DECRET 86/2012, de 31 de juliol, d'aprovació del Reglament dels jocs del bingo.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDEPARTAMENT D'ECONOMIA I CONEIXEMENT
Rango de LeyDecret

L’article 141.1 de l’Estatut d’autonomia atribueix a la Generalitat de Catalunya la competència exclusiva en matèria de jocs, apostes i casinos, si l’activitat s’acompleix exclusivament a Catalunya. Aquesta competència inclou, en tot cas, la creació i l’autorització de jocs i apostes i llur regulació, com també la regulació de les empreses dedicades a la gestió, l’explotació i la pràctica d’aquestes activitats o que tenen per objecte la comercialització i la distribució dels materials relacionats amb el joc en general, incloent-hi les modalitats de joc per mitjans informàtics i telemàtics.

L’Estatut d’autonomia de 1979 també atribuïa aquesta competència a la Generalitat i, en conseqüència, es va aprovar la Llei 15/1984, de 20 de març, del joc, que entre altres aspectes, habilita el Govern de la Generalitat per aprovar el Catàleg de jocs i apostes autoritzats a Catalunya i la reglamentació específica de cada un dels jocs i apostes recollits en el Catàleg citat.

Mitjançant el Decret 147/2000, d’11 d’abril, es va aprovar el Reglament del joc de la plena o bingo, vigent en l’actualitat, que va determinar l’objecte i l’àmbit d’aplicació, assenyala els requisits que han de complir les entitats o societats per tal de ser titulars de les autoritzacions administratives i de les inscripcions necessàries per al desenvolupament d’activitats relacionades amb l’explotació del joc de la plena o bingo o d’altres que es puguin autoritzar, determina el règim de les autoritzacions de sales de bingo i d’empreses de serveis, regula el règim de garanties necessàries, els elements materials utilitzats per a la pràctica del joc de la plena o bingo, les condicions dels establiments, els requisits i les funcions del personal, el control d’accés a les sales i la mecànica i regles del joc. Finalment, pel que fa al règim sancionador, remet a la vigent Llei 1/1991, de 27 de febrer, reguladora del règim sancionador en matèria de joc.

La situació econòmica actual implica tenir en compte algunes de les peticions de les associacions representatives de l’empresariat del sector del joc del bingo i que comporten la necessitat de contemplar certes modificacions en la vigent normativa amb la finalitat de millorar la competitivitat d’aquest sector, que s’ha vist afectada per la incorporació de noves tecnologies i l’aparició de noves tipologies en el mercat del joc.

En conseqüència, les principals modificacions introduïdes en la reglamentació dels jocs del bingo estan centrades en la introducció de noves modalitats de joc que ja es recullen en reglamentacions d’altres comunitats autònomes, i en la simplificació dels procediments d’atorgament d’autoritzacions d’instal·lació i de permisos d’obertura.

Les ja existents i les noves modalitats que s’incorporen a la reglamentació, regulades en el títol V d’aquest Reglament, abasten tant sistemes de joc amb cartrons físics o electrònics, com és el cas del bingo tradicional, del bingo americà i del bingo plus, com a modalitats que es practiquen a través d’aparells connectats a servidors en els quals no existeix un suport físic per al joc, com és el cas del bingo electrònic.

L’aparició d’aquestes noves modalitats va aparellada amb les modificacions de la normativa tributària corresponent, que fixa nous tipus impositius per a aquestes noves modalitats.

En el text s’han introduït les previsions recollides en el Decret 106/2008, de 6 de maig, de mesures per a l’eliminació de tràmits i la simplificació de procediments per facilitar l’activitat econòmica, que a l’article 21 preveu l’encàrrec o delegació de funcions en l’Oficina de Gestió Empresarial (OGE).

Així mateix, l’Acord de Govern de data 15 de març de 2011, pel qual s’adopten mesures per a la implantació de la Finestreta Única Empresarial en el període 2011-2014, es preveu la modificació de procediments administratius a fi de racionalitzar i simplificar les càrregues administratives innecessàries, tenint en compte el principi d’intervenció mínima a què es refereix l’article 33 de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i procediment de les administracions públiques de Catalunya, de forma que, sempre que sigui possible, cal optar per l’alternativa menys restrictiva i costosa per a les empreses.

En aquest sentit se substitueix la presentació de documents acreditatius de l’obtenció de la llicència municipal corresponent i de la disponibilitat del local per la de declaracions responsables de disposar d’aquests.

Pel que fa al règim de titularitat de les autoritzacions administratives necessàries, l’autorització d’instal·lació i el permís d’obertura, es consolida la tendència, iniciada a partir del Reglament aprovat pel Decret 147/2000, d’11 d’abril, de no concedir noves autoritzacions a entitats benèfiques, esportives o culturals i a les persones o entitats titulars d’establiments turístics, preveient únicament la concessió de noves autoritzacions a societats mercantils que gestionin directament el joc en les seves pròpies sales, mantenint això sí el règim transitori de continuïtat de les autoritzacions existents.

En aquest nou Reglament s’arrodoneixen a la baixa les quanties de les fiances fins ara vigents, derivades de la conversió a l’euro de les quanties que el Decret 147/2000, d’11 d’abril, establia en pessetes. Així mateix, es revisa la categorització de les sales, establerta en funció de l’aforament que tenen autoritzat, la qual cosa pot també repercutir en les quanties de les fiances que cal tenir constituïdes per a l’explotació d’una sala de bingo.

Pel que fa a l’estructura del Decret, aquest consta d’un article únic que aprova el nou Reglament, dues disposicions addicionals que atribueixen al titular del departament competent en matèria de joc i apostes la competència per modificar el percentatge de distribució en premis fixat en el propi text i el desenvolupament del cartró virtual, quatre disposicions transitòries referides al tractament que han de tenir les sol·licituds en tràmit en el moment d’entrada en vigor del nou reglament, a la continuïtat de les autoritzacions vigents en el mateix moment de l’entrada en vigor, al manteniment de la vigència i de les quanties de les fiances de les sales de categoria especial, a l’entrada en vigor del cartró virtual i a les entitats.

Una disposició derogatòria deroga expressament el Reglament aprovat pel Decret 147/2000, d’11 d’abril.

I, finalment, una disposició final disposa l’entrada en vigor del Decret a partir de l’endemà de la seva publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Des del punt de vista formal, i quant a l’entrada en vigor del Decret, aquesta s’estableix per a l’endemà de la seva publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya. Aquesta previsió respon a la necessitat que les mesures incorporades en aquest Reglament, adreçades a millorar la situació de crisi econòmica en què es troba el sector, no es demorin i que puguin ser d’aplicació al més aviat possible.

Vist el dictamen emès pel Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya;

Per tot això, de conformitat amb el que preveuen els articles 26.e), 39.1 i 40 de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern;

A proposta del conseller d’Economia i Coneixement, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article únic

Aprovació del Reglament

S’aprova el Reglament dels jocs del bingo que consta a continuació.

Disposicions addicionals

Primera

Percentatge de distribució en premis

S’autoritza la persona titular del departament competent en matèria de jocs i apostes per modificar el percentatge de distribució en premis en els jocs de bingo fixats en aquest Reglament.

Segona

Cartró virtual

S’autoritza la persona titular del departament competent en matèria de jocs i apostes per regular el desenvolupament i la implantació del cartró virtual.

Disposicions transitòries

Primera

Sol·licituds en tràmit

Totes les sol·licituds regulades en aquest Reglament que en el moment de la seva entrada en vigor estiguin en tràmit s’han d’ajustar i han de complir els requisits i les exigències que s’hi preveuen.

Segona

Continuïtat de la gestió directa o mitjançant empreses de serveis

  1. Les entitats titulars d’autoritzacions d’instal·lació de sales de bingo que en el moment d’entrada en vigor d’aquest Reglament gestionin directament el joc en les seves sales poden mantenir el règim de gestió directa.

    Així mateix, les entitats titulars d’autoritzacions d’instal·lació de sales de bingo en què, en el moment d’entrada en vigor d’aquest Reglament, el joc sigui gestionat mitjançant una empresa de serveis autoritzada, poden mantenir el règim de gestió a través d’una empresa de serveis.

  2. En el cas de sales de bingo autoritzades a entitats, que no gestionin directament el joc i que deixin de complir algun dels requisits essencials exigits per la normativa vigent per obtenir l’autorització d’instal·lació o el permís d’obertura, no seran d’aplicació les limitacions respecte de les distàncies previstes en la normativa sobre planificació del joc a Catalunya.

    Tercera

    Sales de “categoria especial”

    Les sales de bingo autoritzades com a sales de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR