STSJ Islas Baleares 388/2021, 30 de Junio de 2021
Jurisdicción | España |
Número de resolución | 388/2021 |
Fecha | 30 Junio 2021 |
T.S.J.ILLES BALEARS SALA CON/AD
PALMA DE MALLORCA
SENTENCIA: 00388/2021
N.I.G: 07040 33 3 2018 0000552
Procedimiento: PO PROCEDIMIENTO ORDINARIO 0000564 /2018 /
Sobre EXPROPIACION FORZOSA
De D/ña . AJUNTAMENT DE PALMA
Abogado: LETRADO AYUNTAMIENTO
Procurador:
Contra D/ña. JURADO PROVINCIAL DE EXPROPIACION FORZOSA DE BALEARES, FUNDACIÓN PATRONATO OBRERO DE SANT JOSEP
Abogado: ABOGADO DEL ESTADO, ROSA MARIA ROLDAN SIERRA
Procurador:, SANTIAGO CARRION FERRER
SENTÈNCIA núm. 388
Il·lès. Srs.
PRESIDENT:
Gabriel Fiol Gomila.
MAGISTRATS:
Pablo Delfont Maza.
Carmen Frigola Castillón.
Palma, a 30 de juny de 2021
VISTES per la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears les actuacions número 564 de 2018, dimanants del recurs contenciós administratiu seguit entre parts, d'una, com a demandant, l'Ajuntament de Palma, representat i assistit pel lletrat municipal, i, d'altra, com a Administració demandada, la General de l'Estat, representada i assistida per l'Advocacia de l'Estat. En la qualitat de part codemandada ha intervingut a les actuacions la Fundació Patronat Obrer de Sant Josep representada pel procurador Sr. Carrión Ferrer i dirigida per l'advocada Sra. Roldán Sierra.
L'objecte del recurs és la resolució núm. 4.322 de 20 de juliol de 2018 dictada pel Jurat Provincial d'Expropiació Forçosa a les Illes Balears mitjançant la qual es va estimar parcialment el recurs de reposició interposat per
la Fundació Patronat Obrer de Sant Josep contra resolució anterior núm. 4284 de 12 de gener de 2018, fixant, definitivament, el preu just en 471.089,48 €.
La quantia es fixà en 259.894,15 €.
El procediment seguit ha estat el del tràmit del procediment ordinari previst a la Llei Jurisdiccional 29/1998.
L'Il·lm. Sr. Gabriel Fiol i Gomila, President de la Sala, en qualitat de magistrat ponent, expressa el parer del Tribunal.
= ANTECEDENTS DE FET =
1r.- Interposat el recurs en el termini prefixat en la Llei Jurisdiccional se li donà el tràmit processal adequat, ordenant-se reclamar l'expedient administratiu i anunciar la seva incoació.
2n.- Rebut l'expedient administratiu es va posar de manifest en Secretaria a la part recurrent perquè formalitzés la demanda. La referida demanda fou deduïda dins el termini legal al·legant-se en ella els fets i fonaments de dret que s'estimaren necessaris en ordre a les seves pretensions i interessant de la Sala que es dictés sentència estimatòria del recurs per ser contraris a l'ordenament jurídic els actes administratius impugnats.
3r.- Donat trasllat de l'escrit de demanda a la representació de l'Administració demandada perquè la contestés, així ho va fer en temps i forma, oposant-se a ella i suplicant que es dictés sentència confirmatòria dels actes administratius recorreguts. En idèntic sentit es va pronunciar la postulació de la part codemandada.
4r.- Per provisió es declarà conclosa la discussió escrita, ordenant-se portar les actuacions a la vista, amb citació de les parts per a sentència, i s'assenyalà a continuació, per a la votació i decisió, el dia 6 de maig de 2021.
FONAMENTS DE DRET
Hem assenyalat a l'encapçalament, que la revisió jurisdiccional ho era de la resolució núm. 4.322 de 20 de juliol de 2018 dictada pel Jurat Provincial d'Expropiació Forçosa a les Illes Balears mitjançant la qual es va estimar parcialment el recurs de reposició interposat per la Fundació Patronat Obrer de Sant Josep contra resolució anterior núm. 4284 de 12 de gener de 2018, fixant, definitivament, el preu just en 471.089,48 €.
L'origen de l'expropiació i la fixació del dit preu just fou la sentència núm. 395 de 2014 dictada el dia 22 de desembre, en el procediment ordinari 211 de 20111 pel Jutjat Contenciós Administratiu núm. 1 dels de Palma, on s'ordenava a l'Ajuntament a incoar expedient d'expropiació als efectes, precisament, de fixar el preu just per l'expropiació de 388,54 m2 que eren propietat de la Fundació Patronat Obrer. Parcel·la de terreny afectada pel projecte de reparcel·lació del sector de llevant de la façana marítima.
La part actora a les actuacions, l'Ajuntament de Palma, entén que dues són les consideracions a debat; una, en determinar a quina datació ve referida la valoració i, altra segona, com a conseqüència de l'anterior, quina sigui la legislació aplicable en quant a la seva valoració. Debat, doncs, que ha propiciat que ni per la seva part ni per les demandada i codemandada s'hagi interessat la recepció del litigi a prova ni el posterior tràmit processal de conclusions escrites.
Veiem els fets a partir de la fermesa de l'esmentada sentència núm. 395 de 2014 dictada pel Jutjat Contenciós Administratiu núm. 1 dels de Palma:
1r.- El 4 de maig de 2016 es va iniciar l'acord d'expedient de preu just i es va requerir a la Fundació, avui part codemandada, perquè presentés el full d'apreciació. Fou presentat el 2 de juny següent amb un preu just de
2.306.265 euros.
2n.- El 13 de gener de 2017, per part del Servei de Valoracions i Projectes del Departament de Planejament de l'Ajuntament de Palma, es va emetre informe on es fixava el preu just en la quantia de 211.195,33 euros. Informe que fou aprovat per la Junta de Govern municipal.
3r.- El Jurado Provincial d'Expropiació de Illes Balears va fixar el 12 de gener de 2018 com a preu just el fixat per l'Ajuntament de 211.195,33 €. Va reproduir literalment el mètode de valoració de l'emès per la Corporació municipal.
4t.- Tal com ha estat especificat a l'encapçalament i a l'anterior fonament de dret, la reposició articulada per la Fundació Patronat Obrer fou estimada parcialment el 20 de juliol de 2018 i va deixar fixat el preu just en 471.089,48 € inclòs el premi d'afecció.
La reposició estimada parcialment va motiva el canvi en tant deia:
"La legislación aplicable sería el RDL 7/2015, de 30 de octubre, que había derogado el RDL 2/2008, de 20 de junio, que había derogado la ley 8/2007, de 28 de mayo. La misma establece en su disposición transitoria tercera . Valoraciones. 1. Las reglas de valoración contenidas en esta ley serán aplicables en todos los expedientes incluidos en su ámbito material de aplicación que se inicien a partir de la entrada en vigor de la Ley 8/2007, de 28 de mayo, de Suelo. Señalar que el momento de inicio del expediente se refiere al expediente de justiprecio, no es el del expediente expropiatorio, tal como contempla la numerosa jurisprudencia en relación al RDL 2/2008 y la ley 8/2007 ( STJIB n° 4, 18/enero/2016 (PO 117/2013, RA 219/2013); STS 24 de junio 2013 (Rec. Casación 5437/2010); STS n° 1055 de 11 de mayo 2016 (Rec. Casación...
Para continuar leyendo
Solicita tu prueba