DECRET 84/2000, de 8 de febrer, pel qual s'estableix l'ordenació curricular dels ensenyaments de dansa de grau mitjà i se'n regula la prova d'accés.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

84/2000, de 8 de febrer, pel qual s’estableix l’ordenació curricular dels ensenyaments de dansa de grau mitjà i se’n regula la prova d’accés.

Aquest Decret estableix el currículum de grau mitjà dels ensenyaments de dansa, agrupats en tres cicles, la superació del tercer dels quals dóna dret al títol professional en les especialitats de dansa clàssica, dansa contemporània i dansa espanyola.

La Llei d’ordenació general del sistema educatiu, entre els ensenyaments que anomena de règim especial, inclou els de dansa, amb uns trets diferencials ben definits.

En efecte, la major part de l’alumnat que superi el grau mitjà de dansa i obtingui el corresponent títol professional ho farà a una edat que coincideix amb la d’inici d’estudis professionalitzadors posteriors als d’ensenyament secundari. Això implica que s’hauran hagut de cursar els ensenyaments de dansa amb simultaneïtat amb els de règim general, amb l’increment de dedicació personal que comporta atendre els horaris i el currículum d’ambdós tipus d’estudi.

El respecte al procés evolutiu de l’alumne/a, sempre necessari, és fonamental en els ensenyaments de dansa en què l’instrument de treball de l’estudiant és el propi cos. I més en edats que aquest cos-instrument està subjecte a continus canvis, arriba a la seva màxima flexibilitat, pot donar el seu màxim rendiment o algun ensurt en situacions forçades.

Els ensenyaments de dansa tenen, però, un àmbit que sobrepassa el de l’educació corporal; són un mitjà per a l’assoliment d’una formació equilibrada entre el desenvolupament de destreses tècniques, el desenvolupament emocional i el desenvolupament intel·lectual; per aquest motiu, el currículum inclou tant aspectes tècnics com altres de culturals, estètics, històrics i sociològics que conformen el món de la dansa.

Els objectius i continguts de les assignatures de les tres especialitats ja esmentades, que componen el currículum de grau mitjà de Catalunya, ha estat elaborat en consonància amb el que disposa el Reial decret 1254/1997, de 24 de juliol, pel qual s’estableixen els aspectes bàsics del currículum del grau mitjà dels ensenyaments de dansa.

El currículum del primer cicle té elements comuns en les diferents especialitats, que permeten bastir una sòlida base general, que fa possible, si escau, el canvi en l’especialitat inicialment escollida. D’altra banda, el temps a disposició del centre permet una certa diversificació del currículum de l’especialitat.

Aquest Decret constitueix la base perquè els conservatoris i centres privats de dansa, a partir del seu projecte curricular i la intervenció dels components de la comunitat educativa en tasques d’ensenyament/aprenentatge, avaluació, tutoria, orientació pedagògica i professional, garanteixin una formació artística de qualitat, pròpia d’uns estudis que tenen com a meta l’exercici professional d’aquells i aquelles alumnes amb aptituds específiques per a la dansa i voluntat de dedicar-s’hi.

En conseqüència, per tal de regular els diferents aspectes de l’ordenació dels ensenyaments de dansa de grau mitjà, a proposta de la consellera d’Ensenyament, amb l’informe del Consell Escolar de Catalunya, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

1.1 Els ensenyaments de dansa de grau mitjà estan estructurats en tres cicles de dos cursos acadèmics cadascun.

1.2 S’accedeix al grau mitjà mitjançant la superació de la prova específica d’accés.

1.3 Podrà accedir-se a un curs de grau mitjà diferent del primer sense haver realitzat els cursos anteriors, prèvia superació d’una prova en què l’aspirant demostri que posseeix els coneixements necessaris per cursar amb aprofitament aquests ensenyaments.

Article 2

L’activitat educativa que conforma el currículum del grau mitjà dels ensenyaments de dansa s’orientarà cap a l’assoliment dels següents objectius:

a) Gaudir de la intervenció en l’àmbit de la dansa, utilitzada com a mitjà per al desenvolupament de la pròpia personalitat.

b) Demostrar el domini tècnic i desenvolupament artístic necessaris per accedir al món professional en les seves diferents manifestacions.

c) Valorar els hàbits de lectura, assistència als espectacles o visionat d’enregistraments com a procediment habitual per al desenvolupament dels conceptes estètics i per disposar de models d’interpretació.

d) Analitzar interpretacions artístiques diverses, amb respecte a les diferències, entenent la dansa com una part de la cultura i la formació dels pobles i utilitzant el llenguatge i la terminologia específica de les seves tècniques.

e) Utilitzar les tècniques de concentració, autocontrol, domini del cos i de les sensacions al servei de la comunicació, necessària en una representació professional, i adaptar-se a les circumstàncies de l’obra i del públic.

f) Desenvolupar la capacitat de treball metòdic i rigorós.

g) Adquirir consciència de les pròpies capacitats i limitacions a fi de cercar mètodes d’aprenentatge per obtenir el màxim rendiment.

h) Participar, com a integrant o responsable de grup, en manifestacions vinculades a la dansa, realitzades en l’entorn immediat, europeu o mundial, per tal d’extreure’n aspectes enriquidors de la pròpia experiència.

i) Aplicar el coneixement dels factors històrics i estètics determinants en l’evolució de les arts escèniques en la valoració crítica d’espectacles i en la pròpia interpretació.

j) Conèixer el funcionament i l’organització del sector professional de l’espectacle i, més específicament, del de la dansa.

Article 3

El currículum del grau mitjà d’ensenyaments de dansa es configura amb les següents especialitats:

Dansa clàssica.

Dansa contemporània.

Dansa espanyola.

Article 4

4.1 Les assignatures de cada cicle i especialitat, així com els corresponents crèdits, s’especifiquen a l’annex 2. Cada crèdit equival a 35 hores lectives. El temps a disposició del centre podrà redistribuir-se entre els diferents cicles.

4.2 El currículum de cada assignatura conté els objectius generals, els continguts i els objectius terminals; aquests darrers serviran com a criteris i/o activitats d’avaluació per determinar el tipus i grau d’aprenentatge que, respecte dels continguts i objectius generals hauran d’haver assolit els alumnes en finalitzar el grau mitjà.

4.3 A l’annex 1 es detalla l’equivalència entre les matèries dels ensenyaments mínims i el total d’hores que disposa el Reial decret 1254/1997, de 24 de juliol, pel qual s’estableixen els aspectes bàsics del currículum del grau mitjà dels ensenyaments de dansa, i les assignatures i temps lectius corresponents que estableix aquest Decret.

Article 5

Les assignatures que configuren l’especialitat són de dos tipus:

a) Obligatòries: són les assignatures, de nom i temps lectiu mínim detallats a l’annex 2, el currículum de les quals s’estableix a l’annex 3, que s’han de cursar dintre d’una determinada especialitat.

b) Optatives: són les assignatures dissenyades a partir del temps a disposició del centre, que l’alumnat pot escollir, previ assessorament de la persona tutora, amb la finalitat de potenciar la diversitat de perfils professionals abastats per l’especialitat o assolir en alguna de les matèries bàsiques el nivell necessari per continuar amb aprofitament els estudis.

El Departament d’Ensenyament haurà d’autoritzar les assignatures optatives proposades pels centres.

Article 6

6.1 El català s’utilitzarà normalment com a llengua vehicular i d’aprenentatge dels ensenyaments de dansa.

6.2 D’acord amb els organismes representatius d’Era Val d’Aran es fixarà l’ús de l’aranès en l’àmbit de l’ensenyament de la dansa.

6.3 En qualsevol cas es respectaran els drets lingüístics individuals de l’alumne/a d’acord amb la legislació vigent.

Article 7

7.1 El projecte curricular de cada centre, en el marc de la seva autonomia, ha de completar i desplegar el currículum; haurà de ser elaborat i aprovat per l’equip docent del centre, per tal de potenciar l’activitat en grup del professorat i estimular la pràctica investigadora.

7.2 El projecte curricular inclourà: les especialitats, els objectius de cada especialitat impartida, la seqüenciació i la distribució temporal dels continguts, els criteris generals per a l’elaboració de la programació i les opcions metodològiques, organitzatives i d’avaluació adoptades en relació amb el procés d’ensenyament-aprenentatge. Promourà una metodologia adequada que afavoreixi la formació completa de la persona.

7.3 El projecte curricular inclourà criteris per adoptar mesures organitzatives per a la millora del procés d’ensenyament-aprenentatge a partir de la informació aportada per a l’avaluació.

7.4 A fi de permetre concrecions individuals ajustades als ritmes d’aprenentatge i singularitats de l’alumnat, el Departament d’Ensenyament adoptarà, si escau, mesures oportunes d’adaptació del currículum a les necessitats educatives especials.

Article 8

El Departament d’Ensenyament fomentarà la col·laboració entre centres, relativa a la impartició de determinades assignatures per tal de donar facilitats d’estudi a l’alumnat i d’enriquir l’oferta dels centres.

Article 9

El Departament d’Ensenyament coordinarà l’organització i l’ordenació acadèmica entre els ensenyaments de dansa i els de règim general; també establirà el reconeixement dels ensenyaments de dansa de grau mitjà com a crèdits variables o la convalidació de matèries optatives de l’educació secundària i regularà les adaptacions curriculars encaminades a facilitar la simultaneïtat d’estudis.

Article 10

10.1 Els centres, en el marc del seu projecte curricular, organitzaran l’horari escolar en què es distribueixen les activitats educatives.

10.2 La programació, conjunt d’unitats...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR