STSJ Islas Baleares 532/2017, 1 de Diciembre de 2017

PonenteGABRIEL FIOL GOMILA
ECLIES:TSJBAL:2017:1048
Número de Recurso371/2013
ProcedimientoContencioso
Número de Resolución532/2017
Fecha de Resolución 1 de Diciembre de 2017
EmisorSala de lo Contencioso

ILLES BALEARS SALA CON/AD PALMA DE MALLORCA

SENTENCIA: 00532/2017

SENTÈNCIA núm. 532

Il lès. Srs. PRESIDENT:

Gabriel Fiol Gomila.

MAGISTRATS:

Pablo Delfont Maza.

Carmen Frigola Castillón.

-------------------------Palma, a 01 de desembre de 2017

VISTES per la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears les actuacions número 371 de 2013, dimanants del recurs contenciós administratiu seguit entre parts, d'una, com a demandant, la mercantil Mar y Golf Ibiza SL., representada pel procurador dels Tribunals Sr. Colom Ferrà i assistida per l'advocat Sr. Mir Capellà, i, d'altra, com a Administració demandada, la de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, representada i assistida pel seu advocat.

L'objecte del recurs és la resolució dictada de forma presumpta per la ficció legal del silenci administratiu, desestimant la petició de responsabilitat patrimonial instada per la mercantil Mar y Golf SL. a la Conselleria de Mobilitat i Ordenació del Territori del Govern de les Illes Balears el dia 17 de juny de 2009 com a conseqüència de l'aprovació pel Parlament de les Illes Balears de la Llei 4/2008, de 14 de maig, sobre mesures urgents per a un desenvolupament sostenible, publicada que fou en el BOIB núm. 68 del dia 17 de maig de 2008.

La quantia es fixà en 2.533.098,48 ?.

El procediment seguit ha estat el del tràmit previst a la Llei Jurisdiccional 29/1998.

L'Il lm. Sr. Gabriel Fiol Gomila, President de la Sala, en qualitat de magistrat ponent, expressa el parer del Tribunal.

= ANTECEDENTS DE FET =

1r.- Interposat el recurs en el termini prefixat en la Llei Jurisdiccional se li donà el tràmit processal adequat, ordenant-se reclamar l'expedient administratiu i anunciar la seva incoació.

2n.- Rebut l'expedient administratiu es va posar de manifest en Secretaria a la part recurrent perquè formalitzés la demanda. La referida demanda fou deduïda dins el termini legal al legant-se en ella els fets i fonaments

de dret que s'estimaren necessaris en ordre a les seves pretensions i interessant de la Sala que es dictés sentència estimatòria del recurs per ser contraris a l'ordenament jurídic els actes administratius impugnats.

3r.- Donat trasllat de l'escrit de demanda a la representació de l'Administració demandada perquè la contestés, així ho va fer en temps i forma, oposant-se a ella i suplicant que es dictés sentència confirmatòria dels actes administratius recorreguts.

4r.- A través del corresponent Acte es rebé el plet a prova que devia versà sobre els punts de fet interessats per la part actora. Proposta i admesa que fou en forma, es practicà amb el resultat que és de veure a les actuacions.

5è.- Per provisió es declarà conclosa la discussió escrita i el període probatori, ordenant-se portar les actuacions a la vista, amb citació de les parts per a sentència, acordant que aquestes formularan les conclusions per escrit; cosa que així varen fer, i s'assenyalà a continuació, per a la votació i decisió, el dia 29 de setembre de 2015, assenyalant-se de ben nou pel dia 10 de novembre següent.

En tant hi podia haver-hi incidència en el cas del Decret Llei 1/2016, de 12 de gener, el Tribunal va acordar la suspensió i donar trasllat a les parts perquè en fessin les al legacions que estimessin més oportunes. El tràmit es va seguir i s'assenyalà nova votació pel dia 13 de setembre de 2015, havent-se superat el termini per dictar sentència donat el volum d'assumptes per a votació i decisió. Una posterior provisió va suspendre l'assenyalament i ho va fer de ben nou pel dia 15 de novembre de 2015. Fou novament suspès en la contemplació que podia existir incidència en el cas del Decret Llei 1/2016. Es va donar trasllat als litigants per al legacions. En la seva contemplació i efectuades que foren es va assenyalar pel dia 13 de setembre de 2016.

Analitzades les actuacions i en la consideració que el dictamen evacuat per l'arquitecte Sr. Salvador no reflectia degudament la valoració pretesa i interessada respecte a les parcel les propietat de la part actora, vàrem fer us de les facultats contemplades a l' article 60 de la Llei jurisdiccional i acordàrem per a millor proveir la pràctica d'una nova pericial que havien de dur a terme els arquitectes Srs. Virgilio, Carlos Miguel i Juan Manuel, tal com ho havien fet a altres contenciosos en què s'analitzaven supòsits espacials molt semblants. A la fi el primer dels citats va elaborar el dictamen. Del seu resultat es va donar trasllat a les parts. Varen interessar aclariments i formularen, després al legacions finals.

El Tribunal va proveir assenyalant votació i decisió per al dia 21 de novembre de2017.

FONAMENTS DE DRET

PRIMER

Hem assenyalat a l'encapçalament, que la revisió jurisdiccional ho era de la resolució, dictada de forma presumpta per la ficció legal del silenci administratiu, desestimant la petició de responsabilitat patrimonial instada per la mercantil Mar y Golf SL. a la Conselleria de Mobilitat i Ordenació del Territori del Govern de les Illes Balears el dia 17 de juny de 2009 com a conseqüència de l'aprovació pel Parlament de les Illes Balears de la Llei 4/2008, de 14 de maig, sobre mesures urgents per a un desenvolupament sostenible, publicada que fou en el BOIB núm. 68 del dia 17 de maig de 2008.

Amb l'entrada en vigor de la referida llei foren desclassificades les parcel les urbanes propietat de la part actora identificades amb els números 52, 53.a, 53.b, 54.a, 54.b, 54.c, 49, 50, 51.a i 51.b ubicades a la urbanització de Roca Llisa en el terme municipal de Santa Eulària des Riu (Eivissa).

La petició que s'articula ho és per tal de ser indemnitzada l'actora i a càrrec del Govern Balear en la quantia de

2.533.098,48 ?. en tant així aquella valora els danys i perjudicis patits per la referida desclassificació, doncs, afirma, les referides parcel les gaudien, abans de l'entrada en vigor de la Llei 4/2008, de la condició de sòl urbanitzat.

SEGON

El Tribunal, en ocasió de resoldre els contenciosos 775 de 2009, 232, 234, 235 i 362 de 2010, a les sentències 234, 268, 271, 272, 273 i 289 de 18 i 24 de maig de 2016, ja va especificar quins eren els antecedents fàctics de la controvèrsia. Els desenvolupava i a ells, en conseqüència, ens remetem pel que fa a la seva íntegra reproducció. Veiem:

"2º.- la Urbanización Roca Llisa, donde se ubican una parte importante de los terrenos que componen la finca de autos, tenía Plan Parcial aprobado definitivamente el 22 de septiembre de 1.975 y Proyecto de Urbanización también aprobado el 6 de abril de 1.984. El Plan Parcial de Roca LLisa fue incorporado a las NNCCSS de Santa Eularia aprobadas el 23 de junio de 2004 (BOIB nº 90 de 26/6/2004).

El apartado 7.2. de la Memoria de las NNCCSS de 2004 incluye Roca Llisa dentro de los sectores del suelo urbanizable y el grado de ejecución de las obras urbanizadoras y de edificación es desigual en el conjunto de la Urbanización. Su clasificación en ese concreto planeamiento es de suelo urbanizable con Plan Parcial y Proyecto de urbanización aprobado. Su calificación a tenor del cuadro existentes en esas NNSS es: uso

residencial, unifamiliar 6 (U6) con tipología edificatoria aislada, una parcela mínima de 1.200 m2 de superficie; ancho mínimo de parcela 25 m; edificabilidad 0'25m2/m2; volumen máximo permitido 1.500 m3; altura máxima 7 metros y número de plantas 2, (planta baja más planta piso; Intensidad de uso 1 vivien/1.200m2 1 vivienda por parcela.

  1. - el Plan Territorial de Ibiza y Formentera aprobado el 21 de Marzo de 2005 establece un régimen transitorio para la zona de forma que, hasta que se adapte el planeamiento al PTI ese suelo queda clasificado como suelo urbanizable con Plan Parcial aprobado y remite a las reglas de ordenación provisional de las NNSS vigentes.

  2. - A la entrada en vigor del Decreto ley 1/2007 de 23 de noviembre de medidas cautelares hasta la aprobación de normas de protección de áreas de especial valor ambiental para las Illes Balears (BOIB nº 176 ext. 24/11/2007), que entró en vigor al siguiente día de su publicación en el BOIB, por aplicación del artículo 1 de esa disposición en tanto no entrara en vigor la ley de medidas urgentes para un desarrollo territorial sostenible en las Illes Balears, quedaron imposibilitados de ejecutarse los planes parciales o proyectos de urbanización, y no se podían conceder o ejecutar licencias de edificación y uso del suelo en aquellos terrenos que se encontraban incluidos en sus ámbitos, entre los cuales estaba el paraje de los terrenos de autos.

  3. - La Disposición Adicional 7.3 de las NNCCSS de Santa Eularia aprobadas en 2004 señalan que en tanto no se revise el PGOU y no se establezcan las determinaciones definitivas en la ordenación en el ámbito de Roca LLisa queda prohibida la apertura de nuevos viales, segregaciones y ejecución de nuevas obras de urbanización o dotación de servicios".

6è.- El 21 de març de 2005 fou aprovat el Pla territorial d'Eivissa i Formentera, el qual va establir un règim transitori per a la zona de forma que, mentrestant no s'adaptés el planejament al PTI, el sòl quedava classificat com a sòl urbanitzable amb Pla parcial aprovat amb remissió a les regles d'ordenació provisional de les Normes Subsidiàries, aleshores vigents.

7è.- L'entrada en vigor del Decret llei 1/2007, de 23 de novembre, que ho fou el dia 25 del dit mes i any, va determinar, segons la redacció continguda a l'article 1, que mentrestant no entrés en vigor la Llei de mesures urgents per a un desenvolupament territorial sostenible a les Illes Balears, quedaven impossibilitats d'executarse els plans parcials o projectes d'urbanització i no es podien concedir o executar llicències d'edificació i ús del sòl en els terrenys inclosos, clar està, dins l'àmbit al que ara donem resposta, Roca Llisa.

8è.- L'entrada en vigor, posteriorment, de la Llei 4/2008, de 14 de maig, va suposar, conforme al...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR