STSJ Cataluña 4528/2017, 7 de Julio de 2017
Ponente | JOSE DE QUINTANA PELLICER |
ECLI | ES:TSJCAT:2017:6329 |
Número de Recurso | 2274/2017 |
Procedimiento | Recurso de suplicación |
Número de Resolución | 4528/2017 |
Fecha de Resolución | 7 de Julio de 2017 |
Emisor | Sala de lo Social |
TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA
CATALUNYA
SALA SOCIAL
NIG : 08019 - 44 - 4 - 2014 - 8027134
JCCS
Recurso de Suplicación: 2274/2017
ILMO. SR. JOSÉ DE QUINTANA PELLICER
ILMO. SR. JOSÉ QUETCUTI MIGUEL
ILMA. SRA. MATILDE ARAGÓ GASSIOT
En Barcelona a 7 de julio de 2017
La Sala de lo Social del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña, compuesta por los/as Ilmos/as. Sres/as. citados al margen,
EN NOMBRE DEL REY
ha dictado la siguiente
S E N T E N C I A núm. 4528/2017
En el recurso de suplicación interpuesto por D. Claudio frente a la Sentencia del Juzgado de lo Social nº 11 de los de Barcelona de fecha 7 de noviembre de 2016 dictada en el procedimiento nº 571/2014 y siendo recurridas las aseguradoras Axa Seguros Generales, S. A. de Seguros y Reaseguros y Axa Global Direct, Seguros y Reaseguros SAU y ha actuado como Ponente el Ilmo. Sr. D. JOSÉ DE QUINTANA PELLICER.
Con fecha 9 de marzo de 2015 tuvo entrada en el citado Juzgado de lo Social demanda sobre Extinción a instància del trabajador, en la que el actor alegando los hechos y fundamentos de derecho que estimó procedentes, terminaba suplicando se dictara sentencia en los términos de la misma. Admitida la demanda a trámite y celebrado el juicio se dictó sentencia con fecha 7 de noviembre de 2016 que contenía el siguiente Fallo:
"Que tot acollint lexcepció processal de falta de competència de jurisdicció, desestimo la demanda interposada per Claudio contra AXA SEGUROS GENERALES, S.A. DE SEGUROS Y REASEGUROS I AXA GLOBAL DIRECT SEGUROS Y REASEGUROS SAU, i declaro la incompetència de lordre jurisdiccional social per conèixer de la pretensió del demandant, tot abstenint-me dentrar en el coneixement del fons de lassumpte, sense perjudici de remetre a lactor a la jurisdicció civil per tal de fer valdre el seu dret".
En dicha sentencia, como hechos probados, se declaran los siguientes:
" Primer. Inicialment, lactor va prestar els seus serveis a favor de la companyia dassegurances HEMISFERIO LABEILLE, en desembre de 1989. En lany 1995 la dita societat va ser adquirida per UNION ASSURANCES DE PARIS (UAP), entitat que va ser adquirida per AXA AURORA IBERICA, S.A. DE SEGUROS Y REASEGUROS en 1998. Lactor, durant tots aquests anys, va desplegar la seva activitat de pèrit taxador a favor de les citades companyies en el marc duna relació mercantil.
En data de l1-2-2005, lactor va constituir la companyia COORDINACIÓ, ASSESSORIA I TAXACIÓ, SOCIETAT LIMITADA UNIPERSONAL, sense que mediés cap imposició, condició o requeriment, lobjecte de la qual és el peritatge i/o taxació de béns immobles i béns mobles; societat a través de la qual el demandant va facturar els seus serveis realitzats per encàrrec dAXA, i que es va materialitzar en la seva alta en el RETA l1-2-2005 i en la celebració dun contracte de prestació de serveis de data 6-7-2006, amb AXA AURORA IBERICA, SOCIEDAD ANONIMA DE SEGUROS, si bé en la pràctica el demandant peritava per totes dues empreses demandades. Les zones assignades són les que obren al foli 358 de les actuacions.
La facturació de lactor va ser de 91.472,54 euros bruts anuals en el 2013. Durant lany 2014 el volum doperacions va ser de 86.762,04 euros i durant el 2013 de 45.415,78 euros. Per la seva banda, el resultat de lexercici de 2012 de COORDINACIÓ, ASSESSORIA I TAXACIÓ, SOCIETAT LIMITADA UNIPERSONAL va ser de -7.863,19 euros en el 2012, de 7.887,43 euros en el 2013 i de -3.242,50 euros en el 2014.
Lactor va autoritzar a AXA a expedir, en el seu nom i pel seu compte, les factures corresponents als encàrrecs dels serveis efectuats (no negat de contrari, folis 41, 194 a 235, 358, 554 a 726, 731 a 739, 741 i 744, interrogatori, testifical, doc. 1 a 12 de lactor i doc. 2 de la demandada).
Lempresa demandada realitza la seva activitat de taxació/peritatge a través de la divisió del país en diferents zones (Centre, Est, Llevant, Balears, Sud, Canàries, Nord i Oest), tot assignant-hi un total de 301 persones, 268, 229 i 227, durant 2012 a juny de 2015, a les dites tasques respectivament. La divisió per zones obeeix a la distribució i concentració per codis postals del tallers col.laboradors i la totalitat dels pèrits mantenen una relació mercantil amb les demandades, tot actuant a través de societats (foli 78, interrogatori i testifical).
Tots els pèrits, inclòs lactor, que esta associat a APCAS (Asociación de Peritos de Seguros y Comisarios de Averías) no estan sotmesos al compliment de cap jornada o horari dactivitat, activitat que coincidia amb lhorari dels tallers.
No en rebien cap instrucció, llevat de ser informats diàriament de les sol.licituds dintervenció pericial en els tallers de les seves respectives zones, realitzant els peritatges en lordre que considerin més adient. Informació que sen va fer a través de la web de la companyia demandada, a la que saccedeix a través duna contrasenya, i que inclou les dades de la zona, taller, vehicle sinistrat, circumstàncies del sinistre, danys i cobertura de la pòlissa. Lactor podia acceptar o refusar els encàrrecs.
Existeix una "Normativa y Procedimientos" destinats a las "Redes de
Proveedores" i un Codi Deontològic dAPCAS (interrogatori, testifical, folis 120 a 193, doc. 7 i 13 de la demandada).
Hi ha la figura del responsable de la xarxa de pèrits dautomoció, en la persona del Sr. Martin, vinculat amb la demandada a través dun contracte de treball, i un Cap de Pèrits de Zona, en la persona del Sr. Prudencio, que havia estat vinculat amb un contracte mercantil a través duna societat, la funció dels quals era la de coordinar lactivitat dels pèrits (interrogatori i testifical, folis 120 a 193).
Lactor no va fer ús en la seva activitat de cap mitjà propietat de l'empresa asseguradora demandada. Tots els pèrits compten amb un telèfon mòbil, cotxe i ordinador propis (testifical).
Lactor, com la resta de pèrits, no tenen marcats objectius ni rendiments, llevat del lògic control de qualitat, ni tampoc en reben instruccions sobre la manera de peritar.
Periòdicament, sorganitzaven reunions amb el responsable de la xarxa de pèrits dautomoció amb la finalitat de donar a conèixer nous productes, pòlisses, cobertures i incidències, sense que fos obligatòria la seva pressència.
Mensualment, la demandada notificava a lactor del resultat de les estadístiques pericials de la seva activitat; aquestes estadístques es realitzen a tots els proveïdors de la demandada, ja siguin lletrats, procuradaors, metges, pèrits, etc (interrogatori i testifical i doc. 39 a 40 de lactor).
Els honoraris de lactor consistien en el pagament, conforme el barem de lempresa, de cada una de les seves actuacions pericials pernúmero dencàrrec, barem que era, en tot cas, negociable. A més, es pagava un forfait de 3 euros en concepte de despeses per quilometratge i desplaçaments en funció de cada zona assignada (interrogatori i testifical i doc. 22 a 77 de la demandada).
Tots els pèrits no tenien pas exclusivitat en la seva activitat i quan en volien absentar-se tan sols informaven a la demandada per tal que procedís a cobrir la vacant amb un altre pèrit, quan no els propis pèrits acordaven susbtituir-se (testifical).
Lactor i la resta de pèrits fan el seu informe de valoració a través del processador de textos de lempresa AUDATEX, que facilita la dita tasca, a on es fa constar el logo i les dades de la companyia demandada i de la companyia del pèrit, sense perjudici de cada pèrit ho pot fer en el model que sestimi per més convenient. El citat informe era remés per lactor a través de la web de la demandada. AUDATEX també facilita informació de les "temparias" de cada vehicle i model, els serveis de l quasl en són facturats a Axa (testifical i doc. 8 a 9 de la demandada).
Axa col.labora amb EurotxGlasss i amb el Centro Zaragoza - Instituto de Investigación sobre Vehículos, S.A., dedicat aquest últim a la reconstrucció daccidents dautomóbils i certificacions de peces de vehicles, tot informant de la seguretat daquestes (doc. 10 i 11 de la demandada i testifical.)
El passat dia 27-1-2014 lactor va enviar al Cap de Pèrits de la demandada, el Sr. Prudencio, un correu electrònic, redactat en català, per anul.lar una valoració i evitar pagaments duplicats. Lendemà el Sr. Prudencio va enviar a lactor un wathasApp on lindicava que passés les fotos dels vehicles vistos durant el dia i que només tenia un cas per aquell dia. El mateix dia 28-1-2014 lactor va remetre un correu electrònic al Sr. Prudencio en relació a lidioma emprat en les seves comunicacions amb Axa, ja sigui en castellà o català.
En un correu electrònic del 29-1-2014, el Sr. Prudencio assenyala que la seva "rejilla, veo que tiene hoy encargos periciales". No va existir per part dAxa ca mena de sanció per lidioma emprat en les seves comunicacions per lactor llevat, dalgún cas puntual en que se li en va demanar que ho fes en castellà atès que shavia de remetre a Madrid (doc.43 a 48 i testifical de la demandada)
Lactor va experimentar una davallada dels encàrrecs, passant duna mitjana de 195 peritatges mensuals en 2013 a 139 en març de 2014, 26 en el mes de febrer de 2014, 41 en març de 2014, 62 en labril de 2014 i 78 en el mes de maig de 2014. Durant lany 2015 els peritatges de lactor han estat els detallats en el fet segon de la demanda dacomiadament, que es dóna per completament reproduït.
Reducció de serveis que va venir acompanyada duna reducció dingressos des de maig de 2014 a loctubre de 2015, conforme el desglossament que consta en idèntic fet i que, igualment, es dóna per reproduït (no controvertit i...
Para continuar leyendo
Solicita tu prueba-
ATS, 20 de Junio de 2018
...por la Sala de lo Social del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña de fecha 7 de julio de 2017, en el recurso de suplicación número 2274/2017 , interpuesto por D. Evaristo , frente a la sentencia dictada por el Juzgado de lo Social nº 11 de los de Barcelona de fecha 7 de noviembre de 20......