STSJ Cataluña 1336/2019, 4 de Noviembre de 2019

PonenteEDUARDO RODRIGUEZ LAPLAZA
ECLIES:TSJCAT:2019:12196
Número de Recurso57/2019
ProcedimientoRecurso de apelación
Número de Resolución1336/2019
Fecha de Resolución 4 de Noviembre de 2019
EmisorSala de lo Contencioso

REC. APELACIÓN núm.: 57/2019

Ponente: Ilmo. Sr. D. Eduardo Rodríguez Laplaza

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTICIA DE CATALUÑA

Sala de lo Contencioso Administrativo

Sección Primera

Sentencia núm. 1336/2019

Ilmos. Sres.

Dña. MARÍA ABELLEIRA RODRÍGUEZ, presidente

D. EDUARDO RODRÍGUEZ LAPLAZA

D. JUAN ANTONIO TOSCANO ORTEGA

En la ciudad de Barcelona, a cuatro de noviembre de dos mil diecinueve.

LA SALA DE LO CONTENCIOSO ADMINISTRATIVO DEL TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTICIA DE CATALUÑA (SECCIÓN TERCERA), ha pronunciado la siguiente SENTENCIA en el recurso de apelación sentencia número 57/2019, en que es parte apelante "Red Eléctrica de España, S.L.", representada por el Procurador D. Francisco Javier Manjarín Albert, siendo parte apelada el Ayuntamiento de Aitona, representado por el Procurador D. José Luis Rodrigo Gil. Es Ponente el Ilmo. Sr. D. EDUARDO RODRÍGUEZ LAPLAZA, Magistrado de esta Sala, quien expresa el parecer de la misma.

ANTECEDENTES DE HECHO
PRIMERO

En el recurso contencioso-administrativo número 211/2018 tramitado en el Juzgado de lo Contencioso Administrativo de Lérida, el 10 de octubre de 2018 se dictó sentencia fallando:

"Desestimar la demanda interpuesta por la entidad Red Eléctrica Española contra la Resolución de 12 de marzo de 2018 por la que se desestimaba el recurso interpuesto contra las liquidaciones de la tasa por utilización privativa o aprovechamiento especial del dominio público local de las instalaciones de transporte de energía eléctrica, gas, agua e hidrocarburos e impugnación indirecta contra la Ordenanza Fiscal nº 15 del Ayuntamiento de Aitona reguladora de la referida tasa que se confirma en su integridad"

SEGUNDO

Contra la referida sentencia la parte actora interpuso recurso de apelación, elevándose las actuaciones a la Sala de lo Contencioso Administrativo del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña.

La apelante suplica sentencia por la que:

"(...) se revoque la sentencia recurrida; se estime el recurso contencioso-administrativo, con declaración de ilegalidad de los regímenes de cuantificación y gestión de la tasa impugnados, contenidos en la Ordenanza fiscal nº 15 del Ayuntamiento de Aitona (...) publicada en el "Boletín Oficial de la provincia de Lérida" nº 241, de 16 de diciembre de 2015; y se anulen y dejen sin efecto las liquidaciones tributarias impugnadas"

Los preceptos concretamente cuestionados por la apelante, según resulta del escrito de demanda que delimitó el debate procesal en la instancia, son los siguientes, que se reproducen aquí, para mayor claridad del presente enjuiciamiento:

"Article 4. Bases, tipus i quotes tributàries

Constitueix la quota tributària la continguda en les tarifes que figuren en l'annex, d'acord amb el que preveu l'article 24.1.a) del TRLRHL, per la utilització privativa o l'aprofitament especial del domini públic local.

L'import de les taxes previstes per aquesta utilització privativa o l'aprofitament especial del domini públic local, es fixa prenent com a referència el valor que tindria en el mercat la utilitat derivada de la utilització o aprofitament si els béns afectats no fossin de domini públic.

Amb aquesta finalitat i d'acord amb l'article 24.1 a) del TRLRHL, atenent la naturalesa específica de la utilització privativa o de l'aprofitament especial, es generarà la quota tributària corresponent per a elements com ara torres, suports, pals, canonades, línies, conductors, repetidors, etc., que s'assenten i travessen béns d'ús, domini o servei públic i béns comunals i que, en conseqüència, no tenint els subjectes passius la propietat sobre els terrenys afectats, minven, no obstant, el seu aprofitament comú o públic i obtenen sobre aquests béns una utilització privativa o un aprofitament especial per a la seva pròpia activitat empresarial.

La quota tributària es troba a partir de calcular, primer, la base imposable que ve donada pel valor total de l'ocupació, sòl i instal·lacions, depenent del tipus d'instal·lació, destí i classe que reflecteix l'estudi, a la qual s'ha d'aplicar el tipus impositiu que recull el mateix estudi en atenció a les prescripcions de les normes sobre cessió de béns d'ús i domini públic, de forma que la quota no resulta d'un valor directe d'instal·lacions i ocupacions, que és allò que constitueix la base imposable, sinó del resultat d'aplicar a aquesta el tipus impositiu.

Article 6. Normes de gestió

  1. La taxa s'exigirà normalment en règim d'autoliquidació. També s'exigirà mitjançant liquidació i notificació de les quotes al subjecte passiu quan no existeixi autoliquidació o no es presenti declaració pel subjecte passiu pel que fa als elements i altres per calcular les quotes tributàries.

  2. Les quantitats exigibles d'acord amb les tarifes s'han de liquidar per cada aprofitament sol·licitat o realitzat i per cada utilització privativa de la següent manera:

    1. En els supòsits de concessions de nous aprofitaments, juntament amb la sol·licitud d'autorització per gaudir de l'aprofitament especial, s'ha de presentar degudament complimentat l'imprès d'autoliquidació de la taxa i, en cas contrari, s'ha d'aplicar l'apartat següent.

      Alternativament, poden presentar-se a l'Ajuntament els elements de la declaració a l'objecte que el personal municipal competent presti l'assistència necessària per determinar el deute. En aquest supòsit, s'expedirà un "abonaré" a l'interessat, a l'objecte que pugui satisfer la quota en aquell moment, o en el termini que procedeixi, en els llocs de pagament indicats en el mateix pagaré.

    2. En supòsits d'aprofitaments o utilitzacions ja existents o autoritzats, el pagament de la taxa s'ha d'efectuar en el primer trimestre de cada any. Per tal de facilitar el pagament, o en cas que el subjecte passiu no aporti dades, l'Ajuntament durà a terme la pertinent liquidació i podrà remetre al domicili del subjecte passiu, un document liquidatori apte per permetre el pagament a una entitat bancària col· laboradora o en la caixa municipal.

      No obstant això, la seva no-recepció no invalida l'obligació de satisfer la taxa en el període determinat per l'Ajuntament.

  3. La presentació de les autoliquidacions després del termini fixat al punt 2 d'aquest article comportarà l'exigència dels recàrrecs d'extemporaneïtat, segons el que preveu l' article 27 de la Llei general tributària .

  4. Per raons de cost i eficàcia, quan de la declaració dels ingressos bruts se'n derivi una liquidació de quota inferior a 6 euros, es pot acumular a la següent.

    Article 7. Normes de gestió

  5. Si una vegada verificada l'autoliquidació aquesta fos incorrecta, s'ha de practicar i notificar una liquidació complementària.

  6. En els supòsits de taxes per aprofitaments especials o utilització privativa continuats, objecte d'aquesta ordenança, que té caràcter periòdic, s'ha de notificar personalment mitjançant liquidació, entenent des d'aquest moment l'alta en el registre de contribuents. La taxa d'exercicis successius es podrà notificar personalment al subjecte passiu, o col·lectivament.

  7. Les persones físiques o jurídiques i altres entitats interessades en la concessió d'aprofitaments o en la utilització privativa regulats en aquesta ordenança o titulars de concessions administratives o altres autoritzacions legals, que no comptin amb llicència municipal, hauran de demanar-la i complir els tràmits legals que siguin aplicables, sense que la seva manca els eximeixi del pagament de la taxa.

  8. Un cop autoritzada l'ocupació sobre els béns a què es refereix aquesta ordenança, o efectuada l'ocupació, si no es va determinar amb exactitud la durada de l'autorització que comporti l'aprofitament o la utilització privativa, s'entendrà prorrogada a efectes d'aquesta ordenança fins que es presenti la declaració de baixa pels subjectes passius.

  9. La presentació de la baixa tindrà efectes a partir del dia primer del període natural de temps següent assenyalat en els epígrafs de les tarifes.

    La no-presentació de la baixa determina l'obligació de continuar abonant la taxa.

  10. En cas de devolució del rebut per l'entitat bancària on es troba domiciliat el pagament per causes imputables a l'abonat, aniran a compte d'aquest la totalitat de les despeses que es produeixin amb motiu d'aquesta devolució, inclosa la liquidació dels interessos de demora corresponents."

TERCERO

Turnado a la Sección Tercera de dicho Tribunal, se acordó formar el oportuno rollo, designar Magistrado Ponente y, no habiéndose recibido el proceso a prueba, ni dado trámite de vista o conclusiones, declarar conclusas las actuaciones, señalándose finalmente para votación y fallo del recurso el día 23 de octubre de 2019, en que la misma ha tenido efectivamente lugar.

FUNDAMENTOS DE DERECHO
PRIMERO

Como se ha adelantado en los antecedentes de hecho, el presente recurso contencioso administrativo tiene por objeto sentencia de 10 de octubre de 2018, del Juzgado de lo Contencioso Administrativo de Lérida, en cuya virtud se decide la desestimación del recurso contencioso administrativo formulado por la aquí apelante contra resolución de la Alcaldía del Ayuntamiento de Aitona, de fecha 12 de marzo de 2018, desestimando recurso de reposición contra liquidaciones giradas en concepto de "tasa por utilización privativa o aprovechamiento especial del dominio público local de las instalaciones de transporte de energía eléctrica, gas, agua e hidrocarburos", correspondientes a los ejercicios 2016 y 2017, por importe cada una de 800,48 euros.

La apelante despliega, en su escrito de apelación, las siguientes consideraciones de interés en orden a obtener la revocación del resultado procesal de la instancia, con estimación de su impugnación:

-en la impugnación directa: nulidad de las liquidaciones por traer causa de una ordenanza fiscal disconforme con el ordenamiento jurídico;

-en la impugnación indirecta: 1. La aplicación de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
2 sentencias
  • ATS, 28 de Enero de 2021
    • España
    • 28 Enero 2021
    ...Primera de la Sala de lo Contencioso-Administrativo del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña, que desestimó el recurso de apelación nº 57/2019, interpuesto por la citada mercantil contra la sentencia de 10 octubre de 2018 del Juzgado de lo Contencioso-Administrativo nº 1 de Lérida que ......
  • STS 538/2022, 5 de Mayo de 2022
    • España
    • 5 Mayo 2022
    ...la sentencia dictada el 4 de noviembre de 2019 por el Tribunal Superior de Justicia de Cataluña (" TSJC"), en el recurso de apelación núm. 57/2019. Ha sido parte recurrida el Ayuntamiento de Aitona, representado por el procurador de los Tribunales don Jacobo de Gandarillas Martos, bajo la d......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR