STSJ Cataluña 293/2018, 19 de Enero de 2018

PonenteMIQUEL ANGEL FALGUERA BARO
ECLIES:TSJCAT:2018:174
Número de Recurso6141/2017
ProcedimientoRecurso de suplicación
Número de Resolución293/2018
Fecha de Resolución19 de Enero de 2018
EmisorSala de lo Social

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA

CATALUNYA

SALA SOCIAL

NIG : 08019 - 44 - 4 - 2014 - 8012130

JCCS

Recurs de Suplicació: 6141/2017

IL LM. SR. MIGUEL ÁNGEL SÁNCHEZ BURRIEL

IL LM. SR. FÉLIX V. AZÓN VILAS

IL LM. SR. MIGUEL ANGEL FALGUERA BARÓ

Barcelona, 19 de gener de 2018

La Sala Social del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, formada pels magistrats esmentats més amunt,

EN NOM DEL REI

ha dictat la següent

SENTÈNCIA NÚM. 293/2018

En el recurs de suplicació interposat per Coro a la sentència del Jutjat del Social nº 4 dels de Barcelona de data 16 d'abril de 2017 dictada en el procediment núm. 235/2014, en el qual s'ha recorregut contra la part FONDO DE GARANTIA SALARIAL, SUIT HOTELS HOSPITALITY MANAGEMENT, S.L., LITORAL MOTOR, S.A, BMW IBÉRICA, S.A., BILFINGER HSG FACILITY MANAGEMENT S.A, IBERICAR KELDENICH, S.L, BMW BARCELONA, S.L, HDI HANNOVER INTERNACIONAL SEGUROS Y REASEGUROS, S.A. i MAPFRE SEGUROS DE EMPRESAS COMPAÑIA DE SEGUROS Y REASEGUROS, S.A., ha actuat com a ponent Il lm. Sr. MIGUEL ANGEL FALGUERA BARÓ.

ANTECEDENTS DE FET

Primer

En data 11 de març de 2014 va arribar al Jutjat Social esmentat una demanda sobre indemnització danys i perjudicis, la qual l'actor al lega els fets i fonaments de dret que va considerar procedents i acabava demanant que es dictés una sentència d'acord amb el que es demanava. Admesa la demanda a tràmit i celebrat el judici, es va dictar la sentència en data 16 d'abril de 2017, que contenia la decisió següent:

Desestimo l'excepció de manca de legitimació passiva invocada per Ibericar Keldenich, SL i Mapfre Seguros de empresas, Compañía de Seguros y Reaseguros, SA.

Estimo l'excepció de manca de legitimació passiva invocada per Bilfinger HSG Facility Management, SA i HDI Hannover Internacional Seguros y Reaseguros, SA.

Desestimo la demanda interposa per la Sra. Coro contra Suit Hotels Hospitality Management, SL, Litoral Motor, SA, BMW Ibérica, SA, BMW Barcelona, SL, Ibericar Keldenich, SL, Mapfre Seguros de empresas Compañía de Seguros y Reaseguros, SA i Fondo de Garantía Salarial, als què absolc de les peticions dirigides contra ells

.

Segon

En aquesta sentència es declaran com a provats els fets següents:

Primer. La Sra. Coro prestà serveis per l'empresa Suit Hotels Hospitality Management, SL des del 17-10-2012, com a netejadora, contractada per temps determinat, per una retribució mensual de 1.338,34€, inclosa la part proporcional de les pagues extres. L'empresa extingí el contracte de treball amb efectes de 30-9-2013; extinció que va ser reconeguda per l'empleadora com a acomiadament improcedent en acte de conciliació en seu judicial (no controvertit i pel que fa a l'acomiadament, folis 545 i 546).

Segon. El 8-3-2013 la treballadora patí un accident de treball al centre de treball de l'empresa BMW Barcelona, SL, situat al c/Joan d'Austria, 1 de Sant Adrià de Besòs, en què prestava serveis. El centre de treball és un concessionari de venda de vehicles que també compta amb taller a la planta-1 (no controvertit).

Tercer. A conseqüència de l'accident de treball, la treballadora va percebre prestacions d'incapacitat temporal per import de 3706,88€ corresponents al període de baixa entre 8-3- 2013 fins el 17-12-2013, en què se li estengué l'alta amb proposta de seqüeles definitives. Així mateix, per resolució de l'INSS de 6-2-2014 va ser declarada en situació d'incapacitat permanent total, amb efectes del 17-12-2013, per la professió habitual, amb dret a una pensió de 696,67€. Consta com a la referida resolució, com a limitacions funcional que donaren peu a la declaració d'incapacitat: contusió carpo dret (dominant) amb Distròfia Simpàtico-Reflexa resistent al tractament amb mala evolució i limitació funcional (folis 143, 307).

Quart. La Sra. Coro va estar hospitalitzada des del 27-5-2013 fins el 7-6-2013 (folis 493 a 494).

Cinquè. Inicialment, la supervisora, Sra. María Dolores, de l'empleadora al centre de treball elaborà una comunicació d'accident de treball a partir de les manifestacions de la treballadora en què es feia constar que l'accident havia tingut lloc a la planta -1, on està situat el taller, quan la treballadora, què es dirigia a buscar un producte de neteja, patinà amb una taca d'oli cosa i caigué a terra (testifical Sra. María Dolores, foli 775).

Sisè. La caiguda de la Sra. Coro es produí mentre estava netejant la porta de l'ascensor a la planta 0 del centre del treball. En aquell moment va ser atesa per la Sra. Carmen, coordinadora de la recepció i del call center del centre de treball (testifical Sra. Carmen ).

Setè. Consta a l'acta de la Inspecció de treball I que l'horari de la treballadora era de 8.00 a 10.00, de

10.00 a 13.00, i de 13.00 a 14.00h. Així mateix consta a l'acta que la Sra. Filomena, treballadora de Suit Hotels Hospitality Management, SL, manifestà a la inspectora actuant que els productes de neteja s'emmagatzemaven en una habitació habilitada a l'efecte a la segona planta (acta Inspecció de Treball incorporada als folis 421 i ss.).

Vuitè. La neteja de la planta -1 (taller) es realitzava en horari de tarda, un cop acabava l'activitat laboral al taller (testifical Sra. María Dolores, supervisora de la contractista a l'empresa principal). Al taller acostumaven a treballar set persones (testifical Martina ).

Novè. El 24-10-2012 l'empresa Suit Hotels Hospitality Management, SL havia entregat a la treballadora sabates com a part d'equip de protecció individual (foli 763).

Desè. Consta que el 18-2-2013, l'empresa Suit Hotels Hospitality Management, SL havia donat informació en matèria preventiva a l'ara demandant (folis 768 a 774).

Onzè. Suit Hotels Facility Management, SL té com a objecte social els treballs d'assistència, acompanyament, neteja, manteniment i qualsevol altra activitat pròpia del sector que es realitzi en clíniques, hospitals i centres geriàtrics (foli 945).

Dotzè. El 18-5-2011 Suit Hotels Hospitality Management, SL concertà amb Mapfre Seguros de Empresa, compañía de seguros y Reaseguros, SA pòlissa d'assegurança núm. NUM000 per cobrir la responsabilitat civil de l'empleadora derivada d'accident de

treball (folis 645 a 658).

Tretzè. El 16-1-2006 BMV Ibérica, SL contractà a Bilfinger HSG Facility Management, SA contractà amb la prestació de serveis de Facility Management (folis 920 a 931).

Catorzè. Bilfinger HSG Facility Management, SA té com a objecte social la fabricació, instal lació manteniment, reparació i venda d'instal lacions i sistemes d'aire condicionat, incloent els serveis d'enginyeria, automatització d'edificis i processos industrials (foli 940).

Quinzè. A partir de l'1-1-2013 Bilfinger HSG Facility Management, SA contractà a Suit Hotels Facility Management, SL la prestació de serveis de neteja del centre de treball del c/Joan d'Austria, 1 de Sant Adrià de Besòs (folis 950 a 966). El 7-7-2014 es rescindí el contracte entre ambdues empreses atès que a partir d'aquell dia Bilfinger HSG Facility Management, SA deixaria de prestar serveis per compte de BMW Barcelona (foli 967).

Setzè. El soci únic de BMW Barcelona, SL, avui dissolta, era BMW Ibérica, SL.

Dissetè. BMW Barcelona, SL tenia com a objecte social la compra, venda, administració i arrendament de tota classe de vehicles i motocicletes, en especial de les marques del grup BMW; compra-venda, administració i arrendament de parts i accessoris de vehicles

(foli 933).

Divuitè. El 9-8-2012 s'atorgà escriptura de compravenda per la què Bankia, SA transmetia a BMW Ibérica, SL l'edifici situat a C/Joan d'Austria, 1 de Sant Adrià de Besos. L'edifici havia estat prèviament transmès per Litoral Motor, SA a Bankia, SA (folis 1 a 33 del tom V

de les actuacions).

Dinovè. El 13-3-2015 s'atorga escriptura de liquidació i dissolució de la mercantil BMW Barcelona, SL (folis 35 a 48 tom V de les actuacions).

Vintè. Bilfinger HSG Facility Management, SA havia entregat a Hotels Facility Management, SL documentació relativa als riscos propis de l'activitat que duia a terme al centre de treball del c/Joan d'Austria, 1 de Sant Adrià de Besòs, així com dels riscos propis de l'edifici i el pla d'emergències (foli 986 a 1030, 1042).

Vint-i-unè. Hotel Facility Management, SL comunicà a Bilfinger HSG Facility Management, SA els treballadors que adscriuria al compliment del contracte del servei de neteja; treballadors respecte dels qual la subcontractista declarà que havien estat formats i informats sobre els riscos i se'ls havia facilitat els equips de protecció individual (foli 1032).

Vint-i-dosè. El 13-10-2013 BMW Barcelona, SL entregà a Bilfinger HSG Facility Management, SA informació relativa als riscos existents en les zones de treball, les mesures de protecció i prevenció a adoptar a les àrees de treball en què havia de realitzar l'activitat la contractista i les normes d'actuació en situació d'emergència (foli 1151).

Vint-i-tresè. Bilfinger HSG Facility Management, SA tenia concertada amb...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR