STSJ Cataluña 71/2018, 25 de Enero de 2018

PonenteHECTOR GARCIA MORAGO
ECLIES:TSJCAT:2018:443
Número de Recurso402/2015
ProcedimientoRecurso de apelación. Contencioso
Número de Resolución71/2018
Fecha de Resolución25 de Enero de 2018
EmisorSala de lo Contencioso

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA DE CATALUNYA

SALA DEL CONTENCIÓS ADMINISTRATIU

SECCIÓ 3ª

Recurs d'apel lació núm. 402/2015

Jutjat Contenciós Administratiu núm. 6 de Barcelona

Procediment ordinari núm. 530/2011-A

Apel lant: IL LM. AJUNTAMENT DE LES FRANQUESES DEL VALLÈS

Representant de l'apel lant: SR. IGNACIO DEN ANZIZU PIGEM, Procurador

Coapel lant: DEPARTAMENT DE TERRITORI I SOSTENIBILITAT DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA

Representant del coapel lant: ADVOCACIA DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA

Apel lats: GRUP CABRERA PROMO 2001, S.L; RIPOLLET 2000, S.L; PROIM-05, S.L; UNIPARK 2000, S.L; COMERCIAL VILA VILA, S.A i OLFIELD, S.A

Representant dels l'apel lats: SRA. MARIA ISABEL PEREIRA MAÑAS, Procuradora

S E N T È N C I A núm. 71

Magistrats/ades:

IL LM. SR. MANUEL TÁBOAS BENTANACHS, President

IL LMA. SRA. ISABEL HERNÁNDEZ PASCUAL

IL LM. SR. HÉCTOR GARCÍA MORAGO

Barcelona, 25 de gener de 2018

LA SALA CONTENCIOSA ADMINISTRATIVA DEL TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA DE CATALUNYA (SECCIÓ 3ª), en nom de S.M el Rei i de conformitat amb allò que disposa l' art 117.1 de la Constitució, ha pronunciat la SENTÈNCIA que segueix, a les actuacions del recurs d'apel lació núm. 402/2015, amb les parts que segueixen: Com a apel lant, IL LM. AJUNTAMENT DE LES FRANQUESES DEL VALLÈS -representat pel Procurador SR. IGNACIO ANZIZU PIGEM i assistit pel Lletrat SR. JOSEP MARIA PESQUER GARRIGA-. Com a coapel lat, EL DEPARTAMENT DE TERRITORI I SOSTENIBILITAT DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA -representat i assistit per L'ADVOCACIA DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA-. I com a apel lats, GRUP CABRERA PROMO 2001,

S.L; RIPOLLET 2000, S.L; PROIM-05, S.L; UNIPARK 2000, S.L; COMERCIAL VILA VILA, S.A; i OLFIELD, S.A -representats per la Procuradora SRA. MARIA ISABEL PEREIRA MAÑAS i assistits pel Lletrat SR. FRANCESC SÁNCHEZ PÉREZ-.

Ha actuat com a Magistrat ponent l'Il lm. Sr. HÉCTOR GARCÍA MORAGO, el qual expressa el parer de la Sala.

ANTECEDENTS DE FET

PRIMER

En el sí del procediment ordinari núm. 530/2011-A, el Jutjat Contenciós Administratiu núm. 6 de Barcelona dictà la Sentència núm. 148, de 9 de juliol de 2015, amb el veredicte que segueix:

Primer.- Estimar parcialment el recurs contenciós administratiu interposat per les mercantils GRUP CABRERA PROMO 2001 SL, RIPOLLET 2000 SL y PROIM-05 SL contra AJUNTAMENT DE LES FRANQUESES DEL VALLÉS i anul lar l'acord de la Junta de Govern Local de 19 de maig de 2011 mitjançant el qual es va aprovar definitivament la liquidació definitiva de les quotes urbanístiques per al finançament de les obres d'urbanització del sector P de Les Franqueses del Vallès, en allò que fa referència a la inclusió del cost de construcció del pont sobre el riu Congost que s'ha d'excloure, així com les despeses de Gestió i Administració per manca de justificació.

Segon.- Plantejar la qüestió d'il legalitat dels articles 240 i 251 de la Normativa Urbanística de la Revisió del Pla General d'Ordenació de Les Franqueses del Vallès, aprovat definitivament per la Comissió Territorial d'Urbanisme de Barcelona, en data 18 de juny de 2009.

Tercer.- Desestimar la resta de pretensions formulades.

Quart.- No fer cap pronunciament sobre les costes processals.

SEGON

Disconforme amb el veredicte, la Corporació local demandada deduí apel lació, a la qual s'hi oposaren en temps i forma les mercantils ara apel lades.

TERCER

Un cop elevades les actuacions a aquesta Sala, es va acordar formar-ne aquest rotlle d'apel lació i, un cop verificats els tràmits processals pertinents s'assenyalà el dia 7 de juny de 2017 per tal de votar i decidir. Tanmateix, per Provisió de 6 de juny de 2017 es suspengué aquest assenyalament amb la finalitat que el DEPARTAMENT DE TERRITORI I SOSTENIBILITAT DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA es pogués pronunciar sobre la impugnació indirecta del planejament urbanístic presa en consideració per la Sentència d'instància; la qual cosa es produí el dia 1 de setembre de 2017, donant lloc a un nou assenyalament que finalment s'ha verificat en data 24 de gener de 2018.

QUART

En la tramitació d'aquest recurs d'apel lació han estat observades les prescripcions legals de rigor.

FONAMENTS DE DRET

PRIMER

Tal com ja hem expressat, en el sí del procediment ordinari núm. 530/2011-A, el Jutjat Contenciós Administratiu núm. 6 de Barcelona dictà la Sentència núm. 148, de 9 de juliol de 2015, amb el veredicte que segueix:

Primer.- Estimar parcialment el recurs contenciós administratiu interposat per les mercantils GRUP CABRERA PROMO 2001 SL, RIPOLLET 2000 SL y PROIM-05 SL contra AJUNTAMENT DE LES FRANQUESES DEL VALLÉS i anul lar l'acord de la Junta de Govern Local de 19 de maig de 2011 mitjançant el qual es va aprovar definitivament la liquidació definitiva de les quotes urbanístiques per al finançament de les obres d'urbanització del sector P de Les Franqueses del Vallès, en allò que fa referència a la inclusió del cost de construcció del pont sobre el riu Congost que s'ha d'excloure, així com les despeses de Gestió i Administració per manca de justificació.

Segon.- Plantejar la qüestió d'il legalitat dels articles 240 i 251 de la Normativa Urbanística de la Revisió del Pla General d'Ordenació de Les Franqueses del Vallès, aprovat definitivament per la Comissió Territorial d'Urbanisme de Barcelona, en data 18 de juny de 2009.

Tercer.- Desestimar la resta de pretensions formulades.

Quart.- No fer cap pronunciament sobre les costes processals.

El veredicte anterior vingué precedit dels fonaments jurídics que tot seguit passem a transcriure:

"Primer.- L'objecte d'aquest recurs és l'acord de la Junta de Govern Local de 19 de maig de 2011 mitjançant el qual es va aprovar definitivament la liquidació definitiva de les quotes urbanístiques per al finançament de les obres d'urbanització del sector P de Les Franqueses del Vallès. També interposa recurs indirecte contra els següents acords:

- Projecte de reparcel lació del pla Parcial del sector P de Les Franqueses del Vallès,

- Articles 240 i 251 de la Normativa Urbanística de la Revisió del Pla General d'Ordenació de Les Franqueses del Vallès, aprovat definitivament per la Comissió Territorial d'Urbanisme de Barcelona en data 18 de juny de 2009.

Segon

El projecte de reparcel lació va ser aprovat definitivament per la Junta de Govern Local el dia 9 de febrer de 2006 (segons s'exposa al fet primer de la demanda) i el projecte d'urbanització va ser aprovat definitivament el dia 13 d'octubre de 2005.

Pel que fa a la impugnació indirecta que aquí es formula de l'esmentat Projecte de reparcel lació només és viable en relació amb disposicions de caràcter general per la qual cosa, segons reiterada jurisprudència ( SSTSJC núm. 143/2001, de 21 de febrer, núm. 671/1997, de 30 de setembre, STS, Secció 5ª, de 6 de febrer de 2001, entre d'altres), ni el projecte de reparcel lació ni el d'urbanització són disposicions de caràcter general, per la qual cosa no són indirectament impugnables. Això comporta que la impugnació indirecta del Projecte de reparcel lació del Pla Parcial amb ocasió de la posterior exigència de pagament de les quotes urbanístiques no és viable jurídicament. En aquest sentit es pronuncia també la sentència que cita la demandada, de la Secció 3ª del TSJC de 26-10-2006 (rec 891/2002) que va establir:

"...De otro lado, si bien el articulo 26 de la indicada ley permite la impugnación indirecta de los actos que se produjeren en aplicación de las disposiciones de carácter general, fundada en que éstas no sean conformes a derecho, impugnación indirecta que no exige ser anunciada previamente en el escrito de interposición del recurso administrativo, los actos aquí impugnados directamente no constituyen ejecución en ningún caso un proyecto de reparcelación, constitutivo de un mero acto de gestión urbanística, y no de una disposición normativa de planeamiento.

Consecuencia de todo ello es que el perímetro del presente proceso debe quedar ceñido al acto concretamente impugnado en él en forma directa, es decir, al acuerdo de imposición de las cuotas de urbanización de que se trata, y a las pretensiones articuladas en razón del mismo, y no de otros distintos, sobre los que no se efectuará por ello pronunciamiento alguno en la parte dispositiva de esta resolución.

Y siendo así, que en la demanda no se produce ningún argumento específicamente dirigido contra el acuerdo de imposición de cuotas urbanísticas, limitándose a atacar por inadecuada vía, en los términos señalados, el precedente proyecto de reparcelación, sin que tal circunstancia constituya causa de inadmisión del recurso, si que se está en el caso de desestimarlos, ello sin perjuicio de los efectos que sobre el acuerdo aquí impugnado deba producir la estimación parcial del recurso directo que la propia actora interpuso frente al proyecto de reparcelación en los autos de esta Sala número 528 de 2002, a virtud de nuestra sentencia número 232, de 18 de marzo de 2005, donde se consideró finalmente que la superficie de la parcela al mismo aportada por el recurrente debía incrementarse en 237,2 metros cuadrados..."

En conseqüència, l'objecte d'aquest recurs queda limitat a la impugnació directa de l'acord de la Junta de Govern Local de 19 de maig de 2011 mitjançant el qual es va aprovar definitivament la liquidació definitiva de les quotes urbanístiques per al finançament de les obres d'urbanització del sector P de Les Franqueses del Vallès. I també, a la impugnació indirecta dels articles 240 i 251 de la Normativa Urbanística de la Revisió del Pla General d'Ordenació de Les Franqueses del Vallès, aprovat definitivament per la Comissió Territorial d'Urbanisme de Barcelona en data 18 de juny de 2009.

Per tant, només són admissibles les pretensions de la part actora que es dedueixen en relació amb dites impugnacions i no, per tant, les...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR