STSJ Cataluña 3263/2021, 30 de Junio de 2021

JurisdicciónEspaña
Número de resolución3263/2021
Fecha30 Junio 2021

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA DE CATALUNYA SALA CONTENCIOSA ADMINISTRATIVA SECCIÓ CINQUENA

Recurs núm. 273/2018

SENTÈNCIA Núm. 3263/2021

Il·lms. Srs.:

President

Sr. José Manuel de Soler Bigas

Magistrades i magistrat

Sr. Eduard Paricio Rallo

Sra. Elsa Puig Muñoz

Sra. Rosa Maria Muñoz Rodon

Barcelona, 30 de juny de 2021

La Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, secció cinquena, ha pronunciat la següent sentència en el recurs contenciós administratiu núm. 273/2018, interposat per la Sra. Aurora, representada pel procurador Sr. Daniel González González i dirigida per la lletrada Sra. Gemma Solanas Romero, contra el Departament de Salut, representat i dirigit pel lletrat de l'Estat, i contra María Purif‌icación y Armando, representats per la procuradora Sra. Inés Beltri Vicente i dirigits pel lletrat Sr. Oriol Cerdà Alimbau.

Ha estat ponent el magistrat Il·lm. Sr. Eduard Paricio Rallo, que expressa el parer de la Sala.

ANTECEDENTS

PRIMER

En data 10 d'octubre de 2018 la representació de l'actora va presentar en la secretaria d'aquesta Sala escrit d'interposició del present recurs contra la resolució de la consellera de Salut de data 12 de juliol de 2018 que entre altres pronunciaments, estima el recurs d'alçada interposat pels senyors Armando, Calixto i María Purif‌icación, contra l'acord del Col·legi de Farmacèutics de Lleida de 24 de novembre de 2016, relatiu a l'autorització per instal·lar una nova of‌icina de farmàcia a l'ABS ALMACELLES.

SEGON

En data 13 de febrer de 2019 l'actora va presentar escrit de demanda mitjançant el qual va demanar sentència que anul·li la resolució impugnada, reconegui el dret de la recurrent a l'autorització respecte la seva petició de 14 de març de 2006 i requereixi al Departament de Salut per tal que procedeixi al tancament de la farmàcia que s'hagi pogut obrir en execució de la resolució impugnada.

Hom fonamenta el recurs en els següents motius: A/ Que el nombre d'habitatges al municipi de Gimenells a 1 de novembre de 2011 que calia prendre en consideració que era de 495, com consta a la certif‌icació de l'INE aportada per l'actora amb la seva sol·licitud, doncs no es pot considerar la informació aportada en el recurs

administratiu quan podia haver estat aportada en el decurs del procediment, com disposa l' article 118 de la Llei 39/15; B/ La vulneració del principi de seguretat jurídica atès que la documentació aportada per l'actora amb la seva sol·licitud era tota ella vàlida i fefaent, considerant que és prevalent la informació provinent de l'INE, que l'actora aporta certif‌icació del mateix INE expedida a 24 de gener de 2019 en el sentit que totes dos dades son igualment vàlides i s'ajusten a la realitat del municipi, i que la dada de 495 habitatges consta encara ara a la web de l'INE a banda que, d'acord amb la certif‌icació municipal aportada, el nombre d'habitatges de Gimenells a 14 de març de 2016 era superior, concretament de 518; C/ Que altres documents acrediten que la població total de l'ABS superava els 10.000 habitants al moment de la sol·licitud reivindicada, com ara l'existència de 72 places a la Granja-escola Saidia, l'existència de dos residencies de gent gran amb 32 i 66 places assistides i 70 places-llar, mes 293 places de pernoctació al centre assistencial Almacelles-Sant Joan de Deu, essent el nombre d'empadronats a les mateixes d'11, 30 i 183 habitants respectivament, en el ben entès que el Departament ha admès en altres ocasions l'assoliment del nombre d'habitants necessari quan la diferencia és inferior a la unitat, com va succeir en la resolució del Conseller de Salut de 23 de juliol de 2012, en la que es va considerar que el nombre de 29.999'7 equivalia als 30.000 habitants necessaris.

TERCER

Per la seva part, la representació de l'Administració demandada va formular contestació a la demanda en què, d'acord amb els fets i fonaments al·legats, va demanar la desestimació d'aquest recurs i la imposició de les costes a la recurrent.

QUART

Mitjançant decret de data 18 de juliol de 2019, la lletrada de l'Administració de Justícia va tenir per no admès l'escrit de contestació a la demanda presentat pels codemandats i per apartats als mateixos.

CINQUÈ

Mitjançant decret de 26 de juny de 2020, es va f‌ixar la quantia d'aquest procés com indeterminada. Acte seguit, es va admetre i practicar la prova proposada per les parts, amb el resultat que consta als actes. Posteriorment, les parts van formular conclusions tot ratif‌icant llurs respectives pretensions.

Posteriorment, es va assenyalar dia i hora per a la votació i resolució, diligència que va tenir lloc en la data f‌ixada.

FONAMENTS DE DRET

PRIMER

L'actora impugna en aquest recurs la resolució dictada en data 12 de juliol de 2018 per la Directora general d'ordenació professional i regulació sanitària del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya. Aquesta resolució va estimar el recurs d'alçada interposat pels senyors Calixto, María Purif‌icación i Armando

, tot adjudicant l'of‌icina de farmàcia a les dos sol·licituds presentades en data 15 de març de 2016; això és, la sol·licitud conjunta dels recurrents en alçada i la de la senyora Aurora .

L'Àrea Bàsica de Salut Almacelles és una àrea rural i semi-urbana, de forma que el nombre màxim d'of‌icines de farmàcia que s'hi poden instal·lar és el que resulti de computar una per cada 2.500 habitants. Així ho disposa l' article 6.d/ de la Llei 31/1991, d'Ordenació Farmacèutica de Catalunya.

L'ABS esmentada comptava en el moment que es va adoptar la resolució impugnada 3 of‌icines de farmàcia, de forma que l'autorització de la 4ª of‌icina no resulta possible f‌ins que la població no assoleixi els 10.000 habitants.

L'actora qüestiona la procedència d'aquesta modif‌icació tot considerant correcta la resolució inicial del Col·legi de farmacèutics; això és, mantenint que a la data de la seva sol·licitud de 14 de març de 2016 l'ABS ja assolia el mínim de 10.000 habitants.

SEGON

D'acord amb allò que disposa l' article 7 de la Llei 31/91, l'orde de prioritat a considerar és el de la data de presentació de les sol·licituds, de forma que correspon l'autorització a la primera sol·licitud que es presenti un cop superat el nombre d'habitants exigibles.

En aquest cas, la resolució inicialment adoptada pel Col·legi Of‌icial de Farmacèutics de Lleida va adjudicar la nova of‌icina de farmàcia a la sol·licitud presentada en solitari per l'actora en data 14 de març de 2016. En aquest sentit el Col·legi va prendre en consideració l'acreditació de l'INE aportada per la mateixa recurrent en la sol·licitud esmentada en el sentit que al nombre d'habitatges al municipi de Gimenells i Pla de la Font era de 495 al cens de 2011. Un dada que, amb la informació restant, donava el resultat d'un total de 10.000'4 habitants a l'ABS a la data esmentada.

Tanmateix, resulta que els recurrents en alçada, Srs. Armando, María Purif‌icación i Calixto, havien aportat amb la seva sol·licitud de 2 de gener de 2016 una informació de l'INE en el sentit que al municipi de Gimenells i Pla de la Font al cens de vivendes de 2011 hi constaven 493 habitatges, no 495. Posteriorment, amb el recurs administratiu, van aportar certif‌icació de la Delegació provincial de l'INE expedida el 13 de gener de 2017 en el

sentit que la dada exacta del cens de 2011 es la de 493 habitatges i que la dada de 495 habitants certif‌icada l'11 de juny de 2015 resultava d'un arrodoniment a l'alça en múltiples de cinc.

Prenent en consideració aquesta nova informació resultava que, a data 14 de març de 2016, el nombre total d'habitants a l'ABS era de 9.999,6, de forma que es va traslladar l'adjudicació a les sol·licituds presentades l'endemà, 15 de març del mateix any, quan es van assolir 10.005 habitants.

El conf‌licte es limita a aquesta dada.

Com s'ha...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
1 sentencias
  • ATSJ Cataluña 25/2022, 20 de Junio de 2022
    • España
    • 20 Junio 2022
    ...octubre de 2021, escrito de preparación de recurso de casación por infracción de normas de derecho autonómico, contra la sentencia número 3263/2021, de 30 de junio de 2021, dictada por la Sección 5ª de esta Sala de lo ContenciosoAdministrativo del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña, ......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR