STSJ Cataluña 1645/2020, 2 de Junio de 2020

JurisdicciónEspaña
Número de resolución1645/2020
Fecha02 Junio 2020

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA DE CATALUNYA

SALA DEL CONTENCIÓS ADMINISTRATIU

SECCIÓ 3ª

Recurs ordinari nº 343/2017

Part actora: AQUÀTICA ILLES MEDES SOCIETAT LIMITADA UNIPERSONAL

Part demandada: DEPARTAMENT DE TERRITORI I SOSTENIBILITAT

S E N T È N C I A nº 1645

Magistrats / es:

IL·LM. SR. MANUEL TÁBOAS BENTANACHS, PRESIDENT

IL·LMA. SRA. ISABEL HERNÁNDEZ PASCUALIL·LM. SR. HÉCTOR GARCÍA MORAGO

Barcelona, 2 de juny de 2020

LA SECCIÓ 3a DE LA SALA DEL CONTENCIÓS ADMINISTRATIU DEL TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA DE CATALUNYA, en nom de S.M. el Rei i en atenció a allò que disposa l' art 117.1 de la Constitució, ha dictat la present SENTÈNCIA en el recurs contenciós administratiu ordinari núm. 343/2017 seguit entre les parts que segueixen:

En qualitat de part actora, AQUATICA ILLES MEDES SOCIETAT LIMITADA UNIPERSONAL, la qual actua sota la representació del Procurador SR. JESÚS SANZ LÓPEZ, amb l'assistència del Lletrat SR .JOSEP BLANCO I CARBÓ.

Com a part demandada, DEPARTAMENT DE TERRITORI I SOSTENIBILITAT, la qual actua sota la representació i defensa de L'ADVOCACIA DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA.

En la tramitació de les presents actuacions han estat observades les prescripcions legals de rigor.

Ha actuant com a Magistrat ponent l'Il·lm. Sr. Hèctor García Morago, el qual expressa el parer de la Sala.

Matèria: Impugnació d'actes

ANTECEDENTS DE FET

PRIMER

Actuacions administratives impugnades. Parts. Pretensions

A través de les presentes actuacions AQUÀTICA ILLES MEDES, S.L ha impugnat la Resolució adoptada el dia 25 de maig de 2016 per la DIRECCIÓ GENERAL DE POLÍTIQUES AMBIENTALS (DEPARTAMENT DE TERRITORI I SOSTENIBILITAT DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA -DTS-) en mèrits de la qual es declarà la inadmissibilitat de la sol·licitud formulada per l'ara actora el dia 4 de març de 2015.

SEGON

Per la representació processal de la part actora es va interposar el present recurs contenciós administratiu, i admès a tràmit i rebut l'expedient administratiu, li va ser lliurat i va deduir escrit de demanda, en el qual després de consignar els fets i fonaments de dret que va considerar d'aplicació, va concloure sol·licitant que es dictés Sentència estimatòria de la demanda articulada.

TERCER

Conferit trasllat a la part demandada, aquesta es va oposar a la demanda en els termes que seran de veure .

QUART

Rebudes les actuacions a prova, es van practicar les pertinents amb el resultat que obra a les actuacions i es va continuar el procés pel tràmit de conclusions succintes. Finalment es va assenyalar data i hora per a votació i veredicte, la qual cosa ha tingut lloc el dia 4 de març de 2020.

FONAMENTS DE DRET

PRIMER

Actuacions administratives impugnades. Parts. Pretensions

A través de les presentes actuacions AQUÀTICA ILLES MEDES, S.L ha impugnat la Resolució adoptada el dia 25 de maig de 2016 per la DIRECCIÓ GENERAL DE POLÍTIQUES AMBIENTALS (DEPARTAMENT DE TERRITORI I SOSTENIBILITAT DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA -DTS-) en mèrits de la qual es declarà la inadmissibilitat de la sol·licitud formulada per l'ara actora el dia 4 de març de 2015.

Es tractava d'una sol·licitud que tenia com a propòsit el de veure revisada d'of‌ici una Resolució adoptada el 2 de juliol de 2004 per la DIRECCIÓ GENERAL DE MEDI NATURAL I DIVERSITAT, a través de la qual AQUÀTICA ILLES MEDES, S.L es veié exclosa de l'acreditació temporal per tal de gestionar autoritzacions d'immersió sense mitjans de respiració artif‌icial (grup A).

Com molt bé a resumit la demandada, la recurrent pretén que es revisi l'expedient administratiu i que es declarin nules de ple dret les actuacions administratives que vinguessin a suposar l'exclusió de la recurrent de la dita acreditació temporal per a gestionar autoritzacions d'immersió sense mitjans de respiració artif‌icial (Grup A), essent-li atorgada aquesta acreditació temporal, i que subsidiàriament es f‌ixi una indemnització de danys i perjudicis.

Es tracta de pretensions a les quals s'hi ha oposat el DTS i que l'actora ha pretés justif‌icar amb un conjunt de retrets que podríem resumir així:

-La documentació presentada amb la sol·licitud d'acreditació temporal per tal de gestionar autoritzacions d'immersió sense mitjans de respiració artif‌icial era suf‌icient per a l'atorgament de la mateixa en favor de l'actora i la denegació no s'atenia Dret.

- La denegació es va fer amb infracció de l' article 62.1 e) LPAC atès que es va atorgar a les entitats concurrents un tràmit d'esmena en el qual se'ls hauria permès presentar nova documentació.

- En el tràmit de concurrència l' Administració hauria acceptat sol·licituds que no reunien les condicions requerides al plec de condicions.

- Les resolucions d'atorgament d'acreditació temporal a favor de MEDAS POSEIDON SA i START DERIVADA SL NEPTUNO DIVING CENTER van vulnerar drets fonamentals i eren constitutives d'infracció penal.

- Defectes d'ordre divers en la valoració de la documentació presentada per altres entitats concurrents i

- El fet que AQUATICA ja disposés de la llicència municipal requerida per haver estat estimada per silenci positiu.

SEGON

Normativa aplicable

Per tal de resoldre la present controvèrsia haurem d'estar a les previsions de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú (LPAC), atès que la sol·licitud de revisió d'of‌ici formulada per l'actora es presentà en data 4 de març de 2015, quan encara faltava més d'un any perquè entrés en vigor la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

L' art. 102 LPAC era del següent tenor literal:

Artículo 102. Revisión de disposiciones y actos nulos.

  1. Las Administraciones públicas, en cualquier momento, por iniciativa propia o a solicitud de interesado, y previo dictamen favorable del Consejo de Estado u órgano consultivo equivalente de la Comunidad Autónoma,

    si lo hubiere, declararán de of‌icio la nulidad de los actos administrativos que hayan puesto f‌in a la vía administrativa o que no hayan sido recurridos en plazo, en los supuestos previstos en el artículo 62.1.

  2. Asimismo, en cualquier momento, las Administraciones públicas de of‌icio, y previo dictamen favorable del Consejo de Estado u órgano consultivo equivalente de la Comunidad Autónoma si lo hubiere, podrán declarar la nulidad de las disposiciones administrativas en los supuestos previstos en el artículo 62.2.

  3. El órgano competente para la revisión de of‌icio podrá acordar motivadamente la inadmisión a trámite de las solicitudes formuladas por los interesados, sin necesidad de recabar dictamen del Consejo de Estado u órgano consultivo de la Comunidad Autónoma, cuando las mismas no se basen en alguna de las causas de nulidad del artículo 62 o carezcan manif‌iestamente de fundamento, así como en el supuesto de que se hubieran desestimado en cuanto al fondo otras solicitudes sustancialmente iguales.

  4. Las Administraciones públicas, al declarar la nulidad de una disposición o acto, podrán establecer, en la misma resolución, las indemnizaciones que proceda reconocer a los interesados, si se dan las circunstancias previstas en los artículos 139.2 y 141.1 de esta Ley; sin perjuicio de que, tratándose de una disposición, subsistan los actos f‌irmes dictados en aplicación de la misma.

  5. Cuando el procedimiento se hubiera iniciado de of‌icio, el transcurso del plazo de tres meses desde su inicio sin dictarse resolución producirá la caducidad del mismo. Si el procedimiento se hubiera iniciado a solicitud de interesado, se podrá entender la misma desestimada por silencio administrativo.

    L' art. 62.1 LPAC precisava les causes de nul·litat radical en els termes que segueixen:

  6. Los actos de las Administraciones Públicas son nulos de pleno derecho en los casos siguientes:

    1. Los que lesionen el contenido esencial de los derechos y libertades susceptibles de amparo constitucional.

    2. Los dictados por órgano manif‌iestamente incompetente por razón de la materia o del territorio.

    3. Los que tengan un contenido imposible.

    4. Los que sean constitutivos de infracción penal o se dicten como consecuencia de ésta.

    5. Los dictados prescindiendo total y absolutamente del procedimiento legalmente establecido o de las normas que contienen las reglas esenciales para la formación de la voluntad de los órganos colegiados.

    6. Los actos expresos o presuntos contrarios al ordenamiento jurídico por los que se adquieren facultades o derechos cuando se carezca de los requisitos esenciales para su adquisición.

    7. Cualquier otro que se establezca expresamente en una disposición de rango legal.

    I l'art. 106 de la mateixa Llei especif‌icava que:

    Las facultades de revisión no podrán ser ejercitadas cuando por prescripción de acciones, por el tiempo transcurrido o por otras circunstancias, su ejercicio resulte contrario a la equidad, a la buena fe, al derecho de los particulares o a las leyes.

    En un altre ordre de coses, haurem de tenir present l' art. 4.1 LJCA, segons el qual:

    La competencia del orden jurisdiccional contencioso-administrativo se extiende al conocimiento y decisión de las cuestiones prejudiciales e incidentales no pertenecientes al orden administrativo, directamente relacionadas con un recurso contencioso-administrativo, salvo las de carácter constitucional y penal y lo dispuesto en los Tratados internacionales.

    La qual cosa vol dir que l'apreciació de la nul·litat dels actes administratius impugnats fonamentada en la comissió d'un delicte de caràcter determinant, hauria d'haver vingut precedida d'una acció penal promoguda per l'ara recurrent.

TERCER

Itinerari seguit per la demandant

La Resolució de 2 de juliol de 2004 va ser impugnada en alçada per l'actora.

L'alçada va ser desestimada per Resolució de 28 de setembre de 2004.

Enlloc de deduir recurs contenciós administratiu, l'actora interposà recurs de reposició,...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR