STSJ Islas Baleares 295/2020, 23 de Junio de 2020

PonenteGABRIEL FIOL GOMILA
ECLIES:TSJBAL:2020:465
Número de Recurso417/2017
ProcedimientoProcedimiento ordinario
Número de Resolución295/2020
Fecha de Resolución23 de Junio de 2020
EmisorSala de lo Contencioso

T.S.J.ILLES BALEARS SALA CON/AD

PALMA DE MALLORCA

SENTENCIA: 00295/2020

N.I.G: 07040 33 3 2017 0000410

Procedimiento: PO PROCEDIMIENTO ORDINARIO 0000417 /2017 /

Sobre DOMINIO PUBLICO Y BIENES PATRIMONIALES

De D/ña. Teodosio

Abogado: JOSE MIGUEL HERNANDEZ GIL

Procurador: JOSE ANTONIO CABOT LLAMBIAS

Contra D/ña. TRIBUNAL ECONOMICO ADMINISTRATIVO REGIONAL DE LES ILLES BALEARS

Abogado: ABOGADO DEL ESTADO

SENTÈNCIA

Il·lès. Srs.

PRESIDENT:

Gabriel Fiol Gomila.

MAGISTRATS:

Pablo Delfont Maza.

Carmen Frigola Castillón.

Palma, a 23 de juny de 2020

VISTES per la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears les actuacions número 417 de 2017, dimanants del recurs contenciós administratiu seguit entre parts, d'una, com a demandant, el Sr. Teodosio, representat pel procurador dels Tribunals Sr. Cabot LLambias i assistit per l'advocat Sr. Hernández Gil, i, d'altra, com a Administració demandada, la General de l'Estat, representada i assistida pel seu advocat.

L'objecte del recurs és la resolució dictada el dia 7 de setembre de 2015 pel Tribunal Econòmic Administratiu Regional en Illes Balears, la qual va desestimar la reclamació econòmica administrativa articulada pel Sr. Teodosio contra acord de la Inspecció Regional de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària del dia 25 d'octubre de 2013, desestimant recurs de reposició contra anterior del dia 12 d'agost de 2013, imposant-li una sanció de 10.000 € per la comissió d'una infracció greu de l' art. 203 de la Llei General Tributària.

La quantia es fixà en 10.000 €.

El procediment seguit ha estat el del tràmit del procediment ordinari previst a la Llei Jurisdiccional 29/1998.

L'Il·lm. Sr. Gabriel Fiol i Gomila, President de la Sala, en qualitat de magistrat ponent, expressa el parer del Tribunal.

= ANTECEDENTS DE FET =

1r.- Interposat el recurs en el termini prefixat en la Llei Jurisdiccional se li donà el tràmit processal adequat, ordenant-se reclamar l'expedient administratiu i anunciar la seva incoació.

2n.- Rebut l'expedient administratiu es va posar de manifest en Secretaria a la part recurrent perquè formalitzés la demanda. La referida demanda fou deduïda dins el termini legal al·legant-se en ella els fets i fonaments de dret que s'estimaren necessaris en ordre a les seves pretensions i interessant de la Sala que es dictés sentència estimatòria del recurs per ser contraris a l'ordenament jurídic els actes administratius impugnats.

3r.- Donat trasllat de l'escrit de demanda a la representació de l'Administració demandada perquè la contestés, així ho va fer en temps i forma, oposant-se a ella i suplicant que es dictés sentència confirmatòria dels actes administratius recorreguts.

4r.- Per provisió es declarà conclosa la discussió escrita, ordenant-se portar les actuacions a la vista, amb citació de les parts per a sentència s'assenyalà a continuació, per a la votació i decisió, el dia 27 de febrer de 2020.

FONAMENTS DE DRET

PRIMER .- Hem assenyalat a l'encapçalament, que la revisió jurisdiccional ho era de la resolució dictada el dia 7 de setembre de 2015 pel Tribunal Econòmic Administratiu Regional en Illes Balears, la qual va desestimar la reclamació econòmica administrativa articulada pel Sr. Teodosio contra acord de la Inspecció Regional de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària del dia 25 d'octubre de 2013, desestimant recurs de reposició contra anterior del dia 12 d'agost de 2013, imposant-li una sanció de 10.000 € per la comissió d'una infracció greu de l' art. 203.5 de la Llei General Tributària.

En concret, es deia i motivava, per quant el Sr. Teodosio, professional mèdic, no havia atès diversos requeriments de la Inspecció per tal de que justifiqués el número de visites realitzades per cada pacient al seu despatx.

A la demanda i contestació, únics escrits del litigi, doncs, ni es va interessar la recepció del litigi a prova ni tampoc el tràmit de conclusions escrites, les parts van perfilar el seu parer en ordre a la bondat o no de la resolució administrativa sancionadora.

La part actora fa dues consideracions, una primera, on assenyala que no hi ha infracció i, altra segona, l'absència de culpabilitat; per últim, afegeix, que d'estimar-se la procedència de la sanció ho seria per un import de 6.000 € ja que abans de finalitzar el procediment sancionador es va donar lloc al requeriment de forma total.

Per la seva part, la direcció lletrada de l'Administració General de l'Estat, addueix la presumpció d'encert i validesa dels articles 57 de la Llei 30/1992, ara el 39.1 de la Llei 39/2015, i que res ha estat desvirtuat, la qual cosa a aquella li pertoca conforme al que es preveu a l' article 105 de la Llei General Tributària. Afirma, en resposta a les consideracions de l'actor, que:

"....éste arguyó que el número de fichas era muy voluminoso, 2000 y que su remisión vulneraría los datos personales de los pacientes salvaguardados por la LOPD, y remitió...13 fichas.

Dicha actitud no es de recibo y vulnera lo dispuesto por el Art. 93.1 LGT, sin que se tratase de archivos médicos amparados por la LOPD, cuando la inspección no pretendía recabar datos médicos individuales, sino magnitudes económicas resultantes de las operaciones médicas, y habida cuenta además de que el requerimiento tributario ordenaba expurgar los nombres de los pacientes, limitándose a incluir en cada ficha el número de HC, con lo que no se vulnera el Art. 93.5 LGT.

Si la inspección tenía ya un listado previo de esas visitas y pacientes, el requerimiento de copias fehacientes de las mismas tiene por objeto la comprobación de los tributos correspondientes, depurando posibles errores".

SEGON .- La sanció imposada per l'Administració va trobar la seva cobertura jurídica en l' art. 203 de la Llei General Tributària que regula, específicament, les infraccions tributàries per resistència, obstrucció, excusa o negativa a les actuacions de l'Administració Tributària. En concret:

"Se entiende producida esta circunstancia cuando el sujeto infractor, debidamente notificado al efecto, haya realizado actuaciones tendentes a dilatar, entorpecer o impedir las actuaciones de la Administración tributaria en relación con el cumplimiento de sus obligaciones.

Entre otras, constituyen resistencia, obstrucción, excusa o negativa a las actuaciones de la Administración tributaria las siguientes conductas:

  1. No facilitar el examen de documentos, informes, antecedentes, libros, registros, ficheros, facturas, justificantes y asientos de contabilidad principal o auxiliar, programas y archivos informáticos, sistemas operativos y de control y cualquier otro dato con trascendencia tributaria.

  2. No atender algún requerimiento debidamente notificado.

  3. La incomparecencia, salvo causa justificada, en el lugar y tiempo que se hubiera señalado.

  4. Negar o impedir indebidamente la entrada o permanencia en fincas o locales a los funcionarios de la Administración tributaria o el reconocimiento de locales, máquinas, instalaciones y explotaciones relacionados con las obligaciones tributarias.

  5. Las coacciones a los funcionarios de la Administración tributaria".

A continuació, en el 5è. punt de l'esmentat article, es fa referència a quant la resistència, obstrucció, excusa o negativa a les actuacions de l'Administració Tributària va referida a l'aportació o a l'examen de documents, llibres, fitxers, factures, justificants, etc...

Doncs bé, el recurrent nega la major, és a dir, la no existència en el cas de la resistència o obstrucció i que, en conseqüència, la seva conducta no és constitutiva de la infracció. Afirma, sense embuts, que fou palès el coneixement per part de la Inspecció de la identitat de tots i cadascun dels seus pacients, i, fins i tot, molt anterior al moment en què es va formalitzar el present expedient sancionador.

En concret i al llarg del procediment inspector, de manera concreta s'havia identificat i relacionat en relació amb el Dr. Teodosio, la totalitat dels seus pacients i la facturació emesa per cada visita a cadascun d'ells.

En definitiva, segueix afirmant, l'excusa negativa o obstrucció a l'actuació inspectora no es va produir. La identitat dels pacients i les visites realitzades pels mateixos amb el detall, a més de la data de cada visita, va estar en poder de la Inspecció sense que existís negativa a facilitar aquesta informació. En concret es van aportar relacions de factures emeses per ell - el recurrent Dr. Teodosio -. Relació que fou acompanyada i que ve referida a les diligències aixecades per l'Administració el dia 30 de maig i17 de juliol de 2012 amb més el...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR