyaments de règim especial que figuren en l’apartat 1 d’aquest article.

Article 2

Identificació dels títols

Els elements d’identificació, el perfil professional i el context professional dels títols s’estableixen en...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR