7/2022 FORU LEGEA, martxoaren 22koa, ezartzen duena nola banatu transferentzia arrunten bidez toki-erakundeek Nafarroako tributuetan parte hartzeko duten funtsa.

SecciónI. Nafarroako Foru Komunitatea

66. ALDIZKARIA - 2022ko apirilaren 1a 1. NAFARROAKO FORU KOMUNITATEA 1.1. XEDAPEN OROKORRAK 1.1.1. Foru legeak eta legegintzako foru dekretuak 7/2022 FORU LEGEA, martxoaren 22koa, ezartzen duena nola banatu transferentzia arrunten bidez toki-erakundeek Nafarroako tributuetan parte hartzeko duten funtsa. NAFARROAKO FORU KOMUNITATEKO LEHENDAKARIA NAIZEN HONEK.

Aditzera ematen dut Nafarroako Parlamentuak onetsi duela honako:

FORU LEGEA, EZARTZEN DUENA NOLA BANATU TRANSFERENTZIA ARRUNTEN BIDEZ TOKI-ERAKUNDEEK NAFARROAKO TRIBUTUETAN PARTE HARTZEKO DUTEN FUNTSA.

AURKIBIDEA

Hitzaurrea

  1. TITULUA.–Toki-erakundeek transferentzia arrunten bidez Nafarroako tributuetan parte hartzeko duten funtsa.

  2. KAPITULUA.–Toki-erakundeek transferentzia arrunten bidez Nafarroako tributuetan parte hartzeko duten funtsaren arauaren helburua, izaera, zuzkidura, banaketa eta bilakaera.

    1. artikulua. Arauaren helburua.

    2. artikulua. Toki-erakundeek transferentzia arrunten bidez Nafarroako tributuetan parte hartzeko duten funtsa.

    3. artikulua. Funtsaren zuzkidura.

    4. artikulua. Banaketa eta bilakaera.

  3. KAPITULUA.–Finantzaketa Orokorreko Funtsa.

    5. artikulua. Definizioa.

    6. artikulua. Finantzaketa Orokorreko Funtsa udalerrien artean banatzeko formula.

    7. artikulua. Hasierako diru-esleipena udalerri eta kontzejuetarako.

  4. KAPITULUA.–Zerbitzuak Finantzatzeko Funtsa.

    8. artikulua. Definizioa.

    9. artikulua. Banaketa.

    10. artikulua. Haur eta Lehen Hezkuntzako ikastetxeei lotutako banaketa.

    11. artikulua. Haur Hezkuntzako lehen zikloko ikastetxeei lotutako banaketa (0-3 urte).

    12. artikulua. Nafarroako Liburutegien Sarean sartuta dauden udal-liburutegiei lotutako banaketa.

  5. KAPITULUA.–Montepioen defizita Finantzatzeko Funtsa.

    13. artikulua. Definizioa.

    14. artikulua. Banaketa.

  6. KAPITULUA.–Lurralde Kohesiorako Funtsa.

    15. artikulua. Definizioa eta helburuak.

    16. artikulua. Oinarrizko printzipioak.

    17. artikulua. Toki-erakunde onuradunak.

    18. artikulua. Lurralde Kohesiorako Funtsa banatzeko formula.

  7. KAPITULUA.–Transferentzia Arrunten Funtsaren behin betiko esleipena eta ordainketa.

    19. artikulua. Berme klausularen aplikazioa udal eta kontzejuetarako.

    20. artikulua. Katastroko balorazio txostenak gaurkotzea.

    21. artikulua. Kontabilitateko informazioa ez bidaltzearen ondorioak.

    22. artikulua. Ordainketa.

  8. TITULUA.–Konpentsazioa ekonomia jardueren gaineko zergaren bidez bildutakoa murrizteagatik.

    23. artikulua. Konpentsazioa diru-sarrerak galtzeagatik ekonomia jardueren gaineko zergaren erreformaren eraginez.

    24. artikulua. Konpentsazioaren ordainketa.

    XEDAPEN GEHIGARRI BAKARRA.–Funtsen mugimenduak, toki-erakundeek transferentzia arrunten bidez Nafarroako tributuetan parte hartzeko duten funtsaren partidetan.

    XEDAPEN INDARGABETZAILE BAKARRA.

    AZKEN XEDAPENETAKO LEHENA.–Arauak emateko gaikuntza.

    AZKEN XEDAPENETAKO BIGARRENA.–Indarra hartzea.

  9. ERANSKINA.–Aldagaiak eta aplikazio-iturriak Finantzaketa Orokorreko Funtsa banatzeko formulan.

  10. ERANSKINA.–Trakzio Gaitasunaren Indizea eratzen duten aldagaiak.

  11. ERANSKINA.–Trakzio Gaitasunaren Indizea kodetzea.

  12. ERANSKINA.–Trakzio Gaitasunaren Indizea udalerriaren arabera.

  13. ERANSKINA.–Izaera polizentrikoa duten udalerriak.

  14. ERANSKINA.–Trakzio Gaitasunaren Indizearen balio handiena duten udalerriak, Nafarroako Lurralde Estrategiaren azpieremu bakoitzeko.

  15. ERANSKINA.–Udalerriak zentralitatearen araberako kategoriatan taldekatuta.

  16. ERANSKINA.–Lurralde Kohesiorako Funtsaren udalerri onuradunak.

  17. ERANSKINA.–2022an udalerriek eta kontzejuek jaso beharreko gutxieneko zenbatekoak.

    HITZAURREA

    Konstituzioaren 142. artikuluak ezartzen duenez, toki ogasunek behar adinako baliabideak izanen dituzte legeak udalbatzei esleitzen dizkien eginkizunak betetzeko eta, funtsean, beren tributuez eta Estatukoetan eta autonomia erkidegoetakoetan duten partaidetzaz hornituko dira.

    Nafarroako Foru Komunitateak eskumena du toki ogasunen arloan, Foru Eraentza Berrezarri eta Hobetzeari buruzko abuztuaren 10eko 13/1982 Lege Organikoaren 46. artikuluaren arabera.

    Era berean, Toki Autonomiaren Europako Gutunak, 1985eko urriaren 15ekoak (Espainiak 1988ko urtarrilaren 20an berretsia), eskubidea aitortzen die toki-erakundeei “behar adinako baliabide propioak izateko, eta haietaz libreki baliatzeko, beren eskumenak betetzean”, eta adierazten du, halaber, finantza baliabide horiek Konstituzioak edo legeak aurreikusitako eskumenen araberakoak izan beharko dutela.

    Nafarroako Toki Administrazioari buruzko uztailaren 2ko 6/1990 Foru Legeak toki ogasunei buruzko VIII. tituluan xedatzen duenez, 259. artikuluan zehazki, Nafarroako toki-erakundeek beren eskumenak erabili eta beren esku utzitako helburuak bete ditzaten, toki ogasunei behar adina baliabide emanen zaizkie; Nafarroaren toki araubide berekiko gaia den aldetik, hala aurreikusten baitu Nafarroako Foru Eraentza Berrezarri eta Hobetzeari buruzko Lege Organikoaren 18.2 artikuluak, baliabide horiek toki ogasunei buruzko foru lege baten bidez arautuko dira, hots, Konstituzioaren 142. artikuluan, lehen aipatutakoan, jasotzen den finantza nahikotasunaren printzipioari mamia emanez.

    Horrez gain, Nafarroako Toki Administrazioari buruzko uztailaren 2ko 6/1990 Foru Legearen 260. eta 261. artikuluetan ezartzen da ezen toki ogasunen baliabide-iturriak izanen direla, besteak beste, beren tributu propioak eta Foru Komunitatekoetan eta Estatukoetan duten partaidetza.

    Beste alde batetik, Nafarroako Toki Ogasunei buruzko martxoaren 10eko 2/1995 Foru Legearen hitzaurreak behin betiko finkatzen du Nafarroako Toki Ogasunen Funtsaren izaera, partaidetzazkoa eta dirulaguntzaz bestelakoa, Espainiako autonomia erkidegoen artean aitzindaria izan zen sistema bat ezarriz eta atzean utziz toki ordenamenduan ordura arte izandako toki ogasunen funtsen izaera, banaketa hutsera bideratua.

    Aipatutako 2/1995 Foru Legearen 123. artikuluak ezartzen du, batetik, Nafarroako toki-erakundeek partaidetza izanen dutela Foru Komunitateko Ogasun Publikoaren zerga-sarreretan, toki-erakundeek Nafarroako tributuetan parte hartzeko duten funtsaren zuzkiduraren bitartez, eta bestetik, funts horren urteko zuzkidura egituratzeko, transferentzia arrunten funts bat eta kapital-transferentzien funts bat ezarriko direla, ekonomia jardueren gaineko zergaren erreformak eragindako diru-bilketaren galera konpentsatzeko urteko ekarpen batekin ere osatuta.

    123.3 artikuluak xedatzen du ezen transferentzia arrunten funtsaren zuzkidurak 257.859.026 euroko zenbatekoa izanen duela 2022ko ekitaldirako eta, hurrengo ekitaldietarako, zenbatekoa aurreko ekitaldiko aurrekontuan transferentzia arrunten funts gisa jasotakoa izanen dela, gehituta aurreko ekaineko Nafarroako Foru Komunitatearen urtearteko KPI-Kontsumoko Prezioen Indizea gehi bi portzentaje-puntu.

    Halaber, 4. apartatuak xedatzen du Transferentzia Arrunten Funtsaren zenbatekoa banatuko da dagokion foru lege arau-emaileak zehazten duen moduan, justiziaren, proportzionaltasunaren, gizarte- eta lurralde-kohesioaren eta finantza-nahikotasunaren printzipioen arabera.

    Arau horrek ezartzen du, halaber, Nafarroako toki-erakundeak ordezkatzen dituzten elkarte edo federazioei ere eginen zaizkiela ekarpen ekonomikoak, noraino dauden finkatuta Foru Komunitatean.

    Aipaturiko 123. artikuluaren 7. apartatuak xedatzen du, halaber, toki-erakundeek Nafarroako tributuetan parte hartzeko duten funtsaren zuzkidura urteroko ekarpen batekin osatuko da, konpentsazioa izan dadin ekonomia jardueren gaineko zergaren erreformaren ondorioz diru-bilketan izandako galeragatik. Erreforma hori abenduaren 29ko 22/2020 Foru Legearen bidez egin zen, zeinak Nafarroako Toki Ogasunei buruzko Foru Legea aldatu baitzuen.

    Ekarpen horren zenbatekoa, banaketa eta bilakaera zehazteko, bete beharko da lehen aipatutako 4. paragrafoan adierazten den transferentzia arrunten funtsari buruzko foru legean horretarako ezartzen dena.

    Ondorioz, bidezkoa da Nafarroako tributuetan toki-erakundeek parte hartzeko duten funtsaren banaketa arautzen duen foru legea onestea, transferentzia arrunten zatian, Nafarroako Toki Ogasunei buruzko martxoaren 10eko 2/1995 Foru Legearen 123. artikuluaren agindua betez.

    Foru lege honek egitura hau du: hitzaurrea, bi titulu, xedapen gehigarri bat, xedapen indargabetzaile bat eta bi azken xedapen. Gainera, bederatzi eranskin ditu.

  18. tituluak Nafarroako toki-erakundeek Foru Komunitateko tributu bidezko diru-sarreretan parte hartzeko duten funtsa arautzen du, transferentzia arrunten zatian (“Transferentzia Arrunten Funtsa” izenekoa); eta II. tituluak, berriz, ekonomia jardueren gaineko zergan diru-bilketa galtzeagatik egiten den konpentsazioa.

    Transferentzia Arrunten Funtsari dagokionez, I. titulua sei kapitulutan banatzen da. I. kapituluak hauxe arautzen du: arauaren helburua, Funtsaren izaera juridikoa, zuzkidura, bilakaera eta banaketa.

    Azpimarratu behar da lehenengo aldiz definitzen dela Funtsa Nafarroako toki-erakundeen baliabide propio gisa, partaidetzazkoa eta dirulaguntzaz bestelakoa, erabilera librekoa eta baldintzarik gabekoa.

    Foru araudiak berariaz aitortuta tokiko finantzaketak baldintzarik gabeko izaera duela, urrats erabakigarria eta kualitatiboa ematen da 1985eko urriaren 15eko Toki Autonomiaren Europako Gutunaren 9. artikuluan xedatutakoa bete dadin, Nafarroako toki-erakundeen autonomia eta finantza-nahikotasuna babestuz eta indartuz beren eskumenak baliatzeko eta dagozkien helburuak betetzeko.

    Gainera, Nafarroako toki-erakundeei aurrekaririk gabeko egonkortasuna ematen zaie finantzaketan; izan ere, kontuan izanda Nafarroako Toki Ogasunei buruzko martxoaren 10eko 2/1995 Foru Legearen 123. artikuluan xedatutakoa, bermatzen da Transferentzia Arrunten Funtsaren zuzkidura handituko dela Nafarroako Foru Komunitateak aurreko ekainean daukan urterik urteko Kontsumoko Prezioen Indizean 2022rako ezarritako zenbatekoa adina (257.859.026 euro), gehi ehuneko bi puntu.

    Nafarroako aurrekontuei buruz urtero onesten diren foru legeak, beraz, aipatutako aginduan xedatutakoari egokitu beharko zaizkio, eta...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR