ORDRE de 10 de gener de 2000, per la qual s'adapta el currículum del cicle formatiu de grau superior d'integració social al perfil professional de la intervenció sociosanitària.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyOrdre

de 10 de gener de 2000, per la qual s’adapta el currículum del cicle formatiu de grau superior d’integració social al perfil professional de la intervenció sociosanitària.

Mitjançant el Decret 39/1999, de 23 de febrer (DOGC núm. 2840, de 4.3.1999), es va establir el currículum del cicle formatiu de grau superior d’integració social, de 1.700 hores de durada, el qual correspon a la família professional de serveis socioculturals i a la comunitat.

Atesa la necessitat de disposar d’una formació adaptada al perfil professional de la intervenció sociosanitària, per tal de poder atendre adequadament l’interès del col·lectiu d’alumnat que vol assolir la competència professional associada al perfil professional de la intervenció sociosanitària;

Atès que la demanda de formació en el camp professional de la intervenció sociosanitària s’estava satisfent amb la impartició, en un nombre limitat de centres, de l’especialitat de formació professional de segon grau d’educadors de disminuïts psíquics de la branca sanitària, i que aquesta especialitat es troba en procés de supressió gradual a causa de l’extinció de l’anterior sistema educatiu i de la manca en el nou catàleg d’un cicle formatiu relatiu a la intervenció sociosanitària;

Atès que la disposició addicional 1 del Decret 39/1999, de 23 de febrer, pel qual s’estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior en integració social, estableix que la consellera d’Ensenyament pot adaptar el currículum a les característiques singulars de col·lectius d’alumnat;

Per tot això, a proposta de la Direcció General d’Ordenació Educativa, i d’acord amb el dictamen del Consell Escolar de Catalunya,

Ordeno:

Article 1

Per mitjà d’aquesta Ordre s’adapta el currículum del cicle formatiu de grau superior d’integració social, de 1.700 hores de durada, al perfil professional de la intervenció sociosanitària.

Article 2

2.1 La distribució horària és la que s’indica a l’apartat 1 de l’annex.

2.2 El perfil professional és el que s’indica a l’apartat 2 de l’annex.

2.3 Els objectius generals del cicle formatiu són els que s’estableixen a l’apartat 3.1 de l’annex.

2.4 Els continguts del currículum s’estructuren en els crèdits que s’estableixen a l’apartat 3.2 de l’annex.

2.5 Els objectius terminals són els criteris que serveixen de referència per a l’avaluació.

2.6 Les hores a disposició del centre s’estableixen a l’apartat 3.3 de l’annex.

Article 3

La relació de crèdits en què s’estructuren els mòduls professionals del currículum del cicle formatiu de grau superior d’integració social, de 1.700 hores de durada, adaptat al perfil professional de la intervenció sociosanitària, s’estableix a l’apartat 3.4 de l’annex.

Article 4

4.1 Les especialitats exigides al professorat que imparteix els crèdits corresponents a aquest cicle formatiu, adaptat al perfil professional de la intervenció sociosanitària, són les que s’estableixen a l’apartat 4 de l’annex.

4.2 En l’àmbit d’aquesta Ordre d’adaptació s’amplia l’habilitació per impartir els crèdits atribuïts a l’especialitat d’Intervenció sociocomunitària i a l’especialitat de serveis a la comunitat amb les titulacions següents: llicenciat en medicina, diplomat en infermeria, diplomat en logopèdia, diplomat en teràpia ocupacional i diplomat en fisioteràpia.

Article 5

5.1 Els mòduls susceptibles de convalidació per estudis de formació professional ocupacional o de correspondència amb la pràctica laboral són els que s’especifiquen, respectivament, en els apartats 5.1 i 5.2 de l’annex.

5.2 Els estudis universitaris als quals dóna accés aquest títol són els indicats a l’apartat 5.3 de l’annex.

Article 6

Els alumnes que superin tots els crèdits que componen el currículum adaptat per aquesta Ordre, a més de sol·licitar el títol de tècnic superior en integració social, rebran una certificació acreditativa del centre docent on l’hagin cursat en què consti que han cursat i superat el cicle formatiu de grau superior d’integració social, de 1.700 hores de durada, adaptat al perfil professional de la intervenció sociosanitària, d’acord amb el model que consta a l’apartat 6.1 de l’annex.

Els alumnes que no superin tots els crèdits rebran la certificació dels estudis cursats d’acord amb el model que consta a l’apartat 6.2 de l’annex.

Barcelona, 10 de gener de 2000

Carme-Laura Gil i Miró

Consellera d’Ensenyament

Annex

—1 Identificació del títol

1.1 Denominació: integració social, adaptat al perfil professional de la intervenció sociosanitària.

1.2 Nivell: formació professional de grau superior.

1.3 Durada del cicle formatiu: 1.700 hores.

1.3.1 Formació en el centre educatiu: 1.280 hores (crèdits de l’1 al 9 i l’11).

1.3.2 Formació en centres de treball: 420 hores (crèdit 10).

—2 Perfil professional

2.1 Competència general

És competència general d’aquest tècnic programar, organitzar, desenvolupar, aplicar i avaluar les activitats d’integració social, tant educatives com assistencials, per al desenvolupament del màxim grau d’autonomia personal i social de la persona amb discapacitats provocades per malaltia, deficiència o bé lligades al procés d’envelliment i que es produeixin al llarg del cicle vital.

2.2 Competències professionals

Les competències i les realitzacions més rellevants que ha de manifestar el professional són:

a) Programar, organitzar i avaluar les intervencions d’integració social:

  1. Obtenir informació dels casos assignats a partir dels informes rebuts, de la programació general establerta i d’altres fonts complementàries.

  2. Elaborar el programa d’intervenció a partir de la informació obtinguda.

  3. Organitzar i gestionar els recursos humans, materials i econòmics de la intervenció, i optimar-ne l’assignació d’acord amb els objectius establerts.

  4. Establir les normes i els procediments d’atenció als casos assignats, a partir del pla d’atenció a l’usuari i del programa d’intervenció establert per l’entitat.

  5. Mantenir organitzada la documentació de la intervenció.

  6. Avaluar els programes d’intervenció, a fi de garantir l’adequació del programa a les necessitats d’integració del cas assignat.

    b) Organitzar i supervisar les activitats d’atenció a les unitats de convivència:

  7. Definir els protocols d’atenció a partir de la programació establerta i ajustar els recursos necessaris per al compliment de les activitats previstes.

  8. Supervisar les tasques de manteniment de la llar, d’acord amb el programa establert.

  9. Organitzar i supervisar les tasques de suport personal i emocional, i observar el compliment de les normes de seguretat i atenció a l’usuari establertes.

  10. Organitzar l’espai de la residència habitual de l’assistit i l’assignació d’ajuts tècnics –optimar-ne la mobilitat i evitar-ne riscos i possibles accidents.

  11. Instruir i assessorar la unitat de convivència sobre les responsabilitats i accions que cal assumir, i aportar-ne la informació tot adaptant-la a les seves necessitats.

  12. Dur a terme la gestió domèstica de la unitat de convivència, d’acord amb el programa establert.

  13. Aplicar les tècniques i els procediments d’avaluació per valorar el nivell de satisfacció de les necessitats bàsiques i el desenvolupament de les competències assignades a la unitat de convivència assignada.

    c) Entrenar l’assistit en l’adquisició d’habilitats d’autonomia personal i social:

  14. Dirigir i supervisar les activitats de prevenció, pèrdua i manteniment de la mobilitat previstes, i aplicar-hi la programació i les normes de seguretat establertes.

  15. Donar suport i estimular la comunicació dels usuaris utilitzant, si cal, sistemes alternatius de comunicació, i possibilitar un nivell de comprensió adequat respecte als missatges emesos que afavoreixi les relacions amb l’assistit.

  16. Instruir els usuaris entorn de les habilitats bàsiques necessàries per a la seva autonomia personal i social, donar suport a l’organització de les seves activitats quotidianes i al desenvolupament de les seves relacions socials, d’acord amb el programa previst, i resoldre les contingències que es poden presentar.

  17. Actuar d’acord amb el pla de seguretat i higiene establert, portar a terme tant accions preventives com correctives i d’emergència, aplicar les mesures establertes i complir les normes i la legislació vigents.

  18. Aplicar les tècniques i els procediments d’avaluació per valorar les fites obtingudes en el desenvolupament de les habilitats d’autonomia en el cas assignat.

    d) Supervisar les activitats d’inserció ocupacional:

  19. Determinar les línies d’actuació per a la comprovació de la situació ocupacional de l’assistit, a partir dels indicadors i els mitjans establerts al pla d’avaluació.

  20. Comprovar sobre el terreny, mitjançant els recursos establerts, l’adequació de les activitats i els mitjans d’inserció al cas assignat, en col·laboració amb els responsables de l’entitat d’inserció.

  21. Instruir i assessorar l’assistit o els seus tutors o familiars sobre les responsabilitats i accions que s’han de desenvolupar en el seu entorn ocupacional, i també sobre les gestions o els requisits necessaris per desenvolupar la seva inserció ocupacional, aportar-ne la informació i adaptar-la a les seves necessitats.

  22. Aplicar les tècniques i els procediments d’avaluació per tal de valorar el nivell d’inserció ocupacional obtingut en el cas assignat.

    e) Aplicar programes sociosanitaris d’atenció directa:

  23. Obtenir informació dels casos assignats a partir dels informes personals referits a l’estat de l’usuari i al tipus de necessitats que mostra.

  24. Elaborar el pla d’intervenció per atendre, tant assistencialment com educativament, les necessitats bàsiques de cadascun dels usuaris.

  25. Organitzar, gestionar i optimar els recursos materials necessaris per a cada activitat, a partir del programa d’intervenció individual o col·lectiu.

  26. Aplicar les tècniques assistencials i educatives marcades a cadascun dels programes individuals.

  27. Dur a terme el manteniment i la cura...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR